středa 18. srpna 2010

Elita

Redaktor Jiří Leschtina se v dnešních Hospodářských novinách zamýšlí nad potřebou státních maturit. V článku Vakua maturitní jednoty dochází k názoru, že jsou vpodstatě zbytečné. Vlastně zbytečné jsou jakékoli maturity, jak čtu - zaměstnavatele prý bude zajímat s jakými přicházíte nápady a zda sršíte "správnou" energií.

Tady si dovolím nesouhlasit. Aby toto zaměstnavatele zajímalo, musel by vás nejdříve přijmout. A aby vás přijal, musíte na některá místa splňovat kvalifikační předpoklady. Třeba středoškolské vzdělání. A když bude na jedno místo deset uchazečů, tak si dovoluji tvrdit, že zaměstnavatele bude výsledek maturity zajímat. Absolvent střední školy bez praxe nemůže mít prakticky žádné jiné reference.
"Pro akademickou půdu ale byla vždycky něčím, co se sluší přehlížet," čteme v článku o maturitě ještě před tímto tvrzením. Tak zde vyjadřuji opět nesouhlas - aby vás vzali na vysokou, maturitu mít musíte. (Ta se snad nevyžaduje pouze u uměleckých škol.) Nu dobře - jistě jsou případy, kdy zaměstnavatele nebo přijímací komisi na vysokou školu nezajímá kvalita maturity - dělají si vlastní výběrové či přijímací řízení. Ale to je nutné právě proto, že úroveň maturit na různých školách je závratně rozdílná! Tady by měly jednotné ("státní") maturity pomoci.

Co mne však udivilo, je toto tvrzení, které rozvíjí ono údajné akademické přehlížení maturit: "Pro akademickou půdu ale maturita vždycky byla něčím, co se sluší přehlížet. A v tomhle "elitářství" se shodují vysoké (technické) školy, jež dnes berou každého, s těmi prestižními, které si vždycky budou vybírat."

Technické školy, pane kolego, vždycky braly "každého". Každého, kdo vykonal přijímací zkoušky. Dnes dokonce ani zkoušky dělat nemusí - stačí jedničky a sem tam dvojka z technických předmětů a matematiky v průběhu studia na střední škole. Ale před desítkami let i dneska platí to, že po prvním ročníku přežije na studiu techniky z těch "každých" už jenom polovina. Jejich kvalitu prověří až samotné studium. A jak je tomu u těch "netechnických" univerzit, tedy těch "prestižních, které si vybírají"? Ty si uchovají všechny své studenty bez hrozby vyhození až do konce studia? Pokud tomu tak je, pak už chápu nízkou úroveň našich mladých elitních právníků... Ale myslím si, že tomu tak není.

A hlavně si myslím, že existují prestižní technické školy stejně jako prestižní školy humanitního zaměření. Což vaše noticka, která rozděluje vysoké školy na "technické - které berou vše" a ty ostatní, tedy "prestižní", popírá.

A dnes, jak snad víte sám, je potřeba spíše kvalitních inženýrů a techniků, než sebeprestižnějších právníků a novinářů...

Psáno v Praze dne 18. srpna 2010

21 komentářů:

žibřid řekl(a)...

Šest set milionů?!?
Pokud budu uvažovat jako velmi dobrý plat 35tis.Kč/měs tak mi vychází, že aby na tom byla odvedena cca 5ti letá práce, muselo na tom dělat 300 lidí po celou tu dobu. Nějaké náklady to sice pozře, ale vesměs to vznikalo na pár počítačích a požralo to pár kilo papíru.
Co na tom, proboha, dělali?

Jinak je pravda, že především z důvodu nejednotného hodnocení maturit byly za mých mladých let (konkrétně rok 1987) přijímačky nutné nejen z předmětu budoucího studia, ale opakovaly se i předměty, které u maturity byly. Takže pokud VŠ dokážou zareagovat, ušetří si práci s přijímačkami.

STK řekl(a)...

Státní maturity? Jistěže ano!

Je to zkouška, která srovnává celý ročník studentů podle stejné stupnice. Individuální, speciální a bůhví jaké maturity si jednotlivé školy dvacet let nastavovaly podle své potřeby, často tak, aby byly splnitelné pro všechny jejich absolventy, zvláště pak, jednalo-li se o školy soukromé, tedy placené.
(Co kdyby někdo chtěl zpátky školné, že ano...)

Takže za nespokojeností studentů tak trochu cítím jejich pedagogy, kteří by je v případě zavedení státních maturit museli doopravdy naučit to, co bude jejich předmětem.
Obkecávat neznalost "kreativností" v tomhle případě jaksi nepomáhá. (S několika "kreativními" hlupáky jsem se už potkal. Mívají jedinou výhodu - jejich sebevědomí je nebetyčné. A padají pak z dost velké výšky.)


Takže je to test, který sice nic neříká o talentu nebo snadnosti, se kterou se ten či onen student učí a asi nebude plnohodnotnou nahrážkou přijímaček - ale VŠ řekne, koho k těm přijímačkám má vůbec připustit.

K "technikům" versus "humanistům": Těch humanistů je, jak se zdá, už docela dost. Technici chybí a proto se i trochu ke studiu lákají.
Technik by měl svůj obor pochopit, ne se ho naučit. Takže použít mozku jako výpočetního stroje, ne jako lineární paměti, což bývá (bohužel) někdy hlavní náplní leckterých humanistických oborů. Naučí se - ale nepřemýšlejí. (Týká se to často i studentů uměleckých škol.)
Navíc oba směry se v dnešní době sbližují - třeba lékaři musí mít docela slušné technické vědomosti, protože používají, dokonce tvůrčím způsobem, tak složité aparáty, že by se lékaři z před 50-ti let nestačili divit. Pro ně byl rentgen, EKG a EEG vrcholem technologie. Teď jsou to vyšetření prvního sledu.

A moje maličkost bude možná budoucí herce a zpěváky učit základy prostorové akustiky a práce se zvukem. No - už se těším... ;-)

drak řekl(a)...

Obávám se, že pan Leschtina žije na jiné planetě. Osobně znám případ, kdy mládenec, který vyprodukuje větu "To je omil mamynko...", dále netřeba citovat, přesto udělá maturitu z češtiny. O desítkách dalších takových případů vím z doslechu. Kde to jsme?

Je nad slunce jasnější, že chceme-li zvrátit onen neblahý, leč nastoupený trend, tedy že nejen maturitu, ale i vysokoškolský diplom získá každý pitomec a ignorant, a to takřka bez ohledu na to, co umí (vlastně spíš neumí), tak už tak před více než 10 lety, byl nejvyšší čas začít s tím něco dělat. Prosadí-li pan ministr s pomocí této vlády alespoň státní maturity v nějaké rozumné, tedy účinné podobě, která následně aspoň zamezí dalšímu rozdávání maturit bez znalostí, tak už jen za to on a jeho vláda budou zasluhovat postavit památník a dostat státní vyznamenání za zásluhy o stát. Kolikrát už se ta státní maturita měla zavádět a kolikrát již řev bandy padouchů a ignorantů zastavil její zavedení? Vždyť je to ostuda, ostuda nás všech, že něco takového strpíme a že to trpíme takovou dobu. Šel by snad pan Leschtina k dentistovi, či chirurgovi, který získal maturitu a diplom aniž by musel před tím předvést nějaké relevantní znalosti? Pochybuji, já bych k takovému také nechtěl. Nechceme-li tu mít takový binec, jaký panuje v Rusku, na Ukrajině, či dalších státech vzniklých na troskách bývalého SSSR, částečně s výjimkou Litvy, Lotyšska a Estonska, tak zavedení státních maturit by mělo být prvním krokem k nastolení tolik žádoucího stavu v naší společnosti, tedy že maturitu dostane jen ten, kdo opravdu něco umí. Vždyť je to tak prosté.

Anonymní řekl(a)...

Draku, dost ohně a věř, že "kdy mládenec, který vyprodukuje větu "To je omil mamynko...",může být VELE-úspěšný strojní projektant. a " že nejen maturitu, ale i vysokoškolský diplom získá každý pitomec a ignorant" většinou na netechnické VŠ je jasná pravda. MAT, F, CH nejde okecat a opsat tam to musí "BÝT"!

STK řekl(a)...

Pro "Anonymní":

Je to pravda, viz Nesvadbova povídka "Blbec z Xeenemünde", může být úspěšný.
Ale aby nakonec nevznikla sorta "totálních specialistů", kteří budou vědět skoro všechno o jedné věci a téměř nic o tom ostatním. Umět dobře česky nebo vědět, co byla "Zlatá bula sicilská" tak nějak patří ke kultuře jedince, zvláště pak jedince vysokoškolsky vzdělaného.

P.S.: Mám jednoho kolegu, inženýra, který se k tomu ideálu docela blíží. Má přes padesát a pokud s ním nemluvíte zrovna o počítačích, zbývají vám už jen dvě témata: jeho auta a jeho úspěchy. Dost nudný člověk, který se diví, že "se s ním nikdo nebaví".

žibřid řekl(a)...

Já jsem si po zkušenostech udělal závěr, že technické obory udělají odborníka a humanitní obory udělají člověka. Optimální jě nějak to kombinovat nebo se alespoň zajímat o humanitní obory a nezůstat o "pouhé" profese.

Michal řekl(a)...

Na technické obory sice vezmou každého kdo si podá přihlášku, ale třeba na ČVUT FEL (elektro) vzali (před 15 lety) cca 2000 lidí do prváku a během 2 let vyházeli cca 2/3 lidí. Dělají to právě proto, že "výstup" ze středních škol má kolísavou kvalitu. A při přijímačkách může i chytrej študák z blbý školy pohořet! Proto si během prvních 2 let odfiltrujou ty lepší a zbytek jde hledat lehčí školy.
Jednotné maturity podporuji, protože dnešní študáci to potřebují jak prase drbání. Jen nevím co na tom za ty roky stojí tolik peněz?
Jedna sekretářka, která ráno v den D rozešle mailem a faxem zadání? Všichni asi tuší, že v té sumě smrdí jedna nula navíc :o), ale to by nebyl byznys pro české politiky!

drak řekl(a)...

žibřidovi, 18. SRPNA 2010 23:32:

Ty náklady jsou skutečně enormní, ale odpovídá to chorému stavu celé naší společnosti, kdy namísto toho, aby se státní maturity bez nějakých jalových diskusí zavedly, tak se v momentě, kdy banda nevzdělaných ignorantů začne hlasitě řvát, že státní maturity nechce, bodejť by je chtěla, když jí hrozí, že u nich rupne, celá věc zase odsune zpět kamsi ke stádiu počátečních analýz a začíná se vymýšlet nevymyslitelné, tedy jak spustit státní maturity a zároveň zařídit aby většina těch řvoucích ignorantů jimi vůbec prošla, ačkoliv většina z nich by u nich měla rupnout, pakliže nic neumí.

Anonymnímu, 19. SRPNA 2010 15:56:

Mládenec pracoval delší dobu jako skladník, protože se ale během střední školy díky ročnímu pobytu v USA naučil obstojně anglicky, je teď z něho vedoucí skladu. Na rozdíl od svých kolegů se totiž domluví s majitelem.

STK, 19. SRPNA 2010 20:37:

Při takto vymezeném, a tedy hodně omezeném okruhu zájmů se dost podivuji, že se s tím člověkem vůbec ještě někdo o něčem baví :-)

žibřidovi, 19. SRPNA 2010 21:30

Myslím, že gymnásia, taková co jsme tu měli před válkou a co se na nich vyučovala latina a řečtina, tak ta produkovala opravdové lidi. Částečně proto, že lidé ještě byli ochotní chápat, že dobré známky dostanou za práci a také proto, že profesoři ještě zdaleka nebyli tak lhostejní k výsledkům své práce tak, jako dnes. Dnes totiž pod tlakem flákání podporující legislativy, nevychovaných žáků a také tlaku většiny, opičí láskou zaslepených rodičů, nechávají tato dítka proplouvat k maturitám a odmaturovat, aniž by se tato musela nějak výrazně namáhat něco se naučit, či něco si pamatovat. Za mých mladých let se dá říci, že odmaturoval každý blbec, ale musel být aspoň trochu pracovitý, dnes už každý blbec dostane diplom na vysoké škole a ani už nemusí být pracovitý.

Michalovi, 19. SRPNA 2010 22:50:

Přírodovědné a technické obory se chovají pragmaticky, protože při tom silném nezájmu, který o reálné znalosti a dovednosti je, se ani nemohou chovat jinak, takže při té vší bídě se na jedné straně snaží dát co nejvíce šancí jak zájemcům o obor, tak si i zajistit šanci na přežití svého oboru, tedy že tu za nějakých pár desítek let ten obor vůbec ještě bude.

stk řekl(a)...

Pro Draka:
S tím panem Inženýrem (nedej Bože zapomenout napsat titul na nějké úřední lejstro nebo mail!) mluvit musím, neboť jej musím (ještě několik měsíců) úkolovat. A snažím se s ním jednat jako kolega, přítel, ne jako "šéf".
Ale je to někdy dost nezáživné, ba i protivné, toť fakt.

drak řekl(a)...

STK, 20. srpna 2010 10:57

Mimochodem, ono to přehnané bažení některých lidí po tom, aby byli vždy a za všech okolností, bezpodmínečně oslovováni titulem, který se jim podařilo získat, bývá obvykle neklamným příznakem toho, že s charakterem, psýchou či obojím u dotyčného není cosi v pořádku, no a lidsky vzato je to prostě otravné.

Titul mám, jsem rád že ho mám, umožňuje mi to vykonávat práci, kterou mám více méně rád, ale jsem dalek toho, abych někoho nutil mne tím titulem oslovovat, něco takového by mi snad ani nepřelezlo přes pysky.

No, ale několik měsíců to snad ještě vydržíte ne? To je pořád lepší, než několik let.

drak řekl(a)...

Abych nebyl jen za škarohlída a pesimistu, neboť svým založením jsem člověk spíše optimistického založení, tak bych řekl, že počínaje bolševiky v roce 1948 až po takřka všechny polistopadové vlády s výjimkou té zatím poslední, ta se ještě předvede, tak přes veškerou cílevědomě vynaloženou snahu směřující k rozkladu českého školství se ho totálně zničit a rozložit přesto nepodařilo, to je ta dobrá zpráva.

Pozorujíce dění kolem sebe, nabývám dojmu, že ty děti, které jsou doma vedeny k tomu, aby se snažily něco se dozvědět a umět, majíce kolem sebe knihovny, internet, Googly, Wikipedie, sem tam nadšené učitele a vedoucí kroužků, později pak profesory a vyučující na vysoké škole, pak při současných možnostech dosahují výšin dříve nevídaných. To je rovněž dobře.

Ty děti, jejichž rodiče je vedou spíše k lenošení, vychcanosti a parasitování na jiných, tak ty za mlčenlivého až netečného přihlížení vyučujících na různých stupních, rovněž dosahují výsledků dříve nevídaných, zejména při důsledném prosazování svých práv, důsledně zapomínaje na to, že mají také nějaké povinnosti. Toliko k humbuku kolem odmítání státních maturit.

Shrnu-li to dochází tedy k jakési polarisaci dříve nevídané, je-li někdo dobrý, je tu v čase tendence k tomu, že je hodně dobrý, je-li k ničemu, je tu tendence, že je hodně k ničemu, ty nůžky už začínají být přespříliš rozevřené. Doufám, že dobře rozjeté státní maturity zabrání těm lenochům lenošit příliš okatě, příliš nestydatě a příliš na úkor ostatních. těch ostatních začíná být tak málo, že by to nakonec nemuseli utáhnout.

žibřid řekl(a)...

Draku, ve článku o školství uděláte chybu v přechodníku?!
Pozoruj/-e, /-íc, /-íce. Takže Vy osobně pouze "pozoruje", leda byste jako drak byl vícehlavý:-)

STK řekl(a)...

Ale notak, Žibřide - přišel by na to sám... ;-)

Kolikrát jsem si vše napsané zkontroloval, strojem i vlastním zrakem, spokojeně odeslal, podíval se na odeslané - a začal se stydět...

Nebo jsem psal nějaké texty ve svém počítačovén sále (2x2 m), za mnou plynule procházel můj syn a jen tak utrousil: "...na konci sedmého řádku máš chybu..." a šel plynule dál. Ta věta je v prvním okamžiku na vraždu!

Ale - překlepy a chyby prostě byly, jsou a budou.

A.S.Pergill řekl(a)...

"To je omil, mamynko" může klidně napsat dysortografik oplývající současně IQ opravňujícím ke vstupu do Mensy. Obávám se převelice, že státní maturity mohou vést k tomu, že zapšklí jedinci s IQ houpacího koně v řadách středoškolských učitelů opět získají klacek na dítka, která je o pár desítek bodů IQ převyšují. PedF opakovaně vystudovali lidé s IQ v pásmu debility (= pod 70), na brněnském VUT dokonce debil úspěšně odhabilitoval - tolik k té "exaktnosti a neošiditelnosti" technických věd.
Nic proti státním maturitám jako myšlence, nicméně ti, kdo to budou realizovat (a procpávají to s velkou vervou), z toho udělají naprosto stejný nesmysl jako z "testů studijních předpokladů". Brněnská LF si tento test korelovala s prospěchem v dalším studiu a zjistila, že výsledky z něj jsou čirý informační šum, který nekoreluje naprosto s ničím, zatímco v případě klasických přijímacích zkoušek byly statisticky významné korelace mezi nimi a prospěchem do třetího ročníku včetně. Tyhle celostátní testy jsou prostě bezcenný shit, jehož vypovídací hodnota je prakticky nulová (a velice se obávám toho, že celostátní maturity dopadnou identicky). A jejich pozadí rovněž nevzbuzuje důveru.

STK řekl(a)...

ASPergille, jen několik vět:

Ano, státní moc s prominutím "zkurví" každou dobrou myšlenku. Ale jak jinak zajistit srovnatelnost (dobře: většinovou srovnatelnost) vědomostí? Jaký etalon požít? Maturita zajistí jen dolní práh vědomostí, nic víc. Pokud je ale maturita jen papír, který vydává škola, která studenta učila a za peníze...
To bychom také mohli napadnout třeba řidičské zkoušky nebo atestace lékařů. To kulaté razítko je přece jenom jistou zárukou - byť určitě ne 100%-ní.

Různé školy produkují různé studenty - mám ověřeno při přijímacích pohovorech, které vždy vedu se zájemci o místo v našem kulturním ústavu. Nikdy jsem se nepokoušel adepty nějak klasifikovat, ale rozdíl vědomostí 1:5 je běžný.

Maturity s IQ mají společného jen málo, tak jako IQ nemá většinou nic společného s použitelností daného subjektu pro řešení praktických problémů.

Spoléhat na své IQ v praktickém životě příliš nelze - kombinační schopnosti jsou pro okolní blby něco jako fialový hadr pro býka. Kreativní člověk totiž myslí jinak než oni.

(Takže IQ nad 120 doporučuji raději utajit... ;-)

barbucha řekl(a)...

Já se jen obávám, že se dnes všelikými dys/funkcemi příliš hýří...takže línej tatar, píšící "mamynka", je chudáček dysortografik, místo aby byl rázným kopancem zahnán ke knize!

Ale to je poslední dobou všude - ožrala je též nemocný nebožák...závislák, utrativší veškeré socdávky na automatech taky potřebuje pochopení a léčení, a nevychovaný násilník měl dojista nešťastné dětství...není nad politickou korektnost.

A.S.Pergill řekl(a)...

Nejdřív k těm maturítám a IQ:
Při korektně prováděné maturitě by měla mít osoba s podprůměrným IQ potíže a debil by projít neměl. Průser je, že na středních školách se učí "paměťově" i ta matematika (na způsob: Naučte se těchto tisíc příkladů nazpaměť i s postupem - pochopitelně "jediným správným" i tam, kde možností dostat se přes logický postup ke správnému výsledku je víc - to stoprocentně znechutí a odradí většinu studentů s vyšším IQ a rozvinutým logickým uvažováním), což právě pozitivně selektuje dítka s nižším IQ, částečně kompenzovaným pamětí a pílí (a jak známo, pilný blb - to je ta nejhorší kombinace - a právě tihle lidé jsou u maturit preferováni).
Státní maturity nebudou o moc lepší: Z exkrementu bič neupleteš a ze stávajících "odborníků" na MŠ prostě nic lepšího nevypadne. Bude jen větší tlak na vysoké školy, aby tahle dítka přijímaly. A buď se přizpůsobí jejich úrovni (tj. půjdou zhruba o stupeň dolů proti současnému stavu) nebo nebudou mít na slanou vodu, protože peníze jdou na počet studentů, a když to vyházejí, nebudou mít žádné příjmy.
Hrozí také to, že se veškerá výuka na SŠ zvrhne na instruktáž "jak udělat státní maturitu" a školy rezignují na podávání ucelených a vzájemně navazujících vědomostí - tj. půjde dolů i úroveň středních škol a odkašlou to především ty kvalitní, jejichž absolventi jsou nyní nad průměrem.

STK řekl(a)...

Přesto, že máte ASPergille - dle mého mínění pravdu - hlavně o o poměru memorování a "učení se" logice - (logiku myslím nelze naučit, jen rozvíjet a to ještě stylem "každý sám sobě") nebyl bych tak skeptický. Jsou VŠ, které jsou dnes natolik "módní", že si budou moci přísnější selekci "vstupu" dovolit.

Problém vidím v jiné věci: V době, kdy lze koupit téměř vše (kauza plzeňská práva např.) už akademický titul znamená málo. Skoro nic. Pokud chci člověka nějak hodnotit, stejně jej musím poznat osobně. Setkal jsem se s inženýry - "namemorovanými" blby a průmyslováky, kteří byli ve svém oboru na hranici geniality. Nebo lékař, primář, v oboru prý naprosto vynikající, se posléze ukázal být človíčkem s morálkou horšího veksláka. (Morálku bych od IQ určitého člověka příliš neodděloval.)
Ne že by se to nestávalo i "za starých časů", myslím tím před druhou světovou, ale přece jenom to nebylo běžné.

Takže proto by se mi líbilo, kdyby se, obrazně řečeno, "nedalo koupit potvrzení o zdolání hory hned na jejím úpatí".

P.S.: Dnes je 21/8/2010, uplynulo přesně 42 let po vstupu vojsk Waršavské smlouvy na naše území. Vzpomeňme na to, přátelé!

drak řekl(a)...

žibřidovi, 20. SRPNA 2010 14:19,

Omlouvám se za chybku, vloudila se mi tam neúmyslně, zrovna u tohoto tématu je to opravdu nepříjemné.

drak řekl(a)...

Pokusím se o shrnutí.

Souhlasím s STK v tom, že státní maturity v nějaké rozumné podobě potřebujeme. Určitě by to mělo pomoci v tom smyslu, že maturita přestane být považována za kus papíru, který nevypovídá takřka o ničem. To si žádá nápravu aspoň v tom ohledu, že by měly zajistit, aby ten kdo je absolvuje, měl určitý minimální objem znalostí a dovedností.

Dovolím si mírně oponovat A. S. Pergillovi, neboť i ten nejinteligentnější mozek pod sluncem je totálně k ničemu, není-li v něm obsaženo alespoň jakési základní množství užitečných informací, se kterými by mohl pracovat dál. Jsem toho názoru, že chce-li se někdo považovat za bytost moudrou a zkušenou, měl, či měla by si toho pamatovat poměrně hodně. Můj oblíbený fyzik, Richard P. Feynman se tím zabýval ve své knize "To snad nemyslíte vážně!". Kdyby si nepamatoval tolik užitečných věcí, kolik si pamatoval a kdyby svůj mozek netrápil výpočty z hlavy, určitě by se mu také dařilo i ve vědě hůře, protože neustále hledání čehosi kdesi, dovede hodně zdržovat a unavovat. Zkrátka bez memorování to asi nejde, jen by mělo být přiměřené a smysluplné. Dovede-li se průměrný či podprůměrný mozek pozvednout a vypracovat pílí, tak co teprve nastane, bude-li pilný mozek, který je opravdu chytrý.

Nejsem znalec, ale domnívám se, že logika buď v hlavě je, nebo není, je-li tam, je žádoucí jí rozvíjet. Není-li tam, měla by se aspoň rozvíjet úcta k ní.

Souhlasím s barbuchou, a to že velmi v tom, že tu začínají sílit tendence k tomu, že se pojmenuje příčina problému, tedy nějaký druh lehké dysfunkce mozku a dál už se jaksi neděje nic. Pro zúčastněné, tedy žáka rodiče i školu, by to mělo znamenat zvýšené úsilí, zejména pro žáka a rodiče, pro školu spíše to, že bude žáka učit a zacházet s ním pro něj přijatelným způsobem vzhledem k té poruše.

Dovolím si opět mírně oponovat A. S. Pergillovi, protože dnes, v době kdy máme k dispozici třídy v základních školách s rozšířenou výukou jazyků, a někdy dokonce i matematiky či fyziky, máme tu osmi a šestiletá víceletá gymnázia a nějaké další možnosti, které jsem opomněl, tak ty nadprůměrné děti přeci jen mají nějakou možnost zmizet tomu průměru z dohledu a učit se jim přijatelnějšími tempy i způsoby a za příznivějších podmínek.

Vzdělání a vzdělanost obecně, jsou velice zajímavá a složitá témata. Protože jsem byl některými záležitostmi ohledně našeho školství poněkud poděšen, začal jsem tu problematiku z povzdálí sledovat. Konec konců, mám doma dvě studentky, a ledacos si ještě pamatuji z doby mých studií. V této souvislosti se mi dostala do ruky kniha Paula Konrada Liessmanna, "Teorie nevzdělanosti", ISBN: 978-80-200-1677-5. Ještě jsem jí nedočetl, ale už teď je mi jasné, že autor rozhodně správně postřehl a popsal spoustu problémů, které naše evropská společnost se vzděláním a související problematikou má a v mnohém se s ním shodnu. Rozhodně bych to nedokázal popsat lépe, nežli on. Všem, které tato problematika zajímá, vřele doporučuji si tu knihu přečíst.

STK řekl(a)...

2 Drak: moc pěkné shrnutí. Není ani co dodat.