pondělí 2. ledna 2012

ZASLÁNO: Místo PF…

…jsem velice pečlivě vybral ze svého desítiletí vytvářeného megacitátníku pár pregnantních výroků, týkajících se času, tj. dějin. Neb čeho jiného se týká zvolený předěl dvou let. Autory jsem dal potměšile na hromádku nakonec – kdo chce, nechť zkusí přisoudit příslušnost.
(Autor Jakub S.)
Budoucnost je vždy jiná než naše očekávání.

Historie je něco, co se nikdy neudálo, sepsané někým, kdo u toho nebyl.

Budoucnost existuje, ale pouze v přičinách, které ji mohou zplodit.

Čas není stroj, v němž se přesýpá písek, ale žnec, který váže svůj snop.

History is more or less bunk. It‘s tradition. We don‘t want tradition. We want to live in the present, and the only history that is worth a tinker‘s damn is the history that we make today.

Chi sbaglia storia, sbaglia politica. (Kdo se mýli v dějinách,mýlí se i v politice.)

História je najlepšia učiteľka. Len škoda, že má takých nechápavých žiakov.

Lež prostředkem a lež cílem; i to jsou dějiny.

Historie je série depresivních opakování.

Historie je aliancí reality a lži.

Káva a dějiny potřebují filtr.

Historie světa je souhrn událostí, kterým se bylo možno vyhnout.

Dějiny jsou sbírkou fakt, jimž by bývalo bylo lépe zabránit.

Pokrok je schopnost člověka komplikovat jednoduché věci.

Giovanni Cantoni, G. B. Clemenceau, Jean Cocteau, Josef Čapek, Henry Ford (1916), Thor Heyerdahl, Katarína Hudecová, S.J.Lec, Bedřich Loewenstein, Karl Popper, Bertrand Russell, Antoine de Saint-Exupéry, Ramón Gomez de la Serna, láma Youngden

(Na silvestra 2011 zaslal Jakub S.)

52 komentářů:

drak řekl(a)...

Jakube díky, mnohé už znám, ale tím dalším Jste mi mimo dalšího obohatil sbírku, trochu rozšířil obzor a zavdal podnět k zamyšlení ;-)

Jakub S. řekl(a)...

Jo ta anglina: Dějiny jsou víceméně kecy. Je to tradice. Nechceme tradici. Chceme žít dneska, a jediná historie, která (stejně) nestojí ani za fajku tabáku, je historie, kterou uskutečňujeme dneska.

Větší vlastenec řekl(a)...

Scire nefas homini, quid crastina volveret aetas

Jakub S. řekl(a)...

Al no tak... todle je naposled, co zaskakuju za kolegu G.: Ej veru neslobodno vedieť, čo zajtra aj tak príde!
Jediný dokonalý jednoslovný převod nefas je jenom ve slovenštině. Tak jsem to hodil do ní. Nuž tak.

Větší vlastenec řekl(a)...

Satis eloquentiae, sapientiae parum

Jakub S. řekl(a)...

Rečí neúrekom, múdrosti od kura. Et dixi. Satis superque est. Nihil amplius.

Jakub S. řekl(a)...

Nas*at - ?
Ó toho pitomého namyšleného primitiva... Že jsem si toho nevšiml. Tak jo, no...

Kopretina řekl(a)...

Ten Anonym byl nick "Hledající", zanícený Propalestinec, toho z nám z neregistrovaných diskusích, pohádky o chudácích "Palestincích" ach jo...Vše se točí kolem jednoho a toho samého, ale opět nebudu více rozebírat, i když bych ráda...
Jinak znám rčení "Historie je učitelka života, světlo pravdy"...Leč bohužel je historie věda, která se ohýbá podle ideologie, již zmíněný izraelsko-palestinský konflikt, jinak líčí události Johson, Gilbert a jinak Veselý z Blicích listů, nebo česko-německé spory, jinak líčí události Vlk, jinak Doležal, nebo dějiny Velké vlastenecké války Sovětského svazu vedené v letech 1941-1945, jinak ji líčí Rusové a jinak třeba Američané, nebo použití atomových bomb na Hirošimu a Nagasaki, Američané to ospravedlňují, Japoncům se to asi líbí méně, nebo historie líčená autorem Jiráskem, historie je nádherná věda, mám ji moc ráda, je důležitá, ale bohužel je ohebná různým ideologiím.Sama se zabývám izraelsko-arabským konfliktem a musím hledat, abych nevycházela z braku, naštěstí brakovou literaturu nevlastním, tu vlastnil můj děda, když žil, ale jelikož mám ke každé knize respekt, tak jsem je nevyhodila, ale odnesla na půdu jako památku, jinak doma mám moderní historické knížky neovlivněné nacibolševickou propagandou...

drak řekl(a)...

Jakubovi S a Šamanovi:

Krmení trollů je činnost, na kterou je škoda vynakládat lidského úsilí víc nežli je nutné. Na to je nejlépe nasadit mechanizaci, třeba pana Plechovku, aby to hned po napostování "zasekl" a hotovo.

Šamanovi:

Plechovka je poměrně dobrý nástroj, ale na to aby fungoval je zapotřebí být důkladným a důsledným, má-li začít někoho automaticky filtrovat a tím pádem rozpálit doběla, musí mu do pár vteřin vymazat všechno, co napostuje. Toho se dosáhne tím, že se Plechovka nakrmí všemi jeho příspěvky, jen tak se dosáhne toho žádoucího stavu, že už pak neprojde ani jeden. Jakmile se budeme pokoušet něco nechat a něco ne, bude v tom tápat a dělat dost dlouho chyby, on totiž ten text chápe a vnímá úplně jinak než my, takže když se něco nechá a něco ne, ale jemu se to jeví tak nějak stejně, tak pak se mu ten balanc mezi tím zda příspěvek pustit nebo ne, hledá blbě. No ale s rostoucím statistickým vzorkem a trpělivostí obsluhy, to asi nakonec stejně "pobere", ale je důležité vědět, že se to takhle může chovat.

Jakub S. řekl(a)...

No áno, ale to musím obšírněji. Je tomu, s opravdovými historiky, trochu jinak. Toto jsou žurnalisti a popularizátoři přece. Později či jinde. Ale: b r a k o v o u literaturu nevyhazovat!! Nevím, co to fakticky je, nicméně pokleslá, spotřební, nízká atd. literatura je už dávno cenným předmětem sbírání! To by měl dnes už každý člověk s rozhledem vědět! Potom - (c) já - pozdě bacha honit.

Kopretina řekl(a)...

Žádnou knihu jsem nikdy nevyhodila a nevyhodím, mám ke knihám respekt, je to duchovní dědictví, duchovní poklad. Stejskal psal o lžidocentovi Mendelovi, že to byl antisemita (říkal si antisionista), působil a psal v době bolševismu, napsal lživou knihu "Arabové a Židé", napsal přemluvu k "dílu" "Sionismus" od Lilienthala a je ostuda, že toto vůbec ještě přednáší...Další tzv. lžidocent Barša, sice méně nenávistný, než-li Mendel, ale také neobjektivní, četla jsem některé jeho články z přílohy LN Orientace a nesouhlasila jsem s nimi, další lžihistorik Zídek napsal hanopis o Izraeli: "Proč pomáhat Izraelcům"...Takovíto lžilidé otrávili mysl mnoha lidem. A takováto hnusná literatura patří mezi dopouručenou literaturu pro studenty...

Větší vlastenec řekl(a)...

K příspěvku z 19:15 :

Scribitur ad narrandum, non ad probandum

Šaman řekl(a)...

Plechovka nakrmena, čímž pádem příspěvek důvěrně známého anonymního zde zmizel.

Když se kdokoliv pokusí zneužít svobodného prostoru, pak to samozřejmě jde lehce. Kdybych se snažil zabránit zneužití - pak by to už nebyl svobodný prostor!

drak řekl(a)...

Šamanovi:

Ono ale také jde o to, aby ta svoboda pohybu v prostoru byla tak nějak v souladu s jeho rozumným využitím. Mezi využitím a zneužitím přeci jen existuje nějaký rozdíl a mez. Když se ta mez překračuje mírně, dají se nad tím zavřít oči, když se překračuje přespříliš a často, pak se holt musí uvést v chod nějaká "nepopulární opatření", jako třeba Plechovka. To aby se zase věci dostaly zpátky do nějaké rozumné rovnováhy.

Větší vlastenec řekl(a)...

HISTORIAN, n.
A broad-gauge gossip.
(A.Bierce)

Větší vlastenec řekl(a)...

Je-li tedy jev (stav ?) označený jako „rozumná rovnováha“, existuje též rovnováha nerozumná ?
Je to rozumná otázka ?
Je možno vychýlit plk.Klause von Zillergut z rovnováhy ? Nebo jeho rozum ?
A co na to mlékař Tovje ?

Jakub S. řekl(a)...

No jó, Ďáblův slovník: Pomlouvač ve velkém měřítku. Kromě toho to znamená širokorozchodný (trať). To je ovšem jenom duchaplnost. Historik má velmi omezené možnosti pomlouvání, a vrátí se mu to. Neoplatí sa, nedá sa.

informace řekl(a)...

Eugenio Montale: La Storia

La storia non si snoda
come una catena
di anelli ininterrotta.
In ogni caso
molti anelli non tengono.
La storia non contiene
il prima e il dopo,
nulla che in lei borbotti
a lento fuoco.
La storia non è prodotta
da chi la pensa e neppure
da chi l’ignora. La storia
non si fa strada, si ostina,
detesta il poco a paco, non procede
né recede, si sposta di binario
e la sua direzione
non è nell’orario.
La storia non giustifica
e non deplora,
la storia non è intrinseca
perché è fuori.
La storia non somministra carezze o colpi di frusta.
La storia non è magistra
di niente che ci riguardi. Accorgersene non serve
a farla più vera e più giusta.

La storia non è poi
la devastante ruspa che si dice.
Lascia sottopassaggi, cripte, buche
e nascondigli. C‘è chi sopravvive.
La storia è anche benevola: distrugge
quanto più può: se esagerasse, certo
sarebbe meglio, ma la storia è a corto
di notizie, non compie tutte le sue vendette.

La storia gratta il fondo
come una rete a strascico
con qualche strappo e più di un pesce sfugge.
Qualche volta s’incontra l’ectoplasma
d’uno scampato e non sembra particolarmente felice.
Ignora di essere fuori, nessuno glie n’ha parlato.
Gli altri, nel sacco, si credono
più liberi di lui.

Saluti a tutti!

drak řekl(a)...

informaci:

Vítejte zpátky v Hospůdce. Doufám, že Vánoce proběhly tak jak měly, tedy v klidu a pohodě, Nový rok byl přivítán a tak nějak zase plynule nastaly normální všední dny. Mě se už po Vás trochu stýskalo, věřím, že i ostatním.

informace řekl(a)...

Salve, Draku,
musím se nejdřív trochu sebrat a pak napíšu. Dobrou noc.

Jakub S. řekl(a)...

Vítejte! Bohužel pro mne už pozdě, právě jsem poslal šamanovi vysvětlení. Právě v den mého prvního přispění. Takže i posledního, no. Ještě tedy tohle. P. K. vám dá na mne kontakt, budete-li chtít. A pochopíte-li sama některé věci a (ne)správné reakce.

Větší vlastenec řekl(a)...

Tušil jsem, že potrefená slípka (historik) se ozve.
Taky že ano - potrefeně kvokla (nebo spíš zavrčela), že Bierceho "duchaplnost" je v podstatě duchaprázdný plk, neboť by se mu „pomlouvání vrátilo".
Přirozeně pozapomněl uvést JAK by se mu vrátilo/neoplatilo : Na nižší prodejnosti ? (Myšleno DĚL konkrétního historika-pomlouvače, nikoli na nižší prodejnosti jeho samotného.)
Nebo snad na "onom" světě ?
Nebo, snad, by mu černé svědomí nedalo spát ? (Jak známo, ve spánku černé svědomí hříšníkovi vytéká z uší, a ošklivě špiní povlečení.)

Jsem zvědav, jestli nám náš historik zavrčí ještě jednou k této věci. Vždyť historie zná tolik prodejných historiků, tolik historických pomluv ...

Větší vlastenec řekl(a)...

Děkuji, vážený STK. Díky Vašemu laskavému vysvětlení je mi celá věc opět o něco jasnější :

1) Mlékař Tovje je běžný sionista, mající na cokoli MINIMÁLNĚ dva názory : Jeden vlastní, a druhý (třetí ...) dle momentálního zákazníka (spolubesedníka).
Tento typ chování má několik přiléhavých pojmenování; jistě si některé z nich dokážete vydobýt ze své ctěné paměti.

2) Rozdíl mezi "zcizením" a "odcizením" Vám ukáže Google okamžitě a snadno.
Hlupáka, tvrdícího, že jde o synonyma, musíte pracně hledat.

Přeji Vám hezký den.

Větší vlastenec řekl(a)...

Eh kletě.
Výše uvedený příspěvek patří do diskuze k článku "ČESKÉ TEXTÁRNY 2002: Nemyslet postaru!".

informace řekl(a)...

Ad scire nefas
Tu ne quaesieris, scire nefas, quem mihi, quem tibi
finem di dederint, Leuconoe, nec Babylonios
temptaris numeros. Ut melius, quidquid erit, pati,
seu plures hiemes, seu tribuit Iuppiter ultimam,
quae nunc oppositis debilitat pumicibus mare
Tyrrhenum: sapias, vina liques, et spatio brevi
spem longam reseces. Dum loquimur, fugerit invida
aetas: carpe diem, quam minimum credula postero.

Orazio, Carmina, Liber I - 11

Větší vlastenec řekl(a)...

Nejsme smrdutí bezdomovci !
aneb
Čech Čechu fialkou

Pan redaktor W., jehož jsem doposud chválil, se dopustil TĚŽKÉ URÁŽKY našeho národa a vlasti.
Ve svém dnešním úvodníku Bezdomovec v tramvaji nás přirovnává k odporně páchnoucímu bezdomovci, obtěžujícímu svou (s)prostou existencí spořádané cestující v tramvaji. Konkrétně Evropany v tramvaji linky „Euro“.
Co k této sprosté urážce dodat ? Jen pár bodů :
1) Jestli Evropanům páchneme, tak nás neměli k sobě do Evropy násilím zatahovat, z naší rodné Západní Asie
2) Ve skutečnosti v oné tramvaji nepáchneme my - pletou si nás se Slováky, nevzdělanci evropští
3) V tramvaji linky „Euro“ nikdy páchnout nebudeme, neboť se z jařma EU (a okovů NATO) brzy osvobodíme
4) My roduvěrní Češi a Moravané VONÍME - voníme přirozenou vůní svobody, rovnosti a bratrství (soudružství). Ať si Evropani (Euroameričani) ty svoje „slavné“ deodoranty strčí do svých vymydlených řití !

Ano, drazí spoluobčané, přátelé, soudruzi a soukmenovci : Na našich širých rodných lánech, na našich vozových hradbách budeme my Češi (my Moravané) jeden druhému vždy VONĚT.

Čest a Nazdar !

drak řekl(a)...

Informaci:

Já už patřím k lidem, kteří byli bolševikem okradeni o výuku latiny a řečtiny, takže sice s pomocí trápení hlavy a překladače fy Google zjistím, že se jedná o cosi hezkého, ale to je asi tak vše. Když jsem byl ještě relativně mladý a hloupý, tak mi to tenkrát moc nemrzelo, že by mi to mrzet mělo poté zamrzelo doopravdy, na to jsem přišel až později. Kdybych z toho chtěl mít víc, stálo by mi to mnohem více času a práce, nežli si do toho mohu dovolit dát. Teď už to asi nedohoním, prostě musím vzít na vědomí, že určitá množina krásných věcí, které na světě jsou, mi bude odepřena. No ale na druhou stranu, těch která mi odepřena nejsou, je stejně tolik, že o mnohé z nich stihnu leda tak zavadit jedním okem a o mnohé ani při nejlepší vůli ani nestihnu tím okem zavadit.

Harpyje řekl(a)...

Ten úvodník je to, čemu se německy říká "die unterste Schublade". Přečetla jsem ho, a zamrazilo mě. Napsal ho pan redaktor, tak se není co divit.
Fuj.

informace řekl(a)...

“Quicumque unum bene olet stercum suum”.

informace řekl(a)...

Draku,
nechtějte na mně, proboha, abych překládala. Já překládat neumím, vyjde mi to vždycky kostrbatě. Takže Google překládá celkem líp.
Ale Eugenia Montale do češtiny určitě přeložili, jen asi nebude na webu.

drak řekl(a)...

Je celkem zajímavé, že množina citátů, které Jakub vybral, se dost překrývá s tou, které ohledně historie použil Ben Kuras v jeho knize "Jak přežít padouchy". Což je mimochodem čtení velice čtivé, zábavné a poučné zároveň, pro ty, kdo to ještě nečetl, tak podle mého to rozhodně za přečtení stojí.

drak řekl(a)...

informaci:

Překládat něco pořádně, tedy aby to dávalo smysl a zároveň to bylo stejně, nebo aspoň srovnatelně krásné jako originál, to dovede dát velice obstojně zabrat. Nějaký jazyk nějak, to se naučí skoro každý, ale opravdu dobrých překladatelů je řekl bych možná méně než šafránu.

Já když žádám o pomoc pana Googla, vrazím mu latinu či italštinu a i tak si to nechám přeložit do angličtiny, protože strojový překlad do češtiny je vskutku děsivý, a to jsem už díky profesi zvyklý na ledacos.

Zkrátka a dobře, příliš se tím netrapte.

informace řekl(a)...

Draku,
pokus o překlad Horatia.

Neptej se, neb není nám dáno vědět, jaký osud mně a tobě přisoudili bohové, o Leukonoe, a ani neber na potaz babylonská čísla. Neboť je lepší žít to, co se děje nyní, ať už ti Zeus při soudil mnoho zim anebo ať je poslední tato, která rozbíjí vlny Tyrenského moře o skaliska: buď moudrá, nalej vína a omez svou naději na krátkou dobu. Zatímco hovoříme, závistivý čas prchá, carpe diem (využij okamžiku) a nespoléhej příliš na zítřek.

Jestli někdo najde překlad do češtiny, který určitě existuje,nebo to dokáže přeložit líp, ať ho napostuje.
Já jako víc nedokážu.
Montale je pak moc dlouhý.

drak řekl(a)...

informaci:

Díky, takto to naprosto postačí. Ono se to vrací k jedné dobře známé a často diskutované myšlence, té, že každý den bychom se měli snažit prožít a využít tak, jako by byl tím posledním. Což o to, myšlenka je to v podstatě správná, čas se dá využít a také se dá promrhat, určitě se ale nedá vrátit a podle toho je vhodné s ním nakládat. Na druhou stranu, takový ten aktivnější přístup k jeho využití si ale vyžaduje vyvinutí většího úsilí, nežli jsou někteří povaleči ochotni vyvinout, takže ono využití daného času není dáno každému, tak už to na světě prostě je, ale ti, kterým to dojde včas, zejména když jsou ještě mladí a jejich mozek je na hranicích geniality, tak ti mají to štěstí a ti ho využijí dobře. Většina ale má bohužel sklony časem plýtvat a mrhat. Později, když jim trkne jakou má cenu, už se to pak nedohání tak snadno a jindy je to rovnou nemožné. Ale stejně si myslím, že je lepší, když jim to dojde aspoň pozdě, než aby jim to nedošlo vůbec nikdy.

informace řekl(a)...

Draku,
je to velice známé a velice zneužívané Horatiovo rčení "carpe diem". Soused ho má dokonce zelenými písmeny na rohožce přede dveřmi do bytu.
Čeho chce tak využívat? Na to se ho žinýruju zeptat.
Proto mě to také napadlo.

Harpyje řekl(a)...

Pan Škvorecký zemřel.

informace řekl(a)...

Requiescat in pace.
Byl už dlouho nemocný.

drak řekl(a)...

informaci:

Víte, nic se nemá přehánět a nic nemá být samoúčelným, ani tak úžasná věc, jako co nejlepší využití nám daného času.

informaci a Harpyji:

Ano, zprávu o smrti Jana Škvoreckého jsem během dneška zaznamenal. Přesto, že už na to měl věk a přesto, že asi ty neduhy a nemoci nutně musely trápit a sužovat, tak se mě to dotklo a nějak si na to nemohu zvyknout a určitě vím, že mi bude chybět. Rozhodně mu vděčím za spoustu báječných čtenářských zážitků a za významnou pomoc při vymaňování se z oblbovací sféry bolševikovy. Podobně jsem se cítil, když jsem se dozvěděl o smrti Josepha Hellera.

Harpyje řekl(a)...

Nevěděla jsem, že byl tak nemocný. Jeho smrt mě dojala.
... "Co prokluzuje! Neumíte řídit!"
"Já řídit umim!" Podle řidičova tónu rotný poznal, že Andělína se Bobbyho obvinění dotklo. "Ale tady prokluzuje spojka!"
"Nekecejte! Na materiál se nevymlouvejte! Dobrej řidič umí jezdit třeba s trakařem!"
"Jenže ne s takovymhle starym střepem!"
"Jak se to vyjadřujete? Tyhle stroje prodělaly několik sovětských ofenzív, soudruhu!"
"Taky je to na nich vidět!"
Ať jeho duše odpočívá v pokoji.

Jakub S. řekl(a)...

Ano. Requiescat in pacem, S. Kéž by byl každý desátý z nás tak zasloužilý. Na několika frontách. Se svým věčným potěšeným úsměvem a brýlečkama pod tím čírkem vlasů. Pořád na něj, a na paní Zdenu, myslím.
Rotný Smiřický! Směr nebe - plnou rychlostí start!
Provedu!!
V nebi dneska mají prííma sezónu.

Harpyje řekl(a)...

Když Škvorečtí začali s jejich dobrodružstvím, byla jsem ještě školačka.
Myslím, že rodiče odebrali vše, co Škvorečtí vydali. Nepřečetla jsem všechno, mnohým věcem jsem tehdy vůbec nerozuměla.
Každopádně i jim vděčím za to, že jsem nezapomněla můj rodný jazyk.

s.t.k. řekl(a)...

Mimo Mísu:
Jsou lidé, kteří při procházce lesem, kde kromě jedlých hub rostou i ty jedovaté nelitují námahy a všechny ty houby, které si nedali do svého košíčku, pečlivě rozkopou.
Teprve pak mají pocit, že jsou na světě k něčemu dobří.

Kopretina řekl(a)...

Je to tragická zpráva, když dobří lidé umírají, zatímco gauneři přežívají,( např. Brožová Polednová, smutně proslulá žalobkyně s žalobcem Urválkem) lidí není nikdy dost. Nejprve pan Havel, pak pan Škvorecký...
Rovněž žije ještě Alois Brunner...http://en.wikipedia.org/wiki/Alois_Brunner Člověk si říká, kde je spravedlnost, proč monstra přežívají a slušní lidé tak krutě umírají?

drak řekl(a)...

Jestliže mi paměť nešálí, tak se mi kdysi ve věku asi 13 let podařilo kdesi s kýmsi za cosi vyhandlovat Prima sezónu od Škvoreckého. Když jsem se do toho začetl, nechápal jsem, jak takovou bezva věc může vůbec někdo dát z ruky, na druhé straně mi připadlo fajn, že jsem zrovna já měl tu kliku, že se ta knížka dostala zrovna do mých rukou a přestal jsem nad tím mudrovat. Zhltnul jsem to ani ne za noc. Po nějaké době jsem pak na vojně vždy koncem měsíce s úsměvem vzpomínal vzpomínal na krásnou pohádku "o veliké prdeli" z Tankového praporu. Spolu s Hlavou XXII od Josepha Hellera mi to velice pomohlo se z toho všeho nezjevit.

STK řekl(a)...

Kopretinko,
to všechno je proto, že svět lidí je naprosto nespravedlivé místo k životu.
Ale jiný svět neexistuje! Prý až po smrti - ale ani na to bych raději nespoléhal.

drak řekl(a)...

Kopretině:

Jeden ani ne desetiletý mladík, který schytal od své matky nespravedlivě pár pohlavků se s protestem obrátil ke své matce s tím, že je to nespravedlivé a ta mu odvětila: "A kdo Ti nakukal, že svět je spravedlivý?". Přišlo mi ho tenkrát dost líto, když děti přicházejí o iluze a musíte se na to dívat, je to vždycky dost smutné, ale na druhé straně, optimistické je, že když se o této neblahé vlastnosti světa to dítě dozví včas, třeba si dá pozor a nevletí do nějakého většího průšvihu.

Kopretina řekl(a)...

No jo, tak to je. Ačkoliv se hlásím ke křesťanské víře, držím určité křesťanské tradice, ale na rozdíl od tzv. "křesťana" Semína, nesdílím antisemitské postoje, "kteréhož kroky řídí Bůh", podle paní Haslingerové, dámy, která vystudovala fyziku, přesto zdůrazňuji současný život, dobu, ve které žiji, protože kdo je a kdo není milovaný v Božích očích se ukáže na konci dějin...navíc malým dětem se říká, že když je člověk hodný půjde okamžitě do nebe...Ale to jsou skutečně jenom povídačky pro miminka...Na konci Nového zákona je veliký oddíl "Zjevení svatého Jana", tam jsou zachycené události apokalypsy (armagedonu), kdo je a kdo není spravedlivý. Ale citovat netřeba, každý z nás má Bibli (já vlastním ekumenický překlad z roku 1965) a Nový zákon z let 1987), tam si vše můžeme pročíst. Veškeré události na konci dějin, tak to je, ne kecy maminek, které říkají dětem "když budeš hodný, půjdeš brzy do nebe"...Jen Bůh ví, kdo je a kdo není spravedlivý...Jistěže vrazi, násilníci a zloději asi spravedliví před Bohem nejsou, ale kdo další? Někteří křesťané věří v události "rapture" takže kdo ví? Podle slovníku slovo "rapture" znamená vytržení, sice nevím, co se tím myslí, ale to je fuk...takže kdo ví?

Jakub S. řekl(a)...

Osvícení, zjevení (pravdy ap.) při extázi - ale od toho moc doporučuju chladný odstup a střízlivost!

drak řekl(a)...

Kopretině:

S biblí je to složité a to z mnoha hledisek. Vznikala dávno, byla mnohokrát přepisovaná a censurovaná a nejednou se někdo snažil něco přidat, něco zase odebrat a něco zase zmanipulovat či pozměnit. Časem navíc i bez toho dochází k posunům ve významech slov či chápání toho či onoho jevu atd atp. Zatímco některé jevy a věci a postoje budeme mít i po tisících let, které už uplynuly v podstatě stejné jako ti bibličtí lidé, tak mnohé zase vůbec ne. Je otázkou, kdyby k nějakému takovému setkání došlo, na čem všem bychom se s lidmi z té doby vůbec dokázali dohodnout a shodnout a kde bychom na sebe jen hleděli se vzájemným nepochopením. Přesto se poměrně dost učenců a vědců snaží o té knize porozumět, ztotožnit nálezy a další záznamy s tím co se tam píše a dojít tak k nějakému závěru, jak kvalitním historickým a jiným záznamem ta kniha je. Přes všechny zmiňované problémy se jim mnohé daří objevit a vysvětlit. Skláním se před jejich úsilím, jeho výsledky i metodami a postupy, které si k tomu účelu časem vyvinuli, přesto se jen málokdo nich troufne říkat něco o obsahu bible s nějakou skálopevnou jistotou. Časem se možná dozvíme víc.

STK řekl(a)...

Kopretinko,
mám doma několik vydání Bible. Koupil mi je syn, který je hluboce věřící a odkázala moje polská babička, která taky bezelstně věřila v Boha. Když mám dobrou náladu, jednu z knih si náhodně vyberu, otevřu na náhodné stránce a přečtu si kousek. Starý nebo Nový Zákon - to je jedno. Vždy tam člověk najde něco, co se dá použít dnes. A nikdy tam nenajde delší text, který by byl nějak porovnatelný z dneškem.
Takže Drak to říká správně - je to už bezmála 2 000 let, lidé dnes žijí úplně jinak a mají tedy úplně jinou morálku, etiku.
Ale občas si něco přečíst a zamyslet se nad tím - to je dobrá věc i pro bezvěrce jako jsem já.

Dobrou noc.

Větší vlastenec řekl(a)...

Nevím jak Vy, vážený STK, ale já mám na rozkopávání jedovatých hub dva zcela rovnocenné, avšak naprosto protikladné názory :

1) Je to ŠPATNĚ.
Neboť houbař-hloupý škudlil & kolenovrt najde jen jedlé houby (resp. nenajde žádné), neotráví sebe + svou rodinu => celá hloupá maloměšťácká famílie svou existencí dál otravuje nás proletáře-nehlupáky

2) Je to DOBŘE.
Neboť houbař-zoufalý hladový proletář najde jen jedlé houby (resp. nenajde žádné a půjde na kulacké pole znárodnit pár zemáků), neotráví sebe + svou rodinu => dočká se osvobození a šťastných zítřků.

Čest a Nazdar !

Větší vlastenec řekl(a)...

Samozřejmě, vážený STK, že dnes máme úplně jinou morálku a etiku než ti divoši ze začátku letopočtu !
To dá rozum přece.

Ale POZOR !
Našim mladým je nutno ŘÁDNĚ vysvětlit, proč dnes máme úplně jinou morálku a etiku *) :
Není to díky technickému pokroku; kdepak.
Vždyť čím se liší kupříkladu americký žoldák, v hořící vietnamské (irácké, afghánské ...) vesnici probodávající civilistu bajonetem, od starověkého žoldnéře, v hořící vesnici probodávajícího civilistu kopím (mečem, nožem ...) ?
Prakticky ničím, že. Jedině snad, že americký žoldák onu vesnici zapálil pomocí napalmu, zatímco ten starověký buď klasicky, nebo pomocí tzv.řeckého ohně.

Prostě - my dnes máme úplně jinou morálku a etiku než naši dávní předci díky dvěma SVĚTODĚJNÝM UDÁLOSTEM :
1) Díky narození Vladimíra Iljiče Lenina, jediného Syna Velebné Matky Přírody
2) Díky VŘSR

Ano, Velká říjnová socialistická revoluce vedená s.Leninem změnila vše. Výstřel z Aurory znamenal počátek ÚPLNĚ NOVÉHO věku, věku, v němž stará, přežilá, v podstatě mrtvá morálka i etika padla v zapomnění na smetiště dějin.
A právě v té slavné chvíli, kdy rudí námořníci běželi ocelovým krokem deštěm olověných kulí vstříc Zimnímu paláci a vítězství, povstávala nová morálka i etika.
Ta morálka a etika, jež nyní vedou naše kroky i myšlénky vstříc novým bojům a novým vítězstvím.


Nejvyšší formou demokracie ve třídní společnosti je diktatura proletariátu ! (V.I.Lenin) *** Volte návrat naší vlasti zpět do Asie !

------------------------------------------------------------------------------------------------
*) Nesmíme ANI NA OKAMŽIK polevit v boji za udržení naší mládeže na naší úrovni etické i mravní.
Je to NESMÍRNĚ důležité - jde doslova o DUŠE našich mladých.
Neboť náboženští tmáři, tzv.křesťani, tvrdí hloupě a bezostyšně, že morálka je jen jedna a ta samá - prý od tzv. stvoření světa; a někteří buržoasní tzv.filosofové jim drze přizvukují.
A protože v důsledku dočasného ústupu našeho společenského řádu mají výše zmínění neřádi možnost BEZTRESTNĚ zasévat do myslí naší mládeže semena církevních lží a euroamerických nesmyslů, musíme NEUSTÁLE přesvědčovat mládež o prospěšnosti i nevyhnutelnosti přijetí učení Nesmrtelného Lenina.