úterý 25. září 2012

Smrt na přechodu

To se vám může stát když jste chodec: Vstoupíte na přechod, a zajede vás nějaký blázen. To se vám může stát, když jste řidič: Jedete po městské komunikaci, a na přechodu vám skočí pod auto nějaký blázen. A v obou případech v tom můžete být nevinně: Pokud před přechodem stojí zastiňující překážka.

Nejobvyklejší překážkou na městské komunikaci před přechodem je auto, a pokud chodec běží a je malý (typické dítě) tak neuvidí auto a řidič neuvidí jeho. Proto jest zakázáno státi před přechodem pro chodce. Zakazuje to zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) v platném znění. Jeho § 27 praví, že (1) Řidič nesmí zastavit a stát c) na přechodu pro chodce a ve vzdálenosti kratší než 5 m před ním.

Ale vyfikundaní lidé se najdou vždy. Třeba, když je možné z parkování na veřejné komunikaci vyrejžovat nějaké peníze. V tomto případě stačí vyhláška, a zákon musí ustoupit. Takový je u nás v Česku právní názor vyfikundanců. Třeba těch, co vymysleli parkovací zóny a parkoviště na ulicích. Kdybyste se se svým vozem zastavili hnedle u přechodu, přijde strážník, a dá vám pokutu. A třeba ještě nechá odtáhnout auto. Jestliže však zaplatíte drobný obnos za parkování anebo nehoráznou sumu za možnost hledat, kde se můžete upíchnout v modré zóně, pak protizákonné parkování nevadí. Přispíváte totiž potřebnému rozvoji soukromého podnikání obecním majetkem.

Ptal jsem se na to odborníků, jak může magistrát nerespektovat zákon, a dostalo se mi několika poučení:

1. Omezení parkování před přechodem pro chodce je platné a na tomto nic nemění ani skutečnost realizace vodorovného dopravního značení. E? A jaktože tam ta auta parkují?

2. Parkovací místo v parkovací zóně je součástí vyhrazeného parkoviště, je tedy vyjmuto z plochy komunikace a tím pro něj neplatí zákon o provozu na pozemních komunikacích…

Zase mi to nehraje: Vyhrazené parkoviště se vyhlašuje vyhláškou, vyhláška nesmí porušovat zákon!

Ještě jednu kuriózní poznámku jsem slyšel od školitele na podnikovém školení, jímž jsem se stával odborně způsobilým řídit služební auto: Když stojíte před přechodem v modré zóně jakožto platící rezident, nic neporušujete, dle vyhlášky. Ale! Protože v době 06:00 – 08:00 hod. může být tato zóna využívána vozidly bez parkovací karty, tak pokud tam stojíte i v této době se stejným autem, pak na ty dvě hodiny, kdy ta modrá zóna "jako neplatí" porušujete zákon!

Ale bez ohledu na to, jestli tam stojím správně podle vyhlášky nebo nezákonně, není přes moje auto vidět a z řidiče, který vjíždí na přechod se může stát vrah. Kterého zabásnou.

A co ti, kteří nezákonným šmejdským vyznačením za to vlastně mohou? Tedy naši zastupitelé? Ti nic? Ne, ti něco: Dopouštějí se všeobecného ohrožení a zneužití pravomoci veřejného činitele.

Dneska je to tak, že městští strážnící i policajti vpodstatě dělají pro soukromé odtahovky. Chodí, a sledují, jestli řidiči při parkování dodržují vyhlášku. Mělo by to být jinak: Měli by chodit a zjišťovat, kde parkoviště a parkovací zóny porušují zákon a vymáhat jeho dodržování: Tedy tak, aby parkovací místa byla posunuta o zákonných 5 metrů od přechodu.

A když nebude v termínu napraveno, pak zahájit trestní řízení s příslušnými zločinci. Na takových přechodech totiž číhá smrt!

Jenže, jak vidno i z metanolové aféry, v naší společnosti nejde o zdraví, nejde o život, jde jen o to, jak kde vyrejžovat co nejvíc prachů, a to bez ohledu na zdraví a život…

Psáno v Praze dne 25. září 2012

115 komentářů:

drak řekl(a)...

S tím parkováním je to těžké, zákon má samozřejmě teoreticky pravdu, jakmile je na přechod dobře vidět, je samozřejmě nebezpečí toho, že chodec přehlédne auto, nebo naopak řidič chodce, mnohem menší, tudíž přechod je pak méně rizikovým místem. Na druhou stranu, všichni dobře víme, jak zoufalá situace je ve větších městech s parkovacími místy. Samozřejmě, že v určitém ohledu tato dvě hlediska nelze považovat za rovnocenná, protože v tom, jde-li o krk, nebo jen pitomé parkování, je velký rozdíl, takže když jde o krk, mělo by to prostě mít přednost.

S přihlédnutím k reálnému stavu věcí si myslím, že že i průměrně inteligentní chodec, který chce žít, je schopen si domyslet, že v místě, kde nebyl při parkování dodržen zákonný 5 metrový odstup od přechodu (v obci, mimo ní 15 metrů), je lépe se rozhlédnout a na přechod vstupovat až po ujištění se, že to je bezpečné, případně poté, co jej řidič ujistí, že o něm ví a přibrzdí mu, či zcela zbrzdí vozidlo, aby mohl přejít. Řidič, který používá mozek, když vidí, že se blíží k přechodu, na který není dobře vidět, tak zpomalí, zejména, je-li tam výstražná značka, že se tam mohou vyskytovat děti.

Zkrátka a dobře, nejedná se o nic závratně složitého, co by nešlo vyřešit trochou zdravého selského rozumu, preventivní opatrnosti, vstřícnosti a ohleduplnosti vůči ostatním.

Mimochodem, u některých moderně řešených přechodů bývá nainstalováno velice kvalitní osvětlení, díky kterému jsou ty přechody v noci tak o řád až dva bezpečnější, nežli ty neosvětlené, nebo osvětlené klasicky, tedy skoro vůbec. V noci jsou takové přechody možná bezpečnější, nežli ve dne.

Anonymní řekl(a)...

Inteligentní (chodec) se přizpůsobí, blbý podlehne evoluci. V sedmimiliardovém světě je to dokonce plus.

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

To je ale KVALITNÍ názor, Anonymní!
Jistě s Vámi budou souhlasit i zdejší štamgasti, zvláště ten OPRAVDOVÝ humanista, jenž by rád kriply humánně likvidoval hned po jejich narození - aby zbytečná péče o ně nezvyšovala zdravotní a sociální výdaje.
Ovšem z Vašich slov implicite vyplývá, že mezi chodci je více blbů než mezi řidiči.
Asi máte pravdu. Ve světě, kde je auto používáno jako radikální prostředek k ozdravování blby promořené populace, je inteligentnější nechodit pěšky.

Míru zdar!

poručík Hamáček řekl(a)...

Sudetoněmecký henleinovec, tyhle starosti můžete pustit z hlavy. Lidí je na světě jako sraček.

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Tak jo, Hamáček.
Kdy půjdeš přes nějaký přechod?

Anonymní řekl(a)...

Ne přes přechod. Po přechodu!

informace řekl(a)...

Přemisťuji se raději na nebezpečný přechod.Je to bezpečnější než jinde.
Alespoň tu nelítají ve vzduchu facky.
Přečetla jsem si na iDnes ukázku z propagovaného románu M. Viewegha Mráz přichází z hradu.
Když prominete zcela neprofesionální slovník, román se ohlašuje jako velká konina. Takové ploché vyjmenování pohybů, myšlenek, řečí postav, že se člověk ptá, proč by se tomu měl smát nebo snad pohoršovat. To žurnalisti dokážou své drby prezentovat živějším způsobem.
Chtěl snad autor napsat román-dokument? To by tam neměl vkládat vnitřní myšlenky postav, ani svá hodnocení. Měl by kritiku postav a situací nebo jejich zesměšnění provést jen a pouze použitím a smontováním fakt a dokumentů, takhle se text jeví jako špatně zbeletrizovaný seznam drbů.
Skutečně by člověk od nejznámějšího současného čského spisovatele, kterého někteří kritici představují jako pokračovatele Kundery, očekával nějakou větší námahu v animaci drbů a pomluv.

informace řekl(a)...

V jednom souhlasím s Ivanem Březinou, který o V. knize píše na Psu.
A totiž, že se nedá hovořit o knize jako o vytvoření nějakého fikčního světa, který má jen nepřímý, zprostředkovaný vztah s realitou.
- Čtenáři budou jeho knihu číst jako realitu, s čímž samozřejmě kalkuluje. "Když napíšu, že Klaus je teplej, budou to lidi kupovat jako diví," mne si své bankovek lačné ruce - píše Březina.
Samozřejmě, každý autor má právo zobrazit svět takovým, jak se mu zdá. Může se klidně vykašlat na nějakou "uměleckost". Hlavně, když to bude hit pro zvědavce.
Já to ale nepovažuju za literaturu. Ani za nějaký její okrajový žánr.

Šaman řekl(a)...

Kulty stojej za houby: I kult Evropy a kult antievropanství, kult globálního oteplování i kult ničení planety Země, kult kultury i kult zbraní, kult trhu i kult zastydlého antibolševismu, kult kultu i kult anarchie…

drak řekl(a)...

informaci:

Souhlasím v tomto s Březinou. Mě ale ten pan V. nijak neoslovoval ani dříve, tím méně pak teď.

Šamanovi:

Naprosto souhlasím, připojuji se spolupodepisuji: "Všechny kulty jsou tak akorát na dvě veci. Jedině snad kulty lidství, zdravého rozumu a vzájemné slušnosti, vstřícnosti a tolerance mají nějaký smysl, ale ani s těmi by se to nemělo přehánět."

Zdeněk Žíkovecký řekl(a)...

Pokud někoho přejedou po přechodu, tak už to pro přelidněný svět žádné plus nepřinese.

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Tak už po přechodu, Anonymní?
No jo, nemládneme, že.
Tím spíš dej vědět, kdy půjdeš přes nějaký ten přechod. Lidí je jak sraček, a lidi po přechodu (starobní důchodci) ujídají chlebíčka nám produktivním.
Neboj; každý tam jednou musí.

informace řekl(a)...

Viewegh, jak jsem viděla na netu, dělá všechno možné, aby si udržel popularitu. Tak v r. 2009 dělal na iDnes pokus sestavit kolektivní román.
Dal také aspirantům rady, jak psát. Rada č. 6 byla: Nemusíte být vtipní, ale nesmíte nudit.
Skutečně výborné pravidlo. Řídí se jím sám, má ho vyzkoušené.
Stejně ten kolektivní román mi připoměl téze bolševických ultra levicových spisovatelů, ktečí hlásali, že literaturu má psát sám proletariát. Sám má vytvářet kulturu pro sebe! Tenkrát taky nějaký kolektivní román o budování nebo o něčem podobném napsali, ale nikdy jsem ho nikde nenašla. Zmizel.
O kolektivní literaturu se pokusili v r. 1929 italští futuristi. Ale to byl kolektiv deseti spisovatelů, kteří napsali politickou sci-fi Lo zar non è morto (Zar není mrtev), ten také není nikde k nalezení.
To kolektivní psaní přichází ťeď znova do mody , v Itálii má vyjít v příštím roce kniha s názvem In territorio nemico (Na území nepřítele), která bude mít 200 autorů.
Prý je to příležitost k velkému výdělku.
Co to bude asi za miž maž, to se zatím neví. Někdo to přece musí kooedinovat, ne? Takže to pak bude z valné části román jeho.

informace řekl(a)...

Páni, ta historie se sovětskou kolektivní literatury, jak jsem našla na webu, je opravdovým "románem hrůzy". Je to kniha o stavbě Bělomorského kanálu, kde pracovali političtí vězni. Na knize, kterou redigoval Gorkij, pracovali nejvýznačnější sovětští intelektuálové (celkem 120), aby vyzdvihli moudrost Stalina a vylíčili sureálně život vězňů v gulazích jako moudrý paternalistický způsob politické převýchovy. Knihu si "objednal" sám Stalin.
Kniha byla přeložena do angličtiny a také vydána.
Přečtěte si to, je to zajímavá ukázka lží stalinské propagandy.
http://propagandaphotos.wordpress.com/tag/belomor/

informace řekl(a)...

Oprava: se sovětskou kolektivní literaturou

Jakub S. řekl(a)...

Sakryš to sou krásná témata. No nic, do sob. večera na chatu, neb večer je na Ogaru v L nádherný jazzzzový večer, MKratochvíl a Tony Ackerman - no nejděte tam! A navíc kuchyně 1a... jenom pak v noci šlapat potmě do hrba dva kilásky. Nedá sa. Mosí sa. Jo, kultůůůra - to dá zabrat!
K Vieweghovi vám až tu budu něco napíšu. Pokud mě znáte, víte, že to nebude černobílé. Tak se vyjadřuju jenom k bolševismu ap. Vlastně ani k nim ne zcela...

informace řekl(a)...

Kdo tu bude diskutovat, když Vy si Jakube zas někam vyrážíte?
Doufejme, že napíše něco StK.
Zoufale se snažím zavést řeč na jiné téma. Ale nic. Pořád totéž.

drak řekl(a)...

informaci:

Docela by mi zajímalo, jaké jsou mezní možnosti sepsání skupinového literárního díla, ale jak říkáte, lví podíl na něm bude mít jeho koordinátor, nebo i skupina koordinátorů a pak ale je otázkou, nakolik je to dílo koordinátora, případně jejich skupiny a nakolik dílo autorů samotných. Už z povahy věci se domnívám, že tu hrozí poměrně velké riziko, že se ta skupinová práce na celkovém výsledku, zejména pak z hlediska kvality díla, odrazí spíš špatně, nežli naopak.

Ne, že by Gorkij neuměl psát, ale já díla psaná za účelem propagandy opravdu "nemusím", v tohle ohledu jsem velice skromný a opravdu nemusím mít úplně všechno a vůbec se kvůli tomu necítím být o něco ochuzen.

drak řekl(a)...

informaci:

Buďte přeci kolegiální a Jakubovi tu zábavu přejte ;-)

Až se pobaví, tak se nám svěží a odpočat vrátí.

StK řekl(a)...

Jakub je jak hyperaktivní dítě. Neposedí ani nepostojí. Myslím, že nebude mít čas umřít. Když proň Kmotřička* přijde, on už zase bude někde jinde! [;>))
Já, když si tady hned vedle přečtu pár "myšlenek" zjišťuji, že jsem úplně "mimo mísu". Jestli je to, co zuří jen o kousek vedle diskuze a jestli to má vůbec nějaký jiný smysl, než zabírat místo na disku na serveru, jsem beznadějný Marťan. Připadám si, jako bych měl vychutnat rozhovor s přáteli u dobré kávy a u nohou se nám rvali zuřiví psi. Ne, to nelze.
Dokonce se mi chce zvolat "Diskutujme rychle, než nás ti vzteklí čoklové zase vyčmuchají a začnou i tady diskutovat po svém, čoklovském!" Nebo si pojďme promluvit do jiné hospody, kde hospodský takovým tvorům vstup nedovoluje.
Inu, demokracie je moc dobrá věc, ale nesmí si ji uzurpovat nějaký sprosťák nebo dokonce zmrd. Jak ji poskytnout všem a zabránit jejímu zneužití? To nevím a silně pochybuji, že to někdo z tohoto světa ví.
Demokracie bez elementární slušnosti se mi zdá být velmi zpozdilý princip soužití lidí.

*/ Smrt kmotřička - zdálo se mi o ní, když jsem v nemocnici dospával noc po půlnočním infarktu. V tom snu jsem ji zřetelně viděl - krásná štíhlá dívka v hedvábném plášti s kapucí. Světlá pleť, rusé vlasy, nepřítomný pohled snad světlemodrých nebo šedých očí. Nikdy předtím a nikdy potom se mi nic o takové ženské nezdálo.

(Upozorňuji, že můj sexuální archeotyp je zcela jiný.
[;>))

drak řekl(a)...

STK:

Myslím, že má-li mít člověk vůbec aspoň šanci na to, aby byl v životě šťastný, tak si v sobě přes všechny tlaky na to, aby už konečně dospěl, musí zachovat aspoň kousek dítěte, schopného opravdové nezištné radosti a lásky. Taky je v životě zapotřebí mít kliku, tu na podstatné věci, aspoň občas a aspoň trochu, třeba při výběru životního partnera. Jakubovi se v tomto ohledu zadařilo v míře běžně nevídané, no tak mu to přejme a když to jen trochu půjde, radujme se spolu s ním. Myslím, že ani k Vám nebyl osud zrovna skoupý.

K té diskusi tam o kus vedle podotknu jen tolik, že ono opravdu stačí si některých jedinců vytrvale a důsledně nevšímat, prostě jak říkal Mika Waltari, je to "bzučení mouchy" a toho opravdu stačí si důsledně nevšímat. Jenže není-li někomu rady, není mu ani pomoci. No ale třeba na to Kopretina časem přijde. Někdo se o kamna popálí jednou, no a někdo se potřebuje osmahnout vícekrát, než mu to dojde a naučí se dávat si pozor. Já se rovněž připojuji k názoru, že někteří záměrně nejmenovaní diskutující opravdu jsou až patologicky agresivní, nesnášenliví, nepřejícní a zlí. Ztrácet čas s něčím takovým prostě nemá cenu, jak se říká v jednom po internetu kolujícím vtipu: "Spousta lidí je naživu jen proto, že je nelegální je zabít.", tak to tak berme, ale reagovat ne něco takového opravdu nemá cenu, škoda času a energie.

Ta představa té slečny Zubaté je zajímavá, nakonec ona není bez reálného základu. Osobně jsem znával nejednoho dříve narozeného pána, kterého posedla kolem 50 let tzv druhá míza, založil novou rodinu a záhy poté skonal, neb ho nová partnerka nechala udřít se a uradovat se až k smrti. No ale takový už je světa běh, znám spousty těch, které to udření se a uradování se ještě teprve čeká, ale už teď je vidět, že je to asi nemine.

Kopretina řekl(a)...

Ano Draku, už jsem se poučila zuřivé nenávisti Harpyje a Švehly si všímat nebudu, nemá to cenu a "vyhrát" diskusi nemám šanci. Útoky na slabší je výsada psychopatů, každý si troufne na slabšího, ale na sobě rovného ne. Časem to Švehlu omrzí a když ne, tak ne, všichni slušní lidé vidí, jaké je to svinstvo. To není hra fair play. Vidím, že jsem udělala chybu, VY mi to říkáte, informace mi to řekla, Stk mi to řekl a nakonec mi to řekl i Šaman, že je Švehla ironický a zlý, ale že ho mazat nebude, protože by postupně musel zavřít celou hospodu a to kvůli člověkovi bídného charakteru nemá cenu. Jinak velmi zajímavý a podnětný článek je text pana Ulče na Psu, hned pod úvodníkem, vyvrací mýty socanů, muslimů, antisionistů a všech lidí nenávidějící naši civilizaci, vždyť mi to vlastně řekla paní MUDr. psychiatrička též, že se jedná o člověka psychopata, psychicky narušeného, člověka, který není schopný milovat a když už, tak jenom sám sebe, nebo své slepé příznivce, svou frustraci si vybíjí na člověka, kterého si vhlédne jako kořist, vše se snaží zničit, pošlapat všechno dobré. Na to žádná medicína nepomůže...Ale klid, zítra máme svátek Svatého Václava, tak přeji všem štamgastům všechno dobré...

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Rád bych požádal Harpyji a Švehlu, aby - ve jménu humanity - alespoň TROŠKU zmírnili svou zuřivou nenávist vůči ubohé Kopretině.
Vážně.
Nestydíte se, alespoň TROŠKU, vy dva psychopatičtí nenávistníci?
Ta ubohá bezhlavá slepička pláče a naříká kudy chodí, píše paní MUDr. psychiatričce o pomoc (marně), považuje pana Ulče za člověka psychopata, psychicky narušeného ...

Ničíte ji. Cožpak to nevidíte?
Ničíte ji svým nestoudným antisionismem, hektolitry špíny vylévanými na Izrael.

Já vážně nevím, proč jí to děláte.
To jste tak frustrovaní z úpadku a pádu euroamerické "civilizace"?
Fuj vám.
Fuj.

Kopretina řekl(a)...

No když byl ten Jom Kipur, tak stojí za zmínku zmínit modlitbu za Izrael...
MODLITBA ZA IZRAEL
Otče náš jenž jsi v nebesích, skálo Israele a jeho vykupiteli,žehnej státu Israeli, prvnímu výhonku našeho vykoupení.
Braň ho svou láskyplnou rukou, rozprostři nad ním přístřešek svého míru a sešli své světlo a opravdovost jeho vůdcům, ministrům a rádcům, a opravuj je svou dobrou radou!
Posilni ruce obránců naší svaté země a poskytuj jim, B-že náš, ochranu a korunuj je vítězstvím, a dej té zemi mír a věčnou radost jejím obyvatelům.
A povolej, prosím, naše bratry, celý dům Izraele ze zemí jejich rozptýlení a veď je brzy vzpřímené k Sionu, svému městu a k Jerušalaim příbytku svého jména, jak je psáno v Tóře Tvého služebníka Mošeho:
I kdybys byl vypuzen až na konec nebes.I odtamtud tě shromáždí Hospodin, tvůj B-h tě přivede do země, již zdědili tví otcové, a staneš se jejím dědicem a učiní ti lépe než tvým otcům.
Sjednoť naše srdce k lásce k tvému jménu a k bázni před ním a k zachování všech slov Tóry a pošli nám rychle Davidova syna, aby vysvobodil ty, kdo očekají konec svojí spásy.
Zjev se v celém lesku své vznešené moci nade všemi obyvateli světa a každý oduševnělý člověk ať řekne:
HOSPODIN, B-H IZRAELE, JE KRÁL A KRALUJE V KAŽDÉ VLÁDĚ. AMEN.
Zde máš také citát z proroka Izajáše, který jsem si psala v SMS: "Pro Sion nebudu mlčet a pro Jeruzalém nebudu mít klid, dokud nevyjde jak záře jeho spravedlnost a jeho spása jako pochodeň nezaplane". Izajáš 62:1.
Kdyžtak Ti ještě něco pošlu. Všimni si, že pro Židy je posvátné termín Bůh, proto Židé píší B-h. (Protože nesmějí vzít jméno Boha nadarmo). Velice krásné literární dílo, zajímavé i pro ateisty. Všichni proizraelští křesťané ji znají...

Kopretina řekl(a)...

Text mi přišel od známého rabína, nádhera...Nádhera...Kulturní výtvor...Vůbec rabínská literatura je nádherná, plná moudrosti, harmonie a lásky...

Harpyje;; řekl(a)...

Navíc vzhledem k jejich bezvýznamnosti a blížícího se okamžiku jejich smrti, by měli skutečně držet hubu.

informace řekl(a)...

Draku,
celý ten blogový román Viewegha je ja netu.
http://blogovyroman.idnes.cz/srdce-domova-c91-/blogovy-roman.asp?c=A090729_152643_blogovy-roman_jdv
Zajímá-li Vás to, můžete se na něj podívat. Já jsem přečetla tři první kapitoly, dvě jsou psané muži a jedna ženou, a mohu říci, že mají společné jen jméno hlavní ženské postavy. A to sloh ještě V. opravoval. Víc jsem nečetla, není tam nic k porovnávání ani k posuzování. Jednoduše to jsou tři rozdílné texty. Což se logicky dalo očekávat.
Nač podobné experimenty slouží, mi není jasné. Každý má svůj osobitý způsob formulovat myšlenky, do jisté míry automatizovaný, těžko z něj může vyjít, začít psát jako by byl někdo jiný, jakoby se převlékl do jiné kůže.
To můžete pozorovat i zde na blogu.
Gorkij se zapůjčil k tomu organizování kolektivního díla na večeři se Stalinem, kde prý hodovali a pili, a Stalina napadlo, jak byl v dobré náladě, že by intelektuálové měli ukázat, jak jsou i oni schopni spolupracovat na společném díle. A tak věrný sloha Gorkij zorganizoval cestu speciálním vlakem a pak samozřejmě měl nad dílem hlavní dozor.
Byl to výsměch lidské důstojnosti těch nešťastníků, kteří neměli ani potřebné stroje ke hloubení a stavbě. V článku o knize, autorka píše, že vězňů bylo 126 tisíc a měli k práci 70 tisíc vozíků a 15 tisíc koní. Dělali všechno prakticky ručně.
Kolik jich tam zahynulo, se doposud neví. Kanál prakticky nefunguje, jen po tři měsíce v létě po něm jezdí loďky. Je prý mělký (průměrná hloubka jsou 4 m)a tak není vhodný ro doravu. A pak je většinu roku zamrzlý.
Hezký článek, v italštině, najdete na http://dust.it/articolo-diario/il-canale-di-stalin/
Ale diktátor byl spokojený a ruská inteligencija ukázala, co umí. Jen potom Gorkij neslavně skončil, podle neoficiální verze ho dal Stalin otrávit.

informace řekl(a)...

Omlouvám se za obvyklé překlepy. Gorkij se propůjčil ...

Kopretina řekl(a)...

"Vezměte trnový keř," dí emír Abdel-Kader, "a zalévejte jej po celý rok vodou; neposkytne vám než trní. Vezměte strom datlový, nepečujte oň, ale on ponese stále datle. Žid jest ten datlový strom a arabský lid jest keř trnový"

informace řekl(a)...

Kopretino, a jaký je Váš názor na kolektivní literaturu?

Kopretina řekl(a)...

Těžko říci,vyjma skript, má oblíbená literatura byla a je historická, z ruských autorů jsem četla Tolstého Vojnu a mír, krásné dílo, pak jsem četla Liona Feuchtvangera- Židovka z Toleda, Noah Gordon-Tajemný diamant, Ranhojič, já čtu historické romány, s kolektivní literaturou jsem se moc nesetkala, také Máchův Máj se mi líbil..."Sok otec můj, vrah jeho syn, neznámý mě strašný můj stín, pronesl pomstu dvojí, proč rukou jeho vyvržen, stál jsem se hrůzou lesů..." Nemohu posouzovat, také jsem četla zajímavou knihu o procesech, které vzrušily svět...

informace řekl(a)...

Já vím, Kopretino.
To jsou individuální díla od autorů s vyhraněným světonázorem a stylem. Zde u kolektivní literatury se jedná do jisté míry o práci na objednávku. Koordinátor stanoví sujet se zápletkou, takže každému jednotlivému autorovi je přidělena jen část, jedna kapitola.
Tedy zámysl a pravděpodobně i ideový obsah je dílem koordinátora, který také vybírá příspěvek, z těch, co došly, který se mu nejvíc líbí. Alespoň tak to bylo u blogového románu. Výherce dostal za kapitolu 10 tisíc korun.
Román je na webu, máte-li zájem a čas, podívejte se. Odkaz jsem už dala.

HL řekl(a)...

Jo, podívám se na něho, ráda se seznámím s novými informacemi, stáhnu si ho do počítače.Já jsem se s kolektivní literaturou zatím nikdy nesetkala.

HL řekl(a)...

...kopretina...(HL)...

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Bože!
Pan Informace si z té ubožačky dělá ještě větší srandu než mizera Švehla!
Prý "jaký je Váš názor na kolektivní literaturu" ...
No to jsou dneska lidi, vážně.

Kopretina řekl(a)...

Informace, byla jste někdy na nějakém muzikále? Já jsem zatím byla jenom jednou, na Bídnících od Viktora Huga, a na Drakulovi, hudbu sepsal zemřelý Karel Svoboda a Zdeněk Borovec, neměla jsem zatím čas, ale musím si ho udělat. Kultura odlišuje člověka od stroje...

Harpyje řekl(a)...

To snad skutečně není možné.

informace řekl(a)...

Ne, nebyla Kopretino. Znám je jen z televize anebo z filmu. To je zas jiné kafe, motivy anebo celé téma literárního díla jsou přeneseny do docela jiného žánru, který má své, zcela odlišné způsoby vyjádření.
Mně osobně se nelibí. Není to ani popularizace literatury, je to jen výpůjčka. Podle mého, má-li autor svůj nápad, ať ho zpracuje, proč si je má vypůjčovat od jiných?
Umíte si představit Vojnu a mír přepsanou v comics? Co z ní zůstane?

informace řekl(a)...

Asi neznáte povídku pro děti o mluvícím cvrčkovi.
Tady máme hned dva. A jak se chechtají.
http://images.wikia.com/bleedmancomics/images/0/09/220px-File-Grillo_parlante.jpg
Stačilo by stříknout DDT.

informace řekl(a)...

http://www.kromolab.it/site/wp-content/gallery/grilli-parlanti/grillo_parlante_lingua_cmyk_def-copy.jpg

Kopretina řekl(a)...

Jé to je nádherné. A také se chystám Také poslouchám i vážnou hudnu, Carmina Burana, Beethovenovu Osudovou symfonii, Smetanovu Vltavu, Dvořákovu Novosvětskou, Bachovu Air. Mně se vždycky líbí od každého něco a to i v literatuře. Třeba (vyjma Johnsona) se mi nelíbí úplně všechno od jednodtlivých autorů, ale od každého něco, např. od Nerudy Dědovu mísu, od Bezruče Marička Bagdonova a tak. Mám ráda díla s určitým poselstvím...

informace řekl(a)...

To je u Vašeho věku přirozené. Mladí lidé se chtějí poučit, poznat svět i prostřednictvím literatury. Takže poselství, je-li vyjádřeno jednoznačně, jako třeba u klasiků 19.stol. je pro ně cenná složka díla. Ve slovanských kulturách se dlouho říkalo, že literatura je učitelkou života.
A teď musím končit, počítač chce zavřít, nainstaloval aktualizaci jednoho programu.

StK řekl(a)...

Jistěže Info,
každý kousek kumštu musí mít to "něco", ať už tomu budete říkat poselství nebo jakkoliv jinak. Pokud to dílo nemá, je to buď "ornament", cosi zdobného, co jiný význam nemá, nebo plagiát - věc vnějškově podobná už známému dílu.
U fotek říkám, že fotka musí "mluvit". Musí divákovi něco říct, nebo se ho na něco zeptat. To už ale fotograf musí vědět v okamžiku, kdy zaostřuje a mačká spoušť. Srozumitelně. Jinak je obrázek buď ten ornament nebo plagiát. Nebo předstírání kumštu - což je vlastně taky plagiát nebo ornament. V Literatuře, filmu i muzice je to velmi podobné. Je pro mě, jako pro profesionála velmi tristní pohled na popovou scénu. Vše po povrchu, solidní text písničky je tak jeden ze sta, hudba tak dvě skladby ze sta. Kdysi bývaly kvalitní písničky (textově) snad o řád lepší. Takže už léta "popík" prostě nepooslouchám.
Se SF literaturou je to podobné: Občas mívám pocit, že všechny dobré knihy ze žánru už mám v knihovně. Je to smutné - mám tuhle literaturu (Informace se teď hrozně zaškaredila...) rád, ale z knížek, které si koupím, dávám do knihovny snad každou dvacátou. Jednak noví spisovatelé nedodržují pravidla žánru, jednak opakují už několikrát použitá témata, do nichž jenom přimíchávají v hojné míře sex a extrémní násilí s vírou, že to knížce pomůže.
Jo, pomůže - do antikvy. Ale tam je člověk rád, že od něj knížkou za 150.- Kč koupí za Kč 5.-.
===
A teď to celé povídání shodím:
"Divadlo je potěšení a zábava. Chcete-li poslání, jděte na poštu!"
Kdopak to asi řekl, milí štamgasti?

Kopretina řekl(a)...

No to je bezva, Stk, :-))) Velmi jste mě potěšil. Jinak se přiznám, že nevím, kdo to řekl.

StK řekl(a)...

Woody Allen, ale řekl to o filmu.

informace řekl(a)...

StK,
to "poselství" nemusí být vždy explicitní, nemusí to být nějaké autorovo "huštění" do čtenářů svých nebo skupinových názorů nebo mínění, nemusí to být deklarace. Může být vyjádřeno nějakým nepřímým způsobem, charakteristikou postav, podrobnostmi, obrazy krajiny a pod. Když vezmete Vojnu a mír (o které se zmiňovala Kopretina), Tolstoj vyjadřuje svůj patriotizmus hlavně právě detajly při charakteristice postav. To je názorně vidět třeba v jeho kresbě Napoleona, kde vyjadřuje své pohrdání francouzským vojevůdcem prostřednictvím detajlů, jako třeba když mu cuká nervozně v lýtku ve scéně s vyslancem Alexandra I, nebo popisem Napoleonových tlustých bílých zád, které si nechává natírat kolínskou před Borodinskou bitvou.
Těch příkladů bych mohla uvést desítky, jenže nemám právě text po ruce, jen on line.
U jiných umění, neslovesných, se poselství - totiž to, co chce autor vyjádřit - realizuje zas jinými prostředky. Poselství nemusí být deklarace, může to být pohled na věc, na přírodu, který chce vyjádřit duševní stav nebo nepřímo, zprostředkovaně navodit myšlenku. Nechci tu teď hovořit o angažovanosti. Takhle spatra je o tom dost těžké něco vykládat.
Ani originalita za každou cenu nemusí být příznakem uměleckosti, zrovna tak jako epigonizmus anebo dokonce plagiát.

informace řekl(a)...

oprava: epigonství

Kopretina řekl(a)...

Televize Barandov vysílá pořad "Věřte nevěřte". Pořad vždy zachycuje 5 příběhů, některé z nich si vymysleli scénáristé, jiné jsou podle skutečných událostí. A skutečně se pravda od lži těžko pozná. Jeden z příběhů byl o prokletém křesle. Údajně před bitvou u Waterloo na něm seděl Napoleon a utrpěl drtivou porážku, pak na něm seděli další lidé, údajně s jednu ženu srazilo auto na přechodu, jiný zemřel při vlakovém neštěstí. Údajně se to stalo.Těžko říci. Já na žádná prokletí nevěřím, je to nesmysl, ale pokud někteří lidé ano, tak se to stane. Také jsem četla o syndromu "sebevyplňujícím se proroctví", když se zabejčíte a řeknete, toho dosáhnu, nic mě nezastaví, tak se tak stane, ale když to vzdáte, řekněte si skončím na dně, nic nedokáží, vyhodí mě z práce nebo ze školy, tak se tak rovněž stane...Víra je silný sentiment, kdo nemá víru, je navždy ztracen, to nemyslím víru v Boha, ale víru v cokoliv dobrého.

StK řekl(a)...

Jistě, Informace, nepsal jsem přece o propagačních materiálech, vymývání mozků, ale o krásné literatuře atd. Totéž hudba, totéž film, totéž fotografie nebo obrazy, sochy. Poselství je něco, co vnímáte podvědomě, často vám dojda až za čas (tohle je nejsilnější*), není to žádné "huštění" či deklarace čili prohlášení, proboha!
===
Snad jsem to nenapsal tak hloupě!
Dyť se tím živím! Tedy ne uměleckou teorií, ale realizací všelikého kumštu.

*/ ten zpozděný dopad je přesně ten účinek, který se snaží do svých "rozkošných capovinek" dostat tvůrci reklamy. I reklama totiž může být uměním. Zřídka, ale stává se to. Pak si ji zapamatujete dlouhá léta. Ten výrobek už neexistuje, ale reklama na něj trčí ve vaší hlavě zaseknutá jako skleněný střep.
U nás v Kotlince to byla třeba reklama na "Bóbika", což byla reklama na česky komunikující poštovní server "Seznam". Nebo Svěrákovy reklamy na nová auta Škoda. Atd.
[;>)) Ale stejně tu provádíme jenom osvětu - Vy, teoretička a já praktik. Nám dvěma je to přece naprosto jasné. Či ni?

StK řekl(a)...

Erata: zpožděný dopad

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Vážený STK, prosím, proveďte další kousek své blahodárné osvěty: Pošlete sprostému blbovi (= mně) odkaz na onen Vámi již dvakrát použitý "citát W.Allena" ("Divadlo je potěšení a zábava. Chcete-li poslání, jděte na poštu!") Nebo snad "film"?
Víte, imperialisticko-sionistický vyhledávač mi tvrdí, že tento "citát" publikuje pouze jistý STK.

Děkuji Vám předem, a přeji dobrou noc i dobré ráno.

Harpyje řekl(a)...

"Pictures were made to entertain; if you want to send a message, call Western Union." (Samuel Goldwyn)

Je to jeden z četných tzv. "goldwynismů" :-))).

Samuel Goldwyn was also known for malapropisms, paradoxes, and other speech errors called 'Goldwynisms' ("A humorous statement or phrase resulting from the use of incongruous or contradictory words, situations, idioms, etc.") being frequently quoted.

informace řekl(a)...

Ne, StK, nechtěla jsem říci, že Vy považujete "poselství" v umění za vymývání mozků.
Chtěla jsem jen něco dodat o t.zv. angažovanosti umění. Myslíte, že pojem umění jako aktivní složky lidské činnosti, která plazmuje, přetváří vědomí, je něco nového? V různých formách existoval vždycky. Podívejte se jen na umění středověku.
Když se pak podíváme do minulosti, ne tak dávné, tak vidíme, že jak v teorizování různých znalců, tak v praxi, umění bylo považováno za nástroj politické propagandy anebo dokonce sociální proměny společnosti. Podívejte se na marxistickou teorii umění jako kritického poznání společnosti a jako prostředku k výchově vědomí mas. A na následovné zákroky politické moci na jeho usměrňování a násilné řízení. Přikladem toho může být právě kniha o Bělomorském kanálu.
Myslíte, že se zánikem Sov svazu, kde se od jeho prvopočátků tato kulturní politika provozovala, (nechci říct komunizmu, protože to je zas jiná otázka), představa o umění jako masovém výchovném prostředku vzala za své? Ani v nejmenším. Někteří filozofové a teorikové estetiky se s tou myšlenkou vracejí znova. Jenže se mění jen pojetí cíle, ke kterému by mělo umění vést.
Takže vznikají, třeba tady v Itálii, skupiny, které hovoří znova o angažovanosti umění, které má vychovávat masy v duchu ekologizmu, humanitarismu, mezinárodní kooperace, biologického zemědělství a pod. Nežertuji. Tyto skupiny pořádají putující festivaly, aby tak převychovávaly co největší počet lidí. Tvrdí, že umění má být lidově dostupným prostředkem informace a orientace. Dovolávají se při tom středověkých tradic komediantů a kejklířů, kteří bavili prosté lidi, informovali je a zároveň i vychovávali.
Chtějí působit právě tak jako obchodní reklama.

informace řekl(a)...

Golwynův výrok je mínění producenta.
Woody Allen naopak řekl: If my films don't show a profit, I know I'm doing something right.
Když mé filmy neprokazují zisk, je to znamením, že dělám něco dobrého.

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Božínečku!
Takže ne Woody Allen či jak se ten Žid vlastně jmenuje, ale Žid Samuel Goldwyn!
No to je ale přece TAK MALÝ rozdíl, že? Že to vlastně ŘEKL Woody Allen, ať zas nejsme sprostí na neovčana a nehobita STK, že.
Tak se v tom nešťourejme jako v nějakém ... takové té věci, ošklivé, že.
Ano?
PROSÍÍÍM !
Nešťourejme se v tom!

Ale jinak musím připustit, že vy Češi jste přece TAK VZDĚLANÝ národ, že bych se z toho ...

Harpyje řekl(a)...

Naprostý souhlas.
On sice ten Woody Goldwyn také nemluvil o poslání, nybrž o poselství, ale ani to na věci nic nemění.
Nešťourat se a nekydat!

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Přesně o to prosím: Nešťourat se v tom. Jinak bychom si museli připomenout "informace", které si z palce vycucali jiní zdejší oblíbení nezávislí myslitelé. A jejich reakci na skutečné informace, jež jsem jim přistrčil před čen... nosánky.

Po ulici rozvážně a důstojně kráčí tělnatý pantáta. Spokojeně a napapaně se usmívá na celý svět, blahosklonně kyne na pozdrav kolemjdoucím. Jejich upřené pohledy považuje za projevy obdivu, jejich úsměvy za projevy lásky.
Ale najednou odněkud přibíhá malý chlapeček a drze volá: "Jé, podívejte! STK nemá kalhoty!"


* * * * *

Malý dotaz pro Čecháčky (nikoli Čechy!): Jak slavíte dnešní svátek feudála, papežence a německého přisluhovače Václava?

informace řekl(a)...

Vidíte, StK,
musíme poděkovat našim dvěma mluvícím cvrčíčkům za jejich značné úsilí jak přispět konstruktivně do diskuze o otázce angažovanosti umění.
Skutečně ten výrok o "poselství" zněl v ůstech W. Allena poněkud divně, ale na druhé straně vytržený z kontextu mohl být docela klidně považován za jeho. U autora, jehož přírodním živlem je ironie a autoironie, můžeme výrok brát (právě že mimo kontext) buď jako ironii vůči producentům nebo celému filmovému průmyslu anebo jako žert nad sebou samým ale s opačným smyslem (on to přece tak nedělá).
Z jedné věty se dá těžko usuzovat.
Ale našim pilným diskutérům to nedalo a tak hledali, hledali, až původního autora našli.
Děkujeme pěkně.
A co byste nám řekli Vy o kolektivní literatuře anebo o angažovanosti umění?
Přispějte trochu podstatněji do diskuze! O literatuře jste tu hovořili už tolikrát.
A není to vůči vám nějaká provokace.

Harpyje řekl(a)...

Osobně dávám přednost pohádkám H.Ch. Andersena. Zvláště tehdy, když je vypravěč vtipně interpretuje.

Někdy se ty hieroglyfy nedají vůbec rozluštit a ta čísla bývají uplně rozmazaná.

StK řekl(a)...

Pro Informaci:
Ad Mluvící Cvrčci:
Jejich urputná snaha dokázat, že jsou lepší, chytřejší a vzdělanější než kdokoliv jiný mi připadá už jen komická. Komická, ale už dávno ne zábavná.

Ó, Bože, jak jsou dokonalí! A není o ně příliš velký zájem. Politováníhodné. Trestuhodné! [;>))

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Vážený STK, mohl byste mi PROSÍM odpovědět na moji otázku ze 2:08 ?

Děkuji Vám předem za odpověď, a přeji Vám mnoho úspěchů ve Vaší nelehké kulturně-osvětové práci.

informace řekl(a)...

Ale, no ták, Harpyje,
snad nechcete říct, že jste od Nebezpečných známostí přešla na Adersenovy pohádky. Čekala bych spíš, že vzhledem k Vaším společenským relacím přejdete na Velmi nebezpečné známosti (Cruel Intentions).
Snad jste si knihu Laclose nebrala jako učitelku života? Odkud ta regrese?

informace řekl(a)...

StK,
oni se vzpírají, za živého boha nechtějí ze svých avatarských ulit profesionálních posměváčků vylézt. Vždyť je tu nikdo nesní, když řeknou něco, co si sami myslí.
Já se jim posmívat nebudu. A Vy také ne!
Ať už konečně začnou mluvit svým normálním jazykem. Čeho se bojí?

drak řekl(a)...

Kopretině:

Historické romány jsou poměrně zajímavým žánrem, možná, že ho nepreferuji tak moc jako Vy, ale cizí mi rozhodně není. Myslím, že určitě stojí za to přečíst si něco od Miky Waltariho, třeba Egypťana Sinuheta, případně další jeho knihy. Liona Feuchtwangera Jste zmínila, od něj mi nejvíc zaujala Židovská válka. Tolstoj sice je na můj vkus příliš rozvláčný, takže kdo ho chce číst, musí si na to prostě udělat dost času, ale schopnostmi se mu vyrovná jen málokdo jiný. Mého velmi oblíbeného Sokrata od manželů Kozákových jsem už zmiňoval nejednou. Vrátím se k Mikovi Waltarimu, kdysi, když jsem si přečetl Egypťana Sinuheta, připadalo mi to silné a krásné, když jsem se pak pročítal dalšími romány, připadalo mi to místy podobné, jako takové to doždímávání citronů za každou cenu, jaké známe i z filmové branže, silný začátek, pak slabší pokračování a pak úplně slabý odvar v podobě pokračování pokračování atd, atp, na to mi pak připadalo, že je škoda času.

informaci a StK:

Nic nenamítám, když umění vyjadřuje nějakou myšlenku, názor, pocit, nebo aspoň chce nějaké emoce vyvolat. Nemám ale vůbec nic ani proti pouhému krásnému o nic se nesnažícímu ornamentu, pakliže se na něj dá dívat a mít u toho hezký pocit. Zkrátka a dobře, nemyslím, že je nutné mít nějaké ambice za každou cenu. Pakliže se někomu podaří obrázkem, povídkou či nějak jinak diváka nenásilně a jemně zaujmout k zájmu o něco, nebo ho i jen pobavit, případně jen vzbudit příjemné pocity, tak to je to, co bych od umění jako takového asi tak očekával.

Reklama s Bóbikem byla a dodnes je mimořádně zajímavá ze dvou důvodů. Prvním z nich je, že si jí pamatuje skoro každý a skoro každému se líbila, nebo ho aspoň zaujala a pamatuje si jí. Tím druhým je, že si skoro nikdo nepamatuje, co se vlastně snažila propagovat a už vůbec ne, v čí prospěch. Je to vlastně učebnicový příklad toho, jak lze i s hodně dobrou a vtipně udělanou reklamou neuspět. Skoro každý si vzpomene s úsměvem na rtech na Bóbika, ale skoro nikdo z těch, kdo si na něj vzpomene, už dnes neví, že ta reklama měla upoutat pozornost k zpravodajskému serveru centrum.cz a asi to nevěděl ani v době, kdy se objevila, protože ta upoutávka na něj byla příliš nenápadná.

Jinak silně a zároveň blbě zaangažované umění, ať už se jedná o propagaci (propagandu) sporných myšlenek, třeba zrovna těch protiuhlíkových, zelených a protijaderných, nebo o reklamu na hygienické vložky, stařecké plenky či přípravky proti zbytnění prostaty, považuji za agresivní, otravnou a nežádoucí záležitost zároveň. Jsem rád, že doba Stalinova a Hitlerova jsou pryč a jsem dost nešťastný z toho, že se nám sem pokoušejí vrátit v podobě zákonného prosazování technologických a ekonomických nesmyslů, nemístné politické korektnosti a multikulturních blábolů, o kterých se skoro nesmí veřejně diskutovat.

Anonymní řekl(a)...

To STK-áčko si už nic nepamatuje. Ten citát přece je jeho vlastní a správně je to takhle: "Internetová diskuze je zábava a poučení, pokud chce někdo prudit, ať jde prdele!"

StK řekl(a)...

Profesionál je člověk který koná nějakou činnost jako profesi - tedy za peníze. Myslíte Informace, že je to až tak propracované? Je pravda, že se nestačím divit, kolik času jsou schopní oba MC strávit čtením vzkazů, které ani nejsou primárně určeny jim a hledáním argumentů proč jsou "necvrčkovské" názory vadné a mylné. Asi jsou velmi dobře finančně zajištění a nemají nic lepšího na práci. [;>))

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Moment, Anonymní.
Měli bychom si vyjasnit pojem "poučení". Protože běžné se lež, žvást, blábol nepovažuje za poučení.
Připomínám, že nejen STK, ale i např. drak, A.S.Pergill a jiní na faktech naprosto nezávislí "myslitelé" si prostě a jednoduše vymýšlejí - nejen "citáty", ale i tzv.informace.
Jestli je toto "poučení", pak jedině a pouze o stavu jejich myslí.

Takže bych motto váženého STK a všech jemu podobných viděl asi takto:
"Žvanit si můžu co chci, jestli se vám to líbí, pochvalte mě, jestli ne, tak držte hubu!"

Četl jste čerstvou zprávu o humánním umlčení prudiče Ilji Ponomarjova?

To je přece ideál demokracie všech opravdových Čecháčků - tak se musí s rozvratníky a pomlouvači! A když toto nepomůže, tak Sibiř nebo Jáchymov; to by v tom byl čert, aby se lid nenaučil svobodu slova používat zodpovědně.


V této souvislosti musím poděkovat vysoce váženému zakladateli a majiteli této nory, za jeho kromobyčejnou dobrotu a demokratičnost, s níž mi NA CHVÍLI dovoluje pomlouvat zasloužilé obránce vlasti a národního socialismu.

Čest a Nazdar!

Šaman řekl(a)...

Všeho do času, sudeťáku. Myslím, že nemáte právo vyvyšovat se nad ostatní hosty této nory, pokud se mýlí, když sám dokážete občas i lhát a vydávat to za "ironii".
\ :-((

informace řekl(a)...

Myslíte snad, StK, že by někdo se zdravou myslí platil za " lež, žvást, blábol " (pardon to byl citát z horního příspěvku), tedy za šíření keců nebo napadání ostatních diskutujících na blogu, který má asi tak pět stálých přispěvatelů? To by musel být padlý na hlavu!
Asi nemají nic na práci, asi se nudí

Kopretina řekl(a)...

Zde již pravidla fair play dávno dávno neplatí, kodex diskutéra rovněž tak, napadat se má názor, ne přispěvatel, útoky ad hominem, jsou zde na běžném pořádku, pocit pýchy, arogance, bezmezná touha po moci. U psychopatů bývá pravidlem, že jsou často nakaženi pocitem moci, slávy, nadřazenosti, pohrdání jinými lidmi, vysmívání se jiným lidem, kdyby měli prostředky, tak začnou nepohodlné lidi likvidovat...

Harpyje řekl(a)...

A, Šaman číhá za bukem.
Normální člověk by takový omyl přešel se smíchem a uznal by svůj omyl. Každému se může stát, že se někdy sekne.
Ale ta Andersenova pohádka nevypráví jen o dětské nevinnosti, ale i o ješitnosti a nadutosti.

informace řekl(a)...

Tak Vy si, Harpyje, přečítáte kolem dokola Andersenovo Les habits neufs de l'empereur? Přečtěte si také třeba La pâquerette.
Abyste trochu změnila téma. A třeba i náladu.

Harpyje řekl(a)...

Já nejsem žádný ptáček, Informace, já jsem největší orel.
Dzp.

Harpyje řekl(a)...

Na hrobečcích broučků rostly taky chudobky.
Dzp.

informace řekl(a)...

Cítíte-li se největším orlem, měla byste si přečíst Ezopovu bajku Orel a brouk.
http://texty.citanka.cz/ezop-hollar/eh1-5-9.html
Překlad je sice v dost archaické češtině, ale jiný jsem nenašla.

Harpyje řekl(a)...

A jak kulak Vata žral komunisty, tak já žeru ptáčky a hmyz.

Harpyje řekl(a)...

Doufám, že znáte rozdíl mezi bajkami a pohádkami.

informace řekl(a)...

Beh, více méně mají obojí didaktický cíl.
Jedny jsou umělé - bajky, druhé - pohádky - buď folklorní nebo umělé anebo lidové v uměleckém přepracování.
To jste měla na mysli?

Kopretina řekl(a)...

K žraní ptáčků, naše kočička dnes chytila ptáčka, sýkorku a jak byla nadšená, hrála si s ní, jako s balonkem...Holt kočičí zábava, ale jak byla šťastná a to je jí 8 let, už taková vyzrálejší kočka a pořád je při síle...

informace řekl(a)...

A ta sýkorka po tom hravém setkání také zůstala při síle?

Kopretina řekl(a)...

Sýkorka samozřejmě při síle nebyla, za chvíli umřela, já jsem se šla podívat na dvorek, když vidím Míšu nadšeně lítat a uviděla jsem, že dlachnila sýkorku a za chvíli byla mrtvá a hrála si i s její mrtvolkou. No kočka, kočky jsou šelmy a trochu své divokosti má každá kočka. Míša je angorské rasy, ušlechtilá, chlupatá a co všechno umí, nezkrotná, svobodomyslná, nikdy nikdy v ničem ji nezabrání.

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Jsem sice sudeťácký prasopes (a jsem s tím vcelku smířen), ale zrovna teď bych chtěl být liškou.
Liška je šelma nezkrotná, svobodomyslná, nikdo nikdy v ničem ji nezabrání.
Chytil bych slepičku kropenatou, hrál bych si s ní jako s balónkem, nadšeně.
A možná bych si pohrál i s její mrtvolkou.
Samozřejmě, nakonec bych ji sežral; to dá rozum. Liška není kočka domácí, krmený miláček, hladem netrpící.

Někteří Euroameričani dávají svým nezkrotným kočičkám na krk zvoneček, aby ptáčci byli varováni včas. Jsou to hovada, tihle "humanističtí" Euroameričani - sami se připravují o požitek z pohledu na TAK PŘIROZENÉ zabíjení.
Že?

Míru zdar!

StK řekl(a)...

Pro Informaci: Použil jsem po večeři strejdu Googla, abych se podíval, jak je to doopravdy s tím Woodyho citátem. Onen citát totiž znám strašně dlouho, léta visel ve formátu A3 nad čtyřstopým magnetofonem ve velké režii i s W. Allenovou fotkou.
Internet tehdy ještě nebyl, takže se to tam dostalo z jiného zdroje. Asi jsem to ofotil z nějakého časopisu. Ale brali jsme tu jeho větičku jako veselý fakt - uklidňoval, když přicházeli různí vysoce a ještě výše postavení umělečtí prudiči a měli nevyvratitelnou domněnku, že jen oni a jejich umění je to nejlepší v kraji a širokém okolí a musíme mu věnovat dostatečně pokornou úctu. Pobít hlavou o zem, protože ONI přicházejí se svým uměním spasit svět.
===
Takže jsem inkriminované heslo vepsal do adresního řádku a vypadlo mi hned na druhém místě tohle..

To je ovšem jenom ukázka, že internet má zdroje různé a ani ta nejchytřejší nadutá Mluvící Hlava nedokáže, že je jen jedna pravda. Ta jeho. S absolutní pravdou to lze zkoušet jen u fanatiků a dogmatiků. Jinak se absolutní pravda hodí tak leda ke "srolování a zasunutí." Kamkoliv.

P.S.: Může mít orel čmelíky?

informace řekl(a)...

StK,
orli čmelíky samozřejmě mají. Existuje o tom několik vědeckých prací. Jako dokument a důkaz jsem vybrala práci kolektivu polských vědců

Uropodine mite communities (Acari: Mesostigmata) in
birds’ nests in Poland

Na výzkumu spolupracovaly tyto ústavy:
Dept. of General Zoology, Adam Mickiewicz University, Umultowska 89, PL-61-614 Pozna´ , Poland.
n
Natural History Collections, Faculty of Biology, Adam Mickiewicz University, Umultowska 89, PL-61-614 Pozna´ , Poland.
n
3Dept. of Animal Taxonomy and Ecology, Adam Mickiewicz University, Umultowska 89, PL-61-614 Pozna´ , Poland.
n
4 Dept. of Forest and Environment Protection, August Cieszkowski Agricultural University, Wojska Polskiego 71C, PL-60-625
Pozna´ , Poland.
n
5 CSIRO Entomology, GPO Box 1700, Canberra ACT 2601, Australia.

www.naturalsciences.be/.../Volume%20136(2),%20pp.%20145-153....
Otázka je, jak se drbou?

Pokud jde o citáty a aforizmy W. Allena, je jich plný web, ale málo kdo uvádí, odkud ten aforizmus pochází a často se v překladu v různých jazycích mezi sebou liší. Takže máte pravdu obě strany, dokud se jedné ze dvou nepodaří dokázat, že její autor aforizmu je falešný.
Tak to chodí. V každém případě Vy jste citoval "in buona fede", takže se nemáte za co kát nebo stydět. Nakonec tu nepíšeme nějaké vědecké práce, které nám bude posuzovat komise při konkurzu. Takže? - říkám - nerýt se v maličkostech.
Diskutujte k věci!

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Platí jak „Opakovaný vtip přestává být vtipem“, tak i „Opakovaná chyba není chybou, ale projevem hlouposti.“
Někteří zdejší štamgasti sami sebe považují za „nezávislé myslitele“, a většinu ostatních lidí za důvěřivé hlupáky. Takoví „myslitelé“ si svoje „pravdy“ a předsudky ZÁSADNĚ neověřují. Z bezpečnostních důvodů: Co kdyby zjistili, že věří kravinám?
Vážený STK roky věřil „výroku“ W.Allena, protože žádné jiné nezná. A šířil tento blábol dál, OPAKOVANĚ.
Mně se onen „citát“ ihned zdál podezřelý, protože se vymyká - jak Allenově mystifikační tvorbě, tak jeho „autentickému“ uvažování.
Samozřejmě - nadutý pantáta chybu prostě přiznat NEMŮŽE, ani sám sobě. Takže raději dál kráčí bez kalhot, i když se mu všichni smějí, dál trousí plody své „moudrosti“ (viz např. nejnovější ÚÚÚŽASNÁ moudra o tělesných strážcích).

Ale abych mu nekřivdil - takových je tady víc.
A když odejdete vy dva poslední Češi (tedy Čech a Češka), když sudetoněmeckého prasopsa smažou a zadupou, tak tady kromě nich zbudou jen fanatici propagující vyhlazení většiny lidstva.

There was an old man of Hong Kong,
Who never did anything wrong;
He lay on his back, with his head in a sack,
That innocuous old man of Hong Kong.

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Výše uvedený příspěvek postrádá první větu:
"K Vašemu příspěvku z 18:25, vážená paní Harpyje:"

Za chybu se omlouvám všem Čechům a Češkám.

informace řekl(a)...

K příspěvku SH z 29. září 2012 0:41, i když byl adresován Harpyji.

Woody Allen prý nikdy větu o filmu, který má být jen zábavou, nepronesl. Jako důkaz SH uvádí, že se vymyká jeho mystifikační tvorbě (mystifikačnímu duchu? rázu? jeho tvorby) a jeho "autentickému" uvažování.
To nejsou důkazy, ale jen doměnky, dohady.
Důkaz, že ji nikdy nepronesl, SH nemá a těžko ho může najít. Nemohl Allen jednoduše citovat ironicky Goldwyna, aby ho zesměšnil? Chybí totiž kontext.
Je to snad ten nejnesnadnější zkouška dokázat, že něco neexistuje, že to nikdy řečeno nebylo.
Čekáme na výsledky Vašeho dalšího bádání a hledání. Google zřejmě není tak docela směrodatný. To by potřebovalo projít celé Allenovo dílo. Při nejmenším.

StK řekl(a)...

Nemám ambici dokazovat nějako pravdu Informace,
jenom jsem napsal, jak jsem k tomu citátu přišel. A že se tento omyl šíří nezávisle dál. Ať už to W.Allen řekl nebo ne, je to moc hezký výrok.
===
Co si o tom myslí duo SN+RŠ je mi úplně jedno, už jejich výplody nějakou chvíli nečtu - ztráta času. Mohou si své absolutní pravdy klidně srolovat a zasunout, kam se jim zlíbí.

informace řekl(a)...

To je škoda, StK,
že nemáte ambici. Já jsem Vám třem chtěla navrhnout třetí variantu k diskuzi.
A to, že autorem toho výroku o filmu není ani Goldwyn a ani Allen, ale že si ho vymyslel sestavovatel jenoho z těch seznamů aforizmat. To je jedno jestli v seznamu rčení Goldwyna nebo Allena. A druhý to pak opsal od prvního.
Existuje nějaký spolehlivý zdroj o původu té věty? Podle toho, co jsem viděla, ne.
Bude to asi jedna z těch metropolitánských legend, co bloudí po internetu.
Máte-li tedy někdo, myslím někdo z vás třech, nějaký ověřitelný důkaz k atribuci, ven s ním. Jinak hledejte a mlčte!

StK řekl(a)...

Nene Info, nenechám se zatáhnou do hledání tak důležité pravdy...
(Ani jiných absolutních pravd. Vždyť mě znáte. "To raději knihu...")
[;>))

informace řekl(a)...

Mám za to, StK,
že hledačům pravdy o původu výroku, že film je zábava, nezbývá nic jiného než "ruční" metoda. Totiž prohledat celé dílo W. Allena jak texty, tak filmy, případně novinové pohovory a zjistit, jestli tam ta věta je anebo není.
Vzhledem k tomu, že se jedná jen o docela kratičký text - jeden řádek, není možné použít žádnou z matematicko statistických metod, co vypracovala informatika pro ověření autenticity. Úžasná věda, Vám řeknu. Od počátečních přístupů k textu, kdy se počítaly frekvence výskytu buď slov nebo nebo syntaktických vazeb v textu, teď došli k počítání tzv. n-gramů to znamená kombinace písmen abecedy, plus interpunkčních znaků a mezer mezi slovy. Při kompresi dat podle určitého algoritmu se jim prý vyjeví jasně charakteristiká formule toho kterého textu. Co to má co dělat se semantikou textu, to mi jaksi uniká. Existuje o tom dost bohatá bibliografie. V Itálii tu metodu použili pro ověření autenticity některých článků Antonia Gramsciho, zakladatele Italské komunistické strany. Ten matematický výraz, kterým se, podle informatiků vyjádřuje autenticita textů z ruky Gramsciho se mi nepodařilo okopírovat, počítač mi ho vždycky rozloží. To jen abyste si udělal představu.
Ale ani tuto metodu nemohou naši dva diskutéři použít. Mají textu jen žalostně málo.

StK řekl(a)...

Mám za to Informace,
že zdejším hledačům "absolutní pravdy" o pravdu vlastně ani tak moc nejde.
Metody statistické analýzy jsou už běžně používané při hledání skladatelů klasické hudby, když se v archivu najde nějaké nesignované dílo (opis).
Počítače dokonce podle analyzovaných dat umí "složit" zcela nové dílo, které kdekdo (kdejaký odborník) bude považovat třeba za nově objeveného "Mozarta" nebo "Myslivečka".

Takže bych si dovolil doporučit zrušení studijního oboru "kompozice" na vysokých hudebních školách. K čemu jsou komponisté, když jejich práci zvládne patřičně "nadupané" PC.
[;>))

informace řekl(a)...

Ale mám za to, že jim skuečně o pravdu jde, StK, když o tom tak vytrvale diskutují.
Chtěla jsem je jen upozornit na úskalí, jaká budou muset překonat na své cestě.
To, co píšete o hudbě a počítači je skutečně zajímavé. Takže počítač dokáže sám "vygenerovat" podle programu hudební skladbu?
To se, pokud vím, v literatuře ještě nepodařilo. jen tzv. dynamický text. Uvádějí jako příklad báseň Juliena d'Abrigeon ,
"Proposition de voyage temporel dans l'infinité d'un instant", která se po několika vteřinách mění. Šla jsem se tedy na to povívat na web a otevřela se mi stránka, kde probíhalo datum a hodina, kdy jsem se na to dívala. Na konci stránky byl nápis, že se ta báseň za několik vteřin zase změní. A pak začala znova probíhat čísla s datem a hodinou. Aha, říkám si, celá báseň je tady, v těch číslech. A na jiných stránkách mi to pak potvrdili.
Pravděpodobně napsat v soustavné řeči nějaké slovesné dílo není snadné. Podívejte se na automatické překlady.
Jinak by mohli spisovatelé pověsit řemeslo na hřebík anebo vydávat počítačový text za svůj. Kdo by jim pak mohl dokázat, že je to plagiát?

StK řekl(a)...

Zapoměl jsem dodat Info, že ty melodie (i harmonie [;>) se musí "prohnat" živým člověkem - muzikantem. Ten do toho vnese drobné chybičky a věc se stane snesitelně lidskou.
Já ale strašně nerad točím muziku s "automatickým bubeníkem", což je takový lepší metronom. Hráči jsou pak přesní jak hodinky. Ale ve skladbě je pak té lidskosti obvykle zrovna tolik, jako v pendlovkách. Německých. [;>))
======
To celé byl pochopitelně jeden z mých divných vtípků: Zatím se nedají dělat ani kvalitní překlady - ale třeba německo - anglické překladače jsou už docela "lidské" - v jednom z přednastavených oborů, počítač pak překládá celé fráze, ne slova.
Ale literaturu překládat strojem nelze. Zatím. Ty "příšerné slovanské jazyky" se vzpěčují snad nejvíc. A (prý) japonština a čínština. Ale možná to je jenom žvást.

informace řekl(a)...

StK,
to že se to musí prohnat živým člověkem, je jasné, počítač vykonává to, co má v programu. Nemyslím, že by něco skládal anebo prováděl z vlastní iniciativy.
Ale lidi se rádi chovají, jakoby byli naprogramovaný počítač. A jiní, ti chytřejší, zas zacházejí s ostatními jako s naprogramovanými počítači. Manipulovaní a manipulátoři.
Přišlo mi to na mysl, když jsem v souhrnu zpráv na českém googlu našla článek o promočním prodeji v pražském Paláci knih českého překladu posledního hitu Fifty Shades of Grey (Padesát odstínů šedi) od E. L. Jamesové na sexuální téma Takže ten best seller za pouhých 11 týdnů prodal milion výtisků. Nejenom že jsem román nečetla, ale musím se s hanbou přiznat, že jsem o něm a jeho existenci neměla dosud ani potuchy. Jako bych žila na nějaké vesnici v dobách bez internetu. Snad proto, že italskému vydání nepředcházela nějaká bubnujíící reklama anebo se k mým uším nedostala.
Jdu se tedy podívat, co je o něm na Googlu (vidíte, kdyby toho nebylo, tak žijeme skoro jako ve středověku, čekaje, až nám o tom řeknou potulní komedianti a kejklíři). A tam pod přezentací nakladatelství jsem našla stránky minirecenzí a mínění čtenářů. Až na dvě, byla to mínění zdrcující.
Ale proč to píšu? Totiž zaujalo mě víckrát opakované mínění, že román je nějakou montáží SMS nebo chatu, pokud jde o dialogy a pokud jde o erotické scény, je verbálním přepisem nějakých porno videí na webu. Takže internet se může stát inspirátorem spisovatelské "tvorby"? Proč ne, je ideálním místem setkání lidí, většinou anonymního rázu, kde si často různé charaktery uvolní brzdu. Jenomže skutečný autor by to měl použít jen jako materiál k vlastnímu zpracování a ne to klidně opisovat nebo přepisovat. Ale snad autorka využila se zručností obchodníka právě to, že lidé v tom poznávají už známé věci z denního života obcování na netu a tak to cítí jako něco intimně blízkého. Jinak si neumím představit, proč by ta "slátanina", jak ji oceňují diskutéři na it. webu, měla mít takový úspěch.
Je to jen další případ manipulace vědomí. K našemu tématu o plagiátu se to přímo nevztahuje. Ale zase na druhé straně není ten sexuální román Jamesové také plagiátem?
Naši cvrčkové asi hledají. Za celý den se tu ani neukázali.

informace řekl(a)...

Třeba bychom mohli s použitím počítačové techniky napsat román anebo alespoň kratší novelu nebo povídku o atentátu na prezidenta. Nebyl by to hit? Alespoň v Česku.

StK řekl(a)...

Pro tentokrát mě Informace opravdu mrzí, že si tohle téma nemůžeme rozebrat nad dobrým café laté. Je to totiž téma, které se mě (byť okrajově) týká, jednak o něm často přemýšlím.
- Lidé se chovají jako naprogramovaní...
Ano, bohužel i bohudík je tomu tak. Přiznávám, že ty automatické reakce okolí často očekávám (a docela sprostě jich využívám) a na druhé straně* se snažím nebýt naprogramovanou kybernetickou myškou v bludišti života. To některým vadí neuvěřitelně - považují to za samolibý, ničím nepodložený a ojedinělý názor. Jejich guru jsou "světové portály" na internetu. Přitom si neuvědomují, že i obsah těchto zdrojů je zcela v rukou lidí, kteří mají peníze nebo své politické zájmy a protože mají v rukou zdroj, pramen informací, mohou jeho ovlivňováním přenádherně manipulovat opravdu velkým počtem lidí.* Takže ne moje "sedláctví", co si neosahám, to jako by nebylo, ale jejich naivní víra v to, že když to říkají všichni, tak to musí být pravda je podvědomě žene do sporu.
- Jdu se tedy podívat, co je o něm na Googlu (vidíte, kdyby toho nebylo, tak žijeme skoro jako ve středověku, čekaje, až nám o tom řeknou potulní komedianti a kejklíři.)
Validita informací může být přece úplně stejná. Některé "všeobecně oblíbené omyly" (Souček o tom napsal celou knihu, "Obrazový opravník oblíbených omylů" se to myslím jmenovalo) jsou přece krásné. Například údaj o tom, kolik Fe (železa) v sobě obsahuje špenát. Posun desetinné tečky na začátku šíření informace způsobil boom ve výrobě konzervovaného špenátu, začaly se o špenátu točit reklamní grotesky (Pepek námořník a...), špenát se dostal závazných do výživových tabulek pro děti a pacienty v nemocnicích atd. Po bezmála 100 letech někoho napadlo obsah železa laboratorně ověřit. Nevěřil jsvým očím - všechny druhy špenátu obsahovaly 10 x méně železa, než pravily tabulky. I šlo se zpět k pramenům a tam byl odhalen onen překlep. Milovníci alternativních spikleneckých teorií by určitě prohlásili, že si ten "omyl" objednali výrobci špenátových konzerv**.
Takže celý svět téměř sto let hlásal pitomost. No a?
Budu pokračovat...

StK řekl(a)...

...pokračuji:
- Jinak si neumím představit, proč by ta "slátanina", jak ji oceňují diskutéři na it. webu, měla mít takový úspěch.
Já ano. Ten důvod se jmenuje snobství. Všichni to četli, mají to v knihovně, jenom já ne. A tak šup, běžím si to koupit nebo aspoň načerno stáhnout z webu. Abych "byl in". Kdyby nebylo "snobárny", divadlo by už dávno zdechlo na úbytě. Je to pro mě smutné zjištění po téměř půl století práce v Ústavu, ale je to tak. Naštěstí to funguječ takto: Jsem podnikatel, už mám nějaký ten majetek, tak se hodí zakoupit ženě nové večerní šaty a sobě nechat ušít oblek a jít na premiéru. Třeba opery, sice mě opera nic neříká, odrostl jsem na dechovce nebo na bigbítu, ale pan generální ředitel XYZ, velkouzenář ZYX a rovněž JUDr. YXZ a MUDr. YZX tam chodí, tak se tam přece musíme předvést, ukázat. Aspoň do pauzy to musíme vydržet. Spolu s nimi tam v "erste Riehe" sedí ropzvětvená rodina subrety a taky prvního tenora a v parteru a na bidýlku (na galerii) jsou diváci takoví divní, tleskají po každé písničce, ale když zatleskáme my se ženou hned po první sloce árie, dívají se na nás jako na exoty a syčí...
Myslíte že přeháním? Ba ne, mám to "osahané" a odposlouchané mezi lidmi. (Když jsem ještě "šéfoval", musel jsem se 3 - 4 x měsíčně "nakrvavit" do obleku a jít si první i druhou premiéru odsedět do sálu. Za prachy, pochopitelně, protože po třech týdnech, kdy člověk dílko poslouchá každé dopoledne na zkouškách a generálkách se vám většina muziky dokonale zprotiví - o protagonistech nemluvě. A o pauzách si diváci o tom, co viděli povídají - nemohou podle ničeho poznat že jsem "insider" a říkají, co si myslí. Je to velmi často velmi studená sprcha.
Ano, jsou i skuteční milovníci divadla. Ti ale chodí raději až na reprízy které bývají umělecky mnohem lepší než nervózní premiéry a hlavně - lístky jsou podstatně levnější. Takže v sále je obsazena sotva polovina míst a obchodní oddělení Ústavu dělá divy, aby si lidé koupili lístky. Když se to ani pak nepovede, je to vždy vina špatné reklamy.

StK řekl(a)...

Pokračuji:
- Takže internet se může stát inspirátorem spisovatelské "tvorby"? Proč ne, je ideálním místem setkání lidí, většinou anonymního rázu, kde si často různé charaktery uvolní brzdu.***
Psát tady o uvolněných brzdách je nošením sov do lesa nebo dříví do Athén. Případně obráceně. Ale myslím si, že zdroj inspirace není pro jakoukoliv tvorbu vůbec rozhodující.
Jedinou činností, kde mi do toho "nikdo nekecá" je focení. A tam můžu říct, že impulzy proč vyfotit tohle nebo onohle a jak přicházejí (aspoň u mě) často z knížek. Mám už sérii, které se jmenuje Piknik u cesty podle SF románu bří. Strugackých, právě pracuji na sérii "Překrásný nový svět" podle antiutopického románu A. Huxleyho (česky vyšel pod názvem Konec civilizace) atd. Neilustruji, beru si z knihy jenom ideu, atmosféru příběhu. A je pro mě důležité, abych nefotil něco, co už přede mnou odfotilo stovky fotografů - to snad ani není plagiátorství, pro mnohé fotografy je to jen výzva "...a tohle taky umím!" Já chci fotkami něco říct, myšlenku, náladu. Jinak raději nefotím, protože je to zbytečné. Krásných, technicky i kompozičně dokonalých fotek krvavě zapadajícího slunce, roztomilých koťátek na louce nebo dramaticky osvětlených hor s rozervanými cáry mlh jsou k dispozici tisíce. O krásných "prdelkách a dmoucích se ňadrech" nemluvě. K čemu ale? Pán, u kterého jsem se "učil fotit" mi vždycky opakoval jednu a tutéž větu: "Pokud nevíš, co chceš (fotkou) říct, nech ho (foťák) raději zasunutý (v pouzdře)!" To je životní moudrost starého pána, který odevzdal z inscenace třeba jen deset fotek, ale naprosto skvělých. Nynější divadelní fotografové jich nacvakají stovky - ale otázkou zůstává, jestli by se těch deset vynikajících mezi nimi vůbec našlo...


*/ kdyby se zkoumala na mých textících četnost frází, tak tenhle kousek textu mlíkaře Tovjeho by byl na předních místech. Ta možnost dvojího výkladu jedné události mě napadá, čím jsem starší, čím dál tím víc.

**/ cituji z hlavy, pokud je něco nepřesně, MC už se určitě postarají o to, aby mě tady "znemožnili" jakožto špatně informovaného. O to jim totiž jde, ne o nějakou "pravdu". Dokázat (si), že jsou lepší, nejlepší na světě. Proto už je dneska výrok W. Allena nezajímá.

***/ viz poznámku výše. Uvolněné brzdy ale bývají často příčinou smrtelných nehod. Ti lidé jsou krytí +/- anonymitou webu, i tím, že i když znám jejich identitu, nepoužiji ji ani jako protiakci proti jejich sprosťárnám (týká se to Hanky Lukešové - mě tihle dva urazit opravdu, ale opravdu nemohou.) Bylo by zajímavé pozorovat zblízka jejich tvář, kdybych je navštívil jejich bydlišti a představil se jim. Ale ani to neudělám - nestojí mi to za to. (Za co? Na za to!)

[;>))

informace řekl(a)...

StK,
vzhledem k hodině bychom měli besedovat nad šálkem cappuccina nebo caffé al latte. Caffé latte se pije k snídani (bílá káva).
Jsou to zajímavá témata, co předkládáte. Nejsem kulturolog a o některých věcech mám jakési pojetí, protože se o nich hovoří už řadu let v literatuře.
Kultura byla vždy, od starověku, stratifikovaná. Existovaly vedle sebe různé vrstvy - kultura lidová - folklor, kultura pro lid - komedianti, žongléři, potulní herecké společnosti, kultura tzv. vysoká. Folklorní tvorba, a kultura pro lid byla ústní, lidi neuměli číst, ta vysoká byla pro vzdělance nebo pro církev. Totiž ani ne pro bohaté a šlechtu, protože ani ti často neuměli číst. Nebudu tu teď vypisovat, jak se poměr mezi těmi kulturními vrstvami během historie měnil. Fakt je, že mezi nimi nikdy nebyla nepropustná zeď, že nebyly izolované jedna od druhé. Byly to hlavně náměty a motivy, co migrovaly a byly pak zpracovávány podle kánonů té které vrstvy. Tak na př. motivy a témata putovaly ze psané literatury do ústní folklorní anebo zas naopak. Ono totiž těch motivů neexistuje nekonečné množství, a tak si je různé epochy, směry a druhy literatury vypůjčují.
Asi tak v osmdesátých letech bylo v modě studovat tzv. okrajové literatury - to znamená "lehké" žánry jako romány pro ženy, anebo zas comics s textem a na pokračování a pod. K tomu bych Vám mohla vyprávět zábavnou historku. Na jednu kolegyni si stěžovali studenti, že místo aby vyučovala jazyk, dává jim psát př lekcích jazyková cvičení a sama čte románové limonády pod stolem. Měli jsme z toho úžasnou srandu - jak to, že taková namyšlená intelektuálka místo aby se věnovala "vysoké" literatuře, jako třeba Goethe, hltá pod stolem "růžové" romány? Ona to pak vysvětlovala, že píše stať o okrajové literatuře. Skutečně pak něco sepsala. Říkala jsem si, stojí to za to, přečíst si desítky slátanin, všechny více méně na jedno brdo, jen proto, aby o tom mohla napsat článek?

informace řekl(a)...

Pokračování
Když se podíváte na kulturu dnešní doby, vidíte, že v ní panuje, udává ton a modu kulturní průmysl. Ten se chopí nějakého románu, udělá mu nesmírnou reklamu, takže je překládán do všech možných jazyků, natočí podle toho film, kreslí se na to comics, vyrábějí se předměty, které tu knihu nějak připomínají. Lidi pak podlehnou takovému masovému nátlaku a knihu koupí anebo se jdou podívat do kina, nebo si to stáhnou. A myslím, že ani tak ze snobizmu, jako spíš ze zvědavosti. - Když se o tom tolik píše, tak na tom musí něco být. - řeknou si. A třeba to pak ani nedočtou. I kultura, hlavně ta okrajová se stala velkým byznysem.
To je případ i toho sexuálního nebo porno (jak ho někteří definují) románu Jamesové, o kterém jsem psala ráno. Film o tom už natáčí nebo dokonce natočili. Pro sex shopy prý nastaly zlaté časy. A prý napsala už dvě pokračování.
Já jsem ho nečetla a ni se nehodlám pustit do takové šestiset stránkové cihly. Ale z recenzí a hlavně obsahů, co vydávají nakladatelství, jsem si všimla, že to musí být nějaká porno verze pohádky o Popelce a krásném mladém princi. Hlavní ženská postava je chudá studentka, co si přivydělává jako prodavačka v železářství, neohrabaná a nezkušená, mužská postava je krásný mladý, bohatý podnikatel, který je juchvácen její nevinností a tak ji svede k sexuálním hrám. A kde je sňatek? zeptáte se. To je obligátní zakončení takových pohádek. Podnikatel si ji asi nevezme, ale představí ji v rodině. Tedy nějak dělá ten vztah oficiálním.
Vidíte, to je nová verze pohádky, docela podle moderního trendu s vedoucím tématem sexu. Popelka není evropského folklorního původu, ale pochází z východu. V Evropě ji umělecky zpracovali Charles Perrault a bratří Grimmové. Tomu se říká, páni, migrace témat a motivů po světové kultuře.

A nakonec bych se chtěla zeptat, míníte ty fotky na téma vydat knižně? Bylo by to zajímavé.

informace řekl(a)...

Jak jsem teď viděla, na české anebo německé Wikipedii je uvedena celá řada zpracování Popelky v různých formách a typu umění.

StK řekl(a)...

Uf, už jsem dodělal popisky k záznamům představení od roku 1964 do letoška (práce na 1/4 roku, těch záznamů je skoro 3 000) tak zase mohu chvilku plkat tady....

Nevím Informace, zda bych měl dost kuráže vydat za vlastní peníze fotografickou knihu. To jsou částky kolem 1/4 milionu a nepočítám s nějakým enormním zájmem publika. Moje fotky nejsou prvoplánově líbivé.Na knihu si musíte udělat čas - a stojí peníze. Na netu na fotku jen tak mrknete - a je to zadarmo.
Ale výstavu bych udělat chtěl - materiálu mám dost snad na tři výstavy. Když ale ani ty výstavní fotky nejsou zadarmo. Jedna přide s adjustací na paspertu na tisícovku i víc. A vystavovat méně než 20 ks je pohrdání divákem. Měl jsem sponzora, jenže už nemá dostatečný vliv, takže si to budu muset asi všechno hradit sám - i když výstavní sál je zdarma. Něco jsem sice vydělal prodejem fotek, ale není to dost.
Ostatně posuďte sama:
tohle je pohled na Odvrácenou stranu bulváru v Ocelovém srdci republiky, tohle se jmenuje Deset tun, další fotka se jmenuje Komunikace s vesmírem?" a je na ní obyčejný transformátor nebo grafický vtípek Žaluzie a zobrazuje (kupodivu!) žaluziovou stěnu supermarketu nebo fotka Powerpointová prezentace, na níž je nijak fotograficky neupravovaná zadní stěna téhož hypermarketu ve své nahotě a pustotě.. Samé odosobněné, cizí anelidské "Překrásné nové světy".
Uznejte sama - kdo by to koupil! [;>))

informace řekl(a)...

No, ty fotky, StK, mluví. Hlavně když jsou pohromadě, v sérii. Takže opravdu rozvíjejí téma nelidských staro-nových světů. Ta Odvrácená stana bulváru budou domy ještě ze starých "dobrých budovatelských časů"? Je to opravdu dokument.
Myslím, že kniha by z nich vyšla pěkná, jak říkám výmluvná.
A to si opravdu to vydání musíte platit sám?
Anebo jako ilustrace k nějaké knize, třeba o Ostravě?
Nevím, jak Vám poradit, nemám s tím zkušenosti.

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Mediální prostor - rejdiště sionismu

No tohle! Pan Informace zplodil, po MNOHA měsících a téměř nesčíslných pokusech, jeden vcelku pozoruhodný příspěvek (29.září 8:22).
Ano, skutečně chybí důkaz, že W.Allen onen „inkriminovaný“ výrok nikdy nepronesl. Třeba o samotě na WC.
Opravdu: Přistihli jste ho, jak ten výrok nepronáší? No nepřistihli, to dá rozum. A tím je vše dáno: Jistotu nikdy mít nebudeme.
CIA a Mossad pravdu znají, ale neřeknou. Informace mizejí v útrobách jejich centrál beze stopy, stejně jako neohrožení neovčani a nehobiti, odhodlaní se dobrat nepříjemných pravd o kapitalismu a demokracii (znáte z hollywoodských filmů).

Co je ještě horší: W.Allen onen výrok mohl pronést i veřejně. Ba NAPSAT jej mohl, knižně vydat. Ale vládní síly výrok odstranily, smazaly, zabílily, začernily, pošpinily a zašlapaly do bláta.
A s nimi samozřejmě další bezohlední manipulátoři s veřejným míněním občanů , hobitů a jiných podobných hlupáků - tak už to v kapitalismu a demokracii chodí (znáte z marxismu-leninismu).

Co je nejhorší: My nevíme a s jistotou NIKDY vědět nebudeme, zda
1) Samuel Goldwyn není jedna z postav W.Allena. Kdyby byl, tak přirozeně „jeho“ výroky jsou ve skutečnosti výroky jeho autora.
2) Samuel Goldwyn vůbec existuje. No ano - setkal se s ním někdo z vás? No nesetkal; a tzv.informacím z wikipedie přece žádný své nezávislosti dbalý neovčan a nehobit nevěří.
3) existuje Woody Allen. Celé to může jen a pouze další žid... sionistická provokace.

Je to tak - vezměte si například veřejnou „informovanost“ o všech těch DĚSIVÝCH masakrech, jichž se dopustily brutální gorily z ochranky amerických prezidentů. Jak známo, v USA dochází k pokusům o zavraždění prezidenta každou chvíli (především proti multikulti, proti přílivu muslimů a STRAŠLIVĚ rostoucímu počtu mešit zoufale protestují hrdinní američtí Breivikové).
Pologramotné gorily z ochranky následně kropí celé okolí dávkami z automatických zbraní, přičemž samozřejmě používají standardní vojenskou munici - výsledkem jsou hekatomby. A v médiích takzvaně svobodného světa - nic.Vládní síly a sionisti všechno, všecičko vždy zcenzurují.

Naštěstí existuje pár výjimečně nadaných a navíc odvážných jedinců, kteří se nedají opít rohlíkem. Díky své neznalosti angličtiny tito jednici nejsou snadno ovlivnitelní, díky svému vzdělání v technice a marxismu-leninismu prokouknou každý pokus vládních sil a sionistů o manipulaci.
A pak pozvednou svůj hlas i prapor svobody.
Další děj se ani neodvážím domyslet, protože cítím, že se blíží konec mého placeného posluhování BND, CIA a Mossadu. Asi budu muset brzy prchat před hněvem lidu, jako moji fašističtí předkové.
Takže teď ještě v běhu plivnu jedovatou německou slinu:
Nedůvěra je moudrostí hlupáků.
A mizím.

informace řekl(a)...

Jak vidím, panu HS se přes úsilovné dvoudenní hledání nepodařilo zjistit z ověřitelných pramenů, kdo onu "inkriminovanou" a téměř už osudovou větu o filmu jako zábavě vlastně pronesl. Proto aby zahladil své fiasko, se tu svíjí jako žížala, vykopaná náhodou ze země ve zcela fantastických přemetech a žongléřských kotrmelcích svých "logických úvah". Přihoďte na něj, prosím, kdo jste mu nablízku, trochu hlíny, ať nám ho nesežere nějaký kos nebo sýkorka! Pěkně prosím.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Erithacus_rubecula_with_earthworm%2C_Roodborstje_met_regenworm.jpg
Ale pozor, i orlové a vlci prý žerou žížaly, jak se dočteme na nespolehlivé Wikipedii.
Nebezpečí, jakým je vystaven náš nový Erasmus Rotterdamský, jsou bezpočetná, jak lze soudit z jeho zoufalého výkřiku v tomto novém Encomium moriae (Chvála bláznivosti), jímž nás právě obdařil.
Co k tomu dodat? Mohutnost jeho argumentace, barvivost jeho vývodů a lavinovitě strhující síla jeho satirického útoku neponechávají prostor pro nějaké chabé sebeobranné pokusy nedůvěřivých hlupáků.
Kéž nám Bůh na dlouhou, ba co říkám dlouhou, na věčnou, dobu zachová tento jasný jiskřivý um tak neohroženě bojující za nezávislost myšlení všího lidstva!

Anonymní řekl(a)...

LOGIKA
======

Nedůvěra je Moudrostí Hlupáků

čili
N = (M + H)
rovnici upravíme:
-N = -(M + H)
slovy:
Důvěra je Hloupostí Chytráků



Anonymní Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

No jasne, Anonymni neduverivy chytraku.

Svoje uspory jsi:
1) ulozil v bankovkach pod polstar
2) prevedl na diamanty, zakopal na zahrade
3) prevedl na zradlo a chlast, vsecho sezral a vychlastal

Ktera odpoved je spravna?

Anonym na druhou řekl(a)...

Anonymnímu Sudetoněmeckému henleinovci
Murphyho zákon o chybách
Je snazší dělat blbé otázky, než opravovat blbé chyby.

Šaman řekl(a)...

Pěkný, Kocoure. Místo Žaluzie jsem viděl – Vějíř.
\ :-)

"Ravishing" Rick Rude řekl(a)...

Anonymní pane/paní: myslím, že Vaše LOGIKA je v rozporu s výrokovou logikou. Posuďte sám/sama:
Nedůvěra je Moudrostí Hlupáků
čili
n equals (m AND h)
negace výroku
NOT n equals NOT(m AND h)
tedy
NOT n equals (NOT m OR NOT h)

informace řekl(a)...

RRR,
"L'alternativa all'alternativa è la normalità?"
Co Vy na to?

Sudetoněmecký henleinovec řekl(a)...

Vážený RRR, Vy jdete na Čecháčky s výrokovou logikou? To je jako chodit se špuntovkou na zajíce nebo na Klause.
Čecháčkové, jako praví vnuci Žižky, Beneše a Gottwalda se řídí NEÚPROSNOU LOGIKOU DĚJIN.
Pokud máte čas a žaludek na sledování zdejších „debat“, tak víte, kam nedůvěra v demokracii a „common sense“ neúprosně, nevyhnutelně a LOGICKY zavedla neovčany a nehobity: K důvěře v Klause, ve vývody zdejšího nefalšovaného nácka, k víře ve vlastní předsudky apod.
Jen zkuste zvolat na adresu kteréhokoli ze zdejších napapaných bařtipánů, promenujících se mezi lidmi s holou zadnicí: „Podívejte, on je nahý!“, a už budou zjišťovat, kdo Vás za to platí. Podle nich je přece LOGICKÉ, že takové věci se jejich důstojných zadků netýkají.

Jaká slova, jaká podobenství použil Syn Boží k vypuzení směnárníků a kupčíků z Chrámu? Žádná. Použil bič.

If my films make one more person miserable, I'll feel I have done my job. (Woody Allen)

"Ravishing" Rick Rude řekl(a)...

Co Vy na to? Nic, nerozumím tomu.

informace řekl(a)...

Kam investovat nejlbezpečněji našetřené peníze?
Koupit za ně lingoty zlata a z těch postavit zeď kolem zahrady.
http://www.lafinanzasulweb.it/wp-content/uploads/2012/05/Lingotti.jpg
To je také odpověď na otázku: "L'alternativa all'alternativa è la normalità?"
Už jste porozuměl, RRR?