úterý 13. listopadu 2012

Nevědomá arogance automobilových sportovců


(Sejmuto z Událostí na ČT24)
Automobilovému sportu zmar, zvláště rallye!

V neděli při Autogames Rally Show Uherský Brod zabil automobilový závodník na kraji valašské obce Lopeník čtyři lidi. Ve stopadesátikilometrové rychlosti vyletěl jeho vůz z teréní vlny, a z cesty ho vynesl zadněboční vítr, jak pravil řidič. Nejdřív svým autem zabil dvě děvčata, sedmiletou a osmnáctiletou. Po asi 50 metrech narazil vůz do stromu, odrazil se do diváků a zabil další dvě děvčata, osmnáct a devatenáct let. Načež se zastavil o plot. Další tři diváky zranil. Bezpečnostní páska tam nebyla.
Taková je smutná pravda. Pravda také je, že zabíjejí řidiči, ne nějaké anonymní auto. Byli to závodníci, kteří řídili/neřídili auto, nikoli jejich auto. Jak se obvykle píše. Smutná pravda také je, že Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky (FAS AČR) se prostřednictvím svého mluvčího Josefa Pátla dopouští nevědomé arogance.

Pan mluvčí nejprve vyslovuje povinnou hlubokou soustrast. Také celou jeho organizaci to "hluboce zasáhlo". Pak připomíná, že diváci by měli při závodech stát pouze v "diváckých místech". (Asi jako stál ten zabitý zlínský divák v září.) Jak lze taková místa rozeznat? Jsou "většinou" za bezpečnostní páskou nebo za přenosným plotem. V místě dvojnásobného střetu s diváky však páska nebyla.

"Pokud někde páska není, považuje se takové místo za nebezpečné."

Ech? V současnosti chodím ve svém domě po schodišti, protože u nás probíhá rekonstrukce výtahu. Dveře do výtahové šachty jsou vyrajbované, před vstupem do díry mě a) varuje bezpečnostní páska s nápisem "Vstup zakázán", b) pevně přichycené pletivo. Pravda je, že si nepamatuji, že by při pádu do výtahové šachty zahynul některý obyvatel domu, kde rekonstrukce probíhala. (Zatímco za posledních 10 let bylo při rallye zabito 14 diváků.) Načež vyjdu z domu, a tam nikde v dohledu žádná bezpečnostní páska! Ha, toto je tedy ono nebezpečné místo, a pokud mě srazí závodící auto, mohu si za to sám. Někdo možná koná nějaké rallye… Přičemž, dle pana mluvčího, pro ochranné pásmo "desítky metrů nestačí, někde je to 100 metrů". Pak je ovšem "problém oslovit diváka, který tam bydlí":

"Bohužel máme málo prostoru tyto věci lidem sdělit. S pravidelnými diváky, kterých je odhadem okolo 100.000, problémy nejsou, ale vzdělanost ostatních ve vztahu k rallye je mizivá," pravil pan Pátl pro ČTK. Těch 14 lidí, co za minulých 10 let závodníci zabili, pravděpodobně vzděláno nebylo. To nejsou fanoušci, kteří pravidelně jezdí na pravidelné závody, ale zvědavci kteří v podstatě bydlí v těch obcích, které jsou závodní manií zasaženy. A nemusí být ani na volném prostranství. I když se dívají z vlastní zahrady, anebo i když je to nezajímá a chtěli by třeba plejt zahrádku, raději by si měli zalézt do sklepa. Jak pravil pan Pátl:

"Při organizování platí nadřazenost bezpečnosti rallye nad osobním vlastnictvím. Pořadatel může oznámit majiteli domu, že je vhodné se schovat za takovou překážku, aby v případě nehody nedošlo ke zranění. To, že zahrada nemusí být bezpečná, je možné. V takovém případě je lepší vůbec nevycházet. Od toho je traťový komisař."

Zde jsou minimálně dva drobné problémy:
1) Žádný traťový komisař nevyhlásil soukromé zahrady kolem trati za nebezpečné. Ani soukromé domy.
2) Pokud automobilový závod ohrožuje moje zdraví a můj soukromý majetek, může být konán pouze s mým písemným souhlasem, ne??? Zde nevědomá arogance "sportovců" dosahuje přímo bolševických rozměrů.

"My jako federace nezkoumáme příčiny nehody, ale bohužel jen její následky. Nás to hluboce zasáhlo a na mimořádném jednání se budeme zabývat tím, jak budou probíhat zbývající volné podniky, aby se stoprocentní jistotou nedošlo k podobnému nonsensu." (Josef Pátl.)

Možná je škoda, že federace nezkoumá "příčiny nehod", pak by k takovým "nonsensům" snad nemuselo docházet, aspoň ne tak často. Federace prý bude činit nějaké kroky, bude "krotit jezdce", nicméně (dle Pátla): "Pořadatel ale nemá jinou šanci, než vést rychlostní zkoušky i skrz obce. Stejně je to i ve světě."

Ale má jinou šanci! Nepořádat rallye ve volném obytném prostoru zemičky, která je jako zahrádka, a kde je průměrná vzdálenost obcí dva kilometry.

Co na to ministerstvo dopravy? Legislativní úpravy neplánuje. Podobné akce jsou v kompetencích obecních úřadů. Současnou legislativou je to "řádně ošetřeno". Krom toho "možnosti úřadu" jsou omezené: "Motoristický sport" spadá do kompetence resortu školství, mládeže - a sportu. Dle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka. Dle mluvčího ministerstva školství atd. Marka Zemana zase nemůže jeho resort do úprav zákona v této oblasti zasahovat…

Vida, ukazuje se, že nejméně dvě ministerstva jsou nám v tomto případě na pytel. Nemohou, nechtějí, nezajímá je to. Inu, nejen "sportovci", ale i státní orgány ukazují svou bezděčnou aroganci. 14 mrtvých diváků za posledních 10 let je poněkud příšerná statistika, ale ne tak příšerná, jako tento alibismus.

Takže to zůstává na obcích. Není nic jednoduššího, než podobné závody nepovolit, přes všechen řev 100.000 fanoušků. Starosta Lopeníku prý s organizátory trasu závodu předem "částečně konzultoval". To místo nehody však nešlo ovlivnit: "To už bych to asi nepovolil, anebo by musela být bezpečnostní opatření, ale já nejsem k tomu kompetentní, abych řekl, že je to v pořádku nebo není."

Kompetentní, zdá se, není nikdo. Nebyla tam páska, a tak to nebylo bezpečné. Při sportu se občas něco nepředvídaného stane. Pokud tedy připustíme, že drandění v závodním autě je sport. Dnes už "kontaktní" sport… Nu, pro letošek je s rallye konec, jak právě rozhodli autosportovní bafuňáři. Než se na to zapomene.

Podle mého mínění takovéhle zvěrstvo do obydlené krajiny nepatří. Prezident AČR Roman Ječmínek namítá: "Diváci stejně přijdou, i když uspořádáme soutěž třeba ve vojenském újezdě". Tak ať tam přijdou! A bude jim jasné, že se "Autogames" účastní na vlastní nebezpečí. Třeba jako při air show - které jsou ovšem pro diváky mnohem bezpečnější.

Zůstane to nejspíš na starostech, a jak se nechají ukecat. Starostka obce Nivnice, odkud pocházejí dvě oběti, se ukecat nechce nechat:  "Obec vyvine iniciativu, aby se rallye už nekonala. Nemám je ráda, jsou nebezpečné, neštěstí, která se stávají, mě v tom utvrzují." Avšak závodní auta pro jízdu přes její obec povolení podle paní starostky nepotřebovala:

"O konání a průběhu rally jsme nebyli pořadateli jakkoli informováni. Trasu navrhli organizátoři soutěže, kteří také jsou odpovědní za bezpečnostní opatření. Ti naplánovali pro letošní rok kromě městského okruhu v Uh. Brodě i rychlostní zkoušku na Lopeníku. Závodní auta měla určenou trasu přejezdu mezi těmito dvěma místy a ta právě vedla přes naši obec. Závodní auta projíždějící obcí byla běžnými účastníky silničního provozu s povinností dodržovat pravidla jako každý jiný."

Pořadatel závodů, je dle mluvčího Pátla vždy "vystaven nevoli z pochopitelných i nepochopitelných důvodů".

Tak tentokrát to je z důvodů pochopitelných. Jenom o "nevoli" bych nemluvil.

Voli

PS: Dnes se už ví, že tam páska sice nebyla, ale cedule prej ano. A zítra se možná dovíme, že ta děvčata stopovala…
---------------------------------
Vizte, co k tomu, jak za nehody mohou auta, vítr, sníh a tratě, ale nikdy konkrétní člověk, před více než 140 lety napsal kolega Jan Neruda: S jakou lehkomyslností se jezdí v zemi nazvané Bohemia


18 komentářů:

StK řekl(a)...

Já opravdu nevím Šamane,
do jaké míry jsou "lidi od rallye" arogantní. Asi jsou - protože arogance je dneska kolem fůra a bylo by divné, kdyby nebyli. Ale ze života vím (a mlíkař Tovje to taky vždycky říká), že každý spor má dvě strany a vina taky nebývá naprosto jednoznačná.
Vezměme třeba takové blbé železniční závory. Myslící člověk ví, že jsou dole proto, že pojede vlak. A kolik lidí trať přejíždí, přebíhá, zdvihá závory každý rok? A někdy i umírá. Těch mrtvých je určitě násobně víc, než u rallye. Nebo u jiných akcí - třeba tzv. tunningu - to je ještě zvrhlejší zábava, než rallye. Chlapci si poměřují svém ego (penis) tím, že "vozdobí svůj vozejk" daleko dražšími a nesmyslnějšími komponenty, než protivník. Pak na letišti zkoušejí, kdo rychleji s takto zmršeným autem odstartuje. Občas ten svůj maxistroj neudrží ani na rozjezdové dráze pro letadla a začnou kosit náhodné návštěvníky. Nebo se ožerou a večer jedou ke svému stanu a přitom "trošku pojezdí" po spících tělech svých spolusoutěžících.
===
Problém je v tom, že žádný zákaz nepomůže. Zákaz je dobrý tak leda k tomu, aby se ho někdo pokoušel znova a znova porušovat. Kde není selského rozumu, není rozumu vůbec. Takže spíš jsem pro drakonické tresty "po účinku", než pro pokusy o nějaké univerzální preventivní zákazy.
Že to bude stát další životy? Ano, bude. Ale když někdo zplodí další zákaz, bude se tak jak tak porušovat a ti mrtví a zmrzačení tu budou taky. A je docela možné, že jich bude víc.
===
To moudro o zakázaném ovoci znáte, že?

Šaman řekl(a)...

Jo, Kocoure, znám. Moudro o zakázané pedofilii, zakázaném prodeji drog a zakázané vysoké rychlosti v obcích…

StK řekl(a)...

No právě...
Svět se zdá být plný pedofilů, kteří se, zcela zdrogovaní, řítí zakázanou rychlostí ve svých drahých vozech kolem základních škol...
Tož zakažme jim to, zmetkům! Že už to je zakázané? Tož zakažme jim to víc!

Jakub S. řekl(a)...

Ano, ten druhý bod, přesně tak to vidím, zde stojím a nemohu jinak! A potvrdil mi to pevně a rezolutně aji můj blízký rodinný JUDr., navíc u PČR. Až se podivil, že vůbec si v tom nejsu jistý.
Do mého majetku smí (protože to holt neovládáme) bez mého souhlasu zasahovat pouze ta či ona vis maior. Rallye snad ku*va není vis maior!!!
A to se jistě týká už i samotné m o ž n o s t i zasažení. Tím spíš, že když to nastane, může jít o nevratné, až smrtelné následky. Elementary, my dear Pátl! Domluvil jsem.
Já vím, že jako obyvatel svého města se dopouštím zrady na takovém rodinném stříbře, jako je Valašská rallye. Ale u vědomí těch mrtvých a jejich rodin: ne. Mirku a Marto (pořadatelé a duše tohoto podniku), promiňte. Vyšší, nadřazený princip mravní. Život je nadřazen.

Jakub S. řekl(a)...

B a r u m rallye a Valašská zima. Už musím spat, pletu koše s baňama, ogaři...

A.S. Pergill řekl(a)...

Osobně jsem toho názoru, že pokud něco vyprovokuje plošný zákaz podobných akcí (v některých zemích EU už ho mají), tak to nejsou ti mrtví (konec konců, je to bilance podprůměrného víkendu na našich silnicích), ale právě arogance pořadatelů: "Když si My honíme ... adrenalínem, tak jsou všichni, i na svých pozemcích, povinni zalézt do svých chatrčí a doufat, že jejich zdi vydrží nárazy našich skvělých vozítek."

jiný Honza řekl(a)...

Když já autíčka tak rád...
No, dám sem tohle: http://www.youtube.com/watch?v=goj2g6IJnkQ&feature=related (snad to projde). Je to točené u nás a podívejte se, v kolika případech ta auta proletí skrz pásky, naráží do plotů a zídek. Stát se tohle mému domu, tak mají asi pořadatelé i starosta na krku žalobu za obecné ohrožení.
A všimněte si těch "fandů" - jejich radost z havárek, pokřik a bezhlavý běh "pomáhat". To už fakt všichni ztratili pud sebezáchovy? Jestli ano, tak jsme zralí na vyhynutí. Fakt úžasné a souhlas s přesunem rally pěkně do VVP, tam budou chodit jen ti blázni a my ostatní budeme v bezpečí.

Anonymní řekl(a)...

Milý pan Kovanici!
Bůh Vám žehnej za tento článek. Nelze přijmout výmluvy na jakési zvyklosti a obyčeje, kromě práv přece existují především povinnosti. Zabili čtyři mladé holky, proboha! A není to výjimka! Je to stejná zvrhlost, jako když myslivci mohou štvát lovenou zvěř přes vaši zahradu. To se prostě nedělá, i kdyby to stokrát zákon připouštěl. Fujtajbl.

Anonymní řekl(a)...

Předpokládám, že je zde alespoň normální individuální zodpovědnost, tedy že řidič, který to způsobil (a ne pásky které tam byly/nebyly, organizátoři, nepoučení obyvatelé obce) za to ponese trestně-právní odpovědnost, čili 4násobné těžké ublížení na těle s následkem smrti apod.
Byg.

Šaman řekl(a)...

To není vůbec jisté, Bygu. Ve sportu totiž můžete někoho zákeřne napadnout zezadu, přičemž mu rozbijete hlavu, nebo mu můžete úmyslně zlomit nohu, ale když je to ve fotbale nebo hokeji, tak to prý k tomu sportu "patří" a napadení se u soudu nedomáhají nápravy škod. Ani státní zástupci nestíhají tuto zločinnost, páchanou v přímém přenosu, čímž se narušuje morální vývoj naší nemorální mládeže…

Ale vážně: Postižené rodiny hodlají soudně stíhat organizátory soutěže. Nejspíš proto se zpětně na daném místě "objevily" cedule. Ale nejspíš nikdo nebude postižen:
"Jezdec by podle právníků mohl být trestán, jen pokud by řídil opilý či zdrogovaný. A organizátoři závodů výjimečně odcházejí s podmíněným nebo alternativním trestem."

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/trest-za-nehodu-rallye-v-lopeniku-dll-/krimi.aspx?c=A121113_115919_krimi_cen

K posrání je, že hmotná škoda by měla být nahrazena, ale zabití trestáno nebude. Podle mého právního názoru však šlo o "obecné ohrožení", jak lze dle výsledku havárie dovodit. Snad se tohoto mého právního názoru nějaký soudce konečně chopí!

Znovu: Nejde o sport, ale o veřejné ohrožení. Doprovázené totalitním chováním podezřelých. Pokud si nechají jako mluvčího toho patlala, kterému bych udělil Jakešovu cenu Zlatého bojleru, pak je vidět, že se stále cítí být nedotknutelní, jako kdysi ÚV KSČ.

Petr Ježek řekl(a)...

Tohle jsem napsal na Aktualne.cz

Automobilový sport jsem měl rád, než jsem se nastěhoval na místo, kde se několikrát ročně závodí.

Tady jsou důvody:

1. Bezpečnost na silnici mimo konání rallye – den před závodem se jezdí seznamovací jízdy za plného provozu, přestože materiály pořadatelů tvrdí, že se musí dodržovat VŠECHNA (takto to zvýrazňují) pravidla silničního provozu, realita je jiná. Cca. tři dny před závodem je cesta plná “závodníků”, kteří lámou rychlostní rekordy na cestě, po které mně a mým sousedům chodí děti na autobusovou zastávku (je to cca 700m bez chodníku a jinudy se nedá jít), taktéž po cca dva dny po závodě je to podobné. Ale tohle jen část v průběhu celého roku, zvláště večer se najde hromada individuí, které tohle provozují. Minulou zimu jsem v noci pomáhal člověku, který vyletěl z cesty, do doby, než z něj vylezlo, že si byl zazávodit. Řekl jsem mu, že nám tam chodí děti do školy a on proto prý jezdí v noci. Stopy zadní kol v té chvíli již neovladatelného vozidla vedly přesně místem, kterým jsem pět minut předtím šel. Několikrát jsem při cestě z nákupu byl svědkem nelegálních závodů, které pořádala omladina. Hlásil jsem to PČR na lince 158, ale nevím, zda v tom něco podnikla.

2. Omezování osobní svobody – po dobu rallye nemůžeme nikam jet autem, jiná cesta zde není. Někteří sousedé nemohou ani jít pěšky. V podstatě nemůžete opustit svůj pozemek. A podle vyjádření p. Pátla z FAS AČR ani na svou zahradu. Při udělení alternativního trestu domácího vězení mohou odsouzení aspoň na zahradu. Nám je tento „trest“ bez našeho souhlasu nařízen 2-3x ročně. Pouze se to vždy dozvíme z plakátů vylepených na sloupech a stromech podél cesty. Ani obec není nijak odškodněna za tato omezení.

3. Ničení cest bez náhrady – na části trasy, která vede po komunikaci 3. třídy ve vlastnictví kraje, nedojde po závodě k opravě děr vzniklých při závodě ani k zametení štěrku, který závodní auta v zatáčkách vyházela na komunikaci. Pouze za část vedoucí po obecní cestě je sousední obci dána almužna v řádu desítek tisíc, přičemž na opravy je nutno daleko více. Naše obec nedostává nic.

4. Místní komunitě to nic nepřináší – dokonce i pro restaurace, které by jediné měly mít finanční prospěch ze závodů jsou proti, neboť díky závodům jim nepřijdou výletníci na jídlo, ale pouze pár závodníků a pořadatelů si přijde na rychlé pivo.

5. Arogance pořadatelů – např. termín nadcházející rallye byl oznámen necelé 3 týdny před jejím konáním a my se musíme přizpůsobit. Zrušit schůzky a návštěvy co jsme měli naplánované, protože pořadatelé nebyli schopni dát vědět dříve. Např. když překročí dobu záboru komunikace, tak místo aby byli slušní a požádali o trpělivost, jsou ještě arogantní. Pomohly až pohrůžky zavolání PČR. Naplánování závodu na neděli, takže se místní z několika vesnic nedostanou do kostela. To je jen pro orientaci. Byl by to velmi dlouhý seznam…

6. Závody vedené v CHKO Beskydy – jako místní se potkáváme s řadou regulací z důvodu ochrany přírody. Nemůžeme např. sekat určité louky, mít vyasfaltovanou nebo dlážděnou příjezdovou cestu, mít plot kolem domu, abychom nějakým způsobem neohrožovali místní ekosystém. Takže nechápu, proč závod je povolován v CHKO.

Naše obec již rallye na svých komunikacích zakázala, ale rallye v našem katastru je povolována na komunikacích kraje, kde to nemůže zakázat a dostane pouze informaci o tom, že byla povolena.

StK řekl(a)...

Ano, to všechno je pravda, Petře Ježku.
Věřím. Ale věřte zase mi, že zákaz pořádání rallye povede jen k tomu, že mladí (i starší) samci, kteří potřebují prokázat sobě i svým "kolegům" jak jsou "dobří a ostří šoféři" budou závodit dál. Závody budou nevyhlášené tudíž nekontrolovatelné...
Já si na rozdíl od většiny štamgastů nemyslím, že by preventivní zákazy nebo nepovolování čehokoliv dokázalo daný jev omezit nebo dokonce vymýtit.
Jezdí se stále nad limitem a možnostmi jezdce i vozu, v opilosti, nedává se přednost v jízdě. Krade se, loupí se, vraždí se, podvádí se, konzumují se drogy, prodávají se drogy i dětem...
Myslím, že toto všechno je zakázáno pod přísnými tresty.

No a?

jiný Honza řekl(a)...

Stk: ano a ne.
Zakázat rally ano, ale pořadatelskému týmu, který neudělal, nezaručil. To byla ale musel udělat Autoklub ČR (je mi jasné, že je to podobná utopie jako že si mezi sebou udělají pořádek soudci nebo doktoři, ale co kdyby). Rally vykázat do VVP - tam mi celkem může být jedno, jestli budou oficiální nebo načerno. A jinak už dlouho tvrdím, že při nebezpečné jízdě ohrožující ostatní (stačí záznam z kamery) se má sebrat ŘP - napřed třeba na měsíc, pak půl roku a pak klidně natrvalo - komu není rady...

Jakub S. řekl(a)...

To říkám oddycky. A dočkávám se zajímavé námitky: No jo, ty nejezdíš autem... (tedy jako řidič).
Tím pádem, aniž to postřehne, u mne ten člověk hned hodně klesne. No těmhle správným chlapům je to ovšem jedno, že.

drak řekl(a)...

Věřím, že k těm úmrtím při tom závodě, za předpokladu, že by byl organisován s větším důrazem na bezpečnost jak jezdců, tak i diváků, pravděpodobně vůbec nemuselo dojít. Nicméně nechme ty kompetentní složky jednat, věc prošetřit, uzavřít a vyjádřit se k ní.

Určitě není od věci, dokud se nedojde k nějakým závěrům, žádné další rallye nepořádat.

Věcně vzato, během závodu se vozidla pohybují zpravidla na hranici konstrukčních možností vozidla a zákonů fyziky. Udělat chybu, která skončí opuštěním tratě, navíc za velké rychlosti vozidla, je tedy poměrně snadné a tudíž dost pravděpodobné. Je-li něco takového pravděpodobné, mělo by se s tím počítat a do míst, kde to je pravděpodobné hodně, lidi vůbec nepouštět, případně tam rovnou instalovat zábrany nebo nějaké další bezpečnostní prvky. Diváci by v každém případě měli být jen v místech, kde jim nepůjde o život.

Pořádání automobilového závodu je záležitost, při které se kříží mnoho zájmů a která zasahuje do mnoha práv. Nemá-li to končit tragicky, jako tahle poslední rallye, tak je zapotřebí, aby byla prověřena z tohoto hlediska stávající legislativa, zda vůbec je způsobilá k tomu, aby zajistila bezpečnost, tedy zachování zdraví, životů a majetků všech zúčastněných a to, aby taková záležitost co nejméně zasahovala do práv všech zúčastněných a dotčených, třeba zrovna majitelů okolních pozemků a nemovitostí. To prověření legislativy je na bedrech vlády, který by měla přestat hloupě plkat, ale naopak zaúkolovat všechny nějak kompetentní orgány, aby v té věci konaly a aby se to jejich konání zbytečně nevleklo.

Dojde-li se k závěru, že legislativa dostatečná je, ale nedodržuje se, čemuž bych se při současné společenské hladině blbosti, drzosti a arogance vůbec nedivil, zejména pak v bude nutné se soustředit na to, aby se dodržovala, tedy na to jak zajistit, aby pořadatelé dělali co jsou povinni, tedy na praktickou vynutitelnost práva. Mimochodem, tohle je u nás pořád ještě docela velký problém.

Dojde-li se k závěru, že pořadatel své zákonné povinnosti splnil, ale přesto se stalo, co se stalo, tak podle mého názoru je legislativa nedostatečná a pak je opravdu na místě, začít uvažovat buď o naprostém zákazu pořádání takovýchto závodů na veřejných komunikacích, nebo o takové změně legislativy, která zajistí dostatečnou míru bezpečnosti pro účastníky i diváky a dostatečně ochrání i dotčená práva majitelů komunikací, pozemků a nemovitostí závodem dotčených.

Že by to mohlo závody prodražit? No a co? Ví vůbec nějaký ignorant, co je mu to fuk, kolik to stojí práce, strachu, emocí, prostředků, aby se dítko, které se narodí, vychovalo až do dospělosti a bylo k něčemu platné? Tedy že to bude vzdělaný kvalifikovaný občan a ne nějaká troska, která bude všem tak akorát k vzteku a na obtíž? A ví takový arogantní ignorant co cítí takový rodič, když o takové dítě najednou přijde, nebo rovnou o všechny a už nemá ani šanci pořídit si a vychovat další? Podle toho, co zaznělo, o tom dost pochybuji.

Dojde-li nakonec i na úpravy legislativy, určitě by se k tomu krom kompetentních ministerstev, měli nějak spolupodílet jak zástupci vlastníků nemovitostí a pozemků, tedy těch, jejichž práv se takové monstrakce dotýkají, tak i těch sportovců a pořadatelů a hlavně by se nemělo pospíchat, spíš by se mělo hledět na kvalitu a užitnou hodnotu, aby se to nemuselo zase za pár měsíců měnit, což tady pořád ještě není v dostatečné míře zvykem, což je ale ke škodě nás všech,

Jakub S. řekl(a)...

Tak!

Lenka řekl(a)...

Jsem konsternována přečteným a komentáři. Situace je ještě horší, než jsem jako nemilovník automobilových závodů tušila.
Napadá mě jen parafráze Švejka ze světové války: (Co blbnete, nestřílejte, dyk tu jsou lidi!) "Propána, co tady jezdíte závody, dyk tu bydlí a choděj lidi!?"

Copak někdo rozumnej hraje kopanou na ulici? A hraje někdo karty na přepážce banky? A střelecké závody se taky nepořádají na náměstí. To jsou stejné nesmysly. Závody patří na závodiště. Tečka.

Jakub S. řekl(a)...

A n o , Lenko.
V mém městě, protáhlém a úzkém (terén), se UVNITŘ něj od konce 40. let začaly každoročně konat rchlostní závody motocyklů i aut! 52 vletěl po pravoúhlé zatáčce po sjezdu 200 m s kopce závodník do hustého špalíru diváků. Masakr. Tisíce lidí to viděly, z chodníků, věžových domů... Teprve pak se tahle studená hrůza zarazila.
Jste některá z Lenek, co mě znají osobně či z i-netu, prosím? Dejte vědět!