tag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post7464741398523312305..comments2023-10-03T18:27:36.673+02:00Comments on Šamanovo doupě: Čeští umělci za okupaceŠamanhttp://www.blogger.com/profile/13512447950542461219noreply@blogger.comBlogger27125tag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-81818906918480301722012-06-11T10:09:12.922+02:002012-06-11T10:09:12.922+02:00Nepřete se, Jakube.
Když to mohou návštěvníci vypn...Nepřete se, Jakube.<br />Když to mohou návštěvníci vypnout, totiž tu zvukovou animaci, a udělá to pravděpodobně část generací, která má o lidické tragedii už své mínění, tak je to zbytečné tam něco podobného dávat. Když hlasy dětí nebo obyvatelů těsně z doby před vpádem německého komanda mají jenom oživit návštěvu nebo ji emotivně doplnit nebo usměrnit, tak je to u školáků docela zbytečné. Dejte jim naopak přesné informace! Emotivně se s tím vypořádají sami.informacenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-2961377210762440722012-06-11T09:18:50.118+02:002012-06-11T09:18:50.118+02:00Zase jako obvykle se na mě valí hromady věcí spíš ...Zase jako obvykle se na mě valí hromady věcí spíš nepříjemných, které ale za dnešek musím zvládnout, takže jen krátce.<br /><br />Co se týče umění za okupace, války a po ní, tak ta doba byla těžká a tragická. Ne každý v ní obstál. Jenomže co se týče okupace a války, to přišlo spíš nezávisle na na naší vůli a pravděpodobně nebylo v našich silách tomu zabránit. Někdo v té těžké zkoušce obstál, někdo ne. To, co ale přišlo po válce se mimo jiné stalo i dík naší blbosti a naivitě a myslím, že to bylo o dost horší. Horší to bylo proto, že jsem měli mnohem větší šanci tomu zabránit, nebo se tomu vyhnout, vydrželo to tu déle a společenský život a vztahy to poničilo mnohem víc a důkladněji. Potýkáme se s tím dodnes.<br /><br />Co se doprovodného audiodramatu týče, tak jsem si četl výtky těch, co to slyšeli, sám jsem to dílo pravda neslyšel. Nicméně zazněly tam výtky toho rázu, které bych nebral na lehkou váhu, že dílo zachází s fakty příliš volně, tedy faktického a také, že příběh nevede odnikud nikam, tedy negraduje, nevrcholí. Autoři tedy pravděpodobně nezvládli to, že se jedná o dílo, které se pohybuje na pomezí dramatu a dokumentu, tudíž jeho tvůrce nemá tak volný manévrovací prostor při jeho tvorbě. Prozatím by se to asi mělo odstranit a má-li se to vrátit, tak předělat tak, aby to dávalo smysl a k něčemu to tam bylo. A pozor na přemíru patosu, na to my tady opravdu nejsme zrovna stavění.drakhttp://photo.uloziste.com/?user=draknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-63887911221988426512012-06-11T09:14:05.692+02:002012-06-11T09:14:05.692+02:00Aha. Už chápu, že to je jakési nedorozumění. Totiž...Aha. Už chápu, že to je jakési nedorozumění. Totiž: nemístné, zavádějící, popuzující, ano... ale já to tedy hned po nabídce nechám být a budu si tam chodit a z t r á c e t s e v e s n u (Vrchlický) sám, resp. s průvodcem, a je. Neb když to přijmu a hned po začátku zjistím, že mne to ruší / irituje / odvádí od vlastních závěrů, no tak to vypnu a skončím s tím, ne?<br />Nebylo by to nařízeno. Nabídka, ne? Mezi jinými. Jsme přece bytostní demokrati... (S, neprostestuj. Jsme, my taky, nejen ty.)Jakub S.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-29309819489174138342012-06-11T00:29:13.390+02:002012-06-11T00:29:13.390+02:00Vidíte, Jakube, točíme se pořád kolem stejného pro...Vidíte, Jakube, točíme se pořád kolem stejného problému - individuálního vnímání. <br />Podle mého názoru, má návštěník už symbol před sebou - zničenou vesnici. K tomu bych dodala maximálě věcný, faktický výklad. Nějaké audiodrama je podle mého názoru nemístné a pro část návštěvníků i zavádějící. Čeho chtěli tím kontrastem mezi zříceninami a hlasy vesnice před vyhlazením dosáhnout? Většího účinku? Myslíte, že to na příklad školáci pochopí? nebude se jim to zdát třeba směšné? <br />Jak říkám, symboly se nemají přikrášlovat.informacenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-15106217163983581402012-06-10T23:19:35.047+02:002012-06-10T23:19:35.047+02:00No já jsem tu myšlenku "doprovodného audiodra...No já jsem tu myšlenku "doprovodného audiodramatu" an sich vůbec neviděl jako předem problematickou. Vidím ji jako vděčnou a slibnou. Především pro školní výpravy. Gesamtkunstwerk svého druhu, ne? Takže přijde na scénář a realizaci. Navíc: my (= Češi) jsme národ výrazně civilní, nepatetický. Něco německy, rusky, americky atd. patetického - to přece u nás nemá nikdy zvláštní, příp. aspoň dlouhodobý úspěch.<br />A drobné upozornění: symbolem národního o d b o j e Lidice přesně vzato nejsou, že.Jakub S.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-88830102577640904072012-06-10T22:48:51.468+02:002012-06-10T22:48:51.468+02:00Myslím, Jakube,
že je trochu pleonastické, abychom...Myslím, Jakube,<br />že je trochu pleonastické, abychom tu spolu vysvětlovali ostatním základy semiotického pojetí interpretace uměleckého artefaktu uživateli (čtenáři, diváky, posluchači). Každý uživatel reaguje a chápe dílo podle svých zkušeností, vkusu, ba i momentální nálady. Je to zcela subjektivní záležitost.<br />Je tedy víc než přirozené, že právě to audio, co doprovází procházku po Lidicích, bude chápat a posuzovat jinak pamětník, jinak zase historik nebo novinář, jinak člověk starší generace, který zná podrobnosti o vyhlazení, jinak mladý člověk, který má znalosti jen povšechné.<br />Největší problém je, podle mého, ten fakt, že Lidice se staly symbolem národního odboje a utrpení a tedy sestavit, napsat, natočit něco, co by ten symbol dokreslovalo nebo doplňovalo, je velice problematické a náročné. Co můžete přidat k symbolu, abyste ho nesnížili, abyste z něj neudělali řadovou záležitost, jednu z mnohých? Těžko si dovedu představit, že by bylo možné natočit něco jiného než oslavnou apoteozu. Říkám to vážně, ne polemicky. Neměli na nějaké audiodrama vůbec pomýšlet.<br />Nevím, co si o tom myslíte Vy, ale já mám dojem, že teď v tom budou tak dlouho rýpat, až z celé akce nakonec nic nevyjde.informacenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-30602400857247389812012-06-10T21:53:08.860+02:002012-06-10T21:53:08.860+02:00No budiž. Možná. Ale co jsem napsal, to vidím a má...No budiž. Možná. Ale co jsem napsal, to vidím a mám zažito zcela jasně, platí to přinejmenším principiálně. Přirozeně není vyloučeno, že platí obojí důvod, že.<br />LN jsem vášnivě a důkladně pročítal/studoval od raných šedesátých přes Listy - Lit. listy - nic - obnovení jako příloha LN - pak až do 2002, kdy to na mne už bylo všecko trochu moc.Jakub S.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-38412972364414762472012-06-10T18:37:37.187+02:002012-06-10T18:37:37.187+02:00Nevím, Šamane, nemohu posoudit, když jsem to sama ...Nevím, Šamane, nemohu posoudit, když jsem to sama neviděla.<br />Úsudek pana Lukeše je zřejmě názor člověka, který má již svou, pevně vytvořenou a zakotvenou představu o Lidicích. Čímž nechci jeho mínění bagatelizovat. <br />Snad nejlepší by bylo, kdyby tam dali jen doprovod vážné hudby. Snad by výběr nevedl k dalším kontroverzím.informacenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-61877276649965299972012-06-10T17:00:53.442+02:002012-06-10T17:00:53.442+02:00To Informace a Jakub: Proti nekvalitnímu zpracován...To Informace a Jakub: Proti nekvalitnímu zpracování, či spíše hloupému než falšovanému, protestovali Lidičtí nezávisle na daru od SKS. Recenze na ono "audiodrama" viz od jednoho z mála, kteří ho opravdu slyšeli. Tedy od Alexandra Lukeše z Literárních novin (které mi vadí kvůli 9 z 10 článkům - tohle je ten desátý:). Literárky se staly mediálním partnerem projektu, ale to zhodnocení není právě lichotivé.<br /><br />http://www.literarky.cz/domov/politika/9959-rozeznni-zatim-nerozeznlo-nic<br /><br />Jenom podotknu, že audiodrama se poloilegálně rozeznělo včera večer.Šamanhttps://www.blogger.com/profile/13512447950542461219noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-29224875910356390172012-06-10T16:46:33.722+02:002012-06-10T16:46:33.722+02:00To STK - Nebo o co se tu vlastně hraje? - možná o...To STK - Nebo o co se tu vlastně hraje? - možná o přiživení se na tragédii v Lidicích pro slávu a pro peníze, možná o relativizování dějin.<br />To Jakub: NEKVALITNÍ PRÁCE!!!Šamanhttps://www.blogger.com/profile/13512447950542461219noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-83009429088824990242012-06-10T11:17:54.886+02:002012-06-10T11:17:54.886+02:00Jakube,
žádnou glosu to nepotřebuje. Jednoduše si...Jakube, <br />žádnou glosu to nepotřebuje. Jednoduše si připomeňte Sein und Zeit.<br />Vždyť ani vzpomínky přímých účastníků po tolika letech nejsou nějakým dokumentárním záznamem toho, co tenkrrát prožívali. Působilo na ně další hodnocení, další názory na tu dobu, je na nich nános dalších interpretací. A pak i emotivní vztah se časem mění, i když třeba o tom, co se vám přihodilo, nikdo nepsal, nikdo nemluvil. Vzpomínky vyostřují prožité buď směrem k radikalizaci nebo zase k zmírnění, vyblednutí. O tom psali do nekonečna psychologové.<br />Takže je prakticky nemožné brát vzpomínky po sedmdesáti letech jako základ nějakého seriozního historického výzkumu anebo pro nějaké "faktografické" umělecké dílo.informacenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-72642600717647997032012-06-10T10:59:21.432+02:002012-06-10T10:59:21.432+02:00Nekvalitní práce - asi ne, ale stejně tohle není p...Nekvalitní práce - asi ne, ale stejně tohle není podstata zásadního, nepřekročitelného neporozumění, nedorozumění "jazyku umění", budiž, aji takto možno.<br />Prostě, stručně, dvěma slovy:<br />l i c e n t i a p o e t i c a .<br />Pro to pamětník, navíc velmi starý, navíc bez širšího vzdělání a rozhledu, buď na polu umění či dokonce vůbec, n e m ů ž e najít pochopení či v tom dokonce najít zalíbení. Toužil po zobrazení své někdejší r e a l i t y , a to ve veškerých zjistitelných či představitelných detailech. On není s to pochopit a přijmout, že pak bude pro návštěvníka (po)citový dojem, impression, insight zabit. O tom teoreticky aji prakticky (léta ve Výstavnictví!) vím krvavě svoje. - Sakra, to by chtělo samostatnou glosu.Jakub S.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-48477870969370571192012-06-10T10:25:13.697+02:002012-06-10T10:25:13.697+02:00To STK:
A nejde spíš o to, že pásmo, které je v ro...To STK:<br />A nejde spíš o to, že pásmo, které je v rozporu s jejich vzpomínkami považují za falšování dějin?<br />Přičemž jistěže problém může být na obou stranách. Na straně autorů pásma nekvalitní práce, na straně kritiků neporozumění "jazyku umění".A.S. Pergillnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-85263784516249095602012-06-10T00:10:23.050+02:002012-06-10T00:10:23.050+02:00Ne. Nejde o žádnou z těch tebou navržených možnost...Ne. Nejde o žádnou z těch tebou navržených možností. Já to vidím dost jasně, není třeba jim předem křivdit. Ale až závtra, závtra, nur nicht heute. Tedy dnes, neboť dnes ( tedy včil) už je zítra. Nebo jak to je... Sein und Zeit, ach mein Gott. Über Gräbern weht der Wind. Wer soll das je versteh´n! Že, Marlene?Jakub S.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-21847298416896119482012-06-09T23:00:04.359+02:002012-06-09T23:00:04.359+02:00Nové (staronové) téma:
Pamětníci Lidické tragédie...<b>Nové (staronové) téma: </b><br />Pamětníci Lidické tragédie hlasitě protestují, že audiovizuální dílo o této události s nimi nikdo nekonzultoval, že dílo výchází pouze ze starších pramenů a "připomíná pohádku".<br />Otázka: Jde o uraženou ješitnost? Nebo dokonce o peníze za "umělecké použití osobních vzpomínek"? <br />Jde o to, podat současnosti (a budoucnosti) report o téhle strašné události - nebo mají pamětníci pocit, že jen oni si pamatují všechno správně a mají tedy patent na pravdu?<br /><br />Přestává být důležité, kdo projekt financoval (mezi jinými i SL) ale zůstává otázka, co má být jeho výsledkem. Zatím jsou to jenom ostré spory. Pamětníků je t.č. 19 a chtějí zakázat zveřejnění díla. Mají autoři audiovizuálního pásma čekat, až všichni vymřou, aby mohli podat "svou uměleckou licenci"? Nebo o co se tu vlastně hraje?STKnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-34424441819517067982012-06-09T00:46:13.235+02:002012-06-09T00:46:13.235+02:00http://web.me.com/coniglionefrancesco/Sito/Realt%C...http://web.me.com/coniglionefrancesco/Sito/Realt%C3%A0_e_astrazione.htmlinformacenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-45848598373955744942012-06-09T00:32:47.027+02:002012-06-09T00:32:47.027+02:00Jasně. Ranuccio Bianchi Bandinelli. No jasně, že t...Jasně. Ranuccio Bianchi Bandinelli. No jasně, že tam není ed - ale proč? Když navazuje samohláska - ?<br />To je estetická knížečka, nikoli čistá pfilosofie. Především o výtvarné estetice. Keltské, laténské, germánské spony a tak. Per quanto mi ricordo, amica. Non sono piú cosí giovane. A JÁ JSEM TO STEJNĚ PŘEČETL HLAVNĚ V NĚMECKÉM PŘEKLADU...Jakub S.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-90746166834235580152012-06-09T00:18:10.775+02:002012-06-09T00:18:10.775+02:00REALTÀ E ASTRAZIONE
Scuola polacca ed epistemologi...REALTÀ E ASTRAZIONE<br />Scuola polacca ed epistemologia post-positivista?<br /><br />Želbohu neznám, i když ta kniha v Itálii vyšla. Nejsem filozof jako profese.<br />V příspěvku jsem jen ocitovala Baumana, hlavně kvůli paměti a intepretaci. Který podle mého ten problém staví z hlavy na nohy.<br />Žádné jiné pretenze jsem neměla.informacenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-16652125189172908112012-06-09T00:05:54.183+02:002012-06-09T00:05:54.183+02:00Ale paní kolegyně.
Prokrista, Sein und Zeit - všic...Ale paní kolegyně.<br />Prokrista, Sein und Zeit - všichni se tu zhrozí, vytahuje se tu Heidegger... ještě Hegela a Kanta, okořenit třeba Marcusem... no tak. Já bych se mohl cajchnovat, že jsem už 62 pročetl Realitá ed astrazione - Lei dice qualcosa? Ed autore?<br />Prostě na j e d n é škole došel někdo k názoru, že páně Lustigova vysoce promyšlená, dokonale zkonstruovaná, vycizelovaná, articistní díla a dílka neposkytnou středo- či vysokoškolákům ten okamžitý, rázný, hrubý a bleskový vhled do tehdejší pro současníky žel neuvěřitelné reality. Da i vsjó. Nemyslím, že by na to šli přes Sein und Zeit. Případně zeit und Sein. To jsou totiž, přátelé, dvě různá díla, jeden z vrcholů německé filosofie. A já se o nich, přesto či právě proto, že jsme o nich na kolejích a v hospodách v šedesátých (ach Bože) vášnivě a opojeně a diletantsky a očarovaně diskutovali přes tři piva, nebudu, protože si netroufám, vyjadřovat. A totéž platí o Hegelovi, Kantovi, Schopenhauerovi. Říkám přímo, že na ně nemám. Na Bandinelliho či Sartra jo. Tož tak...Jakub S.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-855067111376954752012-06-08T13:26:48.579+02:002012-06-08T13:26:48.579+02:00Pardon, ale otisklo se to dvakrát bez nějakého méh...Pardon, ale otisklo se to dvakrát bez nějakého mého přímého zásahu. Asi chtěl Plechovka zvýšit návštěvnost.informacenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-59930886308328135852012-06-08T13:22:33.207+02:002012-06-08T13:22:33.207+02:00Je dost nesnadné napsat nějaký komentář k souhrnu ...Je dost nesnadné napsat nějaký komentář k souhrnu témat, o kterých se hovořilo na konferenci o českých umělcích za okupace. <br />Zaujala mě ale jedna krátká zmínka o "estetizaci a zušlechťování" zla Arnoštem Lustigem, pro což byly jeho knihy jistou vysokou školou označeny jako nevhodné pro studium válečné doby. <br />Chtěla bych upozornit, že estetizace a zušlechťování jsou dva odlišné pojmy. Estetizace znamená více méně využití témat zla nebo násilí v uměleckém díle, zušlechťování znamená jejich okrášlení, sublimaci. O estetizaci zla nebo násilí se vede již delší dobu debata a to hlavně pokud se jedná o zobrazení "syrových" scén ve filmu nebo v televizi, o tom, jaký mají účinek na diváky, jak by měly být dělány záběry, o významu kontextu, do něhož jsou vloženy a pod. <br />Estetizace zla, čili využití nebo rozpracování s ním spojených námětů počíná ve středověku v malířství a i v literatuře (Dantova Božská komedie), převážně s výchovnými účely. Někdy malíři dokonce "pašují" zobrazení ďábla do svatých námětů, jako na př. Giotto nebo Leonardo. (Obraz sv. Anny s Marií a Ježíškem, který si hraje s beránkem)<br />http://www.mirabilissimeinvenzioni.com/sant_anna.html<br />www.mirabilissimeinvenzi<br />O moderním umění a literatuře je zbytečné hovořit, tam náměty zla dávají vznik uměleckým směrům a stylům. A to bez výchovného zaměření.<br />Estetizace - zobrazení zla není tedy samo o sobě něčím, co zkresluje skutečnost, co zlo dokonce vylepšuje. V každém případě jde o to, co chtěl umělec vyjádřit, jaké je etické poselství a význam jeho díla. <br />V minulých letech se hodně hovořilo o banalizaci zla v souvislosti s díly H. Arendtové a naopak zase o jeho sakralizaci. (Todorov). Polský sociolog Zygmunt Bauman (Modernita a holokaust) k tomu napsal: "Dělá vzpomínka na holocaust svět lepším a bezpečnějším, nebo horším a nebezpečnějším místem? - Martin Heidegger vysvětloval, že Bytí [Sein) je proces neustálé Wiederholung - rekapitulace -minulosti; Dnes už je otřepanou frází tvrdit, že skupiny, které ztrácejí paměť, ztrácejí spolu s ní i svou identitu, že ztráta minulosti nevyhnutelně vede ke ztrátě přítomnosti, a že je-li v sázce zachování skupiny a stává-li se hodnotou, již je třeba hájit, protože jinak o ni přijdeme, pak úspěch či neúspěch tohoto zápasu závisí na úsilí, s nímž se udržuje živá vzpomínka<br />- Paměť vybírá a interpretuje - a co bude vybráno a jak je to třeba interpretovat, je ošemetná věc, předmět neustálých sporů.; Pamatovat si znamená interpretovat minulost."<br />Lustig se stále vracel k Holokaustu, aby prozkoumal, pochopil a pověděl ostatním o různých aspektech té doby, a to těch nejintimnějších. Tak jak ho prožívali lidé, nepsal stránky historického pojednání. I když i literární dílo je svým způsobem i dokumentem doby a o době samé. <br />Takže, co je na jeho dílo "nevhodného" podle mínění zelných hlávek univerzitních akademiků?informacenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-80726492836085303352012-06-08T13:22:01.273+02:002012-06-08T13:22:01.273+02:00Je dost nesnadné napsat nějaký komentář k souhrnu ...Je dost nesnadné napsat nějaký komentář k souhrnu témat, o kterých se hovořilo na konferenci o českých umělcích za okupace. <br />Zaujala mě ale jedna krátká zmínka o "estetizaci a zušlechťování" zla Arnoštem Lustigem, pro což byly jeho knihy jistou vysokou školou označeny jako nevhodné pro studium válečné doby. <br />Chtěla bych upozornit, že estetizace a zušlechťování jsou dva odlišné pojmy. Estetizace znamená více méně využití témat zla nebo násilí v uměleckém díle, zušlechťování znamená jejich okrášlení, sublimaci. O estetizaci zla nebo násilí se vede již delší dobu debata a to hlavně pokud se jedná o zobrazení "syrových" scén ve filmu nebo v televizi, o tom, jaký mají účinek na diváky, jak by měly být dělány záběry, o významu kontextu, do něhož jsou vloženy a pod. <br />Estetizace zla, čili využití nebo rozpracování s ním spojených námětů počíná ve středověku v malířství a i v literatuře (Dantova Božská komedie), převážně s výchovnými účely. Někdy malíři dokonce "pašují" zobrazení ďábla do svatých námětů, jako na př. Giotto nebo Leonardo. (Obraz sv. Anny s Marií a Ježíškem, který si hraje s beránkem)<br />http://www.mirabilissimeinvenzioni.com/sant_anna.html<br />www.mirabilissimeinvenzi<br />O moderním umění a literatuře je zbytečné hovořit, tam náměty zla dávají vznik uměleckým směrům a stylům. A to bez výchovného zaměření.<br />Estetizace - zobrazení zla není tedy samo o sobě něčím, co zkresluje skutečnost, co zlo dokonce vylepšuje. V každém případě jde o to, co chtěl umělec vyjádřit, jaké je etické poselství a význam jeho díla. <br />V minulých letech se hodně hovořilo o banalizaci zla v souvislosti s díly H. Arendtové a naopak zase o jeho sakralizaci. (Todorov). Polský sociolog Zygmunt Bauman (Modernita a holokaust) k tomu napsal: "Dělá vzpomínka na holocaust svět lepším a bezpečnějším, nebo horším a nebezpečnějším místem? - Martin Heidegger vysvětloval, že Bytí [Sein) je proces neustálé Wiederholung - rekapitulace -minulosti; Dnes už je otřepanou frází tvrdit, že skupiny, které ztrácejí paměť, ztrácejí spolu s ní i svou identitu, že ztráta minulosti nevyhnutelně vede ke ztrátě přítomnosti, a že je-li v sázce zachování skupiny a stává-li se hodnotou, již je třeba hájit, protože jinak o ni přijdeme, pak úspěch či neúspěch tohoto zápasu závisí na úsilí, s nímž se udržuje živá vzpomínka<br />- Paměť vybírá a interpretuje - a co bude vybráno a jak je to třeba interpretovat, je ošemetná věc, předmět neustálých sporů.; Pamatovat si znamená interpretovat minulost."<br />Lustig se stále vracel k Holokaustu, aby prozkoumal, pochopil a pověděl ostatním o různých aspektech té doby, a to těch nejintimnějších. Tak jak ho prožívali lidé, nepsal stránky historického pojednání. I když i literární dílo je svým způsobem i dokumentem doby a o době samé. <br />Takže, co je na jeho dílo "nevhodného" podle mínění zelných hlávek univerzitních akademiků?informacenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-59238298004125008012012-06-07T12:17:37.594+02:002012-06-07T12:17:37.594+02:00Sborník bude. Jirka Wagner snímal čtvrteční vystou...Sborník bude. Jirka Wagner snímal čtvrteční vystoupení Václava Vlka, toho času staršího. (Čeští umělci jako morální svědomí národa. Anebo ne?) Tak se snad někde objeví. Na Trosku se zeptám, myslím, že jde o poněkud diktátorskou postavu samotného kapitána Nema.<br />q :-)Šamanhttps://www.blogger.com/profile/13512447950542461219noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-36009614032427388872012-06-07T10:49:35.672+02:002012-06-07T10:49:35.672+02:00Jaká infiltrace je v té Válce s nebem? Už je tomu ...Jaká infiltrace je v té Válce s nebem? Už je tomu dávno co jsem to četl, ale vzhledem k tomu, že se to kromě krátkého úvodu a závěru odehrává mimo Zemi, tak si nedovedu představit, co by tam mohlo být v tomto smyslu závadného.Zdeněk Žíkoveckýnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1906580742419998654.post-22823754581859029142012-06-07T08:44:17.686+02:002012-06-07T08:44:17.686+02:00Já také.Já také.informacenoreply@blogger.com