(Jeruzalém na vlastní kůži)
Úzkými uličkami, spíše tunely, jsme se z vycházky po střechách nečekaně dopravili až na vyhlídkové místo nad Západní zdí. Pokochali jsme se výhledy, ale naším dnešním hlavním cílem je Chrám Božího hrobu, kam chceme dojít po Via Dolorose. Na ni jsem hodlal dojít procházkou po hradbách, ze kterých bychom sešli u východní Lví brány. Plánoval jsem, že bychom se odtud vydali zpátky přímým směrem na západ, a prošli si tak hezky onu Cestu bolesti pěkně od jedničky až po čtrnáctku. Hradby jsou však dnes, ve svatý muslimský pátek, ve své severní části uzavřené. Takže se na Via Dolorosu musíme dostat jinudy.
Z el-Wad odbočujeme vlevo a razíme k západu, nahoru do schodů. Na popravčí vrch Golgota se odtud už před dvěma tisícovkami let šlapalo do kopce, a nějaká výpomoc se zesláblým lotrům i nelotrům určitě hodila. Teď je úzká schodová ulička z obou stran sevřena arabskými krámky s obvyklými kýči i uměleckými předměty. Lze zakoupiti portréty Ježíše, zdobeného trnovou korunou, vzorované muslimské modlitební koberečky či modrobílé židovské modlitební šály.
"6st pia Veronice faciem Christi un teo deterci"
Arabsky a francouzsky se zde sděluje:
"Patriarcat Grec Melkite Katholique
Eglise Visage du Christ Sainte Veronique"
A pak se před námi zjevil vnitřek neorománského kostelíka s pěti řadami krátkých lavic. Z vysokých oken padá na bílé stěny a podlahu polední slunce. Jeho odlesky ozařují zpodobnění onoho Veroničina šátku. Jo, tak tady to taky je. Klid uprostřed nejbujnější turistické vřavy. Davy poutníků táhnou po Via Dolorose, a že zde je takový klidný kout, netuší. Netuší to ani můj osvědčený papírový bedekr, nenašel jsem ho ani na bedekrech internetových. Zato vy se teď do těchto skrytých prostor můžete podívat také – pokud někdo do té doby nevyjme cihlu ze dveří…
Jdeme dále, stále nahoru, stále pod schodech a stále častějšími tunely, stále nižšími a nižšími. Přicházíme na křižovatku se súkem Chán al–Zét (aneb ulicí Beit ha-Bad), který tvoří hranici s Křesťanskou čtvrtí. Vpravo za křižovatkou nám další kovová pečeť na kamenné zdi ukazuje číslo "VII". Zazděná brána je proražena tmavě hnědými dveřmi s rudými ornamenty. Tentokrát žádná cihla, je zavříno. Zde měl Ježíš padnout (podle legendy z 18. století) pod křížem podruhé. Pokud tudy šel, tak je to dobré místo na upadnutí, protože tady už končí největší stoupání. Zavřený je i přidružený obchod, nadepsaný "7.th Station Bazaar, Souvenir Shop", a totéž vyvedeno arabským písmem. Je nejspíše marno volat na uvedené telefonické číslo, neb krámek je zjevně arabský. A je pátek, krátce po polednách, jak už víte. Jsme sice technicky už v Křesťanské čtvrti, ale tady se na to, jak už jsem psal, tak přísně nedbá.
Po dvaceti metrech se vlevo na zdi objevuje další kovová pečeť, zastavení číslo "VIII". Pod ní je ve zdi umístěn kámen, tvářící se jako malý kámen mlýnský, neboť v jeho středu se nachází otvor. Z něho vystupuje vytesaný kříž s římskými písmeny a číslicemi, které jsem nerozluštil, asi nějaký neúplný akronym: Kříž ho rozděluje na dvojice písmen: "IG", (nečitelné), "XI" a "KA". Zde měl Ježíš napomínat ženy, aby pro něj neplakaly. Jenže jak neplakat, když viděly, v jakém stavu je jejich (pravděpodobně) syn, bratr, přítel a učitel…
Otvírá se před námi již zcela zatrubněný súk. Z krámku s umělohmotnými asijskými hračkami stoupá vzhůru rozměrná plechová trouba klimatizace, ústící do otvoru v klenbě súku někam nahoru na střechu (asi pod ta kola, schovaná na střeše, kterou jsme v minulém vyprávění obdivovali odshora). Před krámkem se zataženou plechovou roletou (nejspíš se jeho pravověrný muslimský majitel právě nasírá na Chrámové hoře) sedí na bobku pokojná muslimka (ženy se asi nemusí tolik modlit) a nabízí svůj zelený repertoár: asi čtyři různé druhy lodyh, mechů a listů, včetně mně už známých listů vinných.
Propracováváme se mezi agresivními obchůdky metr po metru, na chvíli se musíme vtisknout do krámku s pohlednicemi. To když kolem projíždí na několik centimetrů přesně široký traktůrek s vozíkem, na němž se odvážejí odpadky. (Inu, je pátek, pomalu začne šabat, a to asi bude zavřeno i zde, na hranici mezi Muslimskou a Křesťanskou čtvrtí.) On ten traktůrek není tak přesně na centimetry vyrobený, to si tak jenom časem prorazil cestu mezi pouličními nabídkami, které z domovských krámů přespříliš rozbujely.
Táhnu Janu ke schodům, které nás mají po pouhých padesáti metrech vyvést z tohoto mumraje, ale ta se najednou zašprajcuje u jednoho z krámků. Nabízejí se zde arabské ručně tepané nezbytnosti. Janinka hodlá přinésti v upomínku svému potomkovi něco užitečného. Džezvu na vaření arabské kávy, ta by se jistě hodila. Na Janě je tak znát její urputná snaha nakoupit, že můj pokus o smlouvání je předem určen k nezdaru. Bronzově se tvářící džezva je tedy koupena za původní nesmyslnou cenu. Jo, hubičku má přivařenu opravdu ručně, a to hade made je na ní asi nejvzácnější. Cena je dána hlavně místem, a tak se k džezvě bude vázat vzpomínka na místo, kde byla zakoupena. Na křesťanské Via Dolorosa, přece. Tak salam alejkum!
Tentokrát je súk tak sasukovatělý, že se mi až v posledním okamžiku podaří zahlédnout vpravo – za hromadami rajských a granátových a jiných jablek – prudce osvětlené široké schody, jež mne před osmi lety lákaly reklamou na internet a zmrzlinu do Mike´s Center. Reklama je tu stále, visí nad vchodem do kamenného přístavku za kostelem, který jsem již identifikoval jako patriarchální katedrálu sv. Jakuba. Schody nás vyvedou nad Chán al–Zét, pak do protisměru, a pak do uličky vlevo. Takže jdeme zase na západ, opět po Via Dolorosa, přesněji po její odbočce, kudy se masové turistické výpravy nehrnou. Průhledem vlevo na jih vidím nad oblouky súků to, co jsem odtud nemohl před osmi lety vidět: šedou kopuli synagogy Churva.
Na obě strany se z této cesty rozbíhají uzoučké uličky, vlastně zakryté chodníky, či spíše jeskyňky. Po pouhých padesáti metrech Via Dolorosa končí. Před námi se klene oblouk na špici ozdobený křížem, jehož břevna tvoří další kříže. Průhledem pod obloukem je vidět klasičtější kříž na jedné z kupolí chrámu Božího hrobu. Minule jsem na toto místo dorazil az těsně před západem slunce, také v pátek. Tehdy jsem nemohl jít dál, protože další dveře byly zamčeny. Na opěrné zdi je umístěna další kovová pečeť s číslem "IX", v prudkém bočním slunci téměř neviditelná. Sem tedy došel Ježíš cestou od Osmičky. Sem došel, až téměř na samý vršíček Golgoty, a tady se zastavil. Podeváté se zastavil a potřetí upadl. (Podle webu mapy.cz se zde nacházelo i Ježíšovo vězení. No ale to by měl trochu z ruky; k prvnímu zastavení, tedy ke svému odsouzení, by se odtud musel trmácet skoro celou Via Dolorosou v protisměru. Tenhle apokryf je špatně vymyšlen.)
"To by je Ježíš hnal!"
Zazděné okno v jižní zdi nám konečně prozrazuje, proč je ten strop a ty sloupy tak nízko. Oblouk okna totiž zasahuje hluboko pod podlahu. A nejspíš, kdyby nebyl zazděný, bychom jím viděli z výšky prvního patra přímo do chrámu Božího hrobu. Tam se nacházejí i zastavení číslo 10 až 14. Ale k nim se dostaneme až příště.
Prožito v Izraeli v pátek 1. dubna 2016, psáno v Praze na Lužinách v úterý 14. února 2017.
*
Foto © Jan Kovanic
*
Dějově předcházející příspěvek z prosince: Nedráždit muslimy
Minulý příspěvek: Bloudění po střechách.
Všechny dosud napsané díly vyprávění o letošní cestě do Izraele viz na blogu Šamanovo doupě, záložka Izrael.
Kompletní fotogalerie z předcházejících tří cest po Izraeli zde.
***
Cestopis Mír v Izraeli z Šamanových předcházejících tří cest po Izraeli seženete u knihkupců, na besedách s autogramem přímo od autora, anebo u vydavatele.
Fotogalerie z předcházejících návštěv Izraele (2006, 2008, 2014): mir-v-izraeli.blogspot.cz