Vylezli jsme s Janinkou z chrámu Božího hrobu docela psychicky odrovnaní. Tolik jsme toho viděli, a často ani nevěděli, že vidíme. Tolik jsme toho neviděli, a ani nevěděli, že bychom mohli vidět. Třeba axis mundi, aneb pupek světa. Pupků světa je povícero: Například Řím, Delfská věštírna, Velikonoční ostrov nebo Damašek. Jasně, většina lidí, národů a míst se cítí být "pupkem světa", ale základním kamenem židokřesťanské kultury zůstává Jeruzalém. A v něm jsou pupky rovnou dva: Skála, dnes skrytá pod Skalním dómem, toho času ovládaná muslimskou radou (Waqf), je prý "základním kamenem světa". V chrámu Božího hrobu je ale ukryt pravý "pupek světa", a ten nevím, jestli jsme potkali. Snad příště. Teď potřebujeme nechat své mozky trochu vydýchat. Nejlépe na nějaké pěkné vyhlídce.
Do kostela se můžeme dostat jedině po zapravení určitého vstupného. Rádi je dáme, ostatně i v Česku se za výstupy na rozhledny platí. A my se sem jdeme hlavně rozhlížet z věže. Z té charakteristické hranolovité věže z bílého kamene v neorománském slohu, která se motá do téměř každé fotky z Jeruzaléma. A protože je ona věž vidět odevšad, je zřejmé, že se z ní zase vidí všechno. Kolikrát jsem ji opěval ve svých textech, a vždy se zmiňoval o tom, jaký je z ní (dle bedekrů) báječný výhled, že se na ni už prostě už musím dostat! Janinčina krvinka stále drží, neví, že ji čeká 177 schodů, ani já to nevím, takže nízkým vchodem vlezeme do válcovitého dříku, který skrývá točité schody. Pravotočivé schody, jak bývávalo zvykem – aby ten, kdo chrání přístup shora, se mohl dobře rozmáchnout mečem v pravé ruce, zatímco spodní dobyvatel měl na jakékoli máchání pravicí zúžený prostor.
Vilém II. při svém otevíracím projevu označil vybudování této nové dominanty Jeruzaléma za "mírovou křížovou výpravu". A od té doby jest to kostel Vykupitele. Mělo tu být místo klidu – oproti neustálým rozbrojům církví ve vedlejším chrámu Božího hrobu. Zde se demonstrovala jednota reformních církví. Kostel je dodnes jeruzalémským centrem zejména německých, ale i arabských a dalšími jazyky mluvících protestantů. Poslední rekonstrukce současného kostela pozměnila jeho podobu v letech 1970-1974. Avšak součástí této modernizace nebyl, Bohu žel, výtah…
A je toho odsud vidět skutečně spousta! Nejdříve se podíváme k severozápadu na chrám Božího hrobu. Vidíme jeho báně, hranolovitou nízkou křižáckou věž, vlevo od ní minaret Omarovy mešity, a takhle dole pod námi, na jih od mešity, stojí malinkatý chrámek, odtud hodně připomínající kostelík někde na mexické hranici. Tenhle objekt zřejmě tarasí cestu od súku al-Dabbagha k náměstíčku před Božím hrobem. Tam někde musí být ona branka, u níž je vchod na policejní stanici. Ale co to je za chrámek mi neprozradil ani internet, ani webové mapy. Budeme to muset asi prozkoumat někdy příště samochodně.
Přímo na sever čučíme na etiopský dvorek na střeše Heleniny kaple. Mezi ní a súkem je ještě blok domů. Na ploché střeše druhého podlaží je nashromážděna ohromná spousta kamení. Snad je připravena na opravu chrámu Božího hrobu, který je místy v dosti havarijním stavu. Myslel jsem před lety, když jsem viděl nad střechami chrámu plachty napjaté na konstrukcích, že se pod nimi něco kutá. Teď se mi zdá, že nekutá, to že jen někdo pomocí těch plachet zabraňuje dešťovce, aby dále pokračovala v devastaci nejsvětějšího křesťanského kostela. A ty kameny má možná připraveny pan majitel toho baráku, aby si dostavěl další patro na úroveň sousedů. Zespoda stoupá změť lidských hlasů, žádné motory aut nebouří. Nu, podívejte se sami (i když malý canonek nesvede žádné kvalitní video celoobrazového formátu):
Přímo na východ se otevírá nečekaný pohled na Chrámovou horu se Skalním dómem, mešitou Al Aksá a dalšími muslimskými památkami. Příhodně k tomu odkudsi zespoda vyhrává nějaký strojek na hudbu tklivou arabskou melodii. Nad zlatou bání Skalního dómu se na obzoru rýsuje známé pohoří od hory Scopus až po samu Olivovou horu a bílé kosti židovských hřbitovů. Za tímto horizontem se terén sklání přímo do Judské pouště a dál až k Mrtvému moři.
Mezi námi a Chrámovou horou se jeví jakési městečko patrových domků. Jsou to stavbičky na střechách města, jehož uličky jsou odtud skryty. Mezi nimi se hned za kopulí tohoto kostela vznáší zelený ostrůvek, který vypadá skutečně jako ostrov v širém moři střech. Zdá se mi, jako by to byl vrchol rostlého kopce. Nezastavěná parcela uprostřed Jeruzaléma? Ale třeba je ta skála provrtána tunely. A vida, tamhle vpravo ze změti střech vylézá šedavá zeď. Tedy Zeď, ta Západní... Nu, podívejte se sami.
Na jihovýchodě se koukáme na střechy, po nichž jsme před několika hodinami chodili nad středovým bodem všech čtyř čtvrtí. Trochu výše se zvedá betonová hradba nových budov, snad bytů, kanceláří a synagog v Židovské čtvrti. A ten dvorek s basketbalovým hřištěm přímo na jihu, do kterého ze střech klesá dvoupatrové kovové vnější schodiště, odtud vypadá jako velká nenapuštěná požární nádrž.
Jižnímu obzoru ovšem kraluje holubiče šedá kopule obnovené synagogy Churva. Trochu dále k západu rozeznávám přilbu chrámu Zesnutí panny Marie a příslušné zvonice na hoře Sion. Nečekaně blízko na jihozápadě ční velké kubické věže Citadely. Starý Jeruzalém je odtud vidět lépe než stará Praha z věže Staroměstské radnice. Přímo pod námi se směrem k Citadele rozevírá typické "X" Múristámu. Tam se chystáme. No, podívejte se sami, (koncentraci při natáčení mi bohužel rušil dav mladistvých amerických turistek, šplhajících po posledních schodech na vyhlídku):
A tak jsme si tam sedli a za chvíli již jedli. Poněvadž jsme měli opravdu hlad, ani jsem to jídlo nefotil, ani jsem si nedělal poznámky. Podle Janinky to nejspíš byla zase naše oblíbená pita. Kuřecí, myslím. Sedíme a jíme v místech, kde své údy ukládali k odpočinku po dlouhé cestě poutníci už na počátku 9. století. Už tehdy byl Jeruzalém turistickou atrakcí. Tady, na dotek Božího hrobu, měli tehdy hospic a špitál pocestní, vládnoucí latinou. A protože v perštině se pro hospic užívalo slovo "múristán" (či "máristán"), tak zde vznikl útulek nazvaný Útulek. Sám Karel I. Veliký ho zde nechal vybudovat, ale svolení mu k tomu musel dát tehdejší vládce oblasti, sám chalífa Hárún ar-Rašíd. Jo, to byli skutečně Velké osobnosti! Většina chalífů (i králů) však nebývá tak osvícená, a tak v roce 1009 místo poničil chalífa al-Hakím. Do cajku ho dali dobří Amalfiťané, v rámci výstavby kostela sv. Marie Římanů, co je teď ten Vykupitel, jehož věž, kterou jsme před chvílí dobyli, nad námi bíle trčí. A zase zde byl hospic. Na nějakou dobu.
16. století zde našlo už jen příhodné trosky, jejichž kamení Sulejman Nádherný použil na rekonstrukci jeruzalémských hradeb. Začátkem 20. století se příslušníci řecké pravoslavné církve pustili do obnovy zdejší oblasti. A vypálili do ní svůj cejch, totiž rozdělení bloku uličkami ve tvaru písmene X. Dneska je v těchto uličkách záplava krámků, hospůdek a kaváren.
Občerstvili jsme se, krvinky si odpočaly, a tak táhnu Janu už jako domů do hotelu, ale přitom ji chci ukázat ještě jednu atrakci. Jdeme Davidovou ulicí do kopce k Jaffské bráně. Míjíme obchůdky, ale u jednoho Janinka zarazila. U tričkového. V Haifě jsem si kupoval čepice, trika mi tam připadala drahá. Jedno za 35 a dvě za 60 šekelů? Před osmi lety jsme s mou milou žínkou Ivankou kupovali v Tel Avivu trika po dvaceti. Později jsme právě v téhle uličce usmlouvali dvě trika z padesáti šekelů za jedno na pětačtyřicet za dvě. (Tehdy jsme měli šekel za 4,50, teď za 6,50 až 7 Kč, blé, Česká národní banko.) A tady nabízejí dvě trika jen za 17 šekelů??? Zatím jsem v Izraeli pořizoval trika dětem, už jich mají dost. Teď si koupím něco na sebe. Za ty prachy.
I vyšťárali jsme všechny své portmonky do dna, které nebylo po zaplacení vstupného a oběda hluboko, a měli jsme to! Ještě nám dvaceťák zůstal. Jsme v tričkárně napařovací, to znamená, že si vybereme vzorek a barvu trika a pan majitel nám to v jakémsi velkém plochém mandlu napaří. Pohrdnu všelijakými Che Guevary i militárními izraelskými náměty. Vynechám National Pornographic (kopulující nosorožce), neberu námět Yes, We CanNabis, ani triko, které kometuje Fast Food piktogramem psa, honícího kočku. Vybral jsem si opět modrou Davidovu hvězdu na bílé triko, a na tmavě modré až černé triko jsem si nechal vypálit nápis "100% kosher". Tedy tak byl alespoň onen vzor ve vzorníku prezentován. Nicméně jsme se podivili, když se finálně napařil nápis כשר 100%. Což je tedy v hebrejském originále. Takže až mě v tom téčku uvidíte, tak teď alespoň víte, jak mne číst.
Konečně jsme dorazili k Jaffské bráně. Mám v úmyslu dovést Janu údolím za hradbami až na jedno milé místo s nemilým názvem. Ale o tom až příště.
Prožito v Izraeli v pátek 1. dubna 2016, psáno v Praze na Lužinách v úterý 28. února 2017.
Foto © Jana Rečková a © Jan Kovanic
(Fotografie přímo na blogu autora jsou kvůli použitému rozlišení podstatně ostřejší než na Psu. A při kliknutí na obrázek se onen rozbalí v původní velikosti.)
*
Minulý příspěvek: Svatá Golgota.
Všechny dosud napsané díly vyprávění o letošní cestě do Izraele viz na blogu Šamanovo doupě, záložka Izrael.
V Múristánu a okolí 2006: Mír v Jeruzalémě
***
Cestopis Mír v Izraeli z Šamanových předcházejících tří cest po Izraeli seženete u knihkupců, na besedách s autogramem přímo od autora, anebo u vydavatele.
Kompletní fotogalerie (2006, 2008, 2014): mir-v-izraeli.blogspot.cz