(Autor: Mojmír Kallus)
Hysterická
reakce na výrok prezidenta Miloše Zemana o hypotetickém přesunutí
českého velvyslanectví z Tel Avivu do Jeruzaléma stojí za
pozornost. Aniž bych chtěl jakýmkoli způsobem přispívat
k hodnocení českého prezidenta, který prokazuje od svého
zvolení neutuchající schopnost národ rozdělovat, konstatuji, že
v otázce Jeruzaléma se nebál prolomit tabu a dosáhl toho, že
se o postavení tohoto města z hlediska mezinárodního práva
chvíli mluvilo. Zatím ale ke škodě věci dost jednostranně.
V podstatě všichni jen citovali představitele Hamásu, Ligy
arabských států nebo Organizace islámské spolupráce, jakoby
západní novináři byli jejich mluvčími. Až na čestné výjimky
jsem nezaznamenal věcný rozbor situace.
Je to přitom poměrně absurdní: Izrael je mezinárodně uznaný stát a jeho nárok přinejmenším na západní část Jeruzaléma nikdy nebyl zpochybněn. Každý suverénní stát má právo rozhodnout o tom, kde bude sídlit jeho vláda, a Izrael si vybral Jeruzalém, protože židovský národ k tomuto městu váží pouta tří tisíc let historie. Do detailů propracovaná liturgie judaismu udržovala po staletí vyhnanství naději na návrat do tohoto města, kde kdysi vládl král David. Žádný jiný národ je nikdy neučinil svým centrem. A pokud jednou mírová jednání s Palestinci dospějí k dohodě, není pochyb o tom, že pro Izrael zůstane Jeruzalém hlavním městem. Výrok Miloše Zemana se tak podobá zvolání děcka v Andersenově pohádce, že král je nahý. Konstatoval samozřejmost, kterou ale všichni z pochybných důvodů popírali. Stejně jako ona pohádka, i dnešní příběh zůstává s otevřeným koncem. Zatím to vypadá, že popírači mají navrch; očekávám ale, že tato otázka se bude vracet a bude stále palčivější. Jedno je jisté už teď: postoj, který zaujmeme, má morální rozměr.
Liga
arabských států má technicky pravdu v tom, že v současné
době by přesunutí ambasády do Jeruzaléma bylo v rozporu
s mezinárodním právem, konkrétně s rezolucemi Rady
bezpečnosti OSN. Proto je tento krok také krátkodobě
nerealistický. Když už ale chceme nazývat věci pravými jmény,
řekněme si to jasně: příslušné rezoluce jsou hanebné a měly
by být zrušeny.
Konkrétně
jde o rezoluce RB č. 476 a 478 z roku 1980. První z nich
byla přijata na návrh Pákistánu jako varování, aby Izrael
neschvaloval tehdy zvažovaný zákon o Jeruzalému, podle něhož je
toto město „úplné a sjednocené hlavní město Izraele, je
sídlem prezidenta, Knesetu, vlády a Nejvyššího soudu“ (čl. 1
a 2 zákona). Druhá rezoluce prošla (USA se zdržely) v srpnu
1980 po schválení uvedeného zákona a obsahově více méně
opakuje dikci té předchozí.
Rezoluce
se pokrytecky odvolávají na potřebu ochrany svatých míst
v Jeruzalémě. Přitom právě izraelský zákon tuto ochranu
v čl. 3 zaručuje a realita za 33 let od jeho přijetí
jednoznačně potvrzuje, že svobodný přístup ke svatým místům
všech náboženství je pod izraelskou správou zaručen. To je
v příkrém kontrastu s praxí v době jordánské
okupace starého města v letech 1949-1967, kdy byl Židům
zakázán přístup k Západní zdi, a židovské synagogy byly
demolovány. Kdyby mezinárodnímu společenství skutečně záleželo
na pravdě a na spravedlivé správě tohoto města, nemohlo by tehdy
(v době, kdy tato správa de facto trvala už 13 let) takovou
rezoluci schválit.
Rezoluce
dále operují s výkladem, podle něhož se na území obsazená
Izraelem v Šestidenní válce, včetně východního
Jeruzaléma, vztahuje Ženevská úmluva o ochraně civilních osob
za války z roku 1949. Tato úmluva byla přijata po strašlivých
zkušenostech z druhé světové války, a jak její název
napovídá, týká se ochrany civilistů v době válečných
operací. Její aplikace na izraelsko-arabský konflikt je zcela
nepřípadná. Například článek 49 této úmluvy zakazuje
hromadné přesuny obyvatelstva na okupované území, jak je
praktikovalo Německo během druhé světové války. Podle závazného
komentáře Mezinárodního výboru červeného kříže zveřejněného
v roce 1958 se článek 49 týká deportací více než 40 milionů
lidí, kteří byli vystaveni násilné migraci, evakuaci, odsunu a
vyhnání. Izrael své obyvatelstvo rozhodně nikam nedeportuje.
Neexistuje žádná spojitost mezi těmito okolnostmi a izraelskou
politikou na sporných územích, včetně Jeruzaléma.
Rezoluce
je zkrátka plodem vypjaté jednostranné ideologie, v čemž se
podobá nechvalně známé rezoluci Valného shromáždění OSN č.
3379 z roku 1975, která označila sionismus „za formu rasismu
a rasové diskriminace“. Vznikla v podobné době a kromě
islámského bloku ji podpořil Sovětský svaz a jeho satelity.
Dobrá
zpráva je, že rezoluce č. 3379 byla v roce 1991 revokována.
Tehdejší prezident George Bush v rozpravě řekl, že
„srovnávat sionismus s netolerovatelným hříchem rasismu je
překrucování dějin a zapomenutí hrozného utrpení Židů za
druhé světové války a vlastně v celé historii.“ Hle, i v OSN
někdy může zvítězit pravda.
Skutečnost,
že byla mezinárodním společenstvím schválena nějaká rezoluce,
tedy ještě neznamená, že je morálně správná. Konec konců,
Mnichovská dohoda byla ve své době také výrazem vůle mocností
a součástí mezinárodního práva. Když se změní okolnosti,
může být taková hanebná dohoda zrušena.
Mezinárodní
křesťanské velvyslanectví vzniklo v Jeruzalémě asi měsíc
poté, co RB OSN schválila zmíněnou rezoluci, v níž mimo
jiné vyzývá „členské státy, které mají své diplomatické
mise v Jeruzalémě, aby je ze Svatého města stáhly“ (čl.
5 písm. b)). Naši zakladatelé už tehdy rozpoznali nemorálnost a
nespravedlivost této rezoluce a rozhodli se založit organizaci,
která bude světu připomínat, že Jeruzalém opravdu je hlavním
městem Izraele.
Proto
vítáme nepředpojatou debatu o Jeruzalému a s modlitbou vyhlížíme,
že jednou povede k takové změně mezinárodní situace, která
umožní revokaci příslušných aktů. Pak už nebude stěhování
stát nic v cestě. Kéž se to stane brzy, ještě za našich
dnů.
Mojmír
Kallus
(Autor je předsedou české pobočky
Mezinárodního křesťanského velvyslanectví Jeruzalém (ICEJ))