úterý 23. dubna 2019

Můj anděl

Letiště Ben Gurion, jaro 2016
Jany Rečkové jsem si nejdříve všiml na conech. Kamarádsky jsme se spolu bavili, někdy jsme při předávání cen seděli vedle sebe na pódiu. A když člověk potřeboval prášek na bolest hlavy, vždy se objevila s lékárničkou a útěšným slovem. Ji samou začali léčit/mučit až začátkem roku 2013.

V následujícím hnusném listopadu pak zemřeli v jednom týdnu má milá žena Ivana a Janin skvělý muž Jarek. Tito naši andělé nás pak přistrčili k sobě. Jak o mně Janinka napsala ve svém ultimativním díle Kvalita života: Byl jsem její „opravdový živý přítel.“ Nakonec jsme spolu uzavřeli „neregistrované partnerství“. A tak začal náš společný šťastný „život po životě“.

Jezdili jsme spolu do přírody, navštěvovali hrady, galerie, brouzdali se potoky a vlnami na břehu moře. Poznávali jsme Janinu Vysočinu, mé Jizerky, Gaudího Barcelonu a neznámou Prahu. A já měl možnost obdivovat její obrovité dílo a mohl jsem jí číst ze svých povídek.

V lednu roku 2017 vyplula z obláčků zázračná studie, která nám dala další rok. Ještě jednou jsme zvládli Izrael a Jizerky. I Vídeň a Brdy. Jana se vykoupala v teplém moři na Korfu a vyšplhala se na Milešovku.
Barcelona, září 2017
Jana se svou nemocí (mnohočetný myelom, svinsky variabilní) „nebojovala“. Vzdorovala jí se samozřejmou, nenápadnou, tichou a důslednou statečností, houževnatostí a vytrvalostí, se kterými ale dělala všechno! Nedala se, a já to beru jako její vítězství. Svědectvím o tom jsou i její povídky (16 vydaných kusů, z toho jeden se stal nejlepší krátkou povídkou v Ceně Karla Čapka 2017 a jeden vyhlásila Akademie Science-fiction, fantasy a hororu nejlepší povídkou za rok 2018), romány (4 vydané, jeden připravovaný a nejméně dva ještě v šuplíku) a překlady (10 románů o ráži 500 stran a nějaké povídky), které napsala během posledních pěti let svého života.

Jana se svým prvním Trifidem (Parcon 2004) mezi Honzou a Jarkem
Když jsem četl její (před)poslední rukopis, jímž byla právě ona Kvalita života – hlavně její básně, uložené v tomto mnohorozměrném díle – teprve pak jsem si uvědomil, jak moc a jak hluboce milovala svého báječného muže Jarka. A jak moc a hluboko ji ranila jeho smrt. Mluvili jsme pak spolu o Jarkovi často, ale tuto svou bolest nedávala najevo. Stejně jako nedávala najevo své fyzické bolesti. Žila v přesvědčení o své nedokonalosti, jak si její čtenáři asi všimli. (To ji však hnalo v touze neustále se zlepšovat.) Pořád jsme jí to rozmlouvali, já i naši přátelé. Ale jak silně těmito svými domnělými „hříchy“ trpí, to jsem taky zjistil až nad tím jejím podivuhodným transžánrovým textem.

Napsala v něm taky: „Může člověk milovat někoho, koho vlastně nezná? Nejspíš ano.“ Miloval jsem ji. Miluju ji.

Ale! Ve svou poslední sobotu upekla poprvé v životě králíka (podle babiččina receptu). Ve svou poslední neděli ještě Jirkovi (svému synovi – mimochodem, Jarek si do manželství s Janou přivedl i své tři děti), tak tedy Jirkovi a mně pomáhala doplnit obsáhlou bibliografii pro tu knížku (stejně tam není všechno). V pondělí se v ní stiskl nějaký vnitřní vypínač... Nakonec jsme museli zavolat rychlou a aktivoval jsem domácí hospic. Za 24 a 1/2 hodin zemřela v klidu a bez bolesti na své domovské neurologii na Bulovce, kde sloužila 28 let. A mně se automaticky přestavělo vyzvánění mobilu. (Když umřel Jarek, zastavily se hodiny…) Bylo úterý 27. března 2018 21:20.
Na lodičkách, červen 2015
Jana psala, že jsem ateista, což je pravda jen napůl. Protože vím, že naši andělé tady s námi zůstávají.
*****

Dovolujeme si Vás tímto pozvat do Olomouce na výstavu a přednášku Zázračné světy Jany Rečkové. Společně si připomeneme pestrý život a rozsáhlé dílo této lékařky, spisovatelky a překladatelky, která byla mimo jiné absolventkou Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Vernisáž výstavy proběhne už tento čtvrtek 25. dubna 2019 v 10:00 v galerii Lékařské fakulty UP (dostavba Teoretických ústavů, Hněvotínská 3 ve foyer) – a potrvá asi měsíc (vstup volný).


 
Přednáška (nebo spíš přátelské povídání) následuje stejný den (tedy ve čtvrtek 25.4.) v 17:00 v Malé levé posluchárně Lékařské fakulty (Teoretické ústavy, Hněvotínská 3). Těší se na Vás spisovatelé Jan Kovanic a Františka Vrbenská. (Vstup rovněž volný.)

Srdečně zveme příznivce fantasy, sci-fi a horroru, ale také všechny, kteří mají chuť nechat se inspirovat touto výjimečnou osobností. Protože lékařské zprávy nejsou to jediné, co může lékař psát.

Zve organizátorka Kamila Minaříková, studentka LF UPOL