Konečně jsem se do toho Lunar Excursion Module nasoukal. A to společně se synkem, od kterého jsem tento zážitek dostal před časem ku svátku. (No on měl vlastně taky stejný svátek, tak jsme si dárku užili oba). Lunárnímu modulu Apolla budeme my, kteří se ještě pamatujeme na památné plány i nadále říkat LEM, ačkoli byl později přejmenován jen na LM, aby se ušetřilo písmenko a aby taky jistý nejmenovaný polský spisovatel sci-fi nebyl zbytečně pyšný.
Člověk zná plánky, člověk viděl filmy, dokumentární i umělé, ale nic nepřekoná vlastní zkušenost. Tak hned na začátku si musí kleknout, aby se dovnitř nasoukal. Přestože jsem měl na zádech jen batůžek a nikoli skafandr s backpackem, tak jsem se stejně zadrhl. Vskutku málo místa. Vlezete dovnitř a nad hlavou máte okénko se záměrným křížem. To slouží k setkání s mateřskou kosmickou lodí, tedy velitelským modulem.
Před vámi se rozestírá panel se spoustou přepínačů, tlačítek a signálek, to člověk jaksi zná. Vlastně jde o téměř identické panely před pilotem modulu (stojí vpravo) a velitelem mise (ten stojí vlevo, při tomto letu jsem to byl já). Ano, stojíme, protože jaksi není na čem sedět. To bylo zase překvapení pro synka. Náhledem na přiložený plánek jsme zjistili že by se dalo sednout na odložené helmy měsíčního skafandru, pak byste ale nedosáhli na knipl.
Kuriózní je, že při přistání na Měsíc řídí let velitel mise, kdežto pilot LEMu LEM nepilotuje. Sleduje parametry dráhy a hlásí je veliteli. A řídícímu středisku. Komunikuje s Houstonem. A tak všechny řeči, které se z lunárního modulu Eagle ozývaly při přistávání, vedl toliko Buzz Aldrin. A to až po první slova člověka na Měsíci, která zněla "Signálka kontakt". To byl okamžik, kdy se fyzicky LEM dotkl povrchu Měsíce vypínacími kontakty motoru, které visely zpod přistávacích noh. Tedy jen ze tří nožek. Poté byl přistávací motor automaticky odpojen, aby LEM nezačal odskakovat, jako se to stalo Surveyoru 3. Po samotném dosednutí na povrch Měsíce mohl Buzz pokračovat druhými legendátními slovy "Výborně! Motor vypnut. ACA zablokován. Obojí řízení na AUTO, ruční blokování motoru odpojeno. Pojistka motoru vypnuta. Je tam 413." Teprve potom, snad poprvé za celou dobu motorického přistávání, se ozval Neil Armstrong s titulkovým prohlášením:
"Houstone, zde základna Tranquillity. Orel přistál!"
A tohle všechno slyšíme v originálu, když si tlačítkem spustíme zvukový záznam. Můžeme se tvářit, že řídíme let, ale padající hodnoty paliva a okysličovadla nás mohou trochu vykolejovat. Nebojte, když spadnou na nulu, začnou od stovky znova!
Překvapením pro mne byl poměrně velký nezaplněný prostor za stojícími astronauty ve svislé ose modulu. Dole byl jen válec, kryjící trysku startovacího motoru. Pak asi metr a půl nic. A nahoře dekl, vlastně dvířka do projovacího tunelu k velitelskému modulu. Aha! Tak proto tam nic být nemohlo, protože to je prostor akorát na to, aby byl vyplněn přestupujícím astronautem.
Názorné vyplnění. Beztížný stav je zábavný! |
Nad Planetáriem se dnes odpoledne vznášelo slunéčko jasné, které vyrábělo v neklimatizovaném prostoru pěkné teplíčko. Které by mohlo být evidováno teploměrem na panelu, jenž hlásal posádce teplotu samozřejmě ve Fahrenheitech. (Model teploměru neukazoval nic.) Nu synek se vysoukal ven, a já ještě chvíli fotil a obdivoval - a dotýkal se. Nic jsem si nebral, nakonec mne zezadu bedlivě pozorovalo hlídací oko kamery (jste předem upozorněni).
Jediným podstatným nedostatkem tvůrců oné skvělé hračky je, že se jim nepodařilo namodelovat šestinu přitažlivosti...
K lístkům za dvě stovky celkem patří i projížďka na trenažérech měsíčního roveru. Zapnul jsem si bezpečnostní pás, ačkoliv obsluhovací paní mne ubezpečovala, že není nutno. Vyzkoušel jsem na měsíčních horách, jak je rover vyjede, jaký vydrží sklon a náklon. Nu vydrží dost. Avšak nakonec nevydržel a překotil se i se mnou. Tedy jen virtuálně, protože ono poskakovací sedátko s monitorem se ve skutečnosti nepřekocuje. Ale byl jsem rád za ten pás! Hodná paní mi poskytla ještě dvě minuty, když jsem jí řekl, že o možnosti překocení jsem nebyl předem informován.
Jo, součástí návštěvy LEMu je i prohlídka foyer budovy Planetária. Bylo to tam hezký. Neváhejte a do Planetária spěchejte, protože se zdá, že už minimálně každý Pražák byl v LEMu alespoň jednou, takže návštěvnost klesá a onen skvělý kousek modelového fanatismu může v dohledné době z tohoto místa zase odletět. Přijdete jednou do Stromovky, a najednou tam místo tohoto krásného stroje uzříte toliko jeho očouzenou spodní přistávací část!
Psáno v Praze na Lužinách v úterý 14. července 1969, škrt, 2020.
Viz i šamaní článeček První slova na Měsíci