S Emanem jsme to táhli už od základky, přes gympl až na vysokou. Bydleli jsme spolu na koleji v jednom pokoji. A tak všichni věděli - když se někde objeví Eman, nebude Honza daleko. Když něco Eman provede, neudělá to sám od sebe, jistě mu to nakukal Honza.
Ale já Emanovi nikdy nic nekukal. Byli jsme na stejné vlně. Jenže zatímco já jsem více přemýšlel Eman spíše rovnou jednal. Nejlépe se to projevovalo při našich šachových soubojích. Měl jsem nastudovanou teorii, dovedl jsem tvořit strategii hry a myslet na deset tahů dopředu, takže když se Eman opakovaně vrhal do svých nedomyšlených útoků, spolehlivě jsem ho drtil. Někdy ovšem Eman přišel na postup, který staří velmistři nikdy nepoužili a na který jsem ani já nepomyslel - a pak neočekávaně a brilantně vyhrával. Vlastně jsme se dokonale doplňovali, což se ukázalo, když jsme společně nastoupili do výzkumného ústavu terezínské univerzity.
Ve fyzice se dá spousta věcí spočítat, skoro všechno. Ale leckdy je důležitější zvolená metoda než sama skutečnost. Opravdu je to až strašidelné, tak trochu šamanské: Někdy ani nezáleží na existenci přírodního jevu, jako na jeho teorii. A tak jsme s Emanem jednoho dne na začátku května 2065 sestrojili stroj času. Jde s ním skutečně cestovat časem, ale jenom do minulosti - a to do nejméně dvacet let staré minulosti. Do včerejška nebo do minulého roku nelze. Nechtějte vidět těch padesát stran rovnic, které dokazují, proč.
Eman měl velkou radost a chtěl stroj času hned vyzkoušet. A taky ho vyzkoušel. Aniž by mi předem řekl. Až po svém mžikovém návratu se vytasil s dvacet let starými (ještě plastovými!) novinami. Čerstvými, právě vytištěnými novinami, jak potvrdil následný rozbor radioaktivního uhlíku. Teprve pak jsem pochopil svůj nedávný pocit chvilkové závrati - vznikl při přechodu nenulové hmotnosti do časového prostoru. A taky mi došlo, kam se mi z poličky s ňufátky ztratilo už dávno neplatné památeční euro.
Moc velkou radost jsem z toho neměl. Čert vem euro! Jenže z těch padesáti stran vzorců vyplývalo, že svět se nejspíš chová jako kinoautomat.
Nevíte, co je to kinoautomat? Eman taky nevěděl. Seděli jsme spolu v zahradní restauraci na parkánech, kde jsme tak trochu oslavovali svůj vynález. Koukali jsme se na líně tekoucí Ohři, popíjeli žernosecké ročník ´60 a klábosili. Eman stále nemohl pochopit moji teorii, ani ho moc nezajímala. Měl jsem pocit, že na něco usilovně myslí - správný pocit, jak jsem později zjistil. Možná proto mě nejdřív nějak zvlášť pozorně neposlouchal.
"Svět je jako kinoautomat," podotkl jsem a sledoval odraz jarního slunce v jiskřičkách na rubínové hladině vína.
"Porád ten tvůj kinoautomat. Dneska už skoro nikdo neví, co to bylo kino, a výraz kinoautomat slyším poprvé od tebe. Ale určitě ne naposled," zažbrblal Eman. Znal mě.
"Však už je to přes sto let, kdy byl jeho princip poprvé použit. Tehdy začaly první náznaky interaktivní zábavy," začal jsem mu vysvětlovat svým trochu mentorským způsobem. "V normálním kině jsi uviděl celý film od začátku do konce tak, jak to režisér zamýšlel. Žádné bonusy nebyly připojeny, žádné ovlivňování průběhu děje nebylo možné. Až přišel ten kinoautomat. V jednom přesném okamžiku se promítání zastavilo a moderátor předložil divákům možnost výběru dvou pokračování. Rozhodovalo se tehdy primitivně - nedostal každý co chtěl, ale jak rozhodla většina. Od toho okamžiku se děj rozvětvil. Svou linii držel do dalšího bodu rozhodnutí - a tak dále a tak dál."
"Počkej, Honzo, to chceš říct, že tehdy měli s těmi svými omezenými zdroji možnost točit dvě na entou variant vývoje? Vždyť to by bylo jako v té pohádce o šachách - dej mi na jedno políčko zrnko obilí, na druhé dvě, pak zase dvojnásobek - a už na čtyřicátém ti nebude stačit celosvětová sklizeň!"
"No, neměli tuhle možnost, a i kdyby technicky měli, nedovedeš si představit, kolik tehdy stály nosiče informací a služby s tím spojené! Říkali tomu "materiál" nebo "vyvolávat film" a ještě dostali k dispozici jenom předem určený limit. V metrech!"
"Pak teda fakt nechápu, jak to zvládli," zabručel Eman a kývl na servírku pro druhou dvojku. Ta moje mi stále ještě stačila. Více nežli víno mě opíjelo mé povídání.
"Zvládli to, Emánku, jedním trikem: Ať ses rozhodl jak ses rozhodl, po určité době se obě verze spojily - a dále zase pokračovala jen jedna. Takže v dalším bodu zvratu nemuseli nabízet čtyři varianty, a pak osm a šestnáct - ale vždycky jen dvě. Ne dvě na entou, ale dvě krát en. Byl tam jakýsi příběh. Jeho hrdina na konci způsobí požár domu. Ve filmu se vrací na začátek, jako by měl myšlený stroj času, a předvádí divákům scénky svého příběhu. Diváci mu pomáhají s jejich řešením. Jenže na konci - ať se rozhodnou, jak chtějí - na konci hoří barák. Vždycky."
Eman se zakabonil: "Opravdu nevím, co to má společného s naším strojem."
"Má, a mnoho. Jak vidíš, sedíme si tu na šancích a pijeme pět let staré žernosecké. Když ses vrátil, nezaznamenal jsi žádnou změnu, viď?"
"Však jsem si, Honzíku, dával pozor, abych jen pozoroval, ale neovlivňoval."
"Hm, to ale tvrdíš ty. Měl bys však vědět, že ovlivňuješ už jen pozorováním. A ty jsi nejenom pozoroval, ale přivezl jsi i noviny - a nechal tam minci eura. Která je teď v minulosti dvakrát! A remitenda byla o jeden výtisk menší. Čili jsi minulost ovlivnil. Ale my to nijak nepocítili. Protože jizva, kterou jsi v toku času vytvořil, se během těch dvaceti let zacelí. Po čase je všechno stejné, jako bys žádný zásah neprovedl. Prostě - můžeš změnit minulost, ale ne přítomnost nebo budoucnost. Je to paradox, ale platný paradox. Jak říkám - svět je kinoautomat a na konci příběhu vždycky hoří barák, ať děláš, co děláš."
"Že mluvíš o tom ohni, Honzíku. Tak ten den ani žádná remitenda nebyla, protože v tisku zrovna uveřejnili závěrečnou zprávu o důvodech pražského požáru." Podíval se na hlavní stranu dvacet let čerstvých novin a ukázal mi rudě plápolající titulek: "Ohnivá smršť nad Prahou objasněna!"
Dodnes si generace našich rodičů říká: Kdes byl, když hořela Praha? V pátek 31. března 2045, kdy plamen strávil celé pravobřežní centrum Prahy. První požár vypukl na vodíkové pumpě u Olšanských hřbitovů. Kvůli technické chybě utekl obsluze vodík, kvůli jiné technické chybě jeho únik nikdo nezaregistroval a kvůli dalším technickým chybám nebyla pořádně zabezpečená ani nádrž. Jela kolem tramvaj, lítla jiskra, až už to bouchalo. Tehdy byl Žižkov prošpikován vodíkovými pumpami - podobně jako dnes nabíjecími elektrostanicemi. Takže plamen přeskakoval od jedné pumpy ke druhé, nakonec plál celý pravý břeh Vltavy - od Malešic až po Staré Město, od Bráníka po Libeň... Jo, a ještě na levém břehu shořelo centrum v Holešovicích. Dneska se to už nepozná, protože rekonstrukce podle digitálního Shortwallova modelu sice trvala celých deset let, ale zato byla dokonalá. Například Staré Město je dnes historicky autentičtější, než ve dvacátých letech, kdy z něj zbyly prakticky jen fasády a štíty, protože vnitřek stavitelé za podplaceného souhlasu úředníků památkové péče přestavěli podle potřeb jednadvacátého století, jak říkali. Skutečně, před dvaceti lety na tom bylo například Staroměstské náměstí podobně, jako kdyby bylo vybombardováno a pak obnoveno, totiž jen jeho fasády. Požár tak paradoxně pomohl starým domům vrátit jejich identitu, jakou měly na začátku historického dvacátého století.
Pravý břeh se dočkal nové zástavby, o kterou radní usilovali už desítky let. Kdyby nebylo těch mrtvých, dalo by se říci, že tento požár byl pro Prahu nakonec užitečný. Naštěstí fungoval aspoň výstražný systém, ve strašnických zahradách i domácí kryty, postavené ve dvacátém roce jako ochrana před Saddámovými vnuky a všechny trasy metra, včetně tehdy právě dostavěné trasy E. I tak bylo přes šest tisíc mrtvých. Kdo viděl záběry spáleniště ve virteu, chápe, proč říkám "jenom".
Tehdy hořel i vzduch. Jak byl rozpálený, rychle stoupal vzhůru a na jeho místo přitékal studený vzduch ze západních plání a vršků od Letné, přes Petřín až po Dívčí hrady. Proto taky oheň nepřeskočil na levý břeh - kromě těch Holešovic. Ale vichr dosáhl rychlosti přes 100 kilometrů v hodině a rozpoutal ohnivou smršť. Oheň měl takový tah, že nad Vinohrady se místy vytvořilo i vakuum, do kterého byly strhávány hořící trosky, které pak dopadaly na kilometry daleko. Také proto byl rozsah tehdejšího historického požáru tak velký. Hořelo několik dní, rozvaliny chladly celé týdny.
Byla to veliká katastrofa, které by se snad dalo zabránit ještě dnes. Tedy to si myslíte vy, že by se té katastrofě dalo zabránit - pomocí našeho stroje času.
A určitě si to myslel i Eman. Protože druhou dvojku dopil beze slova.
"Emane, prosím tě, ne aby tě napadlo chtít měnit minulost," varoval jsem ho. "Věř mi - je to jako s tím kinoautomatem. Na konci hoří barák, ať děláš, co děláš. Kdyby ses vrátil v čase, a podařilo se ti zabránit požáru na čerpačce u Olšanských hřbitovů, tak by bouchla pumpa třeba na Olšanské nebo na nákladovém nádraží. Možná ten den, možná za týden, možná za rok. Pro dnešek, pro tenhle 9. květen 2065, by se nic nestalo. Jen bys vytvořil další jizvu v historii. On je vesmír dnes skutečně čtyřrozměrný, do jedenácti rozměrů ho můžeme vrátit jen nakrátko svým strojem času. A jen omezeně - není dobré řezat do stejné jizvy a vracet se do období, které jsme už jednou narušili...
A nebo by se ti to povedlo, Prahu bys před požárem zachránil, takže by Terezínská univerzita neměla prostor pro svůj rozvoj, nedostala by možnost vystavět své fyzikální laboratoře, my bychom svůj stroj času nemohli postavit - a ty bys nemohl zachránit Prahu. Jenže my tu jsme a svůj stroj času jsme postavili. To dokazuje, že se ti nikdy, ani v budoucnosti, nepodaří změnit minulost. Buď rád, protože bys ji podělal ještě víc, než je podělaná teď."
Už jsem by trochu prdlý. Tahle třetí dvojka bude poslední. Třetí? Podle účtu čtvrtá!
"Myslím na jiný požár, Honzíku," nezvykle tiše promluvil Eman. "Co ho dědeček dědečka prožil na konci druhé světové války v Drážďanech. Tehdy hořelo i kamení. Nejdřív shodili Angláni tříštivé bomby. Ty rozbily domy a po ulicích rozházely jejich dřevěné konstrukce, poškodily rozvody plynu a vodovodní systém. Pak padal fosfor. Nešel smýt. Lidi skákali do Labe - ale fosfor, přilepený na kůži, hořel i pod vodou. Zahynuli i lidi v nezasažených krytech. Udusili se. Ten děsný oheň totiž spolykal všechen kyslík. Zemřelo šedesát až osmdesát tisíc lidí. A už to bylo zbytečný - byl přeci konec války."
"Konec války? Konec války byl až v srpnu, co Amerikáni hodili atomovky na Hirošimu a Nagasaki."
"Ale Honzo, Hirošima byla přece něco jinýho. Barbarské vypálení Drážďan v únoru 1945 nemohlo přiblížit konec války ani o týden, ale bombardování japonských dvou měst ano. Prezident Truman chtěl Japonce donutit ke kapitulaci a tak je konfrontoval s opravdovou katastrofou - a podařilo se mu to."
Konfrontoval? To žernosecké nějak rozvázalo Emanovi jazyk. Pokračoval něčím neuvěřitelným:
"Nebýt atomové zbraně protáhla by se válka o dlouhé měsíce a válečné ztráty by značně překročily počet obětí v Hirošimě a Nagasaki. Zní to skoro cynicky, ale i taková krutost, jaká postihla koncem války Japonsko, může mít smysl. Jenže - Drážďany to je jiná věc."
"Jo, Emane, a hlavně, v té Hirošimě nebyl dědeček tvýho dědečka, viď. Podívej se tamhle, tam jak Ohře vytéká z města, jak je tam ta mohylka. Tam kámoši dědečka tvýho dědečka před sto dvaceti letama vysypali do řeky popel dvaadvaceti tisíc lidí. Popel dalších asi jedenácti miliónů lidí, které povraždili v koncentrácích, se stal součástí evropského humusu. Než je spálili, plály ohně v krematoriích dlouhé měsíce bez jediné chvilky přerušení.
Ale tohle byl už konec války, říkáš. A proč teda kamarádi dědečka tvýho dědečka v tý době ještě vystřelovali rakety na Londýn, Brusel, Antverpy i Lutych? Proč furt drželi dědečka mýho dědečka v koncentráku? Proč dál zabíjeli v plynových komorách? Jo aha, to už byly plynový komory likvidovaný. Povídal dědeček, jak mu jeho dědeček povídal, že poslední transport asi šesti set Romů soukmenovci tvýho příbuznýho polili benzínem a hromadně podpálili. Oheň planul vysoko k oblakům a ti lidi řvali několik minut. A v těch plynovejch komorách to taky nebylo moc hygienický - i půl hodiny trvalo, než lidi pochcípali... Myslíš, že já bych nechtěl vrátit čas, že bych nechtěl změnit tyhle dějiny? Ale vím, že je nezměním - zachráním těchhle šest set nebo tamhletěch šedesát tisíc nebo i šest milionů lidí, ale oni nebo někdo jiný zemře podobně, aby byla stabilita kinoautomatu zachována. Říkám ti - neser se do historie."
Ale neposlechl mě, jak jsem zjistil druhý den, když jsem se probral z opice.
***
(Dokončení zítra)
Poznámka 2010: Emanovy úvahy o rozdílu mezi Drážďany a Hirošimou jsou doslovným přepisem sentencí Emanuela Mandlera z jeho článku k drážďanskému výročí v r. 2005...
neděle 4. července 2010
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
82 komentářů:
Toto je hospoda, kde by se měli bavit její hosté zejména mezi sebou. Tento blog byl založen pro lidi, kteří chtějí svobodně diskutovat. Je to můj servis pro vás. Tak si poslužte.
Noveleta Bludný Holanďan (Far Side), třetí v kategorii CKČ 2008, právě vyšla v Pevnosti 7/2010.
Odvrácená strana Měsíce poskytuje báječnou příležitost k zachycení signálů vzdálených civilizací a dokonalou izolaci od Země. Rozestavěná anténa už zachycuje první překvapivé signály. Všechny galaxie něco vysílají, něco sdělují. Jenom jedna ne...
Stavitelé radioteleskopu to ale mají těžké – občas podlehnou pracovnímu úrazu, občas marným touhám. Nakonec k nim někdo kráčí tmou, možná mimozemšťan, možná duch...
V srpnu bude dokončení.
Pěkné léto přeju
Takže ještě v roce 2065 si budou naši potomci vzájemně vyčítat činy a utrpení svých předků? To je Vaše vidina budoucnosti?
Tak výčitky a obviňování - to je to jediné, co bude pravda na 120%.
Dokonce i v případě mé vize Prahy, značně zarostlé pralesem, kde se budou rvát o potravu zbytky Pražáků s kolem poutujícími tlupami. Nezřícené části metra umožní Pražákům buď rychlý útěk nebo jim pomohou nečekaně vpadnou do zad nepřátel.
A nad tím vším se tyčí Sv. Vít s polovinou levé věže...
Šamane,
v hospodě by se návštěvníci měli bavit mezi sebou. Ale když se atmosféra nahřeje, tak pak lítají facky a sklenice. Takže byste měl na ty kunčafty trochu dohlídnout. Nebo Vám tu hospodu zdemolujou. Já jsem se rozhodla, že se nebudu s nikým zvlášť hádat, ať si tady říká každý, co chce. Ukazuje tu jen svou pravou tvář, svůj mimořádný takt a svou vysokou coltůru - Hochkultur.
Dnes rozkvetla magnolie a uvařila jsem dalších 6 litrů meruňkové marmelády, to jsou jako pozitivní zprávy, ta negativní je, že mi ráno ukradli kolo, to je už páté. Mám si tedy kazit krev pro to, co tu píší lidé, které ani neznám a po jejichž názoru, upřímně řečeno - a to bez úmyslu je urážet nebo nějak podceňovat- mi celkem nic není?
Ten ranní příspěvek Vv., přiznám se kajícně, jsem nečetla, byl moc dlouhý a jak jsem pochopila po letmém přeběhnutí, více méně opakoval staré myšlenky. A tak jsem ho odbyla jen žertovnou poznámkou v nářečí. Asi jsem si ho přečíst měla, když teď vidím, že to byl odrazový můstek k reprize obvyklých témat o českých vinách vůči sudetoněmeckému obyvatelstvu. Po půldruhém roce, co tu čtu tyto polemické výstupy, mohu říci, že jsou opravdu účinné, alespoň pokud se týká mé osoby. Neměla jsem žádné protisudetoněmecké předsudky. V životě jsem se setkala asi jen tak s pěti sudeťáky z masa a kostí a před frekventací českých novin jsem neměla o sudetoněmeckém hnutí žádnou představu. Teď, po půldruhém roce propagandistických masáží a vymývání mozku deformací historie, můžu klidně říct, že kdyby to bylo možné, nechala bych je vysídlit do Německa znova. Po šedesáti letech pořád takové záští vůči všemu českému, co stříká z jejich slov jako voda ze zmáčknuté mořské houby, to vede skutečně k zamyšlení nad historií pětačtyřicátého roku. A nutí mě zařadit tyto události (české zločiny, jestli je to pro sudetoněmeckou verzi přijatelnější) do kontextu celé druhé světové války. Sleduju na Sky americké nebo italské historické dokumentární filmy, často zpracované na základě autentických dobových záběrů a pokaždé s obtíží a podivem musím konstatovat s jakou snadností, téměř přirozeností tam umírali mladí muži a chlapci. To snad bylo něco lidského nahnat celé mladé generace do války na frontu a žádat jejich životy, jako by na to měl někdo právo? Třeba Hitler? byl to snad nějaký vyvolený nadčlověk, nebo Moloch, kterému lidstvo muselo přinést tolik obětí? A umíte si představit, co by se bylo dělo, kdyby ty tři mocnosti, co rozpoutaly válku, vyhrály?
Nejsem z těch, pro které Německo nikdy za své viny dost nezplatí. Naopak, jsem pro mírové soužití všech evropských národů a států, aby se podobné hrůzy již nemohly opakovat. Proto jsem toho mínění, že i sudetoněmecká propaganda by měla uznat poměr a míru jak ve svých rekriminacích tak i požadavcích. Hýbat poválečným uspořádáním Evropy, jak vyšlo z Postupimské konference, je něco tak nezodpovědného, že to nemůžu ani popsat.
Doufám, že na tuto mou volnou úvahu zas nějaký copy and past nebude reagovat slovy o nabubřelém intelektualizmu. A když ano, tak chissenefrega!
Pardon, chybí "se" "," "t". Budu to muset po sobě číst před odesláním, ne až po...
/:-(
Já mám se SF takový intimní problém: těch základních koster příběhů zas tak moc není. Když se objeví nová, vždy jásám. Nejásám často...
Takže jsem docela napnut, jak to s kinoautomatem skončí...
STK,
snad nám nechcete onemocnět? To nám přece nemůžete udělat! Coraggio, člověk musí bojovat i za své zdraví a to i proti sobě. A tak hlavu vzhůru a kuráž!
"Mravní naučení. Ve válce: rozhodnost. Po porážce: vzdor. Po vítězství: velkomyslnost. V míru: dobrá vůle."
Winston Churchil
"Když vítězové konstruují mírové uspořádání, musí při zacházení s poraženým nepřítelem zvládnout přechod od nesmiřitelnosti, která byla nutná k vítězství, ke smíření, bez něhož nelze dosáhnout trvalý mír."
Hery Kissinger
Přitom jsou to jen slova politických pragmatiků a žádných filosofů. A t
Zatímco Vy, Šamane, kážete nenávist až do roku 2065.
Něco jako interaktivní kinoautomat existuje pro literaturu. Jak píše Umberto Eco v "A cosa serve la letteratura?" (K čemu je literatura?)jsou v oběhu speciální programy, ve kterých může čtenář změnit "plot" knihy, osudy postav a tak, na příklad v historických románech, i dějiny. Eco uvádí příklad, co by se stalo, kdyby ve Vojně a míru Pierre Bezuchov skutečně zastřelil Napoleona.
Totiž kniha patří čtenáři se vším všudy, tedy, lépe řečeno, stává se vlastnictvím jeho fantazie a to pokaždé, když ji čtenář nějak procítí anebo se ztotožní s některými postavami anebo chce aktivně zasáhnout do děje.
Beh, fantazie je jedna věc, ale jak to pak vypadá kokrétně při použití programu, to nevím. Nikdy jsem to nezkoušela.
Vážený STK,
Vaše vize postkatastrofické Prahy se dost podobá budoucímu New Yorku z Vonnegutova veselého dílka "Groteska".
Nicméně představa tunelů pražského metra jako koridoru je nereálná. Zaprvé dost značná část tunelů bude zatopena, zadruhé vchodů je pomálu, a jsou snadno dohledatelné (vstupy do stanic, výjezdy z tunelů, větrací šachty).
Zatřetí - prostorné tunely se stabilní teplotou budou sloužit spíš ke stálému pobytu, než k přesunům.
Prosím, zkuste se zamyslet nad využitím stokové a kolektorové sítě : bludiště se SPOUSTOU východů, vhodné jako dočasný úkryt jednotlivce i malých skupin.
Mimochodem - jak nazíráte na potkany a jejich interakci s přežívajícími dvounožci ? Budou našim potomkům zdrojem bílkovin nebo naopak ?
Vážená paní Harpyje,
k Vašemu citátu válečného štváče Churchilla : Angličané to (většinou) měli jednoduché. Buď vyhráli, nebo prohráli.
Ale co my a Němci ?
Vyhráli jsme snad Velkou válku ? Vždyť jsme přišli o stát, za který jsme po čtyři roky statečně a krvavě bojovali. Přišli jsme o značnou část odbytišť našich výrobků. Pravda, získali jsme nějaká území, ale s nepřátelsky naladěným obyvatelstvem. A o dvacet let později jsme o ně zase přišli.
A Druhou světovou jsme vyhráli ? Přišli jsme (již nenávratně) o nezanedbatelný kus naší republiky. Naše Vládní vojsko v Itálii dopadlo ... no, jako Vládní vojsko, že.
Vysídlili jsme Němce, nechali jsme spadnout nebo přímo zničili na 3.000 obcí a městeček, nechali jsme zpustnout celé pohraničí. Na prázdná místa po odsunutých národních zrádcích, kteří se Přírodaví jak dokázali uživit na kamenitých svazích, jsme přesunuli ... ehm, nepřizpůsobivé občany.
A co Třetí světovou, tzv. studenou, vyhráli jsme ? Jako ty dvě předchozí, začali jsme ji jako pevná součást strany, jež nakonec naprosto prohrála. Československo se rozpadlo. Atd.
Takže : Vzdor nebo velkomyslnost ?
A co Němci ? Byli ve 2.sv.válce poraženi nebo osvobozeni od fašismu ? Vzdor nebo dobrá vůle ?
*************************************************
Ovšem, co se týče naší údajné nesmiřitelnosti vůči nestydatým požadavkům Němcům, je vše jasné : Odpustíme jim (podmínečně), jakmile zřetelně uznají a přiznají, že odsun byl správný.
Že všichni Sudeťáci, včetně kojenců a antifašistů *), nesli vinu na rozbití buržoasní vykořisťovatelské ČSR.
Pak se můžeme začít bavit o odškodnění pro naše občany, postižené fašistickou okupací (a jejich potomky). Což jsme v podstatě všichni.
Takže jakápak "česká nesmiřitelnost" ?
Přeji Vám hezký večer.
------------------------------------------------------------
*) a německojazyčných sionistů
O působení českého vládního vojska v Itálii za druhé světové váky byla vydána v r. 1975 kniha La Resistenza Cecoslovacca in Italia 1944/45 v serii Saggi sulla resistenza europea, kde se podrobně popisuje spolupráce jeho s italskými partyzány.
Některé oddíly byly určeny Němci k těžkým nuceným pracím na železnici, kde s nimi jednali jako se zajatci."Le SS obbligavano i cechi con la pistola alla mano a lavorare anche sotto le incursioni..." (SS nutili Čechy s pistolemi v rukou pracovat i za náletů).
Po příchodu spojeneckých armád vládní vojsko nebylo považováno za nepřátelské zajatce, mnoho oddílů bylo přijato do spojenecké armády.
Takže? Co k tomu ještě někdo chce dodat?
No a co teprve "česká nesmiřitelnost" v interakci s "příslovečnou sudetoněmeckou pohostinností"!
Na pitomé žvásty o "hýbání poválečným uspořádáním Evropy" od osoby, která se dobrovolně přiznává, že se s těmito otázkami zabývá teprve "půldruhého roku", a na její anonymní výpady pod různými nicky nejsem zvědavá. Brrr.
Asi si pomalu začnu hledat novou hospodu.
Dobrou.
To VVV (Vážený Větší atd.):
To není alternativní pokračování dnešní Šamanovy povídky - i když vrazit sem něco takového by byla "docela pěkná lumpárna", no ni? ;-)
Chtěl jsem jen naznačit, že vzájemné obviňování je jednak "tak lidské", jednak tu je od nepaměti a je naprosto kontraproduktivní. Tedy "na prd", abych nebyl obviněn já sám - z nadužívání cizích výrazů.
Co se týče té jedné letmé vize - ani jsem se nepokoušel ji nějak rozvinout. Jistě že servisní tunely by se v povídce objevily, superinteligentní kolonie krys (spíše potkanů) s kolektivním instinktem taky a možná by některá z příchozích tlup (třeba Ostraváci) měla historické povědomí, tradované z generace na generaci o tunelech, o kterých Pražáci dosud neměli ani páru. Ale zase to připomíná Aldisův "Non Stop"... Sakra...
Už jsem zkoušel napsat SF povídku tolikrát, že to už zkoušet nebudu. Jednak nějaká nová kostra je věc těžká (ochočenou Můzu nemám), jednak mi postavy jednaly buď zmatkovitě nebo schematicky. Kromě toho ten můj středověký sloh...
Kdykoliv jsem si po sobě něco po pár dnech přečetl, vždy jsem došel ke stejnému závěru - spisovatelem (pro dobro lidstva) raději nebudu!
(I když vlastně jednu knihu už dopisuji. Slovník divadelního žargónu pro "lidi z venku". Když jsem četl jednotlivá hesla známým, docela se bavili, ba i kafgem se polévali. Ale jsou to většinou lidi z okruhu kultury, takže jejich názor možná není rozhodující. No uvidím, zdali seženu nakladatele - v nejhorším si to vydám sám. Tož takový su já furiant, matičko!)
- 0 -
Informace, že se nestydíte - pod různými nicky?! Tfuj tajbl
Poslyšte, Pedro,
to říká Harpyje. Vy jí věříte?
Někdo tu nadává, a tak jsem to já. Někdo tu píše anglicky, Harpyje té osobě řekne, že je kurva a jsem to podle ní zase já. Takže z toho vyplývá, že kurvou nazvala mne, protože si myslela, že jsem to já.
Neztatil byste s takovou pavlačovou drbnou taky trpělivost?
V italštině, když někdo řekne, že jde pryč, tak mu lidově odpovědí "l'uscio è là".
Já jsem jí místo toho poslala jako slušnou odpověď kulatou nulu.
Fakt je, že mě ta dáma jaksi nesnáší.
Vážený STK,
omlouvám se předem, neb budu tradičně protivný :
Obávám se že "superinteligentní kolonie potkanů (ne krys, ty jsou už z měst dávno pryč) s kolektivním instinktem" je protimluv.
Clifford Donald Šimák mohl popisovat MRAVENČÍ kolonii bez individualit (mimo královny – doživotní vězenkyně, samozřejmě). Potkan je zvíře hierarchické, ale tato hierarchie není pevně daná. Superinteligentní potkan (resp. skupina "superinteligentů") se pokusí ovládat celou kolonii, což by nebylo možné, kdyby předal (-i) své znalosti/zkušenosti/geny nezištně ostatním.
Prostě – jako u lidí.
*************************************************
Určití Ostraváci, zaměstnanci firmy Subterra, by mohli částečně znát spleť pražských kolektorů a tunelů. Nicméně představa, že by si v pražském podzemí "bokem" vyhrabávali své vlastní, nadřízeným neznámé nory ... uch och.
No, tak jsem Vás znechutil, tož půjdu prudit zas o kousek dál. (Já JSEM zlý člověk, ne že ne.)
Pokud jsem četl, VVV, Vy ZČ, mezi potkany je nejen dočasná hierarchie ale jednotlivci mají i určité úkoly, role, např. existují mladí "ochutnávači", zjišťující pro skupinu, zda je nalezený potravní zdroj nezávadný. Takže jak instinkt, tak organizace. V SF možné všechno je, jak by řekl ten ušatý trpaslík Yoda.
>>> Ale hádat se nemíním, já snad dobře rozumím jen těm svým kocourům. Nicméně mohu hrdě prohlásit (podobně jako jeden vídeňský floutek) "Mí kocouři mi rozumějí!" - a někdy mě dokonce i poslechnou!
Na rozdíl od mé ženy, která je sice krmí, ale je u nich v pozici pouhé služky, kterou není třeba brát zas tak vážně.
(Když není včas v misce, je třeba mňoukat víc a hlasitěji! Pokud se po mě ta ženská ožene utěrkou, ustoupím jen tak daleko, aby mě utěrka nezasáhla. Ani o centimetr dále, ztratil bych tvář...)
>>>> A co se týče tajných chodeb a podobných romantických záležitostí: Byl jsem kdysi nositelem telekomunikačního tajemství, co se má jako dít, až jednou na Ocelové Město spadne imperialistická AP (a je jedno, zda vrhem vpřed nebo vzad). Podzemní rozhlasová a TV studia, extra kryty pro věrchušku, ošetřovny, zamaskované vstupy i nouzové výlezy ve školách...
Nepochybuji, že něco takového je i dneska. Jenom o tom už nic nevím. ;-)
Vážený STK,
už se nebudu omlouvat za svoji zrůdnou přirozenost. Zkrátka, jak napsal jistý německý pedofil, Ich bin der Geist, der stets verneint.
Potkani neustále bojují o svůj status v hejnu, buď vyhrávají, a v hierarchii postupují výš, nebo prohrávají, a klesají až ke dnu. A společenské dno je - ochutnávač.
Ekvivalent u lidí : trestná rota. Kdo přežije dobu trestu (typické zaměstnání : hledání min pomocí bodáku v nepřátelské palbě), vrátí se zpět ke svojí jednotce. Když potkaní ochutnávač přežije ochutnávku, má na chvíli vyhráno. Je nasycen, a tudíž v komparativní výhodě proti stávajícím "delta" i "gama" potkanům, na něž po hodování "alfa" a "beta" jedinců už možná nezbude.
V SF je možné jen science+fiction. Když se věda vytratí (krásný příklad, i s kocourem : R.Henlein, Dveře do léta), zbude jen ta fiction. A Yoda s tím nadělá prd.
*************************************************
Jó, pražské tajné chodby. Z Prahy vede středověká podzemní chodba do Staré Boleslavi; to potvrdí každý znalec tajností pražských. Jen není jasné, zdali ji mimozemšťani razili pomocí laseru či nějakým sofistikovanějším způsobem.
Jako kluk jsem vlezl do řady všelijakých štol v okolních pískovcích; jsou to pozůstatky po těžbě čertvíčeho i novodobé (2.sv.v.) protiletecké kryty. A brzy seznal jsem, na co Glum v kořenech hor potřeboval staletí : žádná tajemství, jen tma a nehybnost. Když pohyb, tak drtivě krátké řícení, když život, tak slizký či již skončený – pach a hnití.
Jinak doporučuji román "Sedmikostelí" nadějného českého sepisovatele Miloše Urbana, dle zasvěcených recenzí dobrého skoro jako Michal Viewegh.
Ale jiné podzemní prostory se mi právě vybavily jednoduchou asociací : tajůplné podzemí pod pařížským parkem Monceau. Před lety jsem se šel podívat na tajný vstup do té podivuhodné říše *), jejíž strop je podpírán obřími pyji, udržovanými ve vzpřímené poloze jen neustálou a pilnou činností krásných dívek. Vládcem té říše je obrovský kocour; když ponoří zuby a drápy do tvárného těla hrdiny povídky André Pieyra de Mandiargues (Muž z parku Monceau), vše upadne do slastného zmatku, dívky padají ze žebříků, nelaskané pyje splaskávají, strop se hroutí, čtenář taky.
Dobrou noc.
-----------------------------------------------------------------
*) Škvíra mezi kameny ozdobné pyramidy; http://www.insolite.asso.fr/insolite/Pyramide%20parc%20Monceau%20B.jpg
Vážená paní Harpyje,
já Vás nemohu zdržovat. Jen připomenu, že najít v Česku "vhodnější" lokál bude pro Vás obtížné.
Už jste si nejspíše příliš zvykla na takovou tu neútulnou čistotu německých hospod, i na nesrdečnou zdvořilost tamního personálu.
Na to my zde nejsme zvyklí, a Lenin dá, že ani nebudeme.
Možná tak v luxusních podnicích; jaké osoby tam však potkáte ?
Na druhou stranu, což nerezignovat, což takhle říct určitým konečně "vyjádřeným" entitám :
Nun kenn ich deine würd'gen Pflichten !
Du kannst im Großen nichts vernichten
Und fängst es nun im Kleinen an.
Hezké ráno přeji.
STK,
k Vašemu 4. července 2010 20:55
"Jednak nějaká nová kostra je věc těžká". Nezoufejte si, podle literárních teoriků, počínaje formalisty, světová literatura je jen takové skladiště literárníh fabulí, témat a motivů, které kočují z jedné národní literatury do jiné, z jednoho období do druhého, z jedné literární vrstvy do druhé (z folkloru do umělecké literatury a naopak, z krásné literatury nebo folkloru do okrajových literárních projevů a podobně). A ten počet je dost omezený. Takže spisovatelé jen zpracovávají již existující materiál a jejich originálnost spočívá tak asi v novém uspořádání událostí a příběhů, v narušení časové a příčinné posloupnosti (nový sujet) v jiném dobovém zařazení, ve stylistickém a jazykovém provedení.
Takže prakticky, když se na to rozumně podíváte, nic nového pod sluncem autor nemůže přivést na svět.
Novou, zcela originální kostru nemůžete vymyslet,ať se budete sebevíc snažit, můžete jen (samozřejmě s dobrým úmyslem)použít jen kostry (fabule), již existující anebo jejich zlomky.
Je to sice pohled poněkud drasticky reduktivní na uměleckou tvorbu, ale je to výsledek pozorného studia a srovnávání světové literární tvorby.
Někteří semiologové dokonce dokážou napsat romány, které pak dosáhnou světového úspěchu, jen lepením příběhů z různých klasických literárních děl.
Vocasatej se nasířil, že se mu lov na dušičku nepodařil? Jo, ale podle Goetheho může vylízt jen tudy, vodkaď sem vlez.
Kudyma, Anonymní snaživče.
Tudyma, kudyma sem vlez.
Jasné ?
Učit se, učit se, učit se ! (V.I.Lenin)***Volte ČSSD a KSČM !
Vlastenče,
Beginner's Russian: With Interactive Online Workbook
By Anna Kudyma and Frank Tudyma (Authors)
???
Co oslavujeme 5. a 6.července
Vážení vlastenci, vážené vlastenky, soudruzi a soudružky !
Dnes a zítra máme zákonné volno; kapitalistický vykořisťovatel aspoň chvíli nemůže týt z našeho potu, z našich mozolů.
Ano, dnes a zítra vší náš lid slaví naše pokrokové, slovanské, ateistické svátky.
Někdo možná zpozdile namítne, že slavíme tzv.příchod věrozvěstů a upálení katolického kněze. Samozřejmě, takový zpozdilec je NAPROSTO MIMO MÍSU.
Prostě - dnes neslavíme příchod nějakých misionářů; kdyby naši předkové chtěli, měli věrozvěsty za humny. Jenže – to byli Němci. Němci a papeženci k tomu.
A naši velcí předkové už věděli, co jsou ti Němci a papeženci zač, jak svrchu na nás Slovany zahlížejí, jakou "kulturou" se ohánějí jako mečem či sekyrou.
Naši předci, dejž jim Lenin věčnou slávu, požádali o bratrskou internacionální pomoc jednu z východních spřátelených mocností.
A poradci přišli včas, jak legendární vojska z dávných kronik. Přinesli nám písmo, vycházející z niterných (doslova HRDELNÍCH) potřeb nás Slovanů. Nu jen si uvědomte, vážení vlastenci a vlastenky, jak složitě píší všelijací ti hloupí Germáni, Frankové, Anglové, Sasové a jim podobní třeba naše obyčejné "š". O "ř" ani nemluvě. Takže písmo přizpůsobené naší mluvě + úzké vztahy na tamto na Východě mocné dubisko – co víc si mohli naši předkové přát ?
Žel, germanizační tlak byl příliš silný, navíc naše východní opora a záštita měla tehdy potíže s mocnostmi ještě východnějšími. Takže došlo k přesmutnému konci hlaholice, cyrilice i staroslověnštiny, došlo k okupaci naší vlasti německými katolickými misionáři a vůbec černoprdelníky.
Ach, kde jsme dnes mohli být, kdybychom psali azbukou a hovořili původním krásným jazykem, neslovanskými nelibozvučnými a úpadkovými jazyky nezprzněným ?? Vždyť jsme mohli být hrdou nejzápadnější výspou širé Rusi !!!
Ne, nelze zapomenout ! Nelze Němcům odpustit latinu, latinku, křížové výpravy, románský sloh, gotiku, baroko, inkvizici, univerzitu, upalování "čarodějnic", zbytečně kamenné mosty, Rakousko-Uhersko, a vůbec vazby na Západ, vazby, jejichž zbytků se budeme ještě dlouho a pracně zbavovat i po našem druhém vítězství.
**************************************************
I náš zítřejší svátek je pokrokový. My roduvěrní Češi samozřejmě nevěříme v v boha či bohy. Věříme ve Stranu, v ateismus a ve vědecký světový názor, věříme horoskopům a kartářkám, věříme v Karla Gotta a ve Spartu, Slavii a Baník pičo. Věříme v Nejvyšší a Nepomíjející hodnotu, to jest v Sebe, Sebe Sama.
Proto jsme schopni SPRÁVNĚ ZHODNOTIT život a dílo Jana Husa, velkého bojovníka proti církvi, Němcům, a poněmčeným domácím zrádcům.
Proto dokážeme ocenit Husitské revoluční hnutí, jež úspěšně posouvalo naši vlast vzad, až do dob posledních Přemyslovců. Jsme hrdi na HRH, jež dokázalo přesunout majetek cizácké církve a pověrčivých feudálů do našich, českých rukou.
Škoda, přeškoda předčasné smrti bratra Žižky; škoda, přeškoda hanebné zrady určité části Čechů a prohrané bitvy u Lipan.
Kdyby Husitské revoluční hnutí úspěšně pokračovalo ještě pár desetiletí, mohla se celá naše vlast civilizačně vrátit až do dob Velké Moravy a staroslověnštiny. A naši turečtí spolubojovníci mohli být u Vídně o století dřív.
Šestého července na strahovských hradbách stáli pracující v dlouhých hustých řadách.
V dlouhých hustých řadách s vlajícím praporem
smutně pohlíželi
na vrch za Břevnovem.
Na vrch za Břevnovem směrem k Bílé hoře,
pohleď mládežníku
kdo to tam as oře.
Oře tam Čechie, máti naše drahá
ona vyorává
naše stará práva.
Naše stará práva jsou tam zakopána
od našich nepřátel
jsou tam zašlapána.
Orej máti, orej, práva nám vyorej,
až nebudeš moci
soudruha zavolej.
Soudruha zavolej ze slovanské Prahy,
on ti dopomůže
zahnat naše vrahy.
Zahnat naše vrahy do pekel kam patří
a pak provoláme
sláva, nazdar Vlasti!!!
***Volte ČSSD a KSČM !***
Je mi vytýkáno, že se problémem soužití Němců s Čechy na území českého státu zabývám jen půldruhého roku. Není to zas doba tak malá, když vezmeme v uvážení, že se nespokojuji hledáním na internetu, ale konzultuju knihy a vědecké práce. Včera jsem vzala do ruky svazek Národ se bránil od Alberta Pražáka, vydaný v Praze r. 1945. Je to soubor Obran českého jazyka a národa od doby Cyrilo-Metodějské mise až po rok 1945, opatřený solidním poznámkovým aparátem s odkazy na práce předních českých historiků a historiků staročeské a moderní české literatury. Při čtení autorova výkladu, doplněného hojnými citáty z literáních děl, dojdeeme k závěru, že téze o mirumilovném a svorném soužití těchto dvou národností (české a německé) na území českého státu je jen uměle sestavená propagandistická legenda. Autor na základě literárních děl jednotlivých historických období a dokumentů ukazuje, že již od dob Českomoravské říše se český národ musel bránit ustavičnému pronikání německému germanizačnímu vlivu spojeného "s domáháním i politické moci".
Historický výklad je doplněn velkým množstvím citátů z děl českých písmáků nebo kronik, přeložených ze staročeštiny nebo latiny do moderního jazyka, které dávají živý obraz situace.
Chtěla bych tu několik takových citátů uvést, ale, bohužel, scanner mi to vždy tak zpotvoří, že je to zcela nečitelné. Přepíšu tu tedy citát z Kosmovy kroniky (Chronica Boemorum), kde autor odsuzuje vrozenou pýchu Němců, "hledíť na Slovany a na jejich jazyk nadutě" a neschvaluje rozhodnutí knížete Vratislava jmenovat saského kaplana Lance za pražského arcibiskupa.
"Proč se ti zdá naše duchovenstvo sprostým, nemá-li četné a stejně učené, jako tenhle Němec? O, kdybys měl tolik biskupství, kolik vidíš kaplanů, rodáků naší země, hodných biskupství! Či myslíš, že by nás cizozemec více miloval a lépe této zemi přál, nežli člověk domácí? To chceme věru raději, aby psí ocas nebo oslí houno bylo posazeno na svatou stolici, než Lanc.Tvů bratr blahoslavené paměti Spytihněv měl dobrý rozum, že jednoho dne vypudil všechny Němce z této země." (str. 16-17)
Je to skutečně zajímavá kniha, najdete ji pravděpodobně v univerzitní knihovně. Postupně tu budu uvádět další citáty z jiných období.
německého germanizačního vlivu
Další o knize najdete na http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=3971
Pro váženou Informaci (z 5. července 2010 8:09):
Jojo, tak to je. Kdosi to kdysi spočítal na 19 základních témat, jiní zase tvrdí, že je jich přes dvacet. A další našel jenom 7 základních principů.
Kdysi dávno jsem si tak zařazoval dobré SF povídky, ale práci jsem pochopitelně z lenosti nedokončil.
Přitom jsem zjistil zajímavou věc: Čím víc se daná "kostra" odchylovala od běžné, tím byla povídka hůře čitelná - ba až nehezká. (Ale ty odlišné, špatně zařaditelné si pamatuji dodnes.)
Podle mě je to tím, že vlastně chceme číst a slyšet pořád to samé. Tak jako chtějí malé děti pohádky beze změn, tak jak se opakují dějě všech dramatických děl činohrou počínaje a přes operu třeba pantomimou konče.
Nové nás zneklidňuje, musíme moc přemýšlet, jaký máme k příhodě zaujmout postoj, kdo je v právu, s kým se ztotožnit a to se nám moc nelíbí. Ono v muzice je to totéž. A ve výtvarnu asi taky. Ve fotografii určitě. Jednou jsem z blbosti začal portrétovat herce v kostýmech, ale ne na scéně, tam to tehdy dělal neopakovatelně krásným způsobem Franta Krasl, ale v improvizovaném ateliéru. Měl jsem naprosto neočekávaný úspěch, z objednávek bych mohl žít snad roky. Franta si trochu i zažárlil, byť neměl proč, on byl vynikající profík a já to sesmolil jen tak z legrace. A byl to přitom ten nesprostší sériový ateliérový portrét v sépiovém tónu v oválné vinětě - quasi 20-tá léta.
A jak se si ti portrétovaní líbili!!! ;-)
>>> SVĚT CHCE BÝT KLAMÁN A UKOLÉBÁVÁN...! <<<
Kolik je těch základních témat v krásné literatuře, to opravdu nevím, záleží asi na tom, nakolik to téma zredukují na kost, oprostí od přebytečného masa.
Pokud jde o studium folkloru, tím se zabývají ruští folkloristé a filologové, tak těch témat v ruských pohádkách a písních, co vyabstrahovali, bylo tolik, že vydaly na celou knížku. Teď, bohužel, nemám po ruce bibliografický odkaz.
Fotografování musí být pěkné hobby. Já jsem přestala fotit, když můj aparát ukradli dcerce Turci v Ankaře la lavičce v parku, kde ho položila vedle sebe a vůbec si nevšimla, jak zmizel.
Pro VVV, reakce na 5. července 2010, 0:57:
Koukám, že jste se, vážený pane, obyvateli stok a kanálů docela zabýval. Já jen povrchně (vzorce pro přežití druhu) - na prostou fabuli by to ale možná postačit mohlo. ;-)
Jeskyně, tajemné chodby a stoky všeho druhu nejsou pro mě zdaleka mrtvá místa. Ve škvírách bují neviditelný a nebezpečný život, rostou krápníku, stalaktity a stalgnity se stávají stalagnáty, častá krůpěj i kámen proráží... Jenom lidský život je na to moc krátký, to je ten problém.
Mám i odlišný přístup k SF. Zmizelé "S" mi vadí mnohem méně, než když zmizí "F". Nejlepší SF spisky se nezabývají (ob)jevy a technologiemi budoucnosti, ty budou stejně jiné, než si pan autor vysní, ale lidmi. Jednotlivci i společností. Je zajímavé, že tam většinou fantazie selhává a je nám vnucována obsedantní myšlenka, že to bude buď jako dneska (kapitalismus/komunismus) nebo jako včera (prvobytně pospolná/otrokářský řád/feudaismus). Prostě staré principy v nových kostýmech a kulisách. A - pochopitelně - antropocentrismus. Nelze popsat souboj inteligentních hub a studenokrevných plžů na Titanu tak, aby to čtenáře zaujalo. Chybí lidská mírka... ;-)
Pozn.: "Dveře do léta" možná nejsou čistá SF, ale čtou se nádherně - i když Henlaina jinak zas tak moc nemusím. Ostatně s Kurtem Vonegutem to mám podobné. Mám raději Slovany: bratry Strugacké, žida S. Lema a tak podobně. Slovanská poetika je mi prostě bližší, než anglosaská. Přitom obdivuji i některé Američany - R. Bradburyho za básníky, raného sira A. Clarka za vtipálky a učitele fyziky. Ani některé moderní české povídky nejsou k zahození - ale vytrvalá snaha být "in" - (např. nekromantie typu "Noční hlídka" po ruských vzorech) často "odepíše" i jinak nadějného autora.
Rovněž fantasy moc nemusím, "kniha a meč" se točí na ještě na menším plácku, než klasická SF. Ale i tam najdu vyjímky - "Hobití knihovnu" mám doma skoro celou.
>>> CO ASI BUDE MUSET STÁT, ABY SE UŽ KONEČNĚ PŘESTALA V LITERATUŘE VŠEHO DRUHU OMÍLAT TA II. WW? <<<
To starý kocour: RH toho napsal víc pěkného, nejen Dveře do léta - Friday, Měsíc je drsná milenka, Dvojník, Kočka která prochází zdí, Metuzalémovy děti… Objevil jsem ho kdysi, když jsem si přečetl Wkładaj kombinezon i w drogę - po létech jsem si to koupil v češtině jako Vezmi si skafandr a běž, ale to už jsem jen prolistoval. Napsal toho hodně, ledacos z toho už taková bomba nebyla (Hvězdná pěchota, Vůně strachu, Dost času na lásku ….) - mám toho plnou jednu poličku v knihovně.
P.S. Nebrněly Vás konečky prstů na levé ruce? Sice mi to pan Městka líčil už před půlstoletím, ale může to být docela dobrý varovný signál pro laika i dnes. Sice mě ty konečky taky už párkrát mírně brněly - to když mě milovaná bytost ale opravdu pořádně vyštengrovala (kouzelné slovo, slyšel jsem ho poprvé od kolegy - Moraváka na vojenském cvičení) - ale aviváž jsem přitom necítil. Možná proto jsem pořád ještě tady …
Pardon!
Pevně doufám, že Všemocný Šaman odstraní to opilecké zdvojení nahoře... (Říkal automat, že je to moc velké, že to nebere, ale vzal to... Bez úplatku!)
Děkuji předem.
Jen pro Pedra:
Jsem asi atypický, neb prsty na levé ruce mi občas brní od té doby, kdy jsem se (asi před 30-ti lety) pokusil levým loktem prorazit litinovou koupací vanu. Nepovedlo se, ale dodnes, když lehce dotknu určitého místa u loketního kloubu, dostane ruka něco jako elektricý šok, 3.-5. prst se mi schoulí do dlaně a já trpělivě čekám, až křeč pomine. Při šoférování je to dost nepříjemné, ale když to člověk zná, dá se to přežít ve zdraví.
Takže opravdu, nevšiml jsem si. Ale bolely mě oba lokty a ruce až po prsty - takže aspoň něco "normálního". A potil jsem se strašně... ;-)
Díky za odpověď. Takže teď ještě budu hlídat tu aviváž. Když ony před 50 lety žádné aviváže nebyly, takže p. Městka nevěděl, co by ještě měl ke svému varování dodat.
Vážený STK,
jak radil s.Lenin, postupujme od jednoduššího ke složitějšímu :
V umění všeho druhu (to jest i v literatuře) se tvůrci přestanou (tolik) zabývat 2.sv.válkou po 3.sv.válce.
Potkani mne zajímají jako naši spolubydlící a příbuzní. Jako jednoduší tvorové, žijící v proměnném a úspěšném společenství. Jako my. Konečně, někteří (lidé) o mně (po straně) tvrdí, že jsem pěkná krysa.
Jistě, dle některých autorů SF jsou kameny živé bytosti; jen žijí v rytmu tak pomalém, že my pomíjiví to nevnímáme. Budeme-li dost dlouho pozorovat stalaktit (-gmit, -hnát), uvidíme jak mrkne.
Z mého netrpělivého hlediska obsahuje 1 m3 lesní půdy víc života i nebezpečí než 1 km3 jeskyní. Ale Gimli by byl jiného názoru.
A.C.Clarka doslova žeru. Jaký byl on věštec ! Jak dokonalého naplnění došla jeho vize blízké budoucnosti (dnes už tedy nedávné minulosti) v "2001:Vesmírná odysea" : ti krásní, elegantní, kooperativní sovětští lidé !
A jeho boj proti náboženským pověrám !! Ani sám Cimrman by "Rajské fontány" nenapsal lépe !!!
Navíc v "2001..." A.C.Clarke předestřel skvělý způsob překonání naší ohavné přirozenosti, jež, jak správně píšete, nás bude vláčet od feudalismu zase zpět (viz omezenou fantazii autorů děl "Malevil" a "Duna"). Prostě – přestaneme být lidmi, díky laskavé a nezištné péči dobrotivých a božsky vyspělých mimozemšťanů. Ach, kéž bych se toho dožil !
"Dveře do léta" určitě JSOU čistá SF; vždyť přece stroj času je atributem mnoha dokonalých děl tohoto žánru.
Naopak – když autor stroj času (teleportaci apod.) nahradí kouzelnou hůlkou, jde o čistou F.
Stanisław Lem byl žid ?? Uh oh, do této chvíle jsem se domníval, že byl ateista.
*************************************************
Ale poslyšte - odstranění antropocentrismu z literárního díla – to je přece Úkol pro Spisovatele ! Popsat např. souboj inteligentních hub a studenokrevných plžů z hlediska jednoho z aktérů – no, kupříkladu autorovi těchto řádků by, vzhledem k nepatrné velikosti jeho IQ i vzdělání, by doslova nestačila slova.
Ehm, jak se vlastně ten lidský pohled vylučující styl jmenuje – antropoperiferismus ?
Z českých autorů SF mám v oblibě např. O.Neffa. Jeho verze teleportace (výkalů z jakési exoplanety na nádvoří jistého předperestrojkového státního úřadu), jeho popis letu standardní malorážové střely, "bublinová struktura času" a zemí třesoucí dupot pavoučích stád – to jsou přímo LAHŮDKY vědecké fantastiky.
O svém vřelém vztahu k fantasy, např. k "Zaklínači" velkého Slovana Andrzeje Sapkowského, jsem se zde šířil už před pár týdny. Takže bych chtěl jen dodat, že například učňovské mládeži mohou takováto díla nádherně ukázat rozdíl mezi Dobrem a Zlem.
Přeji příjemné oslavy upálení Mr.J.Husa.
A především HODNĚ ZDRAVÍ !!
Jen krátce vážený VV,
volali mi z nemocnice, že se mám dneska dopoledne stavit, že jsem tam něco zapomněl. Jinak mi to prý pošlou poštou. Doufám, že neměli na mysli infarkt myokardu...
- Standa Lemů měl, dle pramenů, židovskou maminku. Byl tedy právoplatný Žid (žid). S ateismem to nemá nic společného, ostatně v jeho pozdní tvorbě bych ten "ateism" moc nenalézal...
- Wiki praví: "2001: A Space Odyssey je film, natočený v roce 1968 Stanley Kubrickem inspirovaný povídkou Hlídka (Sentinel) A. C. Clarka. Clarke se podílel na scénáři a později původní povídku rozšířil na román. Mezi fanoušky science fiction se obě díla stala takříkajíc kultem. Tento článek se zaměřuje především na filmové dílo, knižní podoba je podrobnější může dovysvětlit některé ne zcela jasné myšlenkové konstrukce filmu, na druhé straně by však obě díla neměla být směšována, neboť jejich pojetí a částečně i vyznění je odlišné."
O druhém dílu SO 2010 se nebudu raději vyjadřovat. Inu, i takoví velikáni jako sir Arthur potřebují peníze na mrzké živobytí...
- k problému "Sirén na Titanu": co takhle novotvar "antroponihilismus"?
- ad Velký Aston - no comment. Já čtu raději "Piknik u cesty", "Brouk v mraveništi", "Les" "Pánův hlas", "Golem XIV" atd., atp. A postkatastrofické záležitosti dokonce plánovitě sbírám... Dobrých věcí v tomhle segmentu zas tak moc není...
>>> A dobrou VV, jdu včíl na kutě, abych byl silný, když si "TO" budu z nemocnice vlastnoručně odnášet.
Ženu mám doma, tak žena to není, auto jsem prodal, tak auto to není.... >>> slow fade out
Vážený STK,
życiorys Stanisława Lema praví mimo jiné :
...Mając rodziców z korzeniami żydowskimi został wychowany jako katolik, a ze względów moralnych deklarował, że jest ateistą, choć według innych źródeł jego światopogląd postrzegany był jako agnostycyzm.... (http://pl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_Lem)
Dodal bych, že S.L. byl agnostikem v širším slova smyslu než jen náboženském – o čem jiném je "Fiasko", a v podstatě i "Futurologický kongres" a "Solaris", než o nesmyslnosti naší touhy vše poznat a vše ovládnout ?
Ad "2001:Vesmírná odysea" : nezapomenutelná scéna s našimi staršími ruskými bratry (lépe : bratrem + sestrami) je stejná v knize i ve filmové předloze.
A Clarkovo "finální" zúčtování s náboženstvím resp. s ideou Boha, následované zbožštěním určitých mimozemšťanů, je opravdu BOŽSKÉ.
Z doslovu s. V.Svobody k českému vydání „2001: Vesmírná odysea/Rajské fontány“ (1982) :
"...Clarke není idylik. Příznak nejhloupějšího z myslitelných konců našeho lidského světa - jaderné apokalypsy - ho mučí jako každého čestného a poučeného vědce. Svým literárním přínosem se aktivně staví proti silám, jež by takový konec mohly přivodit. A třebaže je do značné míry determinován svým historickým zařazením, svým původem i prostředím, v němž žije, patří k těm autorům a vědcům, pro něž slova o mírové spolupráci, ba víc, o přátelství, nejsou jen floskule na uvítanou a na rozloučenou delegacím plnícím kulturní dohody mezistátních smluv.
Jeho portréty postav socialistické části světa jsou veskrze sympatické, ať jde o hrdiny smyšlené (a v jeho podání i někdy tak kuriózní, jako je třeba finančník republiky Narodnyj Mars), nebo o zcela reálného sovětského delegáta na vídeňské konferenci o mírovém využití kosmu anebo letmou, vřelou a jednoznačně pozitivní připomínku hrdinství prvého kosmonauta v dějinách lidstva.
Že Clarke naproti tomu dovede i jadrně a prostředky sobě vlastními vyjádřit zásadní nesouhlas s ideologiemi, jež jsou mu cizí, ukazují útočné protináboženské pasáže z Rajských fontán, cílené bez ohledu na církevní příslušnost religiózních pozůstatků v myšlení člověka. Postihuje naleptávající ironií stejně tak buddhismus jako křesťanské antagonisty a polemika Xenostellaru s Tomášem Akvinským - byť pochopitelně nemůže být v argumentaci původní - se čtenáři vtiskne do paměti brilantním smečem, jímž Clarke odpaluje scholastickou veteš do zaslouženého zapomenutí..."
(http://www.scifiworld.cz/article.php?ArticleID=683)
Uchopení termínu "antroponihilismus" je nad moje síly.
Ad "Sirény z Titanu" : Třebaže je K.Vonnegut do značné míry determinován svým historickým zařazením, svým původem i prostředím, v němž žije, patří k těm autorům, kteří by rádi odeslali celé lidstvo do prdele. V představách tohoto pokrokového amerického spisovatele lidstvo vzniklo a podniklo svou dlouhou cestu z jednoho jediného důvodu : aby pomohlo kurýrovi z planety Tralfamador opravit jeho porouchanou loď, a umožnilo mu tak splnit jeho poslání – dopravit jiné kosmické civilizaci poselství "." (tečka v tralfamadorštině znamená "Buďte pozdraveni !").
Mimochodem – toto neotřelé pojetí dějin se v mysli českého čtenáře stýká s meritem povídky "Zájem galaxie" s.L.Součka : Vyspělí mimozemšťani vrátí 8.11.1620 čas nad Prahou o pár hodin zpět, aby mohli zabránit výpadu vojsk českých stavů na sice vítězné, ale vyčerpané vojsko císařských. Na Hradě proto způsobí paniku tak důkladnou, že F.Falcký se vydefekuje na bitvu i na trůn, a naše vlast upadne do třistaleté poroby. Proč to všechno ?
Protože "v zájmu galaxie" není zachování samostatnosti českého státu, ale zachování života idealistického "myslitele" Descarta.
Pěkný hnus, při vší povinné úctě k s.plk.MUDr.Součkovi a jeho příspěvku k boji proti americkému imperialismu.
A tuplem pěkný hnus celý ten Vonnegut. Cožpak VŘSR osvobodila proletariát jen kvůli nějaké mimozemské potvoře ?!?
Tož dobré ráno a dobré pořízení ve špitále i jinde.
Určitě si zajedu do universitní knihovny ve Freiburgu, abych nahlédla do knihy prof. Alberta Pražáka (vybavené solidním poznámkovým aparátem), která by se prý měla stát biblí každého uvědomělého Čecha (http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=3971)
"Historický výklad je doplněn velkým množstvím citátů z děl českých písmáků nebo kronik, přeložených ze staročeštiny nebo latiny do moderního jazyka, které dávají živý obraz situace." Sice postrádám nějaký výrok Přemysla Oráče na téma odvěkého souboje národa německého a českého už od dob velkomoravských , ale citát kněžny Libuše je též velmi přesvědčivý.
K doplnění mých historických znalostí na téma obrany českého národa proti německému vlivu už od dob "Českomoravské říše" si potom ještě dodatečně přelouskám sebrané spisy Aloise Jiráska.
Pánové,
tentokrát si tu připadám já jako zedník, co se dostal omylem do zednářské lože nebo jako popelka v exkluzivním salonu. Nikdy jsem se žánrem sci-fi nezabývala, ani profesionelně ani jako čtenář. A teď mě Šamanova povídka uvádí do rozpaků, mate mě tam to pendlování v historii, překrývání historických faktů, přechody z onirického stavu do fantastické klamné poloreálnosti (quasi-realtá).
Je to zajímavé, ale myslím, že se přes to nestanu velkým obdivovatelem žánru.
Complimenti al Vv. Finalmente leggo qualcosa dell'Autore del nostro enfant terrible, čili prokomunistického trochu užvaněného agitátora. Vždycky jsem věděla, že Autor existuje, pochopila jsem to prakticky už při první srážce s ním.
Aha, dobrovolný exil trval jenom jeden den. Teď jsme se zas vrátily na souboj s tou hanlivě pojmenovanou osobou, abychom jí to ukázaly. Ben tornata, cara, sentivo giá la nostalgia per il suo copy and past a pichlavé narážky.
O Přemyslu Oráčovi jsou tam také pasáže ze staročeských kronik, ale teď musím běžet, tak až někdy k večeru.
2VVV:
Bylo to naštěstí jen jakési potvrzení o mém nezadatelném nároku na peníze. Předám to tam, kam to patří. Nuda...
- "Antroponihilisimus " - nechte TO ležet, nesnažte se TO uchopit. Je to jen pojem v mé pocitové oscilaci. Pro ostatní nejspíš neexistuje. ;-))
- K St. Lemovi: "Agnostik agnostikovi agnostikem!" Asi proto mu rozumím. A co bří. Strugačtí? Ti jsou často ještě dále...
- Znáte "Vzpouru proti času" od (tuším) Ivana Foustky? Když to kdysi vyšlo, nepochopil jsem, jak někdo může nepochopit tu alegorii se "Světlými zítřky"...
Cenzoři si tenkrát seděli na mozkových závitech?! Nebo že by sabotáž? ;-)
Vážená paní Harpyje,
tolik důležité studium našich národních dějin můžete absolvovat (z určité části) u svého počítače.
Zde naleznete jedinečné dílo, jedinečné umělecky i historiograficky, dílo, jež nám chtěli upřít společně Němci a sionisti, dílo, jež bylo inspirací mnohým našim vpravdě národním umělcům, dílo, které dodnes inspiruje i Čechy a Češky zcela prosté nejen k pocitu, ale i k činům velké hrdosti národní :
http://kix.fsv.cvut.cz/rkz/text/rkztxt.htm
*************************************************
A hle, i dnes je naše slavná minulost vzpruhou našemu národu Slovanskému, z velké části své ujařmenému !
I dnes je slovo dávných básníků živou vodou v zprahlém čase kapitalistické bídy a utrpení, v čase, kdy Němec a sionista opět se roztahuje v naší vlasti, kdy jen pravlast Slovanská vysoko drží pochodeň svobody.
Náš slovanský bratr, režisér Juraj Jakubisko, plánuje velkofilm "Slovanská epopej" : http://slavicepopee.com/sk/?page=synopsis
Jeho věštecky procítěná slova nám připomenou náš včerejší ateistický svátek :
"...V 9. storočí po Kristovi je pohanská Európa posadnutá túžbou po moci. Na jednej strane mocná ríša Frankov na čele s kráľom Ľudwigom a jeho synom Karlomanom, na strane druhej Rastislav a Svätopluk, kniežatá malého slovanského štátu v strednej Európe, ktorý čoskoro zosilnie a postaví sa proti franskej moci.
...
Tmu pohanstva náhle pretne lúč zo Solúnu, Grécka… dvaja kňazi, dvaja bratia. Konštantín a Metod prinášajú Slovanom kresťanstvo z Byzantskej ríše. Tiež jazyk, literatúru, liturgiu a novú dušu divokým obyvateľom staroveku. Toto písmo zvané Cyrilika špeciálne vytvorené pre unikátne zvuky slovanského jazyka a stále sa používa v Rusku, Bielorusku, na Ukrajine, v Bulharsku, Srbsku, v Bosne a Macedónsku.
...
Hlavným objektom je knieža Svätopluk a jeho cesta od rukojemníka až do chvíle, keď sa stane kráľom Veľkej Moravy a spojením Slovanských kmeňov vybuduje tretiu najmocnejšiu ríšu Európy. Prvé slovanské kráľovstvo sa tak za jeho vlády stáva modelovým príkladom pre ostatné slovanské kmene od stredu Európy cez Balkán až po Kyjevskú Rus. Táto slovanská ríša významne ovplyvnila historický vývoj Európy a jej formovanie. Od tých čias Slovania pod hlavičkou rôznych národov pokračujú v zachovávaní vedúceho postavenie v Európe.
Nie je to epopeja o hrdinstve, ale o obetiach, ktoré si veľké ciele vyžadujú. ..."
Na zdar postavení Národní galerie Slovanské epojeje !***Volte ČSSD a KSČM !
No, a teď si představte, vážený STK, že by u moci ještě příští rok zůstala pravicová vláda.
Vždyť by Vám ze špitálu poslali, po provedení pravičáky plánovaných reforem, ÚČET !!!
Za to, co jste tam snědl a vypil !!!!
S nejapnou záminkou, že nemocniční strava nespadá do pojišťovnou (tj.státem) hrazené zdravotní péče, že byste prý stejně musel jíst, kdybyste nebyl ve špitálu !!!!!
Že Vám to prý uhradí sociální pojištění !!!!!!
HRŮZA !
To se musí změnit !!
A my to změníme !!!!
Volte návrat bezplatného zdravotnictví a devizových příslibů !***Volte ČSSD a KSČM !
Musím Vás, Velevážený VV opět hořce zklamat:
Jídlo a pití (vodu), které jsem tam zkonzumoval za ty 3,5 dne ve výši 240.- Kč jsem již zapravil v sobotu pomocí internetbankingu.
Ten nepatrný zbytek nákladů (sanita, operace, léky, vyšetření atd.) zatáhla za mě kapitalistická (??? ;-) pojišťovna.
Revoluce by tak jak tak přišla pozdě...
Vážení vlastenci, vážené vlastenky, soudruzi a soudružky !
Z jakýchsi mně NAPROSTO NEPOCHOPITELNÝCH DŮVODŮ se Velký Šaman, náš Vůdce a Správce tohoto vlasteneckého webu vyhýbá byť JEDINÉ ZMÍNCE o současných našich pokrokových svátcích.
Nuže, v tom případě nastoupiti musejí čtenáři, by toto místo holé, otráveným šípům nepřátelské propagandy otevřené, štítem či tělem vlastním a vlasteneckým zaštítili.
Již výše uveřejnil jsem svůj text "Co oslavujeme 5. a 6.července", nyní jsem uchopil poznámku vážené paní Harpyje, a připomenu dnešní oslavu upálení Mistra Jana Husi.
Ale nejdříve mi dovolte vyjádřit svoji radost nad probuzeným vlasteneckým cítěním paní Harpyje, která, v útlém věku do Německa zavlečena byvši, opět v sobě rozpoznává českou krev.
"...Obranné snahy následujících desítiletí vrcholí nakonec v dekretu kutnohorském (1409), jímž král Václav IV. zajistil Čechům přednost na české pražské universitě před jinými národy.
A to už je doba Husova. „Dekret kutnohorský,“ říká A. Pražák, „byl symbolem doby, průkazem, že Husem a husitstvím se octl národ na vzestupu, že se stal skutečným pánem své země.“
V době husitské a v době následující byly naše země hodně očištěny od Němců a národ i jazyk se nebývale povznesl. Husovo rázné působení tu učinilo dobrý počátek. Pražák cituje známý Husův výrok z Výkladu desatera Božieho přikázanie: „Také mají se (knížata, páni, rytíři, vladykové, měšťané) postaviti, aby česká řeč nehynula; pojme-li Čech Němkyni, aby děti ihned se česky učily a nedvojily řeči, neb řeči dvojení jest hotové závidění, roztržení, popuzení a svár. Protož sv. paměti Karel císař, král český, přikázal jest byl Pražanům, aby své děti česky učili, a na radném domu, jemuž německy říkají rothaus, aby česky mluvili a žalovali. A věrně, jako Neemiáš, slyšev, ano dítky židovské mluví odpolu azotsky, a neumějí židovsky, a proto je mrskal a bil: též nyní hodni by byli mrskání Pražané a jiní Čechové, jenž mluví odpoly česky a odpoly německy, říkajíc tobolka za tobołka, liko za łyko, hantuch za ubrusec, šorc za zástěrku, knedlík za šišku, mantlík za pláštík… A kdo by mohl vše vypsati, jak českou řeč již zmátli? Takže kdy pravý Čech slyší, ani tak mluví, nerozumí jim, co mluví; a odtud pochází hněv, závist, rozbroj, svárové a české potupení."
(http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=3971)
Bijte Němce papežence !***Volte ČSSD a KSČM !
http://kix.fsv.cvut.cz/rkz/text/rkztxt.htm není špatný odkaz, je tam ale vypuštěn poznámkový aparát. Raději se začnu vlastenecky vzdělávat studiem tohoto hodnotného filmu: http://fffilm.fuxoft.cz/2009/10/recenze-knezna-libuse-pagan-queen-0.html
STK, Vy jste znal Frantu Krasla? Svět je malý, byl to kamarád mých rodičů. Můj otec má stát na psacím stole portrét mé maminky.
Vážená paní Harpyje,
PROSÍM : Tím úpadkovým emerickým filmem se raději vůbec nezabývejte. Je to DĚS. Vážně.
Jde o podlý imperialisticko-sionistický útok na kořeny naší státnosti.
Po našem opětovném vítězství pachatele dopadneme a spravedlivě potrestáme.
K Rukopisům je oněch stránkách poznámek až strach :
http://kix.fsv.cvut.cz/rkz/
Přeji Vám příjemné studium.
Na zdar postavení Národní galerie Slovanské epojeje !***Volte ČSSD a KSČM !
2 Harpyje:
Franta Krasl mě před mnoha lety učil, co v žádném případě nesmím udělat, abych nezprznil fotku (a já mu zato pomáhal s "automatizací" jeho laboratoře).
Byl to skromný člověk a velký kumštýř. Ve fotografii vždy o 1/2 generace vpředu...
Pro stálé návštěvníky hospůdky u hřbitova a pro náhodné čtenáře toho blogu.
Ve výše se nacházejících příspěvcích, které reagují na mou krátkou informativní notu z 5. července 2010 20:40 o knize prof. Alberta Pražáka, "Národ se bránil" můžete najít názorný příklad, jakým způsobem postupují "historikové" sudetoněmeckého spolku SL při revizi a redukci čekých dějin a české kultury. Na vážné seriozní práce českých historiků reagují posměchem , na české národní historické a kulturní dědictví podceňováním a zesměšňováním. A to zřejmě s cílem zlomit české národní vědomí, dokázat národu, že za nic nestojí, že je jen ubohým bezmocným přívěskem jiné "vysoké kultury".
Co k tomu dodat? Mohu jen poděkovat těm dvěma přispěvatelům za exemplární ukázku sudetoněmeckého postoje vůči českým kulturním dějinám, poskytnutou zcela nezištně. Zřejmě si při své provokaci neuvědomili, že všeho moc nakonec škodí.
A ještě bych dodala, že tu knihu mi pomohl nalézt ve zdejší univerzitní knihovně můj kolega, specializovaný v Historii slovanských národů. Je to dar pražské Slovanské knihovny. Raději mu o těch "přínosech" nebudu říkat.
Pokud jde o termín "poznámkový aparát", je to běžně užívaný výraz, který mimo jiné poukazuje, že se jedná o seriozní vědeckou práci. Komu připadá směšný, ten zřejmě žádný vědecký text v životě v ruce neměl.
Hezká povídka.
A buon intenditor poche parole
Jako antidot proti otravě sudetoněmeckým revizionistickým a buržoazním pozitivisticky kritickým dějepisem doporučuji stálým návštěvníkům a náhodným čtenářům tohoto blogu
Zdeněk Nejedlý
"Staré pověsti české jako historický pramen"
Vydal Československý spisovatel v Praze roku 1953
Tato kniha posiluje české národní vědomí a měla by se stát biblí každého uvědomělého vlastence!
Vážená paní Harpyje,
děkuji Vám za připomínku jednoho z našich největších a nejvšestrannějších historiků.
Ano, prof. Z.Nejedlý vytvořil dílo, před nímž se sklánějí světoví vědci, pod jehož tíhou se prohýbají regály knihoven.
Právě v knize "Staré pověsti české jako historický pramen" objasnil prof.Nejedlý události světového významu, jež do té doby zůstávaly nepovšimnuty zaslepenými německými (i českými buržoasními) historiky a historiografy : Matriarchát přežil do raného středověku, a teprve v mohutném revolučním vzmachu (viz "Dívčí války") se muži osvobodili od nadvlády žen, které mají dlouhé vlasy (ach, ty já rád !), ale krátký rozum.
"...A i to velké drama, jímž podle slov Engelsových byl nástup nadvlády muže nad ženou, jedno z největších, jež znají dějiny, můžeme nejen poznat, ale přímo spoluprožívat, sledujeme-li s pochopením líčení našich pověstí o Libuši a jejích sestrách na jedné a o Přemyslu a dívčí válce na druhé straně !..." (Z.N., Dějiny národa českého I)
Komunismus Jana Žižky je zajisté daleko bližší českému národu, než fašismus císaře Zikmunda !(Z.Nejedlý, 1952)***Volte ČSSD a KSČM !
Pokud jde o otázku přetrvávání zbytků matriarchátu na území Čech a Moravy ještě v moderní době doporučuji klasické dílo
Evel Gasperini Il matriarcato slavo, antropologia culturale degli slavi, Firenze : Sansoni, [1973]. 761 stran
Zajímavý je i pohled na matriarchát v době husitské od:
J.L.Seifert, Die Welrivolutionaire von Bogumil ueber Hus zu Lenin, Wien 1931
In it. Le sette idee slave: origine e significato delle rivoluzioni nell’Europa dell’Est, Genova 1992
Zapomněla jsem dodat: opatřené velice bohatým poznámkovým aparátem, zvlášť Gasperini.
Oprava Weltrivolutionaere - nemám německá písmena na klávesnici.
Informace, zopakuji totéž co jsem druhdy radil Svenu Rehulkovi či kopretině: Pokud Vám funguje česká klávesnice, tak by Vám měla fungovat i německá přehlasovaná písmena. A to obdobným postupem jako se píše "ň" či "ď" - nejdříve stisknout v prostřední řadě zcela vpravo klávesu, na které je na českých klávesnicích označena "ležatá dvojtečka" - na anglicky značených klávesnice je na ní svislé a "obrácené" lomítko - pak stisknout příslušnou samohlásku - ä, ë, ü, ö. Na staré klávesnici jsem tu klávesu s těmi lomítky měl v horní řadě napravo. Jinak nevím, proč čtete takové neobjektivní slátaniny - třeba od Alberta Pražáka - když existují autoři uvádějící o českých dějinách nezkreslenou pravdu - např. Tomáš Krystlík, Andrej Ruščák či Ladislav Josef Beran (od posledního autora Odepřená integrace. Systémová analýza sudetoněmecké politiky v první Československé republice (1918–1938). Praha, Pulchra, 2009). Pro začátek doporučuji přečíst si stať T. Krystlíka "Vliv protektorátu na české mysli". Sice ji najdete na adrese www.cs-magazin.com/2006-09/view.php?article=articles/cs060940.htm, ale v "učesané" či spíše očesané formě. Nevím, kdo originální text dost necitlivě zkrátil a tím otupil jeho výstižnost, ale pokud byste měla zájem, mohu Vám ho prostřednictvím hospodského poslat v původní, nezkreslené formě. A buon intenditor poche parole
Pedro,
děkuju za radu. už jsem ty přehlasované hlásky zkoušela dřív podle Vaší rady, ale u mého PC to nefunguje. Mám totiž v útrobách počítače někde německý layout, ale nemůžu ho najít, abych ho zaktivizovala.
Pana Krystlíka znám už z jiných článků na netu a mám o něm už svou představu. A o původní formu článku, nezkreslenou, nemám zájem. Co bych k té cválající fantazii na téma České mysli za protektorátu mohla dodat? No comment.
Nejsem sice povoláním historik, ale zúčastnila jsem se tolika přátelských debat mezi historiky a filozofy, kteří se scházeli každou sebotu večer, a diskutovali o všem možném, že mám o práci historika dost jasné představy.
Se qualcuno lo beve, peggio per lui.
Ale je zajímavé to téma o slovanském matriarchátu, ale o tom nikdo nepíše. Já jsem Gasperiniho přečetla jedním dechem, což u historických knih není obvyklé, pohádala jsem se několikrát v Ustavu,(brala jsem to zpočátku jako Češka a Slovanka jako nějakou kulturní rasovou diskriminaci) pak jsem si přečetla asi dva svazky Niederleho Starožitností o slovanském patriarchátu, abych tam našla protiargumenty a nakonec jsem přijala téze Gasperiniho.
Takže ve věci matriarchátu ještě ve středověku Nejedlý nekecá, podotýkám, že jsem jeho knížku nečetla, jen zdrcující článek na Sorele a tak k tomu při vší dobré vůli nemůžu víc dodat.
Další literatura k této problematice, v níž si kritický čtenář svoji pravdu najde: „Sudety“ po hákovým křížem, Ústí nad Labem 2002 (Radvanovský, Kural a spol.), Konec česko-německého soužití v ústecké oblasti 1945-1948, Ústí nad Labem 1997 (Radvanovský), Historie okupovaného pohraničí 11 (Radvanovský), České národní povstání v květnu 1945 (Kural), Hitlerova odložená válka za zničení ČSR (Kural, Vašek) atd.
Pedro,
Radvanovského Konec č-n soužití jsem našla na netu. Mluví tam o situaci v prvních poválečných dnech. Pracuje v terénu a uvádí ověřitelká fakta. Co říct ale o Krystlíkovi,který sice pod článkem uvede bibliografii delší než sám článek, ale jen nepřímou a ve článku ani jednu poznámku, odkud tu tézi nebo tvrzení bere, na čem ji zakládá?
Nejsem tvor tvrdohlavý a nezavírám oči před dokumenty, nepopírám české excesy vůči sudetským Němcům, ale vypracovat z toho verzi o hluboké české historické vině, aniž by se vzal v úvahu kontext, kdy se v těch zmatkových dnech teprve formoval systém bezpečnosti, a tudíž stát jako takový nebyl schopen vykonávat plně všechny své funkce, příčiny, buď individuální nebo kolektivní, atmosféra těch dní, se mi zdá velice zkreslující přístup. Může snad za excesy Benešova vláda? Podněcoval k nim sám Beneš, když v rozhlasových projevech vyzýval národ, aby vytrval a říkal k útěše, že boží mlýny melou pomalu ale jistě? Vytrhávat jednotlivé fráze z celého projevu a stavět na nich tézi, že Beneš byl zločinec, který k těmto excesům nabádal, je podle mého nepoctivé, ba co říkám, darebácké.
Budeme se na tu dobu moci někdy podívat se správným odstupem, měřítkem a poměrným srovnáním? Ty texty, alespoň část, co mi doporučujete se mi k tomu zrovna vhodné nezdají.
Je dobře, Vlastenče, že připomínáte akademikovu všestrannost. Svým rozsáhlým působením v oblastech vědy, umění a kultury, a svým vlastenectvím tak trochu připomíná jiného českého velikána, osobního přítele Aloise Jiráska (až do jejich rozchodu kvůli záležitosti blanických rytířů), autora četných publikací (mimo jiné "Die Fensterpolitik, Wien, 1897, 324 S.) a hry Blaník, jejíž závěrečné verše si dovolím citovat:
..."Hlouběji zatlačil do země radlici,
kov na kov narazil, vyoral přilbici.
Tak pověst nelhala! Jsou tam a čekají!
Děti mé naplačte, nezoufej, můj kraji!
Ruce pryč, cizáku, zde domov Tvůj není!
Z hory se ozývá zlověstné dunění..."
Vzhledem k akutnímu ohrožení naší vlasti aktivitami SdL a její sílící germanizaci jsou tato slova aktuální jako v dobách jejich vzniku.
„Chtěla bych vidět svou rodnou vlast Böhmen.“
Pedro,
a ještě k atmosféře doby, zní to nějak abstraktně, že? Ale označuje to velice konkrétní akce vyřizování účtů nebo průchodu zloby osvobozených. Slyšel jste někdy o karských hlubokých jeskyních - foibe? Tam házeli chorvatští partyzáni civilní italské obyvatele, svázané mezi sebou dráty, aby se nemohli osvobodit a umřeli tam hladem nebo na zranění. A to v rámci etnické čistky, aby Italové z území Istrije a Dalmatska utekli.
Když se jedné takové smuteční tryzny na paměť nevinných obětí, pořádané na italském území, zúčastnili někteří představitelé it. veřejného života, ihned z chorvátské strany přišla ostrá diplomatická protestní nota, že Itálie rozdmychává etnickou nenávist vůči Chorvatům.
Co na to řeknete?
http://www.lastoriasiamonoi.rai.it/puntata.aspx?id=60
Pedro, jak jste si mohl přečíst v odkazu, ta čistka trvala od 1943 do 1947 roku. A vinníci nekdy nebyli vyšetřováni nebo potrestáni.
Také jeden "caso" k dosažení jisté míry a rovnováhy v posuzování českých excesů.
Oprava NIKDY!
A existují i dokumenty, jednou jsem to dávala k příspěvku, že ta etnická čistka byla plánovaná Titovým velením.
Kršne pećine i provalije - čitao sam, žalosno. Snad v tom vzpomínaném roce 2065 budou o takovýchto věcech vědět a bavit se o nich pouze historici. To se ale musí vyměnit alespoň dvě generace.
Dík za pozitivní zprávy, informace!
\ :-)
Prof.Albert Pražák, vlastenec i vlastizrádce (1.část)
Vážení vlastenci, vážené vlastenky, soudruzi a soudružky !
Jak jste si jistě povšimli, vážená paní Harpyje nám poslala informace o dvou skvělých dílech velkých českých vlastenců a vzdělanců, profesorů Z.Nejedlého a A.Pražáka.
Dovolím si přidat několik poznámek :
Krátce po osvobození Československa Sovětskou armádou vyšly dvě zásadní práce zmíněných profesorů – Nejedlého fenomenální potvrzení německé malosti a české velikosti "Slovo o české filosofii", a Pražákovo monumentální odhalení smyslu českých (resp. československých) dějin "Národ se bránil".
Není snad třeba zdůrazňovat, že obě výsostně vědecká díla jsou opatřena bohatým poznámkovým aparátem, díky čemuž mají pro poznání naší slavné i trpké historie NAPROSTO STEJNOU platnost jako Rukopisy. *)
Vážení čtenáři, vážené čtenářky, možná se nyní ptáte, proč oba autoři nejsou stejně známí ?
Proč nezůstali autoři těchto základních obřích děl, ba nezdráhejme se říci doslova GIGANTICKÝCH FUNDAMENTÁLNÍCH KÁNONŮ, zaryti do srdce lidu stejně hluboko ?
Proč prof.Nejedlého miluje stejnou měrou prostý lid jako pokroková inteligence, zatímco 130.výročí narození prof.A.Pražáka si před necelým měsícem připomněla jen hrstka znalců ?
Vlastenci a vlastenky, soudruzi a soudružky, odpověď je prostá : Protože dílo a život prof.Pražáka jsou v rozporu. Ano, zatímco prof.Nejedlý žil a tvořil jako opravdový komunista, a to po CELÝ svůj život, prof.Pražák v rozhodujících chvílích selhal.
Připomeňme si události mladé pouhých šedesát pět let, události, jež zapsány jsou zlatým písmem do kroniky národa českého, s jen malými černými přípodotky :
Začátkem května roku 1945 bylo všem pokrokovým českým vlastencům jasné, že porážka fašistického Německa Sovětským svazem je doslova na spadnutí. A jasné též bylo, že angloameričtí imperialisti budou, dle své třídní přirozenosti, bránit Němce-fašisty před spravedlivým hněvem českého lidu **).
Vyvstala tedy nutnost Němce buď potrestat na místě, anebo alespoň zdržet, než přijde Sovětská armáda jak legendární vojska z dávných kronik. Český lid proto povstal, a začal nepřítele bít. Leč stalo se, co nikdo nečekal. Fašistické hordy nejen že se nevzdaly na výzvu našeho holubičího národa, ale ani nespáchaly sebevraždu. Ba co víc, začaly do nás střílet !!
Ani v této nečekané a hrozivé situace se národ nevzdával, a bojoval jak husité na Vítkově.
Praha bojovala a krvácela, hořelo mnoho dalších míst naší vlasti. Fašisti, povstáním zbaveni možnosti přejít přes pražské mosty do angloamerického zajetí, řádili jako smyslů zbavení. Ale lid viděl, že se dílo daří, a přes všechny ztráty držel fašisty v pasti.
A právě tehdy A.Pražák selhal. Selhal TRAGICKY. Zneužil své vysoké funkce, kterou jej pověřil lid ***) se souhlasem Strany, tzv. "dohodl" (s Němcem Toussaintem !!) ukončení bojů. Lid, když zjistil, že byl oklamán, požádal Stranu o převzetí iniciativy, a pod jejím vedením začal fašisty opět bít. Bylo však již pozdě, mnoho Němců uniklo spravedlivému trestu x).
Prof.Albert Pražák, vlastenec i vlastizrádce (2.část)
Co platno, že prof.Pražák vydal v roce 1946 své veledílo, dokazující nad Slunce jasněji více než tisíciletý germanizační útlak i hrdinný odpor našeho prostého lidu ? Němci, jež jeho vinou unikli spravedlivému trestu xx) za zločin němectví, byli většinou již z dosahu revoluční spravedlnosti. Kdyby se prof.Pražák v rozhodujícím období našich dějin choval stejně principiálně vlastenecky a leninsky jako s.prof.Nejedlý xxx), dnes by bylo mnohem méně Němců, na tzv.Sudetoněmeckých dnech by se scházela jen hrstka našich dědičných nepřátel.
Budiž nám tedy poučením jak hrdinství a rozhodnost, tak i zbabělost a váhání. Při nové revoluci národní a sociální neváhejme, s Němci, feudály, papeženci, tyrany a zrádci všemi jednejme vlastenecky, husitsky a leninsky. K tomu nám dopomáhej Marx a všichni hrdinové SSSR !
***Volte ČSSD a KSČM !***
--------------------------------------------------------------------------------------
*) Myšleno Rukopisy opatřené příslušným poznámkovým aparátem.
**) Což se plně potvrdilo, viz např. http://www.praguecoldwar.cz/hanebnarole.htm
***) A.P. byl tehdy předsedou České národní rady
x) http://www.militaryzone.cz/Pics_Clanky/Praha1945/Galerie/9.jpg
xx) http://youtube.megastranky.cz/video/EVox26PIiaM/Bratrstvo-neohro%C5%BEen%C3%BDch-Poprava-N%C4%9Bmc%C5%AF.html
xxx) "Problém odstranění Němců z českých zemí začali u nás řešit již husité. Byli jsme jejich odkazu dlouho nevěrni, avšak nyní dovedeme jejich dílo do konce a já vás ujišťuji, že se tak stane zcela po husitsku !" (Z.Nejedlý, z projevu v Turnově, 5.6.1945)
HarpyjI: "V míru: dobrá vůle." Tu právě sudeťáci nemají. Mají pořád ten - vzdor. Kdo byl velkomyslný? My, Češi...
V povídce není ani zrnko nenávisti. Tedy z české strany... Toto není nenávist, ale konstatování:
"Ale tohle byl už konec války, říkáš. A proč teda kamarádi dědečka tvýho dědečka v tý době ještě vystřelovali rakety na Londýn, Brusel, Antverpy i Lutych? Proč furt drželi dědečka mýho dědečka v koncentráku? Proč dál zabíjeli v plynových komorách? Jo aha, to už byly plynový komory likvidovaný. Povídal dědeček, jak mu jeho dědeček povídal, že poslední transport asi šesti set Romů soukmenovci tvýho příbuznýho polili benzínem a hromadně podpálili. Oheň planul vysoko k oblakům a ti lidi řvali několik minut. A v těch plynovejch komorách to taky nebylo moc hygienický - i půl hodiny trvalo, než lidi pochcípali... Myslíš, že já bych nechtěl vrátit čas, že bych nechtěl změnit tyhle dějiny? Ale vím, že je nezměním - zachráním těchhle šest set nebo tamhletěch šedesát tisíc nebo i šest milionů lidí, ale oni nebo někdo jiný zemře podobně, aby byla stabilita kinoautomatu zachována. Říkám ti - neser se do historie."
Dvě poznámky
1.
Hrdinství, rozhodnost, humanita pres.Beneše jsou dostatečně známy. Jeho zásluhy o náš socialistický stát rovněž.
Připomeňme si nyní navýsost pozitivní roli našeho velkého státníka v poválečném humánním zúčtování našeho národa s Němci :
"Buďte ujištěni, že také naše vojsko přijde v pravý čas ze zahraničí. ... To bude skutečný den odplaty. Přátelé, hovořím k vám důrazně, vážně a slavnostně. Konec této války bude u nás napsán krví. ..."
(zahraniční vysílání BBC, projev v předvečer oslav založení ČSR, 27.října 1943)
"Německý národ přestal být v této válce lidským, lidsky obstojným, a jeví se nám již jen jako jediný velký lidský netvor. Tento národ musí za to všechno stihnout veliký a přísný trest. ... Řekli jsme si, že musíme německý problém v republice zcela vylikvidovat. ..."
(projev k jásajícím masám lidu v osvobozeném Brně, 12. května 1945)
2.
K fundamentální práci prof.Nejedlého "Staré pověsti české jako historický pramen" :
Matriarchát se na území naší vlasti udržel až do roku 1780; viz např. http://cs.wikipedia.org/wiki/Marie_Terezie
Učit se, učit se, učit se ! (V.I.Lenin)***Volte ČSSD a KSČM !
Jak se nám snaží Vv. svým poněkud komplikovaným způsobem říci, Profesor Pražák jako dočasný předseda České národní rady v květnu 1945 zabránil zničení města a masakrům, protože s německým velitelem Toussaintem dohodl odchod německých vojsk z Prahy.
http://www.spisovatele.cz/albert-prazak
komplikovanym jak pro koho... :-)
Tom
Zdvojený komentář STK na přání autora odebrán.
Fášená pany Harpyje,
Vy pšiject do unser Vaterland hnet.
Ano, přijeďte hned, dokud ještě mluvíme a píšeme alespoň trochu česky. Germanizační tlaky ještě zesílí, vzhledem k porážce pokrokových sil ve volbách, vzhledem k nástupu Němců (Schwarzenberg) a německých slouhů (havlovci, odeesáci a jiní) do vlády.
Jestli brzy nepřijde bratrská internacionální pomoc, tak nám ani Blaničtí rytíři nepomohou.
Národ hyne, pomoz, ó Lenine !***Volte ČSSD a KSČM !
Ad 13:56
Typický příklad manipulace textu. Vytrhni a izoluj větu z kontextu, dej jich dohromady asi tak 4-5 a máš hned exemplární obraz nelidského krvelačného vlkodlaka. Co na tom, že jde někdy o řečnickou metaforu!
Jo, kdyby to byl prezident Beneš věděl, že se tu najdou takovíhle pitvající každou blechu cenzoři, byl by si dal pozor na jazyk.
Co se tak trochu porozhlédnout v projevech válečného štváče Winstona Spencera-Churchilla?
Válečné projevy politiků a státníků jsou zcela osobitým žánrem rétoriky. Když je porovnáte, zjistíte, že se velice podobají jeden druhému nezávisle na státu a politické orientaci. Zvláštní brutalitou se vyznačují na př. projevy Stalina a zároveň i lživostí.
Říkám, že brát jednotlivé fráze z řečí jednoho politika (a jedná se téměř pokaždé o závěrečné výzvy) a jednoduše položit jednu vedle druhé, tím se už tvoří prakticky nový text, kde věty na sebe vzájemně významově působí ve smyslu dalšího zintenzivnění emotivní náplně.
Napsat pak "historický" článek o politické orientaci politika na základě tohoto materiálu je docela nepoctivé a lživé. A taky jsem už něco podobného na webu našla, o Benešovi, ale teď si nepamatuju kde.
Tím hůř, když i poválečná rétorika prezidenta Beneše byla vedena v duchu válečných projevů.
Vy jste dělal/a nějakou srovnávací práci o jeho projevech?
Okomentovat