"Penzion Mayer" je velice klidný. Ale stejně se budím už před sedmou hodinou místního času. Následkem večerního kecání a rozbalování a ukládání jsme do postele lezli půlhodinu po půlnoci, doma v Praze bylo teprve půl dvanácté. Zatímco večer plála za okny světla Haify jako nějaké Las Vegas, teď obdivuji azurové moře, nahlížející do oken přes střechy, posázené slunečními kolektory na teplou vodu. Od o něco světlejšího nebe odděluje moře šedá vrstva kouřma. Výhled je zamžený, nejspíše jde o městský smog. Aglomerace Haify má kolem 300 tisíc lidí, později dostávám pocit, že nejspíše i tolik aut.
Je 23. března, chvíli po rovnodennosti, a jsme kousek pod 33. rovnoběžkou. Musíme si zvyknout, že slunce bude vycházet v šest ráno a zapadat v šest večer. Na nějaké šírání nebo soumrak je v těchto zeměpisných šířkách a v této době třeba zapomenout. Přechod mezi dnem a nocí trvá jen asi deset minut, pokud budeme chtít být doma za světla, musíme to stihnout do šesti. Tedy je nutno vrátit se autem do šesti, protože nehodlám po Haifě bloudit v noci!
Dnes je náš velký den – v jedenáct si máme v půjčovně na předměstí vyfasovat auto. Slušnost velí, abychom se od smluvené doby neodchýlili o více než hodinu. Jsem v Izraeli počtvrté, ale tohle bude pro mě novinka, zatím jsem si vozil zadek jenom v turistickém autobuse. Proto jsem nervózní, proto přes kritický spánkový dluh nemohu dospat. Protože Jana zatím v poklidu spí, připravím si dnešní itinerář. Budu totiž navigátorem, dokonce jsem si na to vzal i busolu! Řídit bude zkušená řidička Jana. Jež je ovšem, co se orientace tejče, jaksi dyslektická. No a já se zase pyšním svým dokonalým orientačním smyslem, vycvičeným v rodných Jizerkách. Poznám kde jsme díky tvářnosti krajiny a vím kde je sever – i bez busoly. Pokud svítí slunce, což v Izraeli většinou svítí. A už jsem Izraelem párkrát projížděl. V autobuse. A později prstem po mapě – když jsem psal knížku o svých cestách a teď nedávno, když jsem dával dohromady plány naší letošní cesty.
Dokonce jsem si je i vytiskl na papír. Ano, řeknete džípíes. Jenže krom další krabičky ve výbavě je rovněž potřeba vlastnit i příslušné mapy země, tedy si je zakoupiti. A pak stejně uvidíte jen malý čtvereček bez geografické souvztažnosti. Ano, řeknete, aplikace, když má Jana chytrouše. Jenže na něm se web v zahraničí dost draho platí. Ano, řeknete, mapy na internetu, když máme Janin netbook. Možná, pokud by byl zajištěn internet na celé trase. A pokud by vydržely baterky. A pokud by nepanovala obava, že ho někde upustím či ztratím. Jistě mi poradíte další možnosti, ale když já prostě potřebuju držet v ruce papír formátu alespoň A4, papír, kterému nedojdou baterky. Na displeji je krom toho v ostrém slunci často vidět…, tedy není vidět nic. A tak jsem si ty mapy vytiskl. Jenže…
Avšak ještě před tím je nutné vyměnit naše dolary za šekely! A na trhu nakoupit drobné pečivo a ovoce na cestu. Naštěstí pan Daniel Mayer slíbil, že se nás ujme. Rodina vstává, snídáme, povídáme, čas běží. Už bude deset! Ale klid, je to tu všude v Haifě blízko. Nejdříve sjedeme kousek do města autobusem. (Daniel nám u řidiče vyřídí přestupný lístek.) Pak na místním trhu nakoupíme pár jablek (Daniel ke dvěma zeleným jablkům, co si vybrala Jana přidává třetí, aby toho bylo alespoň půl kila a neuráželi jsme trhovce.) Mimochodem, místní trh se mi zdá menší než pražské tržiště na Náplavce, těším se, až Janě ukážu echtovní izraelské tržiště, třeba Karmel v Tel Avivu. Na tom zdejším ukazuje nápis v azbuce "Remont obuvi" že i zde se nachází silná ruská menšina.
Pak nás Daniel dovede k nejlepší směnárně hned vedle trhu. Mění za nás z našich 400 dolarů tři stovky (možná, že budeme nějaké dolary přece jen potřebovat, třeba mna nákup šperků:). Dostáváme 1.140 šekelíků, tedy 3,8 za jeden dolar. Včera byl křížový kurz 3,85 ILS/$, takže jde o velice dobrý přepočet. A bez poplatků. Až budete v Haifě potřebovat měnit dolary nebo eura za místní měnu, navštivte taky tu směnárnu na Hertsel (Herzel, Герцль, הֵרצְל) St 63...
Čas běží, ale ten správný autobus správné linky přijíždí ke správné zastávce (kam nás zavede Daniel). Jedeme (s Danielem) po jednom z mostů přes boční údolí, oddělující centrum od předměstí. Vystupujeme na správném místě, abychom to neměli daleko. Ocitáme se v průmyslově komunikační krajině. Estakády stoupají do výše k visuté páteřní červené severojižní čtyřce (Major road), v dáli za ní je tušit rovněž severojižní taktéž visutá modrá dvaadvacítka (Motorway), před námi křižuje místní komunikaci rovněž visutá červená pětasedmdesátka. Už chápu, proč mi chytré mapy nedovolily nějak jednoduše vyjet na ty správné komunikace – nekříží se totiž v úrovni. Kolem se rozléhají sklady, nákupní centra, krabicoidní barabizny, nad hlavami mezi sloupy visí dráty vysokého napětí. Přece jen kousek přírody – vysoko nad nimi letí v nepořádném chumlu asi stočlenné hejno jakýchsi velikánských bílých ptáků. (Žeby pelikáni?) Nestačím je foťáčkem (Canon PowerShot A1100 IS, 12.1 Megapixels) pořádně zaostřit, už přicházíme k číslu 48. Paní u přepážky předávám papír s rezervací, který jsem si vytiskl doma. Opouštím tenhle problém a vypínám mozek, téměř. Věc vyřizuje Daniel (hebrejsky) a Jana (anglicky).
Za týden zaplatíme 180 dolarů půjčovného. Za osmý extra den $25,71 (což je prakticky stejná taxa za den). Zaplatíme si plnou nádrž – benzín zde v půjčovně je prý levný. Inu je. Akorátže máme auto vrátit rovněž s plnou nádrží, jak levým uchem zaslechnu,ale když jsem se pak ptal Daniela a Jany, tak to nezaslechli. Asi jsem špatně slyšel – vždyť když si teď platíme plnou, tak proč bychom měli vracet plnou? Krom toho dcerka podle svých skotských zkušeností doporučuje vracet auto vyždímané na doraz, že se tak ušetří.
Připlatíme si položku "additional driver" (další řidič). Auto je už z Prahy zapůjčené na mě, řidičkou má přitom být Jana – a samozřejmě plánujeme, že se budeme u volantu střídat. To jsou další tři dolary za den. Nic nebrání tomu, abyste se v řízení střídali. Jenom to, že pokud havaruje jiný řidič, než který je uveden v půjčovacích papírech, pak se nedá uplatnit pojištění, které je v ceně půjčovného. A to může dost bolet.
Potom nám nabízejí dodatečné pojištění. To základní počítá s jistou spoluúčastí, přičemž suma 500 dolarů (aktuálně něco přes 12 tisíc korun) je dosti vysoká. Opět dle instrukcí dcerky Terky nepřistupujeme na podstatné zdražení levného půjčovného, už jsme si pořídili samostatné pojištění na onu spoluúčast. Zaplatili jsme za to britské pojišťovně insurance4carhire.com necelých padesát (49,99) liber. Pro Evropu to dělají za (necelých) 40 liber, pro USA a Kanadu za 110 liber. Reálných necelých osmnáct stovek proti hrozícím dvanácti tisícům mi připadlo jako celkem rozumná investice. (A to jsem ještě nevěděl, že izraelští řidiči jezdí dosti, jak to napsat, abych etnicky nikoho neurazil – dosti středomořsky!) Zde v půjčovně by byla tahle dodatečná platba dosti mastná.
Snaží se z nás vyrazit další peníze a nabízejí navigaci. Navigaci, která na nás bude mluvit v angličtině (pokud ne v hebrejštině), a kam bychom měli zapsat cílový bod cesty. A jak? Třeba kdybychom chtěli do Safedu, pak bychom krom tohoto celkem normálního jména mohli uvést i S´fad, Tzfat, Zafed, Zefat – nebo jiné, nám neznámé. A pak, dobře, auto za den 25 dolarů – a navigace 10? To myslíte vážně? Takže jsme odmítli. Mám domácí přípravu a vytištěný itinerář na každý den, tak co.
Podepsal jsem asi pět papírů v angličtině, všechny které mi přisunuli k podpisu. A zaplatili jsme 229,71 USD. Nejdříve jsem se pokusil uplatnit svou debetní kartu, na kterou byla vystavena rezervace. Spokojil se až s Janinou kreditní kartou. Zkušenost z minulých let se potvrdila: Jedna karta nestačí! Takže auto jest půjčeno přesně v 10:59, vrátit je ho potřeba v Jeruzalémě za osm dní, tedy 31. 3. do 10:56.
Jsem zvědavý, jaké auto dostaneme. Objednali jsme si tu nejnižší kategorii, která je reprezentována vozem Suzuki Alto "or similar". Janinka doma jezdí v Suzuki, takže ovládání zná, to nám určitě bude stačit. Dcerka Terka nás sice varovala, že ono "podobné" může být dosti podddimenzované, a že se nám do kufru asi nevejdou všechny kufry. Ale s kufry jezdit nebudeme – jen při přejezdech do dalších hotelů. Jenže není Suzuki, jako Suzuki. Jana si kdysi s Jarkem pořizovala auto do obtížných zimních podmínek Žďárských vrchů, takže čtyřkolku SX4 s jeden a půl litrovým motorem a výkonem 73 kW. Nabízené Suzuki Alto má jen 50 kW, stejně jako moje Fabia, to by se vsáklo. Jenže zatímco můj vůz má 1,2 litru, nabízená třída má jen litr.
Nakonec jsme vyfasovali bílý Chevrolet Spark LS, který je vskutku v nabízené třídě (50 kW, 1 litr), alespoň podle toho, co jsem si o tom autíčku našel později. Ona recenze slibovala, že "autu sedí nelépe rychlost 120 km/h, kdy je stabilní." Ovšem maximální rychlost v Izraeli je na některých úsecích dálnic 110 km/hod. Takže "stabilního" chodu jsme si neužili. Dále: "Pokud litrový spark nejede zrovna do táhlého kopce, tempo drží." V Golanech jsou táhlé kopce. Někdy jsme se do nich plazili dvojkou a místy přeřazovali i na jedničku. Na jedničku jsme často řadili i v Haifě, která tedy nemá přespříliš táhlé kopce, ale dosti prudké kopce. Autíčko se tvářilo, že má maximálně 30 kW. Jezdil jsem nejdříve s půllitrovým trabantem, jenže ten neměl tunu, ale jen polovinu, a se svými 20 kW byl skutečně živější!
Nejdříve jsem – paralelně s technikem – ofotil aktuální stav vozu. A pak už jsme nasedli a jeli. Nejdříve je nutno zadat sedmimístné heslo na numerické klávesnici. A pak už jen otočit klíčkem, pustit plyn, zařadit – a, nu vot, pojéchali! Jenže...
Startovali jsme na rovině, avšak předtím jsme neuváženě spustili klimatizaci, která srážela výkon autíčka opravdu asi k těm třiceti. Jana byla zvyklá na opravdické auto (do Fabie jako řidička ještě nesedla), takže přidávala plyn, ale vůz se stále nerozjížděl, i když se otáčkoměr (digitální, ve slunci téměř neviditelný) podle sluchu přehoupl přes šest tisíc (těch maximálních 50 kilo má prý při otáčkách 6.400?) a motor řval víc než turbina letadla při vzletu. Chtělo to "jemnou spolupráci plynu a spojky" i při té blbé jedničce. Auto pak celkem jelo, jen s tím rozjížděním byl problém. A problémy byly i se zrychlením při pokusu o předjíždění nebo zařazení do rychlejšího pruhu. Příště si půjčíme Opel Corsa Manual. Or similar. Za (teď aktuálních) 41,49 USD per day (V jiných nabídkách za 50, inu – ceny se mění). Jenže když se dívám do té aktuální nabídky, pak onen půjčený chcípáček by dneska na den přišel skoro na stejně jako ta lepší třída! Tedy na 39,71...
Nakonec jsme se za zvuku klaksonů aut za námi seřazených vypohybovali ze dvora půjčovny, zamávali Danielovi a vydali se vstříc Armagedonu. Tedy do místa vzdáleného od půjčovny pouhých 30 km, na památnou horu ("Har") Megido, řecký Harmagedon, k místu závěrečného boje velikého dne Boha Všemohoucího (dle Zjevení), kde proběhne "válka, která ukončí všechny války". Ale nejdříve jsme se dostali do jiné války, tedy do války automobilové. Ta nebyla tak hrozná jako skutečný Armagedon, ale než jsme začali jezdit jako Izraelci, tak nám dala dost zabrat.
Řízení auta v Izraeli – to je kapitola sama pro sebe. A bude to ta příští kapitola.
*
Minulé díly vyprávění o letošní cestě do Izraele viz na blogu Šamanovo doupě, záložka Izrael.
Cestopis z Šamanových předcházejících tří cest po Izraeli seženete u knihkupců, na besedách s autogramem přímo od autora, anebo u vydavatele.