Scházíme s Janinkou kolem rozsáhlé židovské nekropole bezejmennou pěší uličkou, spíše širokým chodníkem z Olivové hory. Nahoře, na samém jejím vršku, jsme procházeli starou olivovou zahradou u ruského pravoslavného kostela Nanebevzetí. Tady dole, v údolí Jóšáfat, nad potokem Kidron (Cedron) by měla být olivová zahrada přímo starobylá. Jen jestli budou mít otevříno, když je chvilku po poledni? Už jsme neúspěšně prošli kolem dveří kostelů Dominus Flevit i sv. Maří Magdaleny, kde měli zavříno. Tady, na rohu s uličkou el-Mansuryia, se nám otevírá alespoň pohled přes plot na to místo, zvané Getsemany. Nevidíme žádné olivy, jen dvorek za Chrámem národů, který právě stojí uprostřed getsemanských zahrad. Alespoň jsme na správném místě, nebo kousek vedle, jak nás ujišťuje anglo-francouzská tabulka s textem Matoušova evangelia (26, 40-41).
"Když se vrátil k učedníkům, zjistil, že spí. „Nemohli jste se mnou bdít ani hodinu?“ řekl Petrovi. „Bděte a modlete se, abyste nepodlehli pokušení. Duch je odhodlaný, ale tělo malátné.“" Cedulka nevysvětluje, proč je umístěna u torza římského sloupu. Asi to bylo to místo, kde se Ježíš modlil po Poslední večeři, zatímco jeho učedníci po namáhavém dni tvrdě usnuli. Z chodníku tu vystupuje rostlá skála, v propadlinách mezi balvany vydlážděná. Jo, tady by to mohlo být. Konečně se ve zdi objevuje branka. Alelujá, je otevřená! A dovnitř se může vstoupit bez vstupného. Jenom, jak naznačují piktogramy, sem nesmíme přijít v kraťasech a triku bez rukávů, nemáme zde kouřit, jíst (příborem), přinášet sem střelné zbraně (pistoli), trhat kytičky, vodit psy (vlčáky), jezdit na kole a hovořit přes megafon. Nic z toho nevlastníme ani nehodláme dělat, a tak je nám dovoleno vstoupit do Getseman, kde rostou ony pověstné olivy, pod nimiž Ježíš…
Vycházíme ven. Teprve teď si všímám, že zástěna před výstupem z chrámu je vyvedena v purpurovém skle, které je protkáno větvemi polorozpadlého kovového olivovníku. Sem ta secese pásne, rostlinné motivy si není třeba vymýšlet, jejich linie jen opisují místní sad.
Kolem průčelí kostela se vydáváme vpravo, a tam, za budovou Chrámu národů se otevírají vykopávky ještě starší svatyně. Moderní kostel, ze kterého jsme vyšli (když vyšli, tak vlastně vlevo) plně obestavuje plochu byzantské svatyně. Tady z jeho základů vylézají základy křižáckého kostela, který byl postaven proti tomu původnímu trochu šikmo. Ano, nepochybně sem vedou ony téměř pískovcové schody z vnitřku současného chrámu, od jeho pravé části apsidy. Tudy bychom po nich mohli přijít, kdybychom uměli procházet zdí. Teď se díváme až k polokruhové apsidě křižáckého kostela, na níž jsou vztyčeny původní sloupy. Aha! A jeden z nich se zaběhl až za dnešní obvodovou zeď zahrady Getsemanské a mohli jsme ho obdivovat onen "římský" (byzantský) sloup ze začátku článku. A koukat sem na tento "dvorek za Chrámem národů". Tohle pusté místo má správnou atmosféru osamění a opuštěnosti – protože dovnitř nikdo nesmí, aby nepošlapal vykopávky…
Do kostela se hrne zástup černošek v bílých přehozech, jejich mužský šéf se honosí žlutým hábitem a oranžovým šátkem přes hlavu. Tohle vskutku nebudou falašové – když jejich pastejř drží v ruce hůl, zakončenou křížem. Kousek dál v rohu zahrady jiný černý pastejř, tentokrát v azurovém a blankytném hábitu s vyšitými rudými kříži, a se stejným rudým křížem na azurové plátěné koruně, předčítá svým ovečkám z písma. Ovečky ho poslouchají a nahrávají si ho na mobily.
Místo toho jsme sestoupili na nádvoříčko, ze kterého se vchází do Hrobky Panny Marie (už druhé v tomto městě). Nádvoříčko je vlevo ohraženo zdí, aby se do něj nezřítil svah od Chrámové hory. Někde nehluboko pod námi se podzemními troubami prodírá biblický potok Kidron. Vstupujeme do gotického portálu ze 12. století, ale za ním se nenachází podlaha svatyně, avšak schody dolů. Schody, které hluboce podcházejí potok Kidron, ale protože jsou vytesány do skály, tak sem žádný potok nenateče. Opatrně sestoupíme po 47 schodech až na dno krypty. Opatrně, protože schody jsou dlouhým používáním (od 12. století) notně uhlazené, tak abychom neuklouzli. (Jana má navíc dlouhou sukni, alespoň jí není zima.) Opatrně, protože krom denního světla, které nám šajní zezadu, panuje v celém podzemním prostoru posvátné příšeří ze zapálených svíček, olejových kahanů a světel chcípáčků. V onom příšeří ještě příšerně smrdí všelijaká kadidla a vonné tyčinky, které svým kouřem vidění nenapomáhají. Původní hrobka zde byla do skály vyhloubena někdy v prvním století, takže teoreticky do ní mohla být pohřbena Panna Marie. Pokud by tedy nebyla po svém ze/u-snutí uložena na hoře Sion. Její tělo však neleží zde, ani na žádném ze dvou "tradičních míst" (od 4. století) hory Sion. Jak jsem napsal ve své knížce Mír v Izraeli: "Pokud Ježíšova matka byla někde (dočasně) pochována, pak nejspíš nikoli v Jeruzalémě, ale až ve starořeckém Efezu (což jest novoturecký Ayasaluk). Tam totiž zemřel evangelista sv. Jan, který se měl dle Ježíšova přání, vysloveném na kříži, postarat o jeho matku. Ostatně Jan Evangelista byl synovcem Panny Marie, a tedy Ježíšovým bratrancem. A sám zapsal, že si svou tetu „od té hodiny vzal k sobě”. Do Efezu s nimi šla patrně i Marie z Magdaly (snad Ježíšova sestra). Místo hrobu Panny Marie nebylo dosud v Efezu nalezeno – což se stejnou logikou, jako byla použita výše dokazuje, že v Efezu skutečně ukončila svůj život pozemský."
A ta logika zní takto: Žádný ze skutečných proroků neleží ve svém hrobě. Co by to bylo za proroka, kdyby ležel! Takže když je hrob prázdný, dokazuje to skutečnou prorokovu velikost…
Pátým stoletím totiž místní historie neskončila. Stále jsme v Getsemanech, takže i toto místo zničili Peršané v onom roce 614. Křižáci ho obnovili, Saladin v roce 1187. Tedy vstupní kapli, protože kryptu samu ponechal – jen ji dozdobil oním mihrábem. Což se posléze hodilo Mohamedovi, protože ten sem mohl během svého tripu do Jeruzaléma také zajít a na vlastní oči uvidět plát ionizaci vzduchu nad hrobem "sestry Marie", jak zjistil a zapsal islámský učenec Mudžír al-Dín (Aladin). Dnes tu slouží mše pravoslavní křesťané několika církví – řečtí, arménští, syrští a kopští kněží.
A, jasně! To jsou koptové, ti v těch bílých halenách a s rudými kříži. Lezeme zase po sedmdesáti dvou schodech do světla, abychom se z hutné svatosti neudusili. A v protisvětle patříme na koptskou rodinku, mířící dolů. Dětičky mají na hlavě královské koruny. Děti jsou králi i bez korun. V Izraeli to vidíme denně, jak se jim rodiče věnují. A kolik jich mají…
Vylézáme z krypty, vylézáme i z Kidronského údolí. Od jihu sem po svahu Olivové hory mezi lány hřbitovů sestupuje Jericho Road, až za obzor zaplněná postávajícími auty. Tady se cikcatovitě otáčí do protisvahu Chrámové hory. Přes tuto komunikaci koukáme na další kostel, který jsme neměli v plánu, a ani jsme se o něj nepokoušeli. Je to kostel sv. Štěpána a to na místě, kde ho ukamenovali. Štěpánovy ostatky byly Byzantinci nalezeny roku 415, a pak už to pokračovalo jako v sousedství: 460 zde byla vystavěna byzantská bazilika. 7.století ji zničil požár, snad během perské invaze. Nový chrám postavil hádejte kdo – ve 12. století křižáci. A kdo ho v roce 1187 znovu zničil? Správně, Saladin. Už se orientujete. V roce 1881 tu bylo ještě tolik ruin, že je stálo za to francouzským dominikánům koupit. Takže kostel je poměrně nový, avšak na podlaze zůstaly zachovány původní mozaiky. Pokouším se kostel fotit přes ulici, ale v dobrém záběru mi vadí nekonečný štrůdl aut. Spokojím se se snímkem, který jsem učinil z druhé strany, z toho kusu zahrady Getsemany, co je Chrám národů.
Přicházíme k ypsilonovité křižovatce. Vpravo se stáčí zase k jihu pod hradby starého Jeruzaléma jako třída ha-Ofel. Nad ní leží muslimské hřbitovy, které však odsud nejsou za nečekaně pustou savanou vidět. Za prázdnou oblinu svahu zapadá i Zlatá brána. Hřbitovy a ta brána taky byly nejlépe vidět z Getseman. (Na fotce, na které mě vyfotila Jana, jak fotím…) Ke Zlaté bráně ale nesměřujeme. Naše pouť pokračuje vpravo, dále po Jericho Road, odkud se nám otevírá krásný pohled zpátky na svah Olivové hory i na celou olivovou zahradu Getsemany, dnes rozsekcovanou mezi různé církve a priváty, a rozrytou silnicemi. Nejsevernější její konec vypadá jako normální sad normálních oliv. Co je poněkud nenormální je, že ačkoliv je asi dvě stě metrů dlouhý, tak se v něm nevyskytuje žádný zjevný kostel nebo hrobka…
Přejdeme ulici a pustíme se stoupající silnicí ke bráně sv. Štěpána, která je známa rovněž jako brána Lví či Ovčí. Tudy se jde direktně na Via Dolorosu. Jenže je sobota, zřejmě hlavní tržní muslimský den, a dostáváme se do lisu tentokrát arabského. Z města se proti nám valí téměř neprostupná masa nakoupivších zákazníků, obtěžkaných naditými igelitkami, která obtéká dvě až tři zkamenělé řady aut, které jedou, vlastně stojí naším směrem. Bude to chtít trochu chucpe, abychom mohli prorazit.
Ale o tom až příště.
Prožito v Izraeli v sobotu 2. dubna 2016, psáno v Praze na Lužinách v úterý 28. března 2017. A hele, už to bude rok, co jsme tam byli, a mám skoro dopsáno!
PS: Koukám, že dnes jsem zdánlivě nepsal vůbec o židech. Ale to víteže jsem psal. Marie přece byla židovka, a ten její kluk nemlich taky.
*
Foto © Jana Rečková a © Jan Kovanic
(Fotografie přímo na blogu autora jsou kvůli použitému rozlišení podstatně ostřejší než na Psu. A při kliknutí na obrázek se onen rozbalí v původní velikosti.)
*
Minulý příspěvek: Rychlý otec náš.
Předminulý příspěvek: Zjevné tajemství.
Všechny dosud napsané díly vyprávění o letošní cestě do Izraele viz na blogu Šamanovo doupě, záložka Izrael.
***
Cestopis Mír v Izraeli z Šamanových předcházejících tří cest po Izraeli seženete u knihkupců, na besedách s autogramem přímo od autora, anebo u vydavatele.
Kompletní fotogalerie (2006, 2008, 2014): mir-v-izraeli.blogspot.cz

