čtvrtek 19. srpna 2010

Dokonalé bankovnictví

"Ty prevíte! Ty hajzle! Já ti dám 'operaci nelze provést'! Už mi neser!"
Jirka křičel, až na monitor odletovaly kapičky slin. Bušil přitom do klávesnice, jako by ji chtěl zničit.
Podotkl jsem: "Ale Jiříku, ten počítač za to nemůže."
Otočil se ke mě a kupodivu klidným hlasem pravil: "Já vím, ale jen chvíli počkej a pak uvidíš."
----------------------------------------------------------

Příští týden od čtvrtka 26. do neděle 29. srpna se Český Těšín a polský Cieszyn stanou hostitely srazu fanoušků fantastiky. Na tomto dvojjediném místě proběhne evropský Eurocon, polský Polcon a československý Parcon, krátce řečeno Tricon. V rámci propagace akce odvysílá Český rozhlas Ostrava tuto sobotu, tedy 21.08. v 18.30 hod., krátkou povídku Jana Kovanice (Šamana) Dokonalé bankovnictví. Zájemci si ji mohou vyslechnout jednak v rádiu, ale bude zachytitelná i na vlnách Internetu.

Příjemný poslech - a těšte se do Těšína!

13 komentářů:

drak řekl(a)...

Šamanovi:

Vy jste mne někdy pozoroval při práci, přiznejte se ;-) Tohle já totiž důvěrně znám :-)

Ono je to totiž tak, že ne, že by mne bavilo nadávat a řvát, ale když se delší dobu zdánlivě bez důvodu nedaří, tak se člověk zákonitě dožere, při tom dožrání se mu vstříkne do cév adrenalin, tím se zvýší dechová a tepová frekvence, mírně stoupne tlak a člověk si zařve a tím se dostane do té krve i kyslík, ten spolu s živinami popostrčí mozek výkonově kupředu a zpravidla se odkudsi vynoří nějaké řešení a začne se dařit, a člověk se zase uklidní, odbourá živiny, kyslík i adrenalin, tepová a dechová frekvence se zase vrátí ke svému normálu, mozek se vrátí zpět do svého utlumeného stavu a dokud se zase nevyskytne další, zdánlivě nepřekonatelný problém, tak pracovní den či noc běží poklidně dál.

Někdy si s gustem zařvu i několikrát denně, někdy je mi dopřán i týden dva v kuse, aniž bych musel svůj nebohý mozek týrat a ždímat z něho nějaký vyšší nežli obvyklý výkon.

informace řekl(a)...

Doufám, že dá Šaman text té své povídky i na blog. V sobotu tu nebudu a ráda bych si ji přečetla.

drak řekl(a)...

informaci, 20. srpna 2010 7:54:

To samozřejmě závisí na tom, k čemu se Šaman zavázal vůči rozhlasu, ale předpokládám, že Vám časem odpoví.

N.N.Nemo řekl(a)...

Draku, hezky jste odůvodnil naše řvavé nadávání počítačům. Jenom je trochu problém, pokud ho musí poslouchat nezúčastněná osoba.
Problém někdy pro ni, a pak problém pro vás, pokud je to doma. Anebo ještě hůře když je to v práci.

žibřid řekl(a)...

Možná, že počítač, coby věc, nemůže za své blbé fungování. Nicméně kde se počítač vyskytne, tam procesy přestávají fungovat.
Zážitek 1 (z roku cca 1993):
Chodíval jsem do městské knihovny o přestávce mezi vyučováním poslouchat hudbu. Výdej CD trval tak dvě minuty, akorát to vyšlo do dalšího vyučování. Pak tam zavedli počítač, bez kterého nebylo možno CD objednat. Půl hodiny ve frontě, dvacet minut dolovat z počítače informaci o tom, které CD si nikdo nevypůjčil a je tudíž k mání. V okamžiku, kdy jsem vše vyřídil, jsem zase musel odejít. Od té doby do městské knihovny nechodím.
Zážitek 2 (předevčírem):
Musel jsem koupit nějaký elektromateriál v Holešovické tržnici. Kamarád říkal: je to tam skvělý, vůbec s nikým nemusíš mluvit, do terminálu naťukáš číslo objednávky, vložíš bankovku, vrátí ti to peníze a účtenku, jdeš k výdeji si to převzít a je to. Bál jsem se hned, protože vím, že s někým většinou mluvit potřebuji, počítači prostě nevysvětlíte nic, na co není programován. Průšvih opravdu nastal. Terminál sežral mou tisícovku a pak řekl, že se vyskytla chyba a mám jít za obsluhou. Jenže hledejte obsluhu v místnosti, kde nikdo není, protože tam přece jsou ty počítače, takže co by tam obsluha dělala, že? A taky jsem nevěděl kdy terminál vyplivne tu tisícovku do dlaně někomu, kdo tam mezitím přijde. Tak jsem k němu alespoň přivázal svého psa. Po deseti minutách jsem sehnal tu obsluhu, ta mi po dalších deseti minutách vydala vrácené peníze a účtenku. Kdyby tam ten terminál nebyl, šlo by to podstatně rychleji.

STK řekl(a)...

Jsem tak starý, že jsem zažil i "dobu předpočítačovou".

Tedy: počítače už byly, obrovské, sálové, též děrnoštítkové stroje už léta dělaly tu hnusnou mechanickou robotu, u které se není dobré splést (třeba výplaty)ale mezi lidma nic. Mechanický kalkulátor NISA a "Kapesní Samopočtář". Inženýři měli logaritmické pravítko, zvané "logáro". (Neplést prosím s vojenskou základnou českých vojsk v Lógaru - Afghanistán.)
Ale můj táta, který zběhl ze zvukařiny a začal dělat na velkém počítači občas míval doma věštecké promluvy o tom, že počítače se budou - považte! - běžně používat i v domácnosteh!

Takže když se objevily v prodeji jedny z prvních 8-mi biťáků Didaktik Gama, koupil jsem ten výmysl pro divadlo. A začal zkoumat, k čemu všemu by se ta pitominka dala používat. Jedna z prvních funkcí byla databáze zvukových efektů. Sice se musela i s programem napřed nahrát z kazeťáku, což trvalo několik minut, ale pak ta rychlost! Za pár sekund mi Didaktik vypsal všechny zvukové efekty i s jejich umístěním na páscích.
Pravda. trochu mi mé nadšení pro novou techniku kalil fakt, že moje žena pomocí svého tlustého sešitu požadovanou informaci věděla o několik minut dříve než počítač, ale...

A teď vlastně jen přecházím od jednoho počítče k druhému. I ten mixpult je specializovaný počítač - jenom trochu jinak vypadá. A databáze, nyní několiksetkrát rozsáhlejší mi odpoví na dotaz po síti 100 MB za 1-2 sekundy. Ale to už moje žena dávno sahá do patřičného boxu pro požadovaný minidisk a praví "...je to ID 27...".
Jenže žena mi loni zbaběle odešla do důchodu. A nikdo jiný archiv zpaměti nezná - jsou to přece jenom desetitisíce položek. /;-(

Takže mi zbývají už jen ty počítače...

Šaman řekl(a)...

Ano, ano, mechanický kalkulátor Nisa, potomek mechanických kalkulátorů továrny počítačových strojů Mira, jež byla za první republiky ve vlastnictví firmy Kovanic & Company...

Šaman řekl(a)...

Milá Informace, povídka je fyzicky i právně v mé moci, avšak v současnosti leží společně s asi 25 dalšími povídkami u nakladatele, který se rozhoduje, jestli mi vydá sbírku povídek. Smlouvu ještě zdaleka nemám, ale kdybych ji měl, záleželo by zejména na nakladateli, jestli ji v rámci reklamní kampaně k vydání dovolí vpustit na net. (Zatím jako bych ji měl...) Tuhle povídku asi pustíme minimálně na blog - ale až před případným vydáním. Nebo ji sem dám po případném nevydání...... (Do rádia bylo poskytnuto dříve než k nakladateli:)
\ :-))

STK řekl(a)...

Ó, Šamane:

Něco o počátcích "umělé (mechanické) inteligence" v Čechách - to by byl (aspoň pro mě) hodně zajímavý článeček...

P.S.: Když jsem jako dítě Nisu odkrytoval a koukal, jak to ta mašinka dělá, že umí čísla sečíst, převést řády a případně (novější model) i násobit, strávil jsem u toho výdobytku techniky několik šťastných hodin....

Šaman řekl(a)...

V roce 1961 jsme je vyváželi do Japonska - a to si už Japonci dělali k tomu elektrický násobení. Už tehdy to byl 40 let starý prošlý US patent...
Nisa Proseč je vyráběla ještě na začátku 70. let - ale už si je nikdo nekupoval...

Pedro řekl(a)...

Kurňa, že bych nakonec do toho Těšína zajel? Určitě tam bude Sapkowski - že bych se zeptal, jestli se na mne pamatuje. Ale asi se pamatovat nebude - když byl před mnohými lety Parcon v Ústí n. L., tak jsem ho pomáhal pořadatelům - študákům - na ulici dostat do auta, aby ho odvezlo vyspat se na kolej. Byl už značně "společensky unavený" a odmítal nastoupit do auta - zřejmě už "nebral" češtinu. Ale když jsem ho polsky přesvědčil, že je móc a móc unavený a měl by si jít odpočinout, tak spořádaně nastoupil. Ovšem jak s ním pak pořídili při vystupování u koleje, to jsem pak raději nezjišťoval. Stalo se to před budovou UJEP v ul. České mládeže. Z toho Parconu jsem si přivezl řadu sci-fi knížek v polštině (byla tam burza), mimo jiné i toho Heinleina (Wkładaj kombinezon i w drogę). Dávno již tomu ...

Šaman řekl(a)...

Sapek tam bude: http://tricon.info/?page_id=43&lang=cs

A spousta dalších lidí:
http://hell.pl/arex/2010/Tricon_2010_data_and_timetable_subjects_days_horizontal.html

Nakonec i ten "program mimo program...":
http://tricon.info/wp-content/uploads/2009/02/Imprezy-towarzyszące-CZ.doc

Šaman řekl(a)...

Sapek tam byl - a zase se se vožral. Nakladatel povídky nevzal, neb jsou "mimo žánr". (Žánrem je fantasy, ale i military.) Takže se potěšte alespoň tady..