pondělí 23. srpna 2010

Rostou

Letos přiletěly Perseidy na začátku ramadánu, čili měsíc jde nahoru, opouští nárazovou stranu Země a nevytváří deštník před pádem houbových spor na povrch planety. Na minulou středu jsem si vzal den dovolené, abych zkontroloval invazi extraterestriálních vetřelců na místě nejlepším - na svém místečku uprostřed křivoklátských lesů, kde jsem snad už asi deset let nebyl...



Avšak už od pondělí jsem kombinací nepříznivých povětrnostních vlivů a vlastní hlouposti pociťoval pozvolné tuhnutí šíje. A když jsem se ve středu ráno probudil, bylo jednak hnusně a jednak jsem nemohl hnout hlavou. Ráno jsem strávil nepohodlným ležením, příjemným čtením knížky o Heechee a občasným spaním, doktorka ordinovala až odpoledne. Byl poslední den před její dovolenou a chodili k ní i klienti sousedního doktora, který měl dovolenou sám. Dvě hodiny jsem si vyčkal v čekárně a pak vyfasoval recepty a doporučení na neurologa. Léky zabraly tak, že jsem už ve čtvrtek mohl jít v klidu do práce. Dobrá dovolená!

Jako vedlejší příznivý efekt beru zjištění, že nejpohodlnější pozice v tomto nepříjemném stavu je zcela přirozená - a také moje nejobvyklejší: Vsedě u stolu, s hlavou nachýlenou k monitoru a rukama rozloženýma na klávesnici...

Protože jsem pro sichr odpísknul svoje víkendové potápění , měl jsem najednou den volna. A na houby se jelo! Tedy v sobotu. A bylo vidět, že houby rostou mocně: Jednak se to pozná podle aut, zaparkovaných na kraji lesů, a jednak u těch aut stály bramborové košíky, po okraj naplněné houbami. Protože jsem nevstával v pět, ocitl jsem se na místě až před jedenáctou. Ale jel jsem s dobrou náladou, protože tam nikdy předtím žádné auto nepřekáželo. Tentokrát tam však už stála auta tři, kolem jednoho pobíhala paní Homolková a volala na lesy: "Hele, táto, tak už mám do polívky," svírajíc ve svých ručkách dva hřiby... Vetřelci naštěstí odkráčeli jiným směrem, než jsem měl v plánu já. Asi dvě stě metrů od silnice je takový březový hájek, a tam růstávali kozáci.

Jenže za deset let je z hájku vzrostlý les a plochu pod břízami zabrala vlasatá tráva. Nic to, už jsem měl v košíku výběr růžovek a hnědých hříbků. A šel jsem dál, přes bažinu a potok do stráně, kolem kališť divočáků, habrovým hájem až na kraj průseku. Co už může v takovém háji, na kamenitém povrchu pokrytém spadaným listím růst? Ale došel jsem dobře až na na okraj háje.

Před lety jsem si to svoje místečko vybral za pomoci turistické mapy 1:50.000. Ještě neexistoval Google, ba ani mapy.cz. Hledal jsem místo mimo hlavní tahy, místo, kde by byla větší louka uprostřed lesa a našel ho. Alespoň podle té mapy z Klubu českých turistů. Nad loukou se k severu k sobě tiskly vrstevnice, označujíce, že tam je svah. Svah, ze kterého na louku teče voda. Na kraji lesa a louky, kde je vlhko od severu a slunce z jižní louky, tam porostou! I sedl jsem do rodinného trabanta a po hodince jízdy zaparkoval na tom vydumaném místě. Otevřel jsem dveře - a stál po kolena v porostu bedel vysokých. Další tři hodiny jsem strávil v dohledu vozu. Domů jsem přivezl hub tři plné krabice od banánů...

Protože jsem zmoudřel, šel jsem letos přímou trasou, vstříc novým obzorům. Překonal jsem past hned u silnice, kde to vypadalo s houbami jako na Ladových obrázcích. Hřiby žlutomasé jsem nezkoušel - bývají hodně červavé. Avšak několik macatějších exemplářů jsem sebral pro chuť. Nebyly červavé! Takže jsem šel klikatě rovnou čarou. A na kraji onoho zmiňovaného habrového hájku našel rodinku hřibů. (I s tetičkou růžovkou.)  Když pod habry, tak hřibů habrových - kdyby takové byly. Tak tedy hřiby dubové jsem našel. Myslel jsem si. Ale úplně nejdříve jsem myslel na hřiby hořčáky. Bělavé podhoubí u jednoho varovalo. Ale zatímco bílé trubky žlučníku bývají zamlada bílé, ale pak jemně zrůžoví, zde byla bílá jen u jednoho exepláře - ostatní se žlutě zelenily. Doma po konzultaci s Atlasem tržních a jedovatých hub jsem usoudil, že jsem sebral pravé hřiby plavé!

A pak jsem šel dále houbovou krajinou, i na kopec se vyšplhal, pod mysliveckým posedem pokácel ty nejhezčí bedly. Nejtěžší byly ty dva kilásky zpátky k autu. Plný koš mne tížil, klobouky bedel mě nutily držet ho od těla. A doma pak byla spousta radosti. Naštěstí si část úlovku odnesla dcerka a na smaženici druhý den přikvačil synek. Samozřejmě nejdříve jsme se vypořádali s bedlami - obalované hlavy jako řízky - mňam! Ostatně - právě jsem dovečeřel výborný houbový guláš s rýží. Něco je ještě navaříno - no a v sobotu a neděli večer jsem krájel hubstvo ku sušení. Naplnil jsem dvě sušičky...

Krásně bylo! Konečně jsem mohl poskytnout bojový křest svému spešl houbovému nožíku. Smetáček na jeho jedné straně působí dost srandovně, ale musel jsem uznat jeho užitečnost - hlavně u růžovek. Zahnutí čepele se mi původně zdálo být zbytečně zaumné - ale tenhle křivák oškrabuje houby dvakrát rychleji, než rybička. (A když si zvětšíte obrázek, zaznamenáte i centimetrové měřítko:) S jednou věcí jsem nepočítal - že tento nový nůž bude čerstvě ostrý a drobně jsem si pořezal prsty. Tak, drobnou oběť jsem přinesl houbovým duchů - či mimozemským návštěvníkům, kteří v tak krásné symbióze pěstují les.

Ještě ke křivoklátským lesům - rozkládají se tak samozřejmě na svých desítkách kilometrů čtverečních, že nás ani nenapadne, že na těchto místech se rozprostíraly vždy hluboké hvozdy. Tedy minimálně od dob, kdy se na naší planetě objevily stromy. Od středověku zde byla královská loviště, jejich součástí je i prezidentská lánská obora...

Sobotní výlet do věkovitých houbovišť měl pro mne ještě jeden zvláštní význam: Bylo právě výročí ruské okupace - ano, vzpomněl jsem na to, ale vůbec mě to netankovalo...
\ :-)

Psáno v Praze dne 23. srpna 2010

5 komentářů:

informace řekl(a)...

Šamane,
The New York napsal, že šestadvacetiletá Alina Kabaeva,gymnastka a politička (je poslankyní za Putinovu stranu) povila V.V.Putinovi syna.
Kabaeva syna porodila, ale tvrdí, že není Putinův.
A Vy pořád o houbách s nosem namířeným k zemi!

STK řekl(a)...

Vážená informace,
já se domnívám, že Šaman se naopak pohyboval ve vyšších sférách s pohledem upřeným k nebi: všiml si Perseid a dokonce nakousl teorii panspermie, což je v oslavném článku o "hříbkách" dost nezvyklé.

Jak s tím spojit dalšího Putinova levobočka ale fakt nevím... ;-)

Šaman řekl(a)...

Putinův údajný syn mě netankuje! Ale návštěvníci této hospůdky mají možnost povídat si o čemkoli, co uznají za vhodné.
Ovšem jídelní lístek sestavuju já...
\ :-)

informace řekl(a)...

STK a Šamane,
ona by ta zpráva o údajném Putinovu synu taky nebyla tak nic zvláštního v tom moři letních drbů, co najdeme v novinách. Jenže je podivuhodné, že to ruské noviny z New York Times přetiskly, když vezmeme v úvahu, že před dvěma lety ze záhadných důvodů zanikl ruský Moskovskij Koresponděnt, který několik měsíců před tím otiskl zprávu o Putinově poměru s tou mladou dámou. To jako na potvrzení, že v té zemi skutečně existuje svoboda tisku. Kromě toho ruské noviny píší, že po měsících se znova objevila na veřejnosti Putinova žena Ljudmila, o které se nic nevědělo a všichni se ptali, kde skončila.
Z těch různých drbů, neboli společeského gossip, bych měla napsat o velké aféře kolem předsedy italského senátu Finiho, které jsou po celé léto plné noviny. Jenže je to moc složité, zapadá do toho hlavně politika, pak pochybné chování nové družky pana předsedy, zlodějny atd. Takže se o tom rozšiřovat nebudu. Jen bych chtěla připomenout staré přísloví: když chce Bůh potrestat starého mužského, dá mu mladou ženu. To by na Finiho dobře pasovalo, v padesátce se zbláznil, nechal manželku a dal to dohromady s touhle třicátnicí, která notně přispěla svým chováním k tomu, že ho už všichni ochvístali natolik, že nedokáže ani otevřít hubu, aby něco namítl na svou nebo její obranu. Ta dámička měla před tím poměr s nějaký šedesátiletým bohatým podnikatelem a když ho okradla o značnou část majetku, pustila ho k vodě. A její bratr prý okradl Finiho stranu asi o milion euro nějakým fiktivním prodejem stranického majetku.
A další gossip - ne gossip. Tony Blair se prý chystá otevřít vlastní banku jen pro vybrané klienty. Základním kapitálem prý budou výtěžky z prodeje jeho pamětí. Kolik se může na takových pamětech vydělat, nevíte?
Sbírejte houby dál, Šamane, ale nevíte ani o kolik zábavy přijdete.

informace řekl(a)...

Sbírat houby je nebezpečné. V posledních deseti dnech zemřelo v Alpách 6 hledačů hub. Na zranění při pádu do nějaké rokle.
http://www.ilgiornale.it/milano/cercatori_funghi_altri_due_morti_vittime_trentino_e_val_vigezzo/lombardia-trantino-val_vigezzo-verbania-santa_maria_maggiore-cercatori_funghi-boschi_alpini-fungaioli/26-08-2010/articolo-id=469330-page=0-comments=1