pondělí 13. prosince 2010
O schopnosti odpouštět
(Autor: STK)
Proklikal jsem se předevčírem do míst na síti, kam nechodím tak často. A uvědomil si, že si jako obyvatelé naší malé české kotlinky patrně nezasloužíme ani to, co máme. Před totální beznadějí mě chrání jenom to pomyšlení, že kolem „kotlinky“ to vypadá podobně, stejně, tu o něco lépe, tu i hůře.
Přečtěte si článek o antisemitské urážce a uvědomte si, že primární událost se stala nejméně před třiceti lety. A překladatelce Kateřině Sidonové přesto stálo za to „odhalit“ identitu hloupého hocha, který v gymnaziálním věku nebo o něco málo později vedl postpubertální, velmi neuctivé řeči o židech.
Kdyby si měl člověk pamatovat všechno, co kdy kdo o kom řekl, jednak by potřeboval hlavu zvící velkého škopku, jednak byl nebezpečný nejen svému okolí, ale i sobě - pořád by se překlápěl hlavou dolů. Já vůbec netvrdím, že vést takové „silácké řeči“ je správné. Také si nemyslím, že by se někdo, kdo nosí stejné jméno jako vrchní rabín v Česku neměl ozvat, když se někdo o někom vyjadřuje neuctivě. Ale po třetině století ztotožnit tehdejšího žvanila s konkrétní osobou – tak na to musí být jeden hodně zlý - nebo naivní.
Efraim ben Alexander, jak zní jméno Karola Sidona v hebrejštině, by se asi něčeho takového nedopustil. Jak jsem ho poznal, je to člověk životem hodně prověřený a tím pádem i smířlivý. Dokáže bezpečně odlišit věci důležité od těch podružných. Mluvil jsem s ním (tuším v roce 1990) při příležitosti inscenování jeho hry „Shapira“ v ostravském Státním divadle, takže tenhle poznatek mám z první ruky. Proto, aby gojim pochopil, o co jde židům, udělal Karol Sidon svým dílem víc, než kdo jiný.
A ono „senzační odhalení“ na blogu překladatelčině? Prostě od někoho, kdo se jmenuje Sidonová bych to nečekal. Je to kontraproduktivní a dost hloupé. Působí to jednoznačně jako nesnášenlivý, mstivý akt. O židech bych něco takového nemohl tvrdit. Ti, které znám, jsou lidé k jinověrcům dokonce tolerantnější a chápavější, než příslušníci jiných církví. Asi nebudou všichni židé i Židé svatí. Ale rozhodně tam situace nebude horší, než v jiných vírách nebo u nás, bezvěrců – agnostiků. (Nepíšu ateista! Ateismus je totiž nevyvratitelně pevná víra v to, že Bůh neexistuje a věřit v Něj je zločin.)
Jediné, co mě občas poněkud zaráží je to, že židé nikdy neopomenou v diskuzi vytáhnout to jejich „Už dva tisíce let trpíme!“, holokaust a všechny pogromy a křivdy, kolik jich jen za dobu lidské civilizace bylo. Nikdo rozumný nic z toho nepopírá. Bylo jich opravdu „neúrekom“. Ale jako věčná zásluha, „permanentní lístek do první řady“, je to, myslím, málo. Jiní také trpěli. Co se dá dělat, taková už je historie.
Tak to je jedna strana mince. Teď ta druhá: Proč muzikant Dan Šustr reagoval tak prudce, žalobou? Tak tam se divím méně. Vzhledem k povyku, který spustí média, politici, příslušníci různých podivných spolků a „skorocírkví“ (Antifa a spol.) vždy, když se někdo neobratně nebo svobodomyslně vyjádří jaksi „mimo povolenou toleranci“ a řekněme rovnou, vzhledem k následné štvanici, pokud se takto projeví osoba ne zcela neznámá je to zřejmý hudebníkův „princip preventivní opatrnosti“. Kdyby něco takového nechal být nebo odbyl tím, že to řekl „z mladické nerozvážnosti“, tak si dovedu představit reakce „Tak někdo takový přece nemůže veřejně vystupovat!“ „ Naše děti nesmějí poslouchat nějaké antisemity!“ „Co na to Český rozhlas?!“ Myslíte, že přeháním? Kdepak, zalistujte si v Blesku, Mladé frontě a podobných tiskovinách. Že je to trapný bulvár? Jistě, máte pravdu. Ale co jiného najdete na stránkách. Co jiného obsazuje první příčky čtenosti na webech?
No vidíte. Je to samozřejmě proto, protože „lid si to tak žádá“, lid to tak chce, kdo chce mít sledovanost, ten musí vyhovět hlasu lidu, protože jinak nedostane dostatek zadání na reklamu a bídně zanikne... Takže běžný „žurnalist“ se prostě chová jak jeden ze smečky vlků. Musí. Když je někdo označen, všichni se něj vrhnou, strhnou jej na zem a… …a co?
A nechají ho většinou být, protože to už není pro P. T. čtenářstvo zajímavé. Hledají novou oběť, novou kauzu. Nové palcové titulky. Že ten, kdo byl cílem předchozí štvanice už má nevratně poškozenou lidskou a profesní pověst? Koho to zajímá!? Měl být pěkně konformně schován v davu – nebo spolupracovat s médii na své obhajobě. Že nebylo co obhajovat? Vždy je přece co obhajovat – jsou z toho další titulky, další vyprodaná vydání, a „klikometry“ opět vydají svá svědectví o zájmu veřejnosti. Budou zakázky na reklamu, budeme se mít fajn...
Takže Daniel Šustr se bránil, protože musel. Kateřina Sidonová ho ale „ztotožňovat“ nemusela. Tou svou nepromyšlenou snahou o jakousi „naprostou spravedlnost“ dosáhla jenom toho, že si leckdo, kdo o tom příliš nedumá, řekne: „Ti Židi jsou ale nesnášenlivá cháska! Ani po třiceti letech ti nic neodpustí. Pozor na ně!“ A už je jeden nelichotivý názor začíná rozšiřovat...
A kdo za to vlastně může? Dan Šustr, protože měl za mlada velkohubé řeči a snažil se vypadat jako tvrďák? Překladatelka titulků Sidonová, protože to nedokázala ani po třiceti letech zapomenout, přejít? Nebo Vašek Drchal z Lidovek, který potřeboval zajímavý námět na svůj článek aby mohl uživit svou rodinu? Myslím, že každý trošku. Někdo víc, někdo míň. Nejvíc asi ale „ta naše povaha česká.“
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
5 komentářů:
Krista, to se tady zasejc řešej problémy ...
Vina, odpuštění ... Už dneska můžem bejt v pekle, páč nás třeba přejede náklaďák, a my se budem zabejvat ňákym vodpouštěním.
No tak dobře, jéžišmarjá. Když je to tak důležitý jako, tak teda jo.
Tak copak nám vo vodpouštění říkaj papeženci ? Ty s takovejma věcima maj hafo zkušeností, nasbíranejch za 2000 let nepřetržitý existence firmy. A taky katechismus. Tak se do něj podívejme. Tady : http://www.katechismus.cz/
Kruci, ty kluci papeženecký furt melou něco vo pokání; že jako NEJDŘÍV pokání (hříšníka) a teprve POTOM vodpuštění. To může bejt sakra problém, že, jako.
Co to vlastně je, to pokání ? Takže píšu „pokání“ do toho vokýnka, klikám, a ... Jéžiš, tady toho je. A samej Pánbu, hříchy, kněžouři, milosrdenství ... K čertu s tim ! My přece potřebujem nějakej jednoduchej návod k použití. Prostě co mám zmáčknout, za jakou páčku zatáhnout, aby to fungovalo jak potřebuju. Aby mi bylo vodpuštěno hned a bez velkejch nákladů, jasný ?
Takže třeba tady : „Lítost zaujímá první místo mezi úkony kajícníka. Je to ´bolest ducha a odsouzení spáchaného hříchu, spojené s předsevzetím v budoucnu už nehřešit´.“
No do boha. Tak to se kouknu rači jinam.
„Pokání vede hříšníka k tomu, aby ochotně snášel každé utrpení; v jeho srdci ať je zkroušenost, v jeho ústech vyznání, v jeho skutcích veškerá pokora a plodné zadostiučinění.“
No to je vono. Do srce mi nikdo nevidí (jen Pánbu, a ten žádnej nejni), můžu se klidně i k něčemu malýmu přiznat (formulaci poradí advokát), pustim ňákej ten groš. A bude.
A tomuhle : „Lítost (nazývaná také kajícnost) má být inspirována důvody vyvěrajícími z víry. Vzniká-li lítost z lásky k Bohu, říká se jí ´dokonalá´; má-li základ v jiných důvodech, nazývá se ´nedokonalá´.“ se my dokonalí ateisti můžem z duše zachechtat.
Chachacha.
To STK:
Máte tam jeden zásadní omyl: Ateismus není víra, že bůh neexistuje. Ateismus je konstatování, že neexistuje žádný důkaz, který by existenci boha potvrzoval. A pokud jde o "fanatismus": Ateisté jsou v podstatě nábožensky nejtolerantnější (protože náboženství jako náboženství - exkrement jako exkrement), pouze začínají být napruzení v situaci, kdy se jim nějaká bezcenná hov@da snaží svou víru vnucovat. A dle mého soudu většinou reagují nepřiměřeně mírně.
Pravdu díš, soudruhu a soukmenovče Pergille !
My Češi, nejateističtější národ Západní Asie, jsme tolerancí doslova proslulí. Ovšem když nás ta bezcenná věřící hov@da přesvědčovala o existenci svých bohů resp. o blahodárnosti víry (v Boha, nikoli tedy zdravé víry ve Stranu, Spartu, Gotta atd.), tak jsme s nimi prostě MUSELI udělat krátký proces.
Současné hrůza, kapitalismus a demokracie, je přímým důsledkem naší nepřiměřené mírnosti v zacházení s křesťany a sionisty. Kdybychom s nimi naložili stejně tolerantně jako s Němci, mohli jsme se i dnes těšit z krásné ateistické socialistické přítomnosti.
Až tuhle prostou pravdu pochopí masy našich pracujících, revoluce se bude moci opět vydat na vítěznou cestu.
Mír chýším a hospodám, válku palácům a kostelům !***Volte ČSSD a KSČM !
Ano, Aspergille! Vy jste živoucím důkazem této tolerance a umírněnosti!
Mám pocit, že jste výše zmíněný blog K.S. vůbec nečetl. Ale to jste asi měl, když už se k této věci chcete vyjadřovat. Kdybyste to udělal, věděl byste, že ten blog není vůbec o Danovi Šustrovi a hlavní myšlenkou blogu nebylo ukázat na někoho prstem a říci: ten a ten se zachoval tak a tak. Jsou to tři vzpomínky z dětství a mládí, které mají (podle mého) čtenářům přiblížit, jak se v takových situacích cítila. Jak se cítila, když byla konfrontována s antisemitismem (sama ale uvádí, že si není jistá, zda šlo o antisemitismus, nebo jen o obyčejnou lidskou tupost). Navíc autorka nezmínila příjmení člověka, který se tak údajně zachoval, jen jméno kapely, ve které tehdy hrál.
Jistěže to bylo zbytečné, protože o to kdo to byl v článku vůbec nešlo. Nicméně váš text vychází zřejme jen z článku, který vyšel v lidovkách.
Okomentovat