(a užít si Jeruzalém)
Poněkud jsme se s Janinkou zdrželi u pátého zastavení na Via Dolorosa. Kde mi někdo podal ruku ze zdi. Ale nejspíš to bylo jinak. Z povrchu onoho ďolíku ve tvaru lidské dlaně vystupují jakési žilky pevnějšího kamene. Když se o ně opřete, pak nastane nejspíš nějaká akupresura a dlaň se může mimovolně sevřít. Třeba. (Další pěkný apokryf!) Teď už kráčíme do stoupající schodové prodejní uličky k zastavení šestému. Kolem prodejen s pohlednicemi a tričky, s barevnými hadry a kabelkami, kolem arménského obchodu s arménskou keramikou. Moment – Arméni by měli být v Arménské, a ne v Muslimské čtvrti, ne? Omyl. Obchodníci jsou v Jeruzalémě všude, a Via Dolorosa je pro ně skvělou destinací. Ostatně tu nejspíš mohou být i nějací židovští obchodníci, jak můžeme soudit podle zavřených krámů. Jestiť šabat… A vida, tady na zdi visí obchod se sandály.
"Ty by se mohly hodit."
Pod půloblouky, oblouky a klenutými stropy přicházíme k zastavení šestému. Poznáme ho už zdáli – podle davu zbožných poutníků. Některé ženy v bílých šátcích poklekají před sloupkem, zazděným do zdi, kde před dvěma tisíci lety možná stál, ale spíše nestál. Je na něm vyryt latinský nápis "6st pia Veronice faciem Christi un teo deterci". Jsme na místě, kde jistá Veronika podala Ježíšovi šátek, aby si mohl otřít zpocenou a zkrvavenou tvář. Praví další apokryfní legenda. Psal jsem minule, že většina zastavení na Cestě bolesti jsou založena na apokryfních historkách. Tahle je však superapokryfní. Zatímco Marie, Šimon Kyrenský nebo Pilát jsou osoby, které známe z evangelií, a na různých zastaveních se popisují jejich nedoložené činy, pak jakási Veronika v Písmu vůbec zmíněna není! Však také první papežové zuřivě popírali apokryfní legendy, než se s nimi smířili – a nakonec fakticky přijali. A Veroniku dokonce prohlásili za svatou – a to hned dvakrát. Zatímco evangelisté o Veronice ničehož nenapsali, původní prostá legenda rostla a bytněla, čím více času uplynulo od popisované události. Vykladači našli, že ona hodná osoba byla totožná se ženou která se zázračně uzdravila, když se dotkla Ježíšova roucha. A tato Veronika, konkrétně sv. Veronika z Caesareje Filipské, má svátek 12. července. Přičemž další svatá Veronika prý svatý šátek (do nějž je, jak známe z desítek filmů, obtisknuta Kristova tvář) odvezla do Říma, kde ho měla předat historicky existujícímu papeži Klementu I. (tedy někdy v letech 91 až 97, kdy seděl na stolci). Tahle sv. Veronika má svátek 4. února a na Via Dolorose je jí zasvěcen přilehlý kostel, konkrétně Kostel tváře Krista Svaté Veroniky. Nachází se tu i patriarchát Melchitské řeckokatolické církve. Podle jiných pramenů zde stojí Kaple Malých sester Ježíšových, a to na fleku, kde "podle tradice" stál dům dvojjediné Veroniky. I když jde o fikci, pak v reálném příběhu nějakého anonymního vězně, který se tudyma mohl trmácet na Golgotu, se nějaký takový projev soucitu mohl stát.
"Je to příjemný, že tě někdo podpoří, když je ti nejhůř."
"Se břevnem možná, ale kříž se již blíží."
Pokračujeme na západ, tentokrát už Křesťanskou čtvrtí, ale ono se to tu opravdu nedrží doslova, protože i zde je spousta arabských krámků. Teď jdeme po ulici el-Khanqa (pro mne už navždy mnemotechnicky "el-Kšanda"). Po dvaceti metrech se vlevo na zdi objevuje další kovový knoflík, zastavení číslo VIII. Zde je ve zdi řeckého kláštera umístěn kruhový kámen, jakási pečeť, či snad zbytek nějakého kamenného mlýnku, neb v jeho středu se nachází otvor. Z něho vystupuje vytesaný kříž s římskými písmeny a číslicemi. Dnes pro dav poutníků nefotografovatelný. Na tomto místě měl Ježíš dle legendy napomínat ženy, aby pro něj neplakaly. Legendu samu neznám, evangelisti ji nezaznamenali. Jenže asi je to lidské plakat, když vidíte, v jakém stavu je váš přítel, anebo i cizí trpící člověk.
"Musel to být smutný pohled, ale pláč byl zbytečný."
Po pouhých padesáti metrech tahle odbočka Via Dolorosa končí. Před námi se klene oblouk na špici ozdobený křížem, jehož břevna tvoří další kříže. Průhledem pod obloukem je vidět jedna z kupolí chrámu Božího hrobu, ozdobená klasickým křížem. Vpravo je cesta ohraničena zdí koptského kláštera svaté Heleny. (Sem bychom mohli dojít přímo z el-Kšandy, kdyby tu ten kostel nestál). Na boční opěrné zdi je umístěn další kovový knoflík s číslem IX. Podle legendy zde Ježíš potřetí upadl. (Anebo Šimon Kyrenský, jenž ono břevno dle synoptických evangelií nesl?) Pod označením zastavení je v rohu opřen nosicí turistický kříž. Za přesně neurčený poplatek si ho můžete půjčit na začátku Via Dolorosy u Kláštera bičování a donést až k Božímu hrobu; odnos zpátky pronajimatelem je v ceně. Tentokrát ho někdo opustil už před finále, asi byl příliš unaven. Nějaký bavič z další výpravy se o něj opřel a nechává se fotit na veselý snímek, nejspíš na fejs.
"Jestli chceš, tak ti ještě půjčím hřeby."
Tentokrát jsme nevlezli do koptského chrámu s podezřele nízkou echtovní gotickou klenbou a podezřele nízkými antickými sloupy s hlavicemi v úrovni očí (dnešní podlaha ve výši prvního patra původních chrámů). V krámku se suvenýry jsme vloni neobdivovali barvotiskové obrázky. I když šlo o velice nábožné suvenýry, husitská křesťanka Jana vloni odfrkla: "To by je Ježíš hnal!"
"A převrhl stolky s těmi modlami."
Místo do chrámu koptského jdeme vlevo na plácek, kolem něhož se zvedají různé věže. Před námi na jihu je to zvonice kostela Vykupitele, vpravo pak už báně chrámu Božího hrobu. Jsme vlastně na střeše (arménské) kaple sv. Heleny, což je nejvýchodnější část souchrámí Božího hrobu. Uprostřed dvorka se vyjímá nízký válcovitý domek s omšelou kamennou kopulí. A bez dveří! Není to totiž domek, ale lucerna podnožní kaple. Nevypadá to tu moc jako střecha, spíše jako náves africké vesnice, na jedné straně s řádkou hliněných domků. A skutečně zde bydlí Etiopané. Tedy příslušníci církve etiopské. Echtovní černošští křesťané, spíše Habešané. Vídal jsme je tady, jak sedí na plastových židličkách a rozvážně rozmlouvají. Dnes tu nejsou, zalezli do domků. Hliněná ulička přetéká kohortou turistů. Už jsem o tomto místě (nejen já!) psal, takže se mohu ocitovat:
![]() |
2008 |
2017 |
"Já měl tedy jiné starosti."
Od loňska je tu velká změna: Střechu "afrického" kláštera kryje trubková konstrukce, která nese střechu z vlnitého střechu. Visí z ní velké modré plachty, které zakrývají stavební ruch. Takže už do kláštera neprší, a snad ani nespadne. Zjevně někdo (Koptové? Etiopané určitě ne, ani UNESCO, to spíše jeruzalémská radnice) začal po letech s rekonstrukcí, takže souchrámí Božího hrobu nespadne.
Vcházíme s Janinkou do chrámu. Vpravo se nahoru vinou schody. Kteréžto jsou místem zastavení číslo X. Zde římští legionáři Ježíše svlékli, načež o jeho oděv metali los. Toto už má oporu v Novém zákonu, jako všechna zbývající zastavení Křížové cesty. Samozřejmě se tak nestalo na těchto konkrétních schodech, ale na skále, která zde tehdy stávala.
"Člověk by se normálně styděl, ale v určité situaci je vám to už jedno."
Skála golgotská zde byla nepochybně ještě až do roku 326, než se tu začalo se stavebními úpravami, které skončily roku 335. Tehdy na tomto místě nechal císař Konstantin na přání své matky sv. Heleny postavit první baziliku. Golgota zde tedy už dávno není. Zbyl z ní jen jakýsi ohlodaný kamenný suk. Téměř celá byla odtěžena, aby měli věřící bezbolestný přístup na onen nejsvatější flek.Vylezeme po schodech nahoru a ocitáme se zase v nepřehledném davu. Kdyby bylo vidět více, zpozorovali bychom oltář, připomínající poněkud krb. Jsme u zastavení XI. Zde byl Ježíš přibit na kříž. Hned za ním je Dvanáctka: "Uprostřed zlatých a rudých ozdob se tu vznáší plechoidní krucifix v měřítku 1:1. Na stropě nad krucifixem jsem ve stínech nepostřehl medailon z dob křižáckých válek, ani mozaiku z roku 1937, která ho obklopuje. Více mne zaujala poněkud děsivá představa, že zde byl někdo – kdokoli – ukřižován, a že ten prostor, který jeho zmučené tělo zabíralo, je vyplněn tímto artefaktem. Protože tady někdo určitě ukřižován byl. Za stovky let, co Golgota sloužila jako popravčí místo, to bylo nejspíše tisíce lidí. A protože se tak dělo v Izraeli za římské nadvlády, pak pochopitelně tisíce Židů. Ten jeden Syn člověka se mezi nimi historikům nějak ztratil…"
"No, dneska by mě tu udupali."
"Ono je to čtyřdimenzionální…"
Z okula Anastazis se snáší sloup slunečního světla. Osvětluje svatyni a ukazuje první velkou změnu, které jsem si všiml: Svatyně, či kaple, se vyloupla z černé kovové konstrukce, která ji léta chránila před rozpadnutím a jež jí dodávala vzezření ponorky, plující na moři. Rekonstrukce byla dokončena a tato kaple dnes září růžovým mramorem. Jenže o co je kaple krásnější, o to hustší je dav, jenž ji obtáčí. On to není ani tak dav, jako dvanáctiřadá fronta, v níž čekati bychom museli několik hodin. Takže ani letos jsme se nešli podívat do té odtěžené díry. Raději jsme to zkusili kousek dále, kde se nacházejí originální jeskynní hroby v originální skále. Tohle je prý hrobka rodiny Josefa z Arimatie. Takže Ježíš mohl klidně ležet zrovna tady, a bez fronty.
"Anebo kousek vedle, myslím."
Avšak i dnes se tudy valí davy. Vydáme se tedy s Janinkou směrem na východ, ke kapli svaté Heleny kde bývalo intiměji a temněji. Ale i zde je plno. Je to tu nějaké světlé. Jasně, rekonstrukce se nevyhnula ani téhle části. Takže to tady vůbec nepoznávám. Dokonce jsem si ani nevšiml toho, co mě zasáhlo poprvé: Je tu za skleněným oknem vidět kus rostlé skály Golgoty, pár metrů pod tím místem poprav. Cestou tam jsem to okno úplně přehlédl! Jana je z toho cirkusu dosti otrávená, takže se hned hrne zase zpátky. Nechci, aby se mi ztratila, ale stejně se opožďuji kvůli focení. Moc jsem toho však nenafotil. Během jediné minuty jsem sejmul krásné podlahové mozaiky, oltář, světlo, padající z etiopské lucerny a schody dolů do nově rozsvětlené kaple Nalezení kříže. Je to posvátné místo, neb tam svatá Helena našla (ve 4. století!) třísky, o nichž usoudila, že jsou z kříže, o němž usoudila, že pocházejí z kříže Kristova.
"Prostě Bohapustá homeopatika."
2014 |
2017. ??? |
Závěr naší pouti po Via Dolorosa, kterou jsme poprvé podnikli direktním směrem od Jedničky až na její konec, byl žel Bohu poznamenán přeplněností chrámu Božího hrobu. Ale přežili jsme.
"Já jsem taky odtud vypadl už třetí den…"
***
(Prožito v Jeruzalémě v sobotu 6. května 2017. Psáno v Praze v pátek 25. ledna 2018. Včera se lůžko pro Janu na hematologii našlo, a dneska z jejích plic doktoři vypumpovali 2 litry vody. A sedmá chemoška se už rozbíhá...)
"Podám ti ruku."
Fotogalerie z Via Dolorosy od kláštera sv. Anny až do Chrámu Božího hrobu je umístěna ZDE
Foto © Jan Kovanic
***
Minulé díly vyprávění o této cestě (i předcházejících cest) po Izraeli viz na blogu Šamanovo doupě, záložka Izrael. (Fotky jsou tam z nějakého technického důvodu podstatně ostřejší než na Psu! Při kliknutí na obrázek se onen rozbalí v původní velikosti.)
Cestopis Mír v Izraeli z Šamanových předcházejících tří cest po Izraeli seženete u knihkupců (třeba u Kosmase). Knihu můžete také získat na besedách s autogramem přímo od autora. (U vydavatele je již kniha rozebraná.)