– ať už se se pro něj vynalézají jakákoli nová slova, vymyšlená prodejnými nebo vystrašenými žurnalisty,
či hloupými ideology.
(Předneseno 29. 4. 1968 na vernisáži výstavy Millenium Judaicum Bohemicum, kdy byly díky "obrodnému procesu" konečně dovoleny oslavy tisícileté přítomnosti židovské přítomnosti v Čechách. Tedy téměř rok po šestidenní válce, po níž ČSSR přerušila diplomatické styky s Izraelem a tvářila se, že u nás žádní židé neexistují. Od této výstavy uplynulo 50 let, ale Werichovy myšlenky jsou prostě nadčasové…)
Státní
židovské muzeum přichází se stálou expozicí, kterou za chvíli zahájíme.
Pro nás všechny je důležité, že se tato výstava obírá tisíciletým
životem českých Židů a jejich podílem na rozvoji kultury v českých
zemích. Jmenuje se ta exposice Millenium Judaicum Bohemicum. Doufám, že
toto označení se stane, nebo může stát známé, jako před několika lety na
příklad Velká Morava.
Důležité je tady - a zajímavé -,
že plán oslavy tisíciletí židovského usídlení v Čechách a založení
Pražské židovské obce byl se zpožděním schválen. To by se dalo vysvětlit
tím, že při jubileích, která se vztahují k době, která je delší než
život smrtelného člověka, jsou vždycky nějaké potíže. Na příklad vezměte
svatováclavské milénium v roce 1929. Tenkrát se historikové zlobili
jeden na druhého, protože se nemohli dohodnout, od kdy vlastně mají
začít těch tisíc let počítat. Spíš proto, že v roce 1966 naše zahraniční
politika a problematika víc než s našimi problémy byla spojena s
problémy našich přátel. A dokonce i s problémy našich zákazníků. Jak
víte, náš zákazník, náš pán.
A zlí jazykové tenkrát
šeptali, že by prý Arabové a Asyřané a Féničané a Jordánci a Nubijci a
Peršané nemuseli rádi vidět, jak se k nám sjíždějí Židé z celého světa
na milénium a že by to mohlo ohrozit prodej plzeňského lahvového piva na
dlouhodobý úvěr. A že by snad dokonce mohli odmítnout naše dary jako
petardy, rozbušky a rachejtle, kterých v těch krajích rádi používají k
oslavě Alláha a jeho proroka Násira. K tomu ke všemu navrch ještě
vypukly na Blízkém východě události. A tak musíte pochopit, že bylo
úředně doporučeno – tedy skutečný autor zůstane asi utajen –, aby
původně plánovaný rozsah zahraniční účasti se zredukoval pouze na hosty
ze socialistického tábora. A ještě dříve, než toto usnesení bylo
doporučeno, pouze ze Spojených států se přihlásilo více než pět tisíc
zájemců. A to nemluvím o zájemcích z jiných zemí.
Omezení
účasti pouze na návštěvníky ze spřáteleného tábora anulovalo smysl této
výstavy ideově i materielně. A přitom ani pořadatelům tohoto milénia, a
koneckonců ani doporučovatelům, o dolary nešlo. Šlo jim o toto: na
jedné straně ti Židé, jejichž předkové v polovině desátého století našli
na tomto území svoji novou vlast, chtěli milénia využít k pozvání svých
přátel z celého světa. Aby tato kulturní událost se stala naší zemi,
naší vlasti, našemu státu důvodem ke chloubě. Abychom se mohli
pochlubit, že v naší zemi byly a jsou demokratické tradice a že všechno,
co je kulturní a lidské, nám nebylo a není cizí. Naopak. Že už dlouhá
staletí je to u nás doma.
Na druhé straně některým žákům
Marxe – snad chudáčkové ani nevědí, že Marx nebyl gój – šlo o to, aby
se tyto tradice nepřipomínaly, neprobouzely. Jinými slovy jim šlo o to,
zachovat status quo hniloby za každou cenu. Takže dnešního dne konečně
zahajujeme Milenium Judaicum Bohemicum v tom duchu, v jakém původně bylo
zamýšleno. Řečí dnešních dnů by se dalo říci, že zahajujeme
rehabilitaci.
Já se však pokusím používat tato slova co
nejméně, protože mi připadá, že rehabilitace je něco, co opravuje věci,
které se staly jinak, než praví zákon, že uvádí do pořádku proceduru.
Že opravuje, ale že nenapravuje. Že opravuje chyby, ale nenapravuje
křivdy. Uvádět na přesnou míru pravidla, ve kterých došlo k
nepřesnostem, to může dneska každý dobrý computer neboli elektronkový
počítač. A udělá to přesněji a rychleji než člověk. Ale nemůže opravit
lidské svědomí. A napravovat může než svědomí. Odčinit nemůže nikdo nic.
Mrtvého nevzbudíš, ztracená léta nevrátíš a probdělé noci strachu
neobrátíš v sladký spánek bezstarostnosti.
A já přesto
uznávám, že i rehabilitace opravná je nutná. Jsme ji dlužni postiženým i
sobě. Sobě jako národu, jako státu a jako lidu. Jenže já si myslím, že s
touto mechanickou soudní rehabilitací musí kráčet ruku v ruce
rehabilitace duchovní. Rehabilitace svědomí. A myšlení. Myšlení nás
všech jako celku. Jedna věc mi nedává spát. A to je, když začnu
přemýšlet, kdo byl autorem dob temna, na které tolik naříkáme. A vždycky
mi vychází, že to museli být Češi a Slováci. Neboť jaké národnosti byl
prokurátor? Jaké národnosti byl muž, který mačkal knoflík k červené
žárovce, aby dal prokurátorovi znamení, že obžalovaný se uchýlil od
naučené výpovědi a že je třeba přerušit líčení? Já se hrozím domyslet,
že to byli Češi a Slováci. Stejně jako ti, kteří ten zvonek montovali. A
ti, kteří napojovali odposlouchávací zařízení. Stejně jako ti, kteří v
kožených kabátech či uniformách byli suroví na slabé a bezmocné. A co
bachaři? A fízlové? A to bych se mohl ptát hodně dlouho a vždycky by mi
vyšlo, že to nemohl být nikdo jiný než řada Čechů a Slováků.
A
my jim to všichni usnadňujeme tím, že říkáme ONI! A já si myslím – a
jsem si vědom, že je to myšlenka velice nepopulární –, že ale v té špíně
měl každý alespoň trošičku omočený prstíček. A právě proto nám bude
třeba naučit se myslet lidsky a demokraticky. A logicky. Důležitá práce,
protože se týká každého z nás a je docela snadné ji odkládat a také ji
předstírat. Ale jestliže chceme být jednou velký národ – a velikost
národa není určena velikostí území, nýbrž velikostí ducha –, pak nám
nezbude nic jiného ještě dlouho než na sobě pracovat. Považoval jsem a
považuji stále za největšího nepřítele člověka blbost. A z blbosti se
narodil antisemitismus. Já nejsem tak vzdělaný jako pan Sartre a stovky
jiných filosofů, abych mohl rozřešit nebo objasnit kořeny antisemitismu.
Ale vím pudově a vím to jistě, že antisemitismus je jednou z největších
příčin neštěstí lidstva. A vůbec ne proto, že ubližuje Židům, ale
proto, že dovoluje hlupákům, zlým blbcům, nečestným a špatným zbabělcům
zbavovat se pocitu méněcennosti. Přitom méněcennosti, která je
zasloužená a které se nikdy nezbaví.
Antisemita je v
podstatě nešťastný člověk. Antisemitismus nezpůsobují Židi, protože
nejde vůbec o Židy. Neboť, jak řekl Sartre – nemýlím-li se –, kdyby Židé
nebyli, antisemita by si je musel vymyslet.
Je
pochopitelné, že po zvěrstvech, kterých se dopustil nacismus, by nebylo
ani chytré ani výhodné se hlásit k antisemitismu. A proto vynalézáme
slova. Nová slova, vymyšlená prodejnými nebo vystrašenými žurnalisty,
hloupými ideology, kterými nahrazujeme slovo antisemitismus. A to nám
dovoluje, abychom na jedné straně oficielně kladli věnec na hrob Židům,
umučeným fašismem, a současně nazývali Izrael agresorem. To nám
dovoluje, abychom koncentrační tábory, třeba Osvětim – abych nejmenoval
zem –, upravili a ukazovali co věčný pomník nacistických vrahů a
současně vyhazovali z univerzit vědce a profesory a spisovatele a
nazývali je sionisty.
Kdyby to nebylo tak odpuzující,
tak by to bylo k smíchu – ta představa, že říkáme agresor národu, který
měl být podle autentických slov prezidenta sousední země vymazán z mapy a
smeten do moře. Útočníka, vyzbrojeného nejmodernějšími zbraněmi cizího
původu, rozehnali ho jako hejno vrabců za tři dny. A to byli dělníci,
rolníci, inteligence a jejich děti a ti to byli, co se ubránili
přepadení. A my jim za to říkáme agresoři... To jsou věci, nad kterými
se prostě staví rozum.
A tím spíš, že tuto náhražku za
antisemitismus k nám přivál vítr od nejpokrokovějších a
nejspravedlivějších států na této zeměkouli. Američané mají přísloví,
které říká, že je zapotřebí všech možných druhů lidí, aby se naplnil
svět. Vždycky bylo, je – a já se domnívám, že i bude – na světě víc lidí
hloupých a nevzdělaných než chytrých a vzdělaných, i když chytrost a
vzdělanost nejsou na sobě přímo závislé. Já znám mnoho vzdělaných
hlupáků.
Byli a ještě dlouho budou antisemiti. Jestliže
tu dneska stojím a mluvím o antisemitismu, ze kterého se rodí fašismus,
tak to není proto, abych bránil Židy. Nebo abych se je snažil
ochraňovat. Protože, zaplať Pán Bůh, Židi ukázali, že se bránit umějí a
že se bránit chtějí. Když v minulém století pan profesor Tomáš Garrigue
Masaryk se angažoval v takzvaném Hilsnerově procesu, vyčítali mu někteří
čeští hlupáci, že je zaprodanec Židů. Masaryk jim prý odpověděl, že to
nedělá proto, aby chránil Židy, ale aby chránil českého člověka před
hlupáctvím. Těžko by se to dalo říci lépe.
Já jsem byl
vždycky nepřítelem antisemitismu, protože jsem ho považoval a považuji
dodnes za svého vlastního nepřítele. A dějiny – a hlavně dějiny
posledních 35 let – dosvědčily, že antisemitismus je avantgarda fašismu.
A činem obojího je násilí. Útlak. A to jest imperialismus. Židé nikdy
nebyli národ násilníků. Nenajdete v židovské kultuře nic nehumánního.
To, co rádi označujeme za křesťanský projev lidskosti, má v židovské
historii své dávné vzory. Podle mého soudu Židé nebyli a nejsou nijací
zvláštní lidi. Vždycky to byl normální lidi v nenormálních podmínkách.
Proti přesile fyzické síly, která je obklopovala, se bránili úsilím
vyrovnat se silou ducha. A tak tomu je i u českých Židů.
Víte,
není třeba jmenovat všechny velké duchy židovské kultury, které naše
země zrodila. Já jsem hrdý na to, že mezi mými krajany jsou lidé jako
Sigmund Freud, Gustav Mahler, Max Brod, Franz Werfel, Franz Kafka,
Richard Weiner, Rudolf Fuchs, Egon Ervín Kisch, Otto Gutfreund anebo
Karel Poláček, Bedřich Feigel, Egon Hostovský, Karel Ančerl a jiní
vynikající vědci, umělci, spisovatelé v dávné době i ze současnosti. A
proto si myslím, že budeme muset začít rehabilitaci sami v sobě, naučit
se myslet demokraticky, protože jsme to částečně zapomněli a částečně
jsme neměli čas se to naučit.
A to musíme proto, abychom
měli svobodu. Ale svobodu takovou tu lidskou, svobodu, co nosíme a máme
nosit každý v sobě. Potom snad bude jasnější, že antisemitismus je
nepřítel svobody a že svobodní nebudeme – ani my, ani Slováci, ani nikdo
jiný, dokud nebudou na světě plnoprávní lidé, to znamená i Židé. Pokud
Židé po celém světě si nebudou jisti svým životem a svou existencí,
nebude na světě svobody.
No a teďka bychom se mohli jít podívat na tu výstavu. Děkuji vám.