Djó, tři pruhy! |
Existuje zákon zvaný "o silničním provozu" (přesně 361/2000 Sb. "Zákon o provozu na pozemních komunikacích"), k němuž poslanci vloni vyrobili dodatek, totiž návrh novely, která by zakazovala kamionům (nákladním automobilům o celkové hmotnosti převyšující 3,5 tuny a jízdním soupravám, jejichž celková délka přesahuje 7 metrů) vystrčit čumák do levého pruhu (zákaz jízdy v levém krajním jízdním pruhu určeném pro rychle jedoucí vozidla). Kamioňáci by zde mohli předjíždět jen v době, kdy nesmějí vyjet na dálnici.
Oni teda kamioňáci nesmějí předjíždět ani teď, jak praví § 36, odstavec (4) čtyřicáté osmé verze citovaného zákona. Řidič výšedefinovaného náklaďáku "nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy". Jenže oni to prý zlí řidiči dlouhých a těžkých vozů nedodržují. Well, pokud někdo nedodržuje zákon, použijeme již typické české řešení: přijmeme nový zákon, nebo aspoň jeho devětačtyřicátou novelu. Zákon, který nebude dodržován, takže přijmeme padesátou novelu...
Vláda na své schůzi dne 11. ledna 2019 projednala a posoudila tento návrh zákona a zaujala k němu stanovisko alibisticky neutrální. Načež se zákon propracoval až do druhého a směřoval do třetího a závěrečného čtení. Neuvěřitelné.
Oni by se hodní poslanci k nové chytré novele nedostali, kdyby v prosinci 2018 na Vysočině nečekaně nenasněžilo na opravami už tak zúženou Dé jedničku. Následovaly hromadné bouračky a uzavření dálnice. Hlas lidu tehdy pravil, že za kalamitu mohou dopravci, kamioňáci, kteří se rozlezli do všech pruhů.
Už od dávného dávna sleduji z oken svého lužinského bytu, jak se na obzoru po Dé Nula pod Ořechem posunují nebo neposunují krabičky aut. Často spíše štosují, když se opravuje jeden kilometr před Ořechem, pak zas jeden kilometr za Ořechem, a pak třeba pět set metrů na navazující D5 na Plzeň (Vávro, na Plzeň). Když jsem se na ten štrúdl tuhle (asi 2015) podíval z křižujícího mostu na Zadní Kopaninu, uzřel jsem, že levý rychlý pruh je prázdný, protože kolonu kamionů (a mezi nimi uvězněných osobáků) předjíždí jeden kamion, přes který se pospíchálci za ním nedostanou. On tu kolonu tedy nepředjížděl, on ten kamioňák jel souběžně, aby drzé řidiče vozů osobních "vychoval". A ti už byli tak vychovaní, že byl prázdný i levý pruh za ním. Když jsem se dotázal dopraváků, proč takového přestupníka (hajzla) nesejmou, dověděl jsem se, že to není možné, protože by to
a) narušilo bezpečnost dopravy,
b) nemají se k němu do kolony jak dostat.
Později mne pak nepřekvapila zpráva z téhož roku, že na sjezdu z Barrandovské radiály na okruh směrem k D5 došlo ke srážce tří kamionů. Ono nešlo o dopravní nehodu totiž, avšak o záměr, nejdřív, aby se na okruh už odtud nedostala osobní auta. No a k tomu potřebujete při napojování na další dvouproudou komunikaci tři kamiony na dva pruhy, a ony se na ně někdy nevejdou.
Takže ani nepřekvapila informace z toho kalamitního prosince 2018, kterou přednesl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Uzavřením dálnice bylo způsobeno nehodou tří kamionů na 104. kilometru. A:
"V tomto okamžiku jsem vám schopen naposílat fotky z dálničních kamer, kde uvidíte napáskované ve všech pruzích kamiony. To znamená, že osobní vozy by projely. A když projede osobák, tak projede i naše auto. Ale v okamžiku, kdy se kolona zastaví, kamiony to zabetonují, tak se tam nedostane ani zimní údržba." (Tohle povídání má pan Rýdl už tak nacvičeno, že vám ho dodnes zopakuje zpaměti i ve tři hodiny ráno.)
Tolik k zločinným kamioňákům a bezbranné policii.
Dopravci to nechtěli nechat na sobě. Za kalamitu podle nich mohla jednoznačně (ne)údržba. Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia tehdy prohlásil:
"Přestože meteorologické předpovědi na nejbližších 24 hodin v současné době velmi přesně avizují blížící se nebezpečí, prakticky nikdy nejsme svědky adekvátních preventivních opatření... Stejně tak bezradně působili dálniční správci komunikace a příslušníci policie, kteří na začínající kalamitu nijak nezareagovali a nechali ji narůst do obludných rozměrů."
Ale ne, policajti přecejen reagovali: Budili řidiče kamionů, kteří zaparkovali na odstavném pruhu, a nutili je porušit předpis o povinné pracovní přestávce...
Tady musím pochválit silničáře, že v současné době, při nebezpečí namrzajících mlh, ošetřují povrch silnic solankou nejméně dvakrát denně - bez ohledu na předpověď počasí! (Vlastní zkušenost ze středy při půlnočním návratu z Liberce: Mlhy nad Mohelkou, půl stupně nad nulou a námraza nebyla ani v údolí Jizery.)
Čtenáři, vyjadřující se v anketě k příslušnému článku, si odhlasovali, že za tehdejší kalamitu mohli "Řidiči kamionů, protože se chovali neukázněně" (4366 hlasů), spíše než "Správci dálnice, protože včas neošetřili povrch" (1452 hlasů).
Jenže za kolapsy na našich silnicích může primárně Ředitelství silnic a dál nic (ŘSDN), či spíše politická vůle, zvůle či nevole, přesněji krátkozraká tupost příslušných i nepříslušných hlavounů.
Stav "odpočívek", kde by si mohli kamioňáci zákonně odpočinout, byl v naší zemi tristní. Představu o tom si mohl každý osvěžit i ve filmu Účastníci zájezdu (2006). Nevybírané odpadkové koše a nepředstavitelný nepořádek, nefunkční toalety a hovna v širokém okolí vyřešili soudruzi z ŘSDN nejpozději v prvních letech nového tisíciletí tím - že je zrušili! Překážkou k jejich využití bylo povětšinou "technicky nevhodně řešené připojení na dálnici a tím i nedostatek prostoru". Místo aby je "technicky vhodně vyřešili", tak před ně postavili zábrany. A nová odpočívadla se nepostavila!!! Až na výjimky, které ale absolutně nedostačují.
Za průšvihy na Dé jedničce a dalších našich "nicích" může však zejména to, že jde povětšinou o dvoupruhové komunikace. Na třípruhové jsem se nedávno vezl ve Velké Británii, a to je opravdu jiná káva (v anglickém případě tedy jiný čaj s mlékem)! A tu jsme u základní hovadiny plošného zákazu předjíždění kamionů: Pravý pruh pojede jen tak rychle, jak jeho nejpomalejší kamioňák. Do kopce bez stoupacího pruhu třeba i jen 40 km/hod. Zažil jsem náklaďák, který na rovince vyvinul max osmdesátku.
V levém pruhu se loudálci, jedoucí jen povolenou stotřicítkou (plus přibližně podle pravidel tolerovanou další desítkou na tachometru) vyhánějí tím, že se vám za zadní nárazník připojí pseudoterénní obřík, vybavený ledoborcovou radlicí a svítí vám dálkovými světly do zpětného zrcátka. Když se vám konečně podaří vecpat se do jedoucí kolony kamionů (k čemuž byste měli zpomalit ještě v levém pruhu, odvážíte-li se, ale prakticky brzdíte až v pravém pruhu mezi dvěma kolosy), pak se vám už nepodaří vycpat se zpátky. (Pokud tedy nevlastníte pomocný raketový motor.) No a při zákazu předjíždění kamionů bude pravý pruh zcela bezmezerný. Takže výsledkem té hloupé novely by bylo jenom to, že by se naše dál-nice staly místem dvou paralelních popojížděcích kolon.
Přičemž: Od prosince je D1 vybavována dálkově řízenými značkami, které zakazují kamionům používat levého "rychlého" pruhu podle aktuální situace. ŘSDN zakáže do konce ledna jízdu kamionů v levém pruhu novými značkami na celkem 145 kilometrech dálnic D1, D5, D8 a D11, většinou natvrdo. Takže prosazovat 49. novelu silničního zákona vypadá v současnosti jako zbytečný nápad. (Krom toho, že je od základu hloupý a škodlivý.)
Poslanec ODS Ivan Adamec při projednávání novely v tuto středu (22. 1. 2020) navrhoval úplné zamítnutí návrhu. Těsně to neprošlo, i když se o tom hlasovalo dvakrát (85:85 a 91:92 narychlo přiběhnuvších poslanců). Hlas lidu u ankety k příslušnému článku preferuje zákaz jízdy kamionů v levém jízdním pruhu na dálnici se skore 1202:580.
Z toho je vidět, že poslanci nejsou tak hloupí, jako náš osobně řidičský lid. Jsou dokonce natolik vychytralí, že uzavřeli transstranickou politickou dohodu: Zákon se vrací do druhého čtení. Můžeme si prý oddechnout, protože nyní je "zaparkován" (!) ve výborech Sněmovny a zůstane tam tak dlouho, dokud nezrezaví nebo tato Sněmovna neukončí své funkční období. Nespokojený lid se nažral a vlk kamioňáků zůstal skoro celý.
Nenažral se však Šaman v Neviditelném psu. Základem současných problémů na Dé jedničce je to, že místo, aby se rozšířila na tři pruhy, tak se pouze perestrojkuje. Bylo potřeba nejdříve dokončit odlehčovací severní tah přes Hradec Králové na Ostravu. Až poté se mělo začít s rekonstrukcí D1, včetně rozšíření na tři pruhy. Jezdilo by se stejně obousměrně v jednom směru, jako teď. A mohli jsme mít na Brno skutečnou dálnici. Nekonalo se tak proto, protože bychom nestihli utratit dotace z Brusele! (Protože taky zatím nemáme funkční zákon, upravující výstavbu liniových energetických a dopravních staveb, ale jen změť vzájemně si odporujících zákonů a předpisů.)
Ty slavné dotace ale nenahradí benzin, zbytečně spálený na smog, promarněný čas a zmařené životy. Znovu se naskýtá otázka, jestli by nám bez těch dotací (které se částečně rozkradou a částečně užijí zbytečně, nevhodně a často i škodlivě) - jestli by nám bez těch dotací nebylo nakonec líp.
Anebo bez korupčníků z řad poslanců, ministerských úředníků, sportovních bafuňářů a prezidentských poradců!
Psáno v Praze na Lužinách v pátek 24. 1. 2020
Žádné komentáře:
Okomentovat