čtvrtek 30. listopadu 2023

ŘSD nerozumí

Po panu premiérovi a ministrech školství a zdravotnictví  teď nerozumí ani Ředitelství silnic a dál nic. Diví se, jak si mohl uklouznuvší kamion s přívěsem dovolit na Dé jedničce prorazit svodidla a vjet do protisměru. Přesněji, diví se a nerozumí jeho mluvčí Jan Rýdl. Ten pro Mladou frontu Dnes(, včera a zítra) pravil k úterní havárii u Humpolce:

"Ta svodidla jsou certifikovaná, jsou relativně nová, vyměňovaná při modernizaci D1, dokonce mají větší zádržnost než ta předchozí. Že by je kamion prorazil, to se nesmí stát."

Nu, stalo se. Policie by měla určit příčinu nehody - mezi něž může patřit i obvyklé přetěžování zejména náklaďáků na našich silnicích. Občas se to dělá, jejich převažování. Ale nevím, kam zmizel projekt na čidla, která zváží kamiony při jízdě. Když už tedy nedokážeme kontrolovat jejich váhu na (zrušených) celnicích. Nevím, jestli ještě platí zvyk, pocházející až z osmdesátek, kdy k československé hranici přijely dva kamiony, a do ČSSR odjížděl už jen jediný. Důsledkem pak je ničení našich sil- a dálnic, prvním jejich viditelným důsledkem jsou koleje v levém pruhu. A nutné brzké opravy. 

Nehoda je jedna věc, nedokonalost svodidel druhá. No ale - co nakonec čekat, když v podstatě jediným kritériem pro výběr stavbaře je (ze zákona!) nikoli rychlost a kvalita, ale cena. A český stát je patrně bohatý, když kupuje levné věci. Říkal mi kdysi jistý insider, že se silnice u nás tak naschvál stavějí - aby se musely co nejdříve opravovat, aby stavební firmy měly co dělat... Tato zjevná pomluva (která vedla dotyčného insidera k útěku z branže, protože se obával o svůj život, anebo toho, že by mohl skončit ve vězení) by vysvětlovala, proč bylo z provozu vyřazeno auto, které radary prosvěcovalo podloží nové vozovky ještě před jejím převzetím investorem. Mohlo by totiž odhalit závady předčasně! 

Následná dvanáct hodin trvající a až dvacet kilometrů dlouhá kolona je ale věc další. Zatímco počasí na Ťokově průsmyku asi nezměníme, zákon bychom někdy mohli - ale půjde o další miliardy a další roky - něco by se mohlo udělat hned. A to něco je důsledné trestání dopravních přestupků kamioňáků. Já vím, že řidič tvrdý chleba má, ale i při něm by měl dodržovat zákony - jako například ten silniční.   

Svědci dosvědčují letitý - a letitě nepenalizovaný - nešvar kamioňáků: Při dojíždění kolony se nestavěli vpravo do odstavného pruhu, někteří pak zůstali stát i v levém pruhu. Nešlo nejspíš o ukončení i tak zakázaného "předjížděcího procesu" (nikoli předjíždění). Když dojíždím kolonu, tak vidím, ne? A zařadím se, ne? Ne! Podle mne tam zůstali stát naschvál - aby "vyučili" řidiče osobáků. O tomto jejich "vyučování" jsem psal už v listopadu 2000 v článku Tajná blokáda Prahy:

"Situace obvyklá na dvouproudých dálnicích/silnicích pro motorová vozidla je tato: Obvykle v pravém pruhu jedou kamiony, v levém je předjíždějí osobní auta. Občas zde předjíždí kamion i pomalejšího kolegu.
Stav na Novořeporyjské [dnes Pražský okruh] kilometr až dva před zúžením [u Ořecha] dnes dopoledne: V pravém pruhu jedou všichni, protože vědí, že přijde zúžení. Ti řidiči osobních aut, kteří to nevědí nebo kteří pospíchají, vjíždějí do prázdného levého pruhu a předjíždějí pomalu jedoucí kolonu. Potom z pravého pruhu vyjede kamion, zařadí se bok po boku kolegovi vlevo a společně třicítkou se courají a blokují všem průjezd. Přitom se nejedná výhradně o cizí kamiony - jde o společnou na místě vzniklou spontánní akci náklaďáků proti osobákům (i když dvojice aut stejné firmy jsem také zaregistroval). Ke kamionům se připojují i malé náklaďáky, ba i dodávky. Těsně před zúžením pravý náklaďák blikne, levý se zařadí před něj a vplyne do proudu aut.
Úplná idyla. Jenže pouze pro náklaďáky! Takto jsou blokovány oba pruhy i pro průjezd sanitek, hasičů a policejních aut. Policajti jsou proti této blokádě bezmocní - v protisměru zastavit dost dobře nemohou, zezadu se tam zas nedostanou. Protijedoucí auta na blokaře houkají, občas proletí vrtulník, občas projede policejní motocykl - vše je ihned v pohodě, jako by se nic nestalo.
Jenže ono se občas něco stane, a většinou to odnesou právě plechy osobních aut.
Dnešní názorná situace: Od Barrandova se pohodlnou třicítkou blíží dvojice - kamion se značkou L a náklaďák z Metrostavu. Před nimi je levý pruh prázdný, pravý poloprázdný. Pospíchající šikulka v tlustém osobním autě je předjíždí v odstavném pruhu vpravo! Zřejmě poslechl výzvu místního billboardu, na němž se stkví nápis "odvahu". Na takové ptáčky máme ještě háčky - pro jistotu jede vepředu jedna Avie napůl v odstavném pruhu tak, že má bílou nepřerušovanou čáru v ose vozidla. Šikulka se tam však vecpe a podaří se mu předjet tři blokaře i v notně zúženém profilu. Pak přejede do pravého pruhu a hned nato do prázdného levého. Z pravého pruhu mu v tom chce zabránit modrý kamion s nápisem "Ovocné šťávy" tím, že se ho vjetím do levého pruhu snaží blokovat - ale šikulka jen přidá a mihne se před ním dříve, než mu "Ovocné šťávy" zatarasí cestu - jen je trochu vytlačen vlevo ke svodidlům.
A takovéhle sviňárny se tu dějí denně a každou minutu. Pak se leckdy scuknou dvě i více aut a blokáda je dokonalá. A nic s tím prý nejde dělat."

V té době už byl přitom čerstvě schválen zip. Jenomže ještě nebyly vyrobeny značky. Tehdy jsem doporučoval instalovat značky "Pozor, dobytek na silnici". Dnes už jsou dávno značky zipu instalovány, většinou ho už řidiči umějí. Ale často ho nechtějí umět. Zákon sice zip definuje, avšak přímo nenařizuje! Protože se však na našich silnicích stále objevuje dobytek, chtělo by to místo značek a vyhlášek o zákazu jízdy kamionů v levém pruhu, aby se za souběžnou jízdu kamionů dávaly pokuty. Pravidelně a trvale!

Dnes, při všech těch kamerách a dronech jsou tyto přestupky, které jsou účinkem rovny zločinu všeobecného ohrožení, jistě velmi dobře doložitelné. A mohli je dokumentovat i policajti v té zácpě rovnou.

Možná by pomohlo i zřízení jednotné dálniční policie, a ne její rozdělení na 14 oddělení "dopravní policie na dálničním oddělení" ve 14  krajských ředitelstvích policie ČR... 

(Ještě závěrečný povzdech: I po tom skoro čtvrtstoletí se na Pražském okruhu pod Ořechem stále něco kutí...)

Psáno v Praze na Lužinách dne 30. listopadu 2023

Citované odstavce pocházejí z článku "Tajná blokáda Prahy odhalena", který vyšel na NP ve čtvrtek 14.9.2000 (svátek měla Radka). Repasoval jsem ho díky svému archivu na svém blogu, neb na internetu dnes nedohledatelno. (Archiv Psa sahá toliko do září 2005.)

Foto předvádí obálku knížky Dušana Hamšíka z roku 1983. Autor se v popisu nějaké příští hromadné havárie inspiroval skutečnou první československou řetězovou havárií. Padesát (tehdy převážně osobních) aut se scuklo 1. září 1972 na třech kilometrech D1, na prvním, teprve rok otevřeném úseku dálnice před Mirošovicemi.