Svátek má Radka
Na mnoha místech Velké Británie, Německa, Belgie a Nizozemí jsou dopravní tahy blokovány kamiony, jejichž majitelé tak protestují proti zvyšování cen pohonných hmot. Podobné protesty se chystají v Polsku, Španělsku a Itálii. V České republice panuje zatím klid. Přesto i na části pražského vnějšího okruhu kamiony úmyslně blokují dopravu.
Jedná se o část Jižní cesty (ve skutečnosti "východozápaní magistrály") mezi ukončením Barrandovské radiály a třebonickou křižovatkou s dálnicí D5. Na mapě se jmenuje "Novořeporyjská". Od mostu mezi Řeporyjemi a Ořechem směrem k západu se dopravní cesta převádí jen do jedné poloviny vozovky, pro každý směr je tu určen pouze jediný pruh. Silnice od Barrandova bývá však ucpána už jeden až dva kilometry před tímto zúžením.
Často se na ten stojící a popojíždějící štrůdl dívám z lodžie našeho lužinského bytu. Toto pondělí (11.9.) mi bylo jeti po Novořeporyjské silnici směrem protivným oné zahuštěnině - od Ořecha k Barrandovu. Všiml jsem si, že na třech místech v protisměru byly i stovky metrů volné silnice v obou pruzích! Tato volnost byla způsobena vždy stojící či velmi mírně popojíždějící dvojicí kamionů s mezinárodním označením "L" - Lucembursko.
Stejné označení měly belgické kamiony , které ten den zcela zablokovaly Brusel. Proč ale Belgičané - vlastně prý Valoni s auty registrovanými v Lucembursku - blokují dopravu na pražském vnějším okruhu? To mi vrtalo hlavou. A tak když dnes, ve středu 13.9., jsem z lužinské lodžie opět uviděl stojící auta, jel jsem se tam podívat. A už vím, jak to je.
Situace obvyklá na dvouproudých dálnicích/silnicích pro motorová vozidla je tato: Obvykle v pravém pruhu jedou kamiony, v levém je předjíždějí osobní auta. Občas zde předjíždí kamion i pomalejšího kolegu.
Stav na Novořeporyjské kilometr až dva před zúžením dnes dopoledne: V pravém pruhu jedou všichni, protože vědí, že přijde zúžení. Ti řidiči osobních aut, kteří to nevědí nebo kteří pospíchají, vjíždějí do prázdného levého pruhu a předjíždějí pomalu jedoucí kolonu. Potom z pravého pruhu vyjede kamion, zařadí se bok po boku kolegovi vlevo a společně třicítkou se courají a blokují všem průjezd. Přitom se nejedná výhradně o cizí kamiony - jde o společnou na místě vzniklou spontánní akci náklaďáků proti osobákům (i když dvojice aut stejné firmy jsem také zaregistroval). Ke kamionům se připojují i malé náklaďáky, ba i dodávky. Těsně před zúžením pravý náklaďák blikne, levý se zařadí před něj a vplyne do proudu aut.
Úplná idyla. Jenže pouze pro náklaďáky! Takto jsou blokovány oba pruhy i pro průjezd sanitek, hasičů a policejních aut. Policajti jsou proti této blokádě bezmocní - v protisměru zastavit dost dobře nemohou, zezadu se tam zas nedostanou. Protijedoucí auta na blokaře houkají, občas proletí vrtulník, občas projede policejní motocykl - vše je ihned v pohodě, jako by se nic nestalo.
Jenže ono se občas něco stane, a většinou to odnesou právě plechy osobních aut.
Dnešní názorná situace: Od Barrandova se pohodlnou třicítkou blíží dvojice - kamion se značkou L a náklaďák z Metrostavu. Před nimi je levý pruh prázdný, pravý poloprázdný. Pospíchající šikulka v tlustém osobním autě je předjíždí v odstavném pruhu vpravo! Zřejmě poslechl výzvu místního billboardu, na němž se stkví nápis "odvahu". Na takové ptáčky máme ještě háčky - pro jistotu jede vepředu jedna Avie napůl v odstavném pruhu tak, že má bílou nepřerušovanou čáru v ose vozidla. Šikulka se tam však vecpe a podaří se mu předjet tři blokaře i v notně zúženém profilu. Pak přejede do pravého pruhu a hned nato do prázdného levého. Z pravého pruhu mu v tom chce zabránit modrý kamion s nápisem "Ovocné šťávy" tím, že se ho vjetím do levého pruhu snaží blokovat - ale šikulka jen přidá a mihne se před ním dříve, než mu "Ovocné šťávy" zatarasí cestu - jen je trochu vytlačen vlevo ke svodidlům.
A takovéhle sviňárny se tu dějí denně a každou minutu. Pak se leckdy scuknou dvě i více aut a blokáda je dokonalá. A nic s tím prý nejde dělat.
Slyšte Šamanovu radu: Na výjezdu z Barrandova (Exit 16, Slivenec) dejte značku zakazující jet autům nad 3,5 tuny v levém pruhu. Před zúžením pod Ořechem dejte značku "Vřazuj se zipem". Že ji ještě nemáme?
V tom případě doporučuji značku "Pozor, dobytek na silnici"!
A vlastně - proč se musí kilometr dálnice/silnice pro motorová vozidla s jedním mostem opravovat půl roku???
Psáno v Praze na Lužinách dne 13.září AD MM
Jan Kovanic
Komentáře ke článku
Na web dáno znovu, protože v archivu Psa jsou články až od září 2005.
Současný doplněk z roku 2023: Popsaný stav je důvodem, proč se o něco později srazily bočně tři náklaďáky na Exitu 16 z Barrandova. Systém zipování už máme od toho roku 2000. Už dávno jsou instalovány značky zipu, většinou ho už řidiči umí. Ale často ho nechtějí umět. Protože zákon zip definuje, avšak nenařizuje! A protože se na našich silnicích stále objevuje dobytek, chtělo by to místo značek a vyhlášek o zákazu jízdy kamionů v levém pruhu, aby se za souběžnou jízdu kamionů dávaly pokuty. Pravidelně a trvale!
Protože například ve článku popsané prasárny vedly i k dvacetikilometrové a dvanáctihodinové zácpě na dálnici D1 po havárii v noci 28. listopadu 2023!!!
Dnes, při všech těch kamerách a dronech jsou tyto přestupky, které jsou účinkem rovny zločinu všeobecného ohrožení, jistě velmi dobře doložitelné.
Chce to jen, aby to policajti dělali. Někdy už sakra konečně! Zrovna při té zácpě si ty kamioňáky mohli pohodlně odchytit.
Ještě závěrečný povzdech: I po tom skoro čtvrtstoletí se na Pražském okruhu pod Ořechem stále něco kutí...
(A takhle nějak - pro představu - vypadal pravý sloupeček listu v roce Nula, ale já to na blogu ke svému textu nedovedu dát. Stejně ty odkazy už nejsou funkční...:)