pátek 2. září 2011

MOBY DICK: Po čuni i s imunitou

Přehnaná panika, krotcí miliardáři, smrtedlný virus, hodní prezidenti a hrozné řecké ouzo

**************************************************************

Neděle 28. srpna 2011
Zlato v pátek skončilo s poklesem a stouplo na $1800/ tr.ou. Sláva!
Důvodem je i pokles spotřebitelské nálady Amíků. Nezodpovědní spotřebitelé ztrácejí důvěru ve své volené zástupce a obávají se další recese.
Ben Bernanke (Fed) nakonec v pátek neslíbil rozočit rotačky na tištění dolarů. Tato "další měnová stimulace" má však i nadále dveře otevřeny- uvidíme do listopadu.

Sýrie: Přestřelky na předměstí Damašku. Střílí na sebe Asadovci a vojáci, kteří odmítli střílet do lidu.

Libye: Povstalci/vojenské síly přechodné vlády obkličují Syrtu, sídlo Kaďourova kmene. Kaďour nabízí jednání o předání moci.

Vesmír: Po havárii ruské nákladní lodě Progress se prodlouží pobyt tří ze šesti kosmonautů na ISS o 11 dnů až do 19. září. Během posledních 8 měsíců došlo už ke čtvrté havárii ruské nosné rakety. Jiné zatím k ISS nejsou schopny létat.

8 mrtvých je hlášeno ze včerejších českých silnic.

Hurikán Irena udeřil na New York už jen jako bouře. Wall Sreet nebyl zaplaven. "Nakonec z toho bylo pár popadaných stromů a trocha deště." (Bankéř Rob Kuchar) Někteří chytráci kritizovali starostu Bloomberga, za "přehnanou paniku". 65.000 Long-Islanďanů zůstává bez proudu, zatím je hlášeno z celé USA celkem 11 obětí, včetně 55letého surfaře, jehož z prkna shodila jeho životní vlna...

Ze sportu: Vinou Irenky byl zkrácen golfový turnaj v New Jersey. Hráči hráli navíc nezvykle svižně, ačkoli už foukalo. Tip na zrychlení hry: Rozhlašte, že se blíží hurikán...

Šestnáctiletá česká golfistka Klára Spilková je po svých sedmi prvních profesionálních turnajích na 79. místě světového žebříčku dospělců. Jejím hlavním cílem je - nejdříve úspěšně dostudovat.


Pondělí 29. srpna 2011
Zlato klesá. Odpoledne už padá.

Akcie stoupají. Investoři se těší z fúze řeckých bank. Rovněž se kojí nadějí, že Fed přece jen v září rozběhne rotačky na tištění peněz.

MMF snížil letošní odhady růstu ekonomiky USA z 2,5 na 1,6 %, eurozóna má mít růst místo očekávaných 2 jen 1,9 %.

Krize v eurozóně skončí do dvou, max tří let. Pravil přednosta evropského záchranného fondu EFSF Klaus Regling pro Der Spiegel. Tedy - "pokud dají členské země do pořádku své finance". Šéf Evropských Financí (Sci-Fi) nato zkritizoval Německo za "přílišný pesimismus" ohledně vyhlídek eurozóny.
Tak nevím, co je "přílišný" pesimismus a co "přiměřený" pesimismus.

Sraz motorkářů u Černého moře navštívil též V.V.Putin i se svou motorkou typu harley.
Mrtvá Kočka: "Pokud se tříkolce dá říkat »motorka«".

Řecko: Firmy prchají do sousedního Bulharska. Které má nižší, jednodušší, průhlednější - a předvídatelnější daně. A menší platy.
Od ledna padla aténská burza o 34 %.

Turecko: Armáda oznámila, že při leteckých útocích v Iráku zabila asi 145-160 kurdských rebelů, včetně slepic, žen, psů a dětí.

Synerov: Liberec nemá peníze, proto zrušil veřejnou zakázku za revitalizaci Soukenného náměstí, kterou vloni těsně před komunálními volbami vyhrála firma Syner a potvrdilo liberecké zastupitelstvo (ODS a Syner). Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za tento zločin udělilo Liberci pokutu 100 tisíc - a dalších 30 tisíc za náklady řízení. Je to méně než 14 milionů, co by přestavba Tuchplacu město stála (Syner vyhrál s nejnižší cenou 17 mil., investor nového obchodního centra na místě OD Ještěd by věnoval 3 miliony). Důvodem zrušení byla podle zimního primátora Korytáře hlavně "neujasněná koncepce ve věci revitalizace libereckých náměstí".

Koncepce liberecké architektury je přitom už tradičně tato: Vypadá to, jako by někdo dal pyšné paláce a mizerné chatrče do jednoho pytle a pak vše vysypal. "Pravda, chatrčí je tu dost, ale pravých paláců jsem neviděl!" (Jan Neruda, 1865)

Bátoriáda: Kníže se nažral a Starý fašoun zůstal celý. Pan Bátora povýšil na "vicekancléře" MŠ, z kteréžto funkce bude dohlížet jen na výběrová řízení, správu budov, ekonomiku a informatiku. "Já jsem vždycky tvrdil, že mi nevadí, pokud se pan Bátora zabývá ekonomickými věcmi. Vadí mi, pokud ovlivňuje výchovu mládeže." (Karel Schwanzenberg, předseda TOP 09, který už asi rok "zvažuje" kandidaturu na prezidenta ČR)

"Spor o pana Bátoru je zásadní téma. Proti fašizujícím tendencím je třeba včas bojovat. V české politice by měly zvítězit zásady lidských práv - nikoli představy, které připomínají období 2. republiky." (Tentýž zásadový muž tentýž den na poradě českých velvyslanců v Praze.)
Nakonec přece jen zvítězili lidskoprávníci (bojující za lidská práva pana Bátory) a Klausem napadaný ngoismus - tedy NGO D.O.S.T...

Nikl vylepšil hliník - společně s Duškem. Dva osmnáctiletí čeští středoškoláci Jan Nikl a Pavel Dušek nechali omylem magnetron pracovat čtyřikrát déle než bylo správně pro výrobu lesklého Al - a hle, objevili tak levný způsob výroby "černého hliníku". Ten se dá použít v nových solárních panelech či při výrobě "neviditelných" letadel.

FBI zasáhla ve skladu výrobce kytar Gibson v Memphisu a Nashvillu. Je to kvůli "ilegálnímu ebenu" z Indie, který však má razítko"zdravého lesního hospodářství".
"Není to na základě amerického práva, ale na základě interpretace indického práva americkým ministerstvem spravedlnosti." (Henry Juszkiewicz, majitel firmy)
Anebo na základě toho, že Henry sponzoruje republikány...

Ze sportu: Vítězka Wimbledonu Petra Kvitová vypadla hned z 1. kola US Open. Zradily ji vlastní chyby. Bylo jich hned 52. Hlavní chybou by však bylo neprobrat se...

Úterý 30. srpna 2011
Poslanecká sněmovna vydala kolegy Škárku (VV) a Bártu (VV) ku stíhání ohledně podezření z korupce. Nezařazený poslanec Stanislav Huml (dříve VV) se začal zúčastňovat jednání poslaneckého klubu ČSSD. Šéf strany Bohuslav Sobotka oznámil, že Huml by se mohl stát i členem klubu. Vedení klubu VV honemhonem vrátilo členství bývalému vyvrhelovi poslanci Michalovi Babákovi.

Bátoriáda: Kníže se prohlásil za myslivce, který čeká, až srnec Bátory vyleze na paseku. A myslí si, že ho už střelil.

ČR uznala Přechodnou národní radu Libye za jediného zákonného představitele země. "Vývoj situace potvrdil rostoucí váhu Přechodné národní rady do té míry, že se reálně stala jediným legitimním politickým představitelem libyjského lidu." (Ministr zahraničí ČR K. Sch.)
Ještě včera byl legálním představitelem Libye Kaďour. Legitimně a reálně?

Ministr zahraničních věcí má namále. "Musíme se ptát, jakou škodu napáchá příště, pokud ho nikdo nezastaví." Der Spiegel tvrdí, že tvrzení Guida Westerwelleho o tom, že Kaďourův režim byl svržen díky sankcím, které Německo podporovalo, "zesměšnilo německou zahraniční politiku". Vůbec se totiž nezmínil o výrazném podílu leteckých sil aliance, vedené NATO. Navíc Německo se  v Radě bezpečnosti zdrželo hlasování, když se jednalo o vojenském zásahu v Libyi. Trapné... Tedy v Německu to trapné je.

Vzniklo nové nezávislé knížectví, a to na území dříve italského městečka Filettino, které má asi 600 obyvatel. Knížetem se jmenoval dosavadní starosta Luca Sellari. Odstranil tak nebezpečí, že by mohl přestat být starostou, což nyní čeká  - v rámci úsporného plánu italské vlády - všechny starosty městeček pod tisíc obyvatel. Sellari je důsledný - nechal natisknou i bankovky se svým portrétem. Nové "fiority" okamžitě zdevalvovaly oproti euru. Jejich zahajovací kurz byl stanoven na 0,72 € za fio.

Francouzští (Liliane B.), italští (Luca di M.) a němečtí (50 milionářů ze střední třídy) boháči následují příklad svého bohatšího soudruha miliardáře Warrena B. z Ameriky, a volají po vyšších daních pro sebe. Pánové a dámy, to vypadá, jako byste měli pocit, že vám ty vydělané či zděděné peníze nepatří! A přitom jste líní na to, abyste založili vlastní nadaci, která bude podporovat konkrétní ubožáky. Takhle vaše prachy jenom zhltne nenasytný stát!

Virus ptačí chřipky H5N1 je zpět a opět zlepšuje vyhlídky farmaceutické mafie. Od roku 2003 tento vyhlazovací virus zabil trapných 331 z 565 potvrzených případů. Lidé kvůli němu vyvraždili 400 milionů kusů domácí drůbeže! Zatím neprošel návrh vyhubit veškeré stěhovavé ptactvo...

Ze sportu: Půlnoční zápas ve volném stylu v baru Blue Light na Malé Straně skončil úrazem borce Michala B., který přišel o dva přední zuby (nahoře). Podle diváků se zápasník na kolbišti nejdříve choval nesportovně, když je urážel. Michal B. - nyní znovu v dresu VV - dle sportovního komisaře před zápasem požil.

Poučení: Po čuni můžeš dostat i s imunitou.

Středa 31. srpna 2011
Zlato kolísá kol 1826 $/tr.ou. Troglodytes upozorňují, že zlato je furt nejlepší, protože se průměrně zhodnocuje o 30 % za rok. Ještě lepší než zlato je však káva! Za posledních pět let se její cena více než ztrojnásobila. Růst ceny je dlouhodobý.

Odchází dlouholetý ředitel Národní galerie Milan Knížák. Na rozloučenou dává dobré rady svému nástupci, ekonomovi Vladimíru Röselovi: "Doporučil bych mu, aby co nejdříve odešel, poněvadž na to nemá. Chová se téměř psychopaticky." Inu Knížák je umělec. (I když ho prý média jako umělce "odmítají vnímat".) Co by u jiného bylo hulvátství, psychóza anebo i trestný čin, mohou umělci nazvat "performance". (Týká se i oponentů MK.)

Zlý ministr financí Kalousek: Emisní povolenky zdarma nedám! Tak tedy - ony nejsou "zdarma", pouze jejich třetina. Dále - ta zdarmá třetina se ještě zdaňuje darovací daní 32 % (do roku 2013). A hlavní argument vypečeného státu: Ekologické investice, které měly energetické firmy za ty odpuštěné povolenky zaplatit - už stejně utratily, tak co. Elektřina nezdraží, protože ta je vázána k ceně německé elektřiny, pouze se sníží výdělky nenasytného ČEZ. A dividenty, které nese čezkému státu, a ze kterých se měla platit důchodová reforma. Jenže to nevadí, protože přece kvůli tomu zvyšujeme DPH...

Dvě věci ohledně zásadového postoje ministra Kalouska, který chce do rozpočtu nahnat pár desítek miliard navíc (46 mínus dar. daň 32 %) nejsou vidět na první pohled:
1) Teplárny zdraží teplo občanům.
2) Už se to stává pravidlem, kterého si jistě všimnou i zahraniční investoři: Nelze se absolutně spolehnout na žádný slib vlády, protože s oněmi slíbenými povolenkami energetičtí investoři ve svých projektech počítali.

"Hospodaření nemocnic je neefektivní/ málo efektivní." (Padesát z 89 ředitelů českých nemocnic v anonymním průzkumu HealthCare Institut)

V seriálu "Koalice v růžové zahradě" režisér opět použil již známého klišé: Naše známé postavy se znovu pohádaly. Zraňujícím trnem se tentokrát stalo zřízení funkce tajemníka pro EU (při předsednictvu vlády, ODS), což ministr zahraničí Karel Schwarzenberg (TOP 09) nese krajně nelibě. V dalším díle se opět sejde K9 ke smírčímuu řízení.

Bombardování Libye skončilo. Hlavy a hlavně se ohlížejí po Sýrii, kde bylo od úterka na ulicích bezpečnostními silami zabito dalších 24 lidí. "Turecko už nemá důvěru k režimu prezidenta Asada." (Tur. prez. Abdullah Gül.) Ale Turci zatím nebombardují. Možná i proto, že Bašár má víc letectva než Kurdové v Iráku.

Prezident na poradě velvyslanců pravil, že "jaderná hrozba ze strany Íránu by mohla vyvolat preventivní útok na jeho jaderná zařízení... Což by vyvolalo krizi, jakou Francie za žádnou cenu nechce." Pravil francouzský prezident Nicolas S. Zdá se, že shromáždění velvyslanců je oblíbeným spolkem, na kterém si prezidenti zkoušejí silná slova.

Řecko: "S velkým smutkem jsem si poslechl českého prezidenta Václava Klause, který je samozřejmě dobře známým antievropanem, ale který nyní chce vyjadřovat svoje populistické antievropanství tím, že uráží Řeky tvrzením, že - my tady pijeme svoje ouzo a užíváme si a oni jsou ti, kteří tvrdě pracují - a tak dále." (Premiér Jorge Papandreu dle Aténské zpravodajské agentury.)


Ze sportu: Sportovci i funkcionáři vědí, že na probíhajícím atletickém mistrovství světa v jihokorejském Tegu musí být "opatrní" a "skromní".

Do třetího kola na US Open postoupila česká tenistka Lucie Šafářová.

Převýšov převýšil Slávii 3:0. Divizní tým vyklepl slávistické veltmajstry v národním poháru. Slávní trenér Milan Petrouš "vyvodí tvrdé důsledky". Jen aby to nebyl další Hřebíček do rakve Slavie!

Čtvrtek 1. září 2011, Den hnutí nezúčastněných zemí, začal nový školní rok
V srpnu bylo v Afghánistánu zabito nejvíc amerických vojáků - 66. V Iráku zato nejméně - žádný!

"Když bude Libye v plamenech, kdo ji bude moci vládnout? Nebudou moci vládnout dokud my máme zbraně, a my je máme. Nikdy nepodrobí naše kmeny!" (Plukovník Kaďour na videu v syrské Arrai TV.) Jestli naše ministerstvo zahraničí neuznalo novou přechodnou libyjskou vládu předčasně?

Mrtvá Kočka: "Ne předčasně. Pozdě."

Nový režim v Libyi uznaly i Ukrajina a Rusko, přičemž ve druhém případě zaperlil ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov, podle něhož Rusko nikdy Kaddáfího nepodporovalo. Asi proto je v zemi tolik ruských zbraní, včetně raket ráže Scud. Nu - Rusku jde o ropné licence. Podle Mrtvé Kočky se ale o ně nemusí bát:

 "Libyjští ministři se nezměnili a ti se dobře pamatují, kdo byl jejich dobrý přítel."

Škody po Irence dosáhly $20 mld., zejména kvůli následným povodním. Prezident Bar.Ob. vyhlásil stav katastrofy, aby mohl uvolnit federální peníze v sumě téměř $800 milionů. Celkem zahynulo 40 lidí. Nad Atlantikem se formuje Káťa.

Bělorusko: Hodný prezident Alexandr Lukašenko dal milost prvním čtyřem disidentům, které zavřel za to, že proti němu demonstrovali. Milostivý prezident prý hodlá omilostnit další nemilosrdně zavřené opozičníky.

Hodný prezident Al.Luk. reguluje ceny masa a mléka, takže jsou levnější o 15-20 % oproti Rusku. Které je s Běloruskem v celní unii. Načež levné potraviny mizí - pod nájezdy rabujících zájezdů ruských turistů. Hodný prezident také drží - i přes několikerou devalvaci - směnný kurs běloruského rublu. Ofiš za dolar dostanete 5135 rublíků, od veksláků však až 9.000.  Hodný prezident tak už vyčerpal devizové možnosti své hodnosti a pravil:
"Kurz bude určovat nabídka a poptávka, uměle ho udržovat nebudeme." Načež černý trh zpevnil dolar na 10-11 tisíc rublů. Tuto reálnou hodnotu jako ofiš kurz očekávají i opičáci.

Království Sazka: Akcionáři z ČSTV si konečně všimli, že už přišli o vše. Proto podávají trestní oznámení  - na Hušáka. A pro jistotu i na insolvenčního správce Cupku. A proč ne už rovnou na sebe, když léta žrali z Hušákovy ruky?
Mrtvá Kočka: "Blbost není trestná."

Všichni bývalí radní Přerova, vč. primátora a senátora Jiřího Lajtocha (ČSSD) byli obviněni Útvarem pro odhalování korupce a finanční kriminality z těchto trestných činů: Sjednávání výhody při zadávání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě a ze zneužití pravomoci úřední osoby. Domov důchodců a zimní stadion byly prý předraženy o desítky milionů více, než město plánovalo. Obvinění si podali stížnost. Zdražení zakázky během realizace je obvyklé a nemusí být znakem nějaké korupce. Možná jen hloupě postavené smlouvy...

Prezident Václav Klaus zahájil nový školní rok v ostravské pobočce soukromé základní školy a gymnazia PORG za přítomnosti ředitele škol pana Václava Klause (ml.).

Václav Klaus (st.) promluvil prostřednictvím ČT24 před půlnocí k národu. V rozhovoru rovněž oznámkoval koaliční strany - na své oblíbence VV byl hodný. Veverky dostaly na vysvědčení jedničku s hvězdičkou. ODS v čele s Nečasem si vede dobře. Zato Topíci zcela propadli! Zejména Kníže má černý puntík: Do vládní koncepce zahraniční politiky totiž nezapracoval zásadní připomínky z Hradu. A taky: "...strana, která nemá dominantní zodpovědnost, vždycky hraje vyděračskou politiku, protože nenese hlavní tíhu a zodpovědnost. Proto se to hraje snadněji Kalouskovi než Nečasovi."
Prezident se vyjádřil i k bátoriádě: "Někteří lidé, kteří si netroufnou na mě, tak si nacházejí slabšího partnera a s tím se snaží utkávat... Chudák pan Bátora."

Pátek 2. září 2011
Sněmovna hlasy koalice prohlasovala loňský balíček úsporných opatření. Novinka: Nezaměstnaní, kteří nedostanou odstupné či odchodné od zkrachovalých firem, je dostanou od státu. Snižuje se podpora stavebního spoření. Budou se i danit úroky. Rovněž prošlo zvýšení DPH.

Člen ochranky v obchodním domě Ikea na Zličíně našel bombu, u níž přestřihl dráty od budíku, načež ji odnesl do kontejneru skladu. Přivolaný pyrotechnik se mohl zbláznit - šlo skutečně o balíček s obsahem výbušniny! Jako v tom filmu - přestřihnout červený nebo modrý drát? Bezpečák se trefil...
Pro sichr byla evakuována i Ikea na Černém Mostě.

Podle Jaderného regulačního úřadu (NRC) by měla asi čtvrtina amerických reaktorů (asi 27), projít antizemětřesnými úpravami, hlavně ve střední a východní části  USA. Prý "existuje větší pravděpodobnost seismických otřesů, než se dosud předpokládalo".

Bylo vyhlášeno embargo na dovoz syrské ropy do EU.

Demoška ve Varnsdorfu: Podvodník Lukáš Kohout (odsouzený za to, že se v roce 2002 jako pseudoasistent poslance Jana Kavana létal "zadarmo" po světě) vede několik set lidí k ubytovně Sport, kde bydlí Romové. Kohout rovněž hodlá svrhnout slabého starostu Martina Louku: "Situaci podcenil. Už na happeningu v roce 2009 jsme upozorňovali, že se z našeho regionu stává jaderné úložiště."
Louka kontruje: Hodlá přijmout vyhlášku, podle níž se nebude smět pít alkohol na veřejnosti, stěhovat nábytek ven a trávit odpoledne na gaučích u vchodů do ubytoven, čímž se odstaní nepořádek a hluk, vyluzovaný z nepřizpůsobivých hrdel.
S hlukem má podvodník Lukáš Kohout taky zkušenosti - vydával se rovněž za mluvčího technoparty CzechTek.

Hle, obávaný kandidát na prezidenta ČR je zde.

Mrtvá Kočka: "Ještěže to není radikál!"

Ze sportu: "Dnes musí přijít tygřice a ne chcíplá liška jako v kvalifikaci." Pravila Barbora Špotáková, světová rekordmanka v hodu oštěpem, před finále. Po finále: Barbora Š. získala stříbrnou medaili. Blahopřejeme!

Topka vrací úder: "Nemůžu komentovat výroky pana prezidenta, jen bych si dovolil poznámku k osobě našeho předsedy. Kdykoli jsem měl možnost hovořit s někým z ciziny, tak byl ministr zahraničí Karel Schwarzenberg jedním z mála českých politiků, který je oceňován hodně vysoko, a to nejen v Evropě, ale i ve světě. Respekt a uznání, kterému se v zahraničí těší, mu mohou ostatní politici jen závidět." (Petr Gazdík, předseda poslaneckého klubu TOP 09 a STAN)

Senátor Jaromír Štětina (nezávislý s podporou TOP 09 a STAN) si dovolil více: "Jsou politici a státníci. Karel Schwarzenberg je na rozdíl od pana prezidenta státník. Ví přesně, jaká nebezpečí přináší politický extremismus podporovaný panem prezidentem."

Ještě si nedali po čuni.

Předsedkyně politické strany Suverenita Jana Bobošíková sepsala otevřený dopis řeckému premiérovi. Jako budoucí prezidentka je přesvědčena, že povinností hlavy státu je usilovat především o blaho státu a občanů. Což Klaus st. činí. Ze současné dluhové krize neviní Řecko, ale zavedení eura. Zatímco Papandreu si myslí, že je třeba další unifikace Evropy, "Václav Klaus a spolu s ním stále více lidí je přesvědčeno, že toto není cesta k ekonomické prosperitě, k demokracii a ke svobodě."
Tak já nevím, ale byla snad řeč o ouzu, ne? Je hrozný! Co takhle dát si pivo?

BTW: Letter asi nebyl psán anglicky - google.com ho nemůže najít. Žeby ho Boboš psala řecky?

Sobota 3. září 2011
Žena Moby Dicka:  "Psala ho česky. Pro Čechy. A do Řecka ho nikdo neposílal."
*******************************************
Podněty, připomínky a výkřiky čtenářů Deníčku Moby Dicka lze posílat na schránku moby.dick@seznam.cz .
Předem dík! >>:)) Moby Dick

69 komentářů:

STK řekl(a)...

Středa 31. srpna 2011 - Pres. Sarkozy pravil:
"Jaderná hrozba ze strany Íránu by mohla vyvolat preventivní útok na jeho jaderná zařízení... Což by vyvolalo krizi, jakou Francie za žádnou cenu nechce." Ale Izrael o takové věci už chvíli uvažuje. Aspoň se o tom povídá. Po jaderném útoku Íránu na Izrael ovšem budou takové řeči zcela mimo mísu, pane Nikolasi.
=========================

Pátek 2. září 2011 - o Lukáši Kohoutovi:
Mrtvá Kočka: "Ještěže to není radikál!"
Její Živý Bratr: "Jak to, že není radikál? A kdo dal do pohybu ty hobity ve Varnsdorfu?"

- o bombě u Ikey: ...Jako v tom filmu - přestřihnout červený nebo modrý drát? Bezpečák se trefil...
Když jsou ty dráty jenom dva a v bombě samé už žádná elektronika ani baterie není, je barva lhostejná. Po jednom drátě proud neproudí...
A "naši pyrotechnici" to muselo strašně urazit. Odpadlo jim celé to divadýlko s roboty a těžkooděnci. Tak aspoň nechali evakuovat všechny Ikey v kotlince. Najust! Ale ne že bych stříhání drátů doporučoval opakovat. Ne všechny dráty musí být vidět. Statečný bezpečák by pak musel být do rakve kompletován z drůbků v okruhu několika desítek metrů. Ale kardinální otázka: Kdopak nám to tu dává bombičky do košů na odpadky? No tak - přiznejte se, zbabělci!

Vzkaz helénskému premiérovi Papandreovi: Nikdo si přece nemyslí, že by si Řekové žili nad poměry. Je to pracovitý a skromný národ. Staré řecké báje a pověsti to jednoznačně dokládají...

informace řekl(a)...

To je zajímavé. Moby Dick tu uvedl zprávu o vzniku nového knížectví ve Filettino, která obletěla celý svět, prý o tom hovořila i ruská televize, v USA pak The New York Times, ale na italském webu jsem to musela hledat Googlem. O události se zmiňovaly jen Yahoo.com a Sussidiario.net.
Je to nějaký trik na nalákání turistů. Měli byste si přečíst komentáře pod článkem. Tam byste našli pěknou sbírku neslušných slov.

Jakub S. řekl(a)...

Sem s nima, sím!

informace řekl(a)...

Jakube,
snad byste se nám nechtěl nakonec zkazit?
Tady máte místo neslušných komentárů odkaz na odposlechy tel. rozhovorů mezi Lavitolou, Tarantinim a jeden s Berlusconim.
Uvidíte, že B. kromě té inkriminované věty, nic sprostého neřekl. Ale media se vrhla právě na tu.
A uvidíte, že není vůbec jasné, že by jim byl B. něco platil, aby pozdrželi nebo svedli s cesty vyšetřování v Bari.
http://www.libero-news.it/allegati/intercettazioni.pdf

Jakub S. řekl(a)...

No dyť už snad mám jako šedesátník nejvyšší čas, abych se zkazil, ne?! Dyť sem si na tom světě nic neužil. Tak aspoň trochu těch sprosťáren. Stejně se nevyrovnají slovanským! Bych chtěl vidět třeba jak by se převáděly nejčastější ostravské citoslovce...

stk řekl(a)...

[;-)))

STK řekl(a)...

Poznámka.
Není sice k Šamanovu článku, ale je k dění v uplynulém týdnu. Dnes před sebou nemám nic, co bych "musel", tak jsem zapnul PC a trochu se povozil na vlnách internetu. Noviny totiž nekjupuji, jednak lžou a jednak šetřím naše lesy. A narazil jsem na toto. Přečetl a uvažuju, kolik lidí si ve svém stáří zachová svou povahu. Zatím to vypadá, že s průměrným sebevědomím nezůstane nikdo. Buď své sebevědomí zcela ztratí a nechá se postupně svými dětmi (vnuky) nebo úplně cizími lidmi využívat, zneužívat nebo i zotročovat a bít, nebo jsou z nich naopak nedůtkliví staříci a stařenky, kteří musejí mít vždy pravdu a kterým není radno odporovat. To jsou ti staříci, kteří střílejí vzduchovkou z okna po dětech, hrajícich si nahlas před domem. A drbny, které mezi jakoukoliv řeč pořád vplétají myšlenky, že "to za jejich mladých let nebývalo". Nám starším sice taky občas připadne, že se mravy stále jen kazí (tenhle pocit mají, myslím, téměř všichni "starci a stařeny" už od dob pračlověka Janečka), ale když se nad tím pár sekund zamyslíme, zjišťujeme, že za to mohou jiné podmínky, než jsme měli my. A že to zcela určitě čas spraví. A co nespraví, to pomine a co nepomine, stane se normou.
Teď otázka pro staříky a dámy v nejlepších letech: Co si o tom myslíte vy?

informace řekl(a)...

STK a Draku,
mlá poznámka v Vaším z 1. ZÁŘÍ 2011 1:18 a z 3. ZÁŘÍ 2011 9:20, když se neurazíte.
Mluví z Vás mentalita tahouna, který neví, co má sám se sebou dělat, když mu sundají postroj, kterým byl celý život přivázán k žernovu a který trpělive táhl dokud mu stačily síly.
Já jsem zas právě našla v knížce tuto poučnou větu: La vita è un vino pregiato che si centellina in piccoli sorsi. *Život je vzácné víno, které se vychutnává v malých doušcích."
Co Vy na to, pracovníci? Je to snad moc hedonistické?

STK řekl(a)...

Já se neurazím určitě a Drak, jak tak na dálku soudím, rovněž ne - a už vůbec ne na Vaší poznámku.
Ale dovolte, abych Vám Váš názor Informace poněkud nahlodal. Můj táta dělal totéž co jestě pořád dělám já a byl jedním z prvních ve své profesi. Tedy "průkopník". Už jako dítě jsem s ním bastlil magnetofony, které tehdy byly jenom v rozhlase, ve velkých divadlech a podobných institucích. Na všechno jsme museli přijít metodou pokus-omyl. A kolikrát se nám přihodilo něco, co bylo zajímavé - a teprve jsme hledali, jak toho v kumštu využít - např. retrográdní echo nebo zdvojený inverzní postup. Byl jsem snad ve třetí třídě pevně rozhodnut, že se stanu buď řidičem velkého náklaďáku nebo zvukařem. Toho řidiče mi pozvolan vymluvili - a toho zvukaře málem taky. Zsačal jsem chodit do klavíru, hudební teorie atd. - maminka ze mě chtěla mít buď dirigenta nebo "aspoň" klavírního virtuosa. Jenže jsem na to neměl dost vytrvalosti. když už jsem musel cvičit aspoň 3-4 hodiny denně, k tomu škola, četl jsem knížky jako divý, chodil do horolezeckého oddílu, fotografoval, bastlil doma i v radiokroužku rádia, po večerech chodil na městskou hvězdárnu do astronomického kroužku... - no nebylo kdy spát. Moje profesorka klavíru to poznala (když dva dny po sobě necvičíte, dobrý učitel to pozná) a dala mi na vybranou. Nechal jsem tedy po téměř devíti letech piana. (Ale těch let nad klávesama nelituji. Zbytek života se mi ta znalost postupně zúročovala.)

Proč tak rozšafně a od Adama? Abyste Informace pochopila, že jsem si tohle povolání sám vybral, že mě baví, že je to pro mě současně i odpočinek a že mi radost z práce berou jenom lidé okolo kumštu: podvodníci, lháři, lenoši. Jistě, je to tu a tam k nevydržení, praštil bych tím v tu samou minutu - ale mluvit o tom jako o těžké káře? To je naprosté nepochopení. Asi jsem divná vyjímka, ale dělal jsem, dělám a chci dělat to, co umím, to, co mě baví. Nevím, co je na tom k nepochopení. Až začnu hluchnout nebo si už nebudu pamatovat, je na mých bližních, aby mi o tom decentně řekli, pokud to nepoznám sám.
Pak začnu chodit... ...asi do fotograficky zajímavých míst a budu se je snažit zachytit podle svých představ. A až ani to nepůjde a nebudu moci ani pořádně číst nebo poslouchat - tak pak to se mnou bude, milá Informace, zlé. Moc zlé. Už tu nebudu psát. Budu sedět doma nebo v parku, čekat na smrt a možná i proklínat svět. Tak na to se opravdu netěším.

P.S.: Proč mě vždycky donutíte myslet na konec? Vím, že přijde, aber: Ich habe noch Zeit!

informace řekl(a)...

STK,
tu námitku nebo spíš ten jiný názor na život jsem Vám napsala jako příklad, jak různě mohou lidé chápat nebo spíš prožít život.
Co to znamená "správně, smysluplně" prožít svůj život? Podle Vás dvou náplní správně prožitého života má být užitečná, "smysluplná činnost, tedy práce". Nic proti tomu nenamítám, ale ptám se, musí být život naplněn stále nějakou "užitečnou" činností, aby byl správně prožitý? A co je to užitečná činnost, v jakém smyslu užitečná? Pro kolektivitu, pro rodinu, pro potomstvo anebo jen pro sebe sama?
A když člověk nežije život "smysluplně", to znamená neplní své povinnosti, tak ho prožil zbytečně? Mám totiž dojem, že na člověka se časem naloží různé povinnosti, ze strany státu, kolektivity, v zaměstnání, v rodině. A že pak nežijeme život podle své volby a svých rozhodnutí, ale jen v plnění těch různých povinností. Na vlastní zájmy, nejsou-li totožné se zaměstnáním, jako ve Vašem případě, člověku nezbývá čas. Dobrá, čloběk tak prožil život užitečně, ale může se říci, že ho prožil smysluplně?
Protože tady se dostáváme ke klíčové otázce, co je smyslem života. Práce, plnění povinností, angažovanost? Nejsou to věci, které jsme si sami vymysleli, abychom dali naší existenci právě ten nějaký smysl?
Má tedy nějaký smysl život poustevníka, prožitý v osamělosti, v poušti v modlitbách a meditaci? Je nějak užitečný ostatním? Nemluvě už o životě lidí, kteří nepracují a jen užívají "plodů" země a práce ostatních, i když nenarušují jejich práva a nežijí na jejich účet?
A je nakonec nutné, aby měl lidský život takový striktně pojatý sociální smysl?
Řeknete mi, že člověk žije ve společnosti a již to obnáší, že k jejimu fungování musí přispívat. Ale má proto zasvětit svůj život jejímu fungování a jejím zájmům?
Na konec myslíte Vy, alespoň ho vždy do Vašich úvah nějak propašujete, tak to nesvádějte na mne.

informace řekl(a)...

Teď si teprv italské noviny všimly nového knížectví ve Filettino, když o tom odvysílaly televise půl světa: Al Jazeera, čínská a ruská.
Tady máte fotky z té velké události.
http://www.ansa.it/web/notizie/photostory/primopiano/2011/09/02/visualizza_new.html_728759389.html?idPhoto=1

Jakub S. řekl(a)...

Ten italský citát je pregnantní (= těhotný, významem)! Čí?! A mezi které obstarožní gentlemany spadám? No to mosíja řéct druzí, přeca!
Chvílu sa nechám utahat a zblbnút mladýma a tema vlizdohájkama, až už nemožu, ale mladým pomožu - nebo su pro sebja a enem ve svojéj lebeni zavřený a štětivý, a pokluzené a šmytec, ogaři.

informace řekl(a)...

Jakube,
ten citát je od nějakého Fina G. Laakso, přeložený do italštiny. Kdo je ten pán, se mi nepodařilo zjistit. Docela jakoby to napsal nějaký jižan, že?
Podle zdejších měřítek, jako šedesátník patříte ještě do středního věku, od sedmdesáti jste anziano a po osmdesáti vecchio. Tak si s tím nelamte hlavu, ať si ji láme STK, je to jeho oblibená struna, stáří a smrt, prozatím ještě elegická.

Jakub S. řekl(a)...

Laakso je nikoli vzácné finské příjmení. Jeden G.L. je kytaristou a textařem známé skupiny melodického soft metalu... leč předpokládám, že ten to nejni. - Anziano - jo, aji takto,výslovně starý? Já jsem to znal jako v pracovním smyslu - vyšší, starší šéf, nadřízený, déle zaměstnaný a tedy zasloužilejší kolega.

STK řekl(a)...

Tak to je opravdu mnoho otázek a odpovědí milá filozofko Informace.
Začrneme od té nejtěžší - co je smyslem života. Četl jsem na toto téma tisíce slov a desítky názorů moudrých lidí, ale zdá se, že na tuhle otázku se nedá odpovědět jednoduše, spojitě a logicky. Pro každého něco jiného, v každém okamžiku života něco jiného.
Když vezmeme život jako takový, v nejzákladnější, dejme tomu jednobuněčné formě, t.j. získávání živin z okolí a vlastní růst a množení, zachování sebe a potomstva, tedy rodu je smyslem života život sám.
Když si dáme do hledáčku jenom život lidský, základ toho všeho je stejný. Získávat potravu, vyrůst a rozmnožit se - zachovat a posílit svůj rod, své geny. Člověk je tvor, který se instinktivně sdružuje do rodin, tlup, osad, měst států atd. Tam všude funguje vzájemná užitečnost jedinců. Jeden dělá to, druhý je schopen (umí) zase něco jiného. Tedy specializace a z toho vyplývající obchod. Vzájemná užitečnost je podmínkou sdružování - jinak by Homo Sapiens žil by jako medvědi - jedinci by se potkávali jen jednou ročně za účelem početí další generace a vzápětí by se opět staral každý sám o sebe a o své případné potomstvo. To jsou obecné, jednoduché principy, žádné náboženství, žádná víra, žádná politika. A žádná filozofie.
Jestli je k něčemu poustevník na poušti? Sám pro sebe asi ano, sic by to nedělal, pro ostatní asi jenom jako příklad odříkání, případně víry v cosi - dejme tomu Boha. Pokud je společnost bohatá, takových "poustevníků" uživí bez problémů více. Vznikají kasty duchovních, filozofů a umělců, kteří sekundárně hledají smysl svého života, svůj přínos pro společnost. Opodstatnění své existence. Jistěže není ostrá hranice mezi užitečným a neužitečným členem společnosti, téměř jako všechno jedna kvalita plynule, spojitě přechází na druhou. Myslím, že existuije test - pobyt v pustině. Špičkový hráč na violu da gamba takovou robinzonádu nepřežívá, protože si neumí obstarat potravu. Ve společnosti ovšem ano, protože za svou skvělou hru dostane dostatek peněz, za které si potravu jednoduše koupí. (Taktéž atomový vědec nebo filozof.) Ale pořád se motáme kolem jedné premisy: smysl života je... ???
Vidíte Informace, nějaká "rozumná" odpověď zde není možná. Ne jednoduchá, ne všeobecně platná. Pokud mám dostatek prostředků ke směně, mohu si dovolit dělat "nic". Mohu si to dovolit - otázkou zůstává, jestli to chci. Jestli mě to baví, jestli mě to "naplňuje". Smysluplnost, "plnost smyslu" je už dnes v češtině slovíčko naprosto bezobsažné. Floskule. Plnost jakého smyslu?
Takže ano, jsem zabezpečen* pro zbytek života a mohl bych tedy "dělat nic" nebo to, co se mi zlíbí. Ale to přece právě dělám. Ne kvůli penězům (přežil bych dokonce i bez důchodu, něco mám našetřeno), ale proto, že mě to baví. A když má chuť fotit - fotím. To, že moje fotky občas někdo kupuje a platí mi za ně je pro to focení sice docela fajn (ano, umím to natolik, že jsou i takoví blázni, kteří mi za mé fotky dávají peníze) ale pro tvorbu to není podstatné. Je to zábava. Naplnění času, který zbývá. Naplnění (části) smyslu života. Taky čtu knihy, poslouchám dobrou muziku, jezdím na kole, vařím divná jídla, dívám se na pěkné filmy a na západ slunce, pěstuji kočky a kaktusy, píšu knihy, které možná nikdy nevydám...
Takže lituji, nic jednoduchého k tomu podotknout nelze.

*) zabezpečen, pokud se nic zvláštního nestane. Nemoc v rodině, těžká invalidita a potřeba obsluhy, ztráta bytu, náhlé zdražení živobytí, revoluce, válka, přírodní kastastrofa. Na to všechno není myslím úplně připraven ani Bill Gates.

STK řekl(a)...

Tak to je opravdu mnoho otázek a odpovědí milá filozofko Informace.
Začrneme od té nejtěžší - co je smyslem života. Četl jsem na toto téma tisíce slov a desítky názorů moudrých lidí, ale zdá se, že na tuhle otázku se nedá odpovědět jednoduše, spojitě a logicky. Pro každého něco jiného, v každém okamžiku života něco jiného.
Když vezmeme život jako takový, v nejzákladnější, dejme tomu jednobuněčné formě, t.j. získávání živin z okolí a vlastní růst a množení, zachování sebe a potomstva, tedy rodu je smyslem života život sám.
Když si dáme do hledáčku jenom život lidský, základ toho všeho je stejný. Získávat potravu, vyrůst a rozmnožit se - zachovat a posílit svůj rod, své geny. Člověk je tvor, který se instinktivně sdružuje do rodin, tlup, osad, měst států atd. Tam všude funguje vzájemná užitečnost jedinců. Jeden dělá to, druhý je schopen (umí) zase něco jiného. Tedy specializace a z toho vyplývající obchod. Vzájemná užitečnost je podmínkou sdružování - jinak by Homo Sapiens žil by jako medvědi - jedinci by se potkávali jen jednou ročně za účelem početí další generace a vzápětí by se opět staral každý sám o sebe a o své případné potomstvo. To jsou obecné, jednoduché principy, žádné náboženství, žádná víra, žádná politika. A žádná filozofie.
Jestli je k něčemu poustevník na poušti? Sám pro sebe asi ano, sic by to nedělal, pro ostatní asi jenom jako příklad odříkání, případně víry v cosi - dejme tomu Boha. Pokud je společnost bohatá, takových "poustevníků" uživí bez problémů více. Vznikají kasty duchovních, filozofů a umělců, kteří sekundárně hledají smysl svého života, svůj přínos pro společnost. Opodstatnění své existence. Jistěže není ostrá hranice mezi užitečným a neužitečným členem společnosti, téměř jako všechno jedna kvalita plynule, spojitě přechází na druhou. Myslím, že existuije test - pobyt v pustině. Špičkový hráč na violu da gamba takovou robinzonádu nepřežívá, protože si neumí obstarat potravu. Ve společnosti ovšem ano, protože za svou skvělou hru dostane dostatek peněz, za které si potravu jednoduše koupí. (Taktéž atomový vědec nebo filozof.) Ale pořád se motáme kolem jedné premisy: smysl života je... ???

STK řekl(a)...

pokračuji:
Vidíte Informace, nějaká "rozumná" odpověď zde není možná. Ne jednoduchá, ne všeobecně platná. Pokud mám dostatek prostředků ke směně, mohu si dovolit dělat "nic". Mohu si to dovolit - otázkou zůstává, jestli to chci. Jestli mě to baví, jestli mě to "naplňuje". Smysluplnost, "plnost smyslu" je už dnes v češtině slovíčko naprosto bezobsažné. Floskule. Plnost jakého smyslu?
Takže ano, jsem zabezpečen* pro zbytek života a mohl bych tedy "dělat nic" nebo to, co se mi zlíbí. Ale to přece právě dělám. Ne kvůli penězům (přežil bych dokonce i bez důchodu, něco mám našetřeno), ale proto, že mě to baví. A když má chuť fotit - fotím. To, že moje fotky občas někdo kupuje a platí mi za ně je pro to focení sice docela fajn (ano, umím to natolik, že jsou i takoví blázni, kteří mi za mé fotky dávají peníze) ale pro tvorbu to není podstatné. Je to zábava. Naplnění času, který zbývá. Naplnění (části) smyslu života. Taky čtu knihy, poslouchám dobrou muziku, jezdím na kole, vařím divná jídla, dívám se na pěkné filmy a na západ slunce, pěstuji kočky a kaktusy, píšu knihy, které možná nikdy nevydám...
Takže lituji, nic jednoduchého k tomu podotknout nelze.

*) zabezpečen, pokud se nic zvláštního nestane. Nemoc v rodině, těžká invalidita a potřeba obsluhy, ztráta bytu, náhlé zdražení živobytí, revoluce, válka, přírodní kastastrofa. Na to všechno není myslím úplně připraven ani Bill Gates.

P.S.:A musím Vás zklamat, Informace. Nad smrtí si hlavu nelámu. Ne nad svojí. Jsem v tomto ohledu fatalista.

STK řekl(a)...

Pixla mi maže má "živá slova"! Hamba mu. Zkusím ještě jednou vložit první část mé filipiky...
============================
Tak to je opravdu mnoho otázek a odpovědí milá filozofko Informace.
Začrneme od té nejtěžší - co je smyslem života. Četl jsem na toto téma tisíce slov a desítky názorů moudrých lidí, ale zdá se, že na tuhle otázku se nedá odpovědět jednoduše, spojitě a logicky. Pro každého něco jiného, v každém okamžiku života něco jiného.
Když vezmeme život jako takový, v nejzákladnější, dejme tomu jednobuněčné formě, t.j. získávání živin z okolí a vlastní růst a množení, zachování sebe a potomstva, tedy rodu je smyslem života život sám.
Když si dáme do hledáčku jenom život lidský, základ toho všeho je stejný. Získávat potravu, vyrůst a rozmnožit se - zachovat a posílit svůj rod, své geny. Člověk je tvor, který se instinktivně sdružuje do rodin, tlup, osad, měst států atd. Tam všude funguje vzájemná užitečnost jedinců. Jeden dělá to, druhý je schopen (umí) zase něco jiného. Tedy specializace a z toho vyplývající obchod. Vzájemná užitečnost je podmínkou sdružování - jinak by Homo Sapiens žil by jako medvědi - jedinci by se potkávali jen jednou ročně za účelem početí další generace a vzápětí by se opět staral každý sám o sebe a o své případné potomstvo. To jsou obecné, jednoduché principy, žádné náboženství, žádná víra, žádná politika. A žádná filozofie.
Jestli je k něčemu poustevník na poušti? Sám pro sebe asi ano, sic by to nedělal, pro ostatní asi jenom jako příklad odříkání, případně víry v cosi - dejme tomu Boha. Pokud je společnost bohatá, takových "poustevníků" uživí bez problémů více. Vznikají kasty duchovních, filozofů a umělců, kteří sekundárně hledají smysl svého života, svůj přínos pro společnost. Opodstatnění své existence. Jistěže není ostrá hranice mezi užitečným a neužitečným členem společnosti, téměř jako všechno jedna kvalita plynule, spojitě přechází na druhou. Myslím, že existuije test - pobyt v pustině. Špičkový hráč na violu da gamba takovou robinzonádu nepřežívá, protože si neumí obstarat potravu. Ve společnosti ovšem ano, protože za svou skvělou hru dostane dostatek peněz, za které si potravu jednoduše koupí. (Taktéž atomový vědec nebo filozof.) Ale pořád se motáme kolem jedné premisy: smysl života je... ???

stk řekl(a)...

Možná, že je to zlomyslnost pana Plechovky Pixly, možná je to dlouhé. Třetí dil (3/3) tu visí, vložím ještě jednou první a druhý díl mé odpovědi paní Informaci.
1/3:

Tak to je opravdu mnoho otázek a odpovědí milá filozofko Informace.
Začrneme od té nejtěžší - co je smyslem života. Četl jsem na toto téma tisíce slov a desítky názorů moudrých lidí, ale zdá se, že na tuhle otázku se nedá odpovědět jednoduše, spojitě a logicky. Pro každého něco jiného, v každém okamžiku života něco jiného.
Když vezmeme život jako takový, v nejzákladnější, dejme tomu jednobuněčné formě, t.j. získávání živin z okolí a vlastní růst a množení, zachování sebe a potomstva, tedy rodu je smyslem života život sám.

STK řekl(a)...

a 3/3:
Když si dáme do hledáčku jenom život lidský, základ toho všeho je stejný. Získávat potravu, vyrůst a rozmnožit se - zachovat a posílit svůj rod, své geny. Člověk je tvor, který se instinktivně sdružuje do rodin, tlup, osad, měst států atd. Tam všude funguje vzájemná užitečnost jedinců. Jeden dělá to, druhý je schopen (umí) zase něco jiného. Tedy specializace a z toho vyplývající obchod. Vzájemná užitečnost je podmínkou sdružování - jinak by Homo Sapiens žil by jako medvědi - jedinci by se potkávali jen jednou ročně za účelem početí další generace a vzápětí by se opět staral každý sám o sebe a o své případné potomstvo. To jsou obecné, jednoduché principy, žádné náboženství, žádná víra, žádná politika. A žádná filozofie.
Jestli je k něčemu poustevník na poušti? Sám pro sebe asi ano, sic by to nedělal, pro ostatní asi jenom jako příklad odříkání, případně víry v cosi - dejme tomu Boha. Pokud je společnost bohatá, takových "poustevníků" uživí bez problémů více. Vznikají kasty duchovních, filozofů a umělců, kteří sekundárně hledají smysl svého života, svůj přínos pro společnost. Opodstatnění své existence. Jistěže není ostrá hranice mezi užitečným a neužitečným členem společnosti, téměř jako všechno jedna kvalita plynule, spojitě přechází na druhou. Myslím, že existuije test - pobyt v pustině. Špičkový hráč na violu da gamba takovou robinzonádu nepřežívá, protože si neumí obstarat potravu. Ve společnosti ovšem ano, protože za svou skvělou hru dostane dostatek peněz, za které si potravu jednoduše koupí. (Taktéž atomový vědec nebo filozof.) Ale pořád se motáme kolem jedné premisy: smysl života je... ???

informazione řekl(a)...

Jakube,
kromě významu, co uvádíte, anziano znamená: Persona di età intermedia tra la maturità e la vecchiaia (Dizionario Sabatini Coletti)

informace řekl(a)...

STK,
položila jsem Vám jen tak neuspořádaně pár otázek, abych zjistila, nakolik je ve Vás zakořeněná t.zv. socialistická forma mentis. Nakolik vás všechny ten režim, co oslavoval práci jako první cennost a hodnotu v životě člověka, zpracoval, nakolik vám ty "zásady" vštěpil. A to ne ani tak pro Vás, jako pro Draka, který hovoří o smysluplné činnosti - tedy práci, jako pozitivním způsobu prožití života.
Někdy doopravdy lidé, a to bez nějaké politicko-ideologické realsocialistické výchovy, se nedokážou od práce odpoutat, i když mají nárok na penzi anebo v ní dokonce jsou. Jsou to případy univerzitních profesorů, kteří chodí stále do ústavu, často už třesoucí se starci, a jsou šťastni, když jim tam svěří nějaký úkol. Na jedné straně chápu, že tato jejich oddanost vědě a hlavně pracovnímu místu je výslednou fází celého jejich pracovního života, na druhé je vůbec nechápu. Konečně si mohou dělat, co chtějí, mohou i změnit činnost, zabývat se něčím jiným, proč se tedy vracejí do těch starých zaprášených knihoven, mezi mladší kolegy, co se na ně dívají již s jistou lehce posměšnou shovívavostí jako na staré dinosaury?
Jeden můj kolega germanista, pár měsíců v penzi, mi vyprávěl celý šťastný, že mu dali na fakultě roční smlouvu, aby mohl ještě rok učit. A prohlásil - zůstanu tam, dokud mne nevyhodí. Chudák, do roka umřel. Kdyby byl seděl na zadku doma a četl si, mrtvice by ho byla neranila.
To jsem trochu odbočila. Každý si smysl svého života najde sám, a posteriori, podle svých kriterií, záleží na něm, jestli s bilancí bude spokojen anebo ne.

Jakub S. řekl(a)...

Smysluplná činnost nemusí být ovšem práce ve smyslu svaté společensky prospěšné a Stranou glorifikované aktivity, že.
To stk-ovo shrnutí výše je úúžasnéé. Já se od něj liším především v tom, že nejsem "zabezpečen", tedy dostatečně... a momentálně vůbec, vytunelován gaunery. Jinak dost to samé, lo stesso vale anche per me -

informace řekl(a)...

STK,
nejsem filozof a přiznám se, že i meditace o hlavních kardinálních otázkách lidské existence, jako na př. smysl života, mi jsou v podstatě cizí. Zajímá mě spíš to, co se děje kolem, souvislosti dění a událostí, možné budoucí dopady. Nejsem tedy připravena odpovědět na otázku, co dává lidského životu smysl, co ho činí pozitivním, užitečným, a pro člověka samého uspokojujícím.
Nemá smysl hledat po filozofickém slovníku, co o této otázce řekli v minulosti filozofové a různé myšlenkové školy a proudy. Je podle mého lepší poslechnout si, co říkají lidé dnes.
Šla jsem se tedy podívat na stránky situ Riflessioni, který si klade za cíl naučit lidi umění myslet, uvažovat, dělat vlastní závěry. Což je, podle slov Rousseaua, mnohem těžší než jakákoliv jiná činnost nebo umění.
Na situ uveřejnili celou serii pohovorů s předními osobnostmi světa umění, vědy, žurnalistiky, ve kterých jsou tázaní dovedeni postupně k poslední otázce a to, v čem vidí smysl života. pro zajímavost jsem vybrala tři odpovědi z asi tak třiceti, a to na základě povolání nebo spíš celkové názorové anebo duchovní orientace a pak na základě věku.
První je Nicla Vassallo, profesorka Teoretické filozofie na Janovské univerzitě, se specializací v King’s College London, autorka mnoha knih jak odborných tak osvětových. Ta na otázku o smyslu života odpovídá jednoduše: "Sperimentare, vivere con chi amo. Con loro capirò meglio. Capirò il senso, o il non senso. Grazie a loro. Rarissimi." (Experimentovat, žít s těmi, které miluji. S nimi pochopím líp. Pochopím smysl anebo ne-smysl. Jsou vzácní.) Filozofka staví do popředí zcela individuální, citovou stránku. Zajímavé, že?
Druhá odpověď, kterou jsem vybrala je od Margherity Hack, astrofyzičky, která po léta pracovala na univerzitě v Terstu, a která je známá na mezinárodním poli pro své práce v oboru hvězdné spektroskopie a radioastronomie. Je jí 88 let a je dosud činná na politickém a sociálním poli. Ta odpovídá: "Vivere in armonia con se stessi e le persone che amiamo, aiutare i più deboli." Žít v souladu se sebou samým a s osobami, které milujeme. Pomáhat těm nejslabším.
Ta také hovoří o o intimní vnitřní stránce, o vnitřním uspokojení, kterého se dosáhne i pomocí ostatním.
Třetí odpověď je mínění muže církve, 96 letého emeritního arcibiskupa Ravenny, kardinála Ersilia Toniniho, který je dosud činný na veřejném poli svými vystoupeními hlavně v televizi.
Podle kardinála smysl života je v životě samém, nový život je vyjádřením lásky mezi mužem a ženou, jejíich realizací. "La vita umana è un miracolo, è un miracolo perché è frutto dell’amore e della libertà ... Padre, madre, figlio, sono le parole più belle del linguaggio umano, esprimono la realtà più bella dell’esistenza dell’uomo. Questo è il senso della vita." Lidský život je zázrak, je to zázrak, protože je plodem lásky a svobody ... Otec, matka, dítě jsou nejkrásnější slova lidského jazyka, vyjadřují nejkrásnější skutečnost lidské existence. Toto je smysl života.
Vidíte, kardinál nemluví o církevních přikázáních, o povinnostech křesťana vůči Bohu a svým bližním, ale slaví život jako nejkrásnější dar a zázrak.
Co k tomu dodáte Vy, STK? Máte zas další materiál k přemýšlení. Podívejte se pak na věk oněch dvou dotázaných.

informace řekl(a)...

Pardon, těch dotázaných je 60.
Link: http://www.riflessioni.it/senso-della-vita/index.htm

STK řekl(a)...

...S panem kardinálem samozřejmě souhlasím. Řekl jsem přece totéž, jenže méně vzletně a obecněji. A s astrofyzičkou rovněž nemohu nesouhlasit: "...žít v souladu se sebou samm..." Ano, přesně o to se snažím, občas se mi to i daří. Vidím, že moje názory se už pravděpodobně nemusí a nebudou příliš měnit. Ta astrofyzikální dáma i vysoký církevní hodnostář jsou vlastně na stejné lodi jako já, obyčejný človíček.
A Vy, Informace? Co Vy?

STK řekl(a)...

A dodatek - jako téměř vždy: I Jakubův souhlas s hodnocením života - příklonem k původnímu smyslu, souhlas, jehož si cením, vlastně říká totéž. Život zdůvodňuje sám sebe. Vyzvedávání jen jeho jednotlivostí je jen zužováním definice.

drak řekl(a)...

Filosofka, astrofyzička i kardinál jsou moudří lidé, s astrofyzičkou a kardinálem souhlasím, u té filosofky si nejsem tak úplně jist, co nám chtěla sdělit, ale city a vztahy jsou důležitou součástí našeho bytí a má-li na mysli, že bychom měli žít společně s těmi, které máme rádi a ty vzájemné vztahy a city kultivovat a pečovat o ně, tak s ní souhlasím také, to určitě k dobře naplněnému životu patří také. Žít bychom měli tak, abychom obstáli pokud možno ve všech životních rolích, které zastáváme, tedy jakožto někdo, kdo vykonává něco užitečného pro jiné, tedy profesně, jakožto partneři a také jakožto rodiče a prarodiče, případně i v nějakých dalších, které si přidělíme či přijmeme dobrovolně a skloubili to všechno navzájem jak jen to nejlépe dovedeme, pak bychom měli být spokojeni sami se sebou a pravděpodobně i naše okolí s námi.

informace řekl(a)...

Co mě na těch odpovědích udivilo, že dotázaní nehledají nějaký výšší cíl nebo úděl člověka, ale že se omezují na jeho vnitřní, intimní sféru. Filozofla a astrofyzička hovoří o vnitřní harmonii, o urovnaných citových vztazích k drahým blízkým lidem, a v této vnitřní vyrovnanosti filozofka vidí předpoklad pro pochopení smyslu svého života, a podle mého názoru, jak to čtu já, i života kolem sebe. Výrok kardinála je veden v duchu biblického „Ploďte a množte se a naplňte zemi“ z Genesis.
Je zajímavé, že žádný nehovoří o sociální, společenské stránce existence člověka, o jeho vztahu ke komunitě, k ostatním. A člověk je skutečně zvíře sociální. A v této sféře je značně obtížné zachovat harmonické vztahy a žít v míru nejen se sebou samým, ale hlavně s ostatními.
Člověk je také zvíře politické, rozhoduje nejen o sobě, o rodině, o uzavřené komunitě, ale o res publica a o osudu milionů, stamilionů jiných.
Na tyto sféry mi tedy ten recept lásky a harmonie nepasuje. Prostě na tyto problémy je zcela nedostačující, je zcela mimo.
A přidejte k tomu teď i různé ideologie o předurčenosti národa nebo zas sociální třídy k velké zářné budoucnosti. A nátlak politiků a různých nižších "vedoucích kádrů", kteří vás nutí k činnosti, ve kterou nevěříte nebo která je přímo v rozporu s vašimi morálními zásadami. A při tom vám tvrdí, že právě v tom je smysl dějin a tedy i vašeho života jako člena společnosti.
Myslím, že je tu spousta otázek, na které je těžké odpovědět.
A ještě k hedonistickému nebo snad spíš estetico-hedonistickému pohledu na svět. Dva dny tu pršelo, foukal vítr, v noci byla bouřka. Ale k večeru se nebe zčásti vyjasnilo, vykouklo slunce, právě když mělo zapadat. To vám byla nepopsatelná nádhera, slunce pokryté lehkou mlhou, mezi šedomodrými rozervanými oblaky, jak zapadá za skálou s majákem, rozbouřené moře barvy ocele. Nábřeží bylo nacpané turisty, kteří jen cvakali fotoaparáty, aby si tu krásu zvěčnili.
Snad i takové chvíle dávají smysl našemu životu, vnitřnímu, intimnímu.

informace řekl(a)...

Pan ministr zahraničí znovu "externoval" na adresu prezidenta republiky, a to v televizním pořadu V. Moravce. Ve své kritice mimo jiné řekl:
"Bylo by dle mého názoru opravdu asi lepší, kdyby pan prezident více dbal o svoji pozici hlavy státu, než jako někdy docela zábavného provokatéra," a dodal, že seriózní evropští prezidenti Rakouska, Itálie či Portugalska se drží nepsaných pravidel a nevybočují.
Pan ministr zřejmě neví, že za podobný výrok by proti němu v Itálii již zahájila vyšetřování státní prokuratura pro urážku hlavy státu. Italský prezident také zasahuje do vnitřních politických událostí jako instituce, která je nade všemi politickými silami a vyjadřuje své mínění jak o vnitrostátní tak zahraniční politice. Jenže podobné výroky na jeho adresu jsou zde nemyslitelné. Asi před půl druhým rokem římská prokuratura otevřela vyšetřování pro urážku hlavy státu ze strany jednoho politického lídra, který toho řekl mnohem méně. A zastavila ji na základě omluvy hlavě státu.
Kníže by se měl nejdřív informovat než začne dávat příklady odjinud.

Jakub S. řekl(a)...

Jak by ne! Dělat vlastní nezávislé závěry, podrobovat své unáhlené a třeba závislé závěry dodatečné kritice a revizi a dokonce to sdělovat ostatním - toho většina (na tom trvám) lidí není schopna. Taky snad nějaká aplikace Gaussovy křivky -

Jakub S. řekl(a)...

A taky cítím, že o hlavě (svého) státu by se nemělo takto lehkovážně - jízlivě - urážlivě - pejorativně hovořit. Knížeti se už toho prominulo (vč. mne) neúrekom, že či. Už holt jiný nebude - takový po způsobu některých vysokých aristokratů lidový. Ale pořád takto dál... Žoviální pohrdavý tón od (tohoto) člena vlády na adresu prezidenta mě činí rozpačitým a smutným.

Moby Dick řekl(a)...

Vrácen 1 příspěvek Informace a 2 STK. Milé čtenáře prosím, aby omluvili dvojmé komentáře, raději je nesmažu - aby si to fixlující Pixla nezafixoval, že je mažu...
>>:))

Větší vlastenec řekl(a)...

Náš prezident sídlí na Hradě; už tento prostý fakt by měl zavřít tlamy všech drzých posměváčků a nikým nevolených kritiků. (Toto samozřejmě neplatí pro kritiku osob, jež se na místo prezidenta vetřely proti vůli lidu - Masaryka a Havla.)
Ano, vážený Jakube S., mne sprostý útok pana německého knížete na našeho prezidenta Klause doslova rozlítil. Zhruba stejně, jako bezprecedentní útoky havlisty Malého na našeho prezidenta Husáka (pronesené v listopadu a prosinci 1989 na nepovoleném protistátním shromážděni na Letné).
Prostě - po našem opětovném (a konečném) vítězství budeme muset URYCHLENĚ obnovit všechny zákony na ochranu veřejných Stranických a státních činitelů.
Z našich prezidentů a předsedů Strany si prostě nikdo beztrestně dělat srandu nebude. Tečka.

Petr Kohout řekl(a)...

K Libyi z pohledu dneška:
Kaddáfího podporují už pouze nejpočetnější kmeny - kdo je tedy ten protikaddáfiovský lid - ty méně početné kmeny ?
Hezké je vyjádření na schůzi o Libyi - ty státy, které nejvíce přispěli k osvobození Libye mají nárok na nejvíce ropných licencí. Nešlo náhodou schůzi lupičské bandy, která si dělila kořist ?
Český ministr zahraničí uznal "Libyjskou prozatímní radu" jako jediného zástupce Libyjského lidu - protože kontroluje Libyjské území. Houby, tahle rada nekontroluje nic, pokud se přestane bombardovat, do týdne jsou všichni členové rady mrtví nebo v cizině na útěku. Polovinu Libie terorizují britsko-francouzké bombardéry a ta "prozatímní rada" je ve skutečnosti pouze velitelství britsko-francouzké domorodé pěchoty (a možná ani ne velitelství, ale pouze tiskové oddělení velitelství). A druhá polovina Libye ? pokud se podíváte na mapu "posledních hnízd Kaddáfího odporu" a propojíte je nějakou plochou, pak máte polovinu Libye a navíc se expediční sbor v Tripolisu ocitl bez kvalitního pozemního spojení s týlem (může pouze pronikat napříč pouštním terénem - náročné na palivo i logistiku) a jestli do Tripolisu včas nedorazí humanitární pomoc (voda, léky, potraviny, zbraně, munice, posily) jeho osud je nejistý.
Zajímalo by mne, jestli "místo Kaddáfího pobytu" je skutečně místo Kaddáfího pobytu a/nebo jestli nejde jen o návnadu v pasti na povstalce. Pokud totiž jeden z vévodů z královské krve (= Kaddáfího synů) uprchne z města a druhý zůstane ve městě, být útočníkem, při dobývání města bych se velmi pečlivě ohlížel za záda, jestli tam není ten druhý syn v čele nějakých záloh. Jestli totiž utíkají, proč neutekli oba a jestli brání "poslední pevnost" proč jí nebrání oba.
Mimochodem, vládu v Benghází v čele s králem Idrísem Kaddáfí před 42 lety svrhl revolucí. Takže tohle povstání je tedy logicky vzato kontrarevoluce.

informace řekl(a)...

Máte pravdu, Kohoute,
zatím není vůbec jasné, že by "rebelové" z Bengházka vyhráli, natož že by měli situaci v rukou.
Teď teprv začne tanec. Irák je proti tomu hadr.

Větší vlastenec řekl(a)...

Zdar soudruhu a soukmenovče Kohoute !
Děkuji Vám za jasné české slovo - ano, lidovou vládu Velké libyjské arabské lidové socialistické džamahírije se snaží svrhnout nesvatá aliance sionistů a Severoatlantické aliance. Je to tedy kontrarevoluce jako vyšitá, kontrarevoluce jako u nás v letech 1968 a 1989.
Libyjský lid se hrdinně brání proti zahraničním interventům, podporovaných hrstkou domácích zrádců. Doufejme, že agresory zažene do moře, jako vietnamští soudruzi.
Ale i kdyby libyjský lid nyní podlehl přesile, jednou opět zvítězí. Zanedlouho zvítězí vší NÁŠ lid, a z naší Západní Asie bude opět proudit podpora všem utlačovaným, všem uraženým a poníženým. S naší pomocí Libye zvítězí, opět svrhne jho kapitalismu a demokracie. Libyjská ropa bude opět patřit libyjským pracujícím, bude obnoveno vyspělé libyjské zdravotnictví a školství, libyjský lid bude opět žít v hojnosti a štěstí.
A náš Semtex, díky pracovitým rukám libyjských vlastenců, bude opět humánně likvidovat bestiální kapitalisty.

A tančit, tančit se bude všude !

žibřid řekl(a)...

Řekl bych, že život nemá smysl vůbec žádný. Nebo ho alespoň nedává najevo. Zaplaťpámbu, protože takový smysl by asi byl jen zvenku vnuceným "úkolem".

Spokojenost je ryze individuální záležitost a vesměs člověka činí spokojeným je-li najezen, milován, má-li potomstvo... a samozřejmě trocha samoty a dobré pokouřeníčko jsou také důležité. Nicméně, spokojenost je taková fyzicko-psychologická záležitost. Zatímco smysl má být asi něco velkolepého. Jenže velkolepost není, tak zbývá hedonism.

Politický a kolektivně-společenský smysl života ale podle mého není. Politika je jen pokračováním života pralidí v pra-džungli. (Snažíme se v tom přežít, případně tomu vnutit nějaká pravidla, docela nás to může i bavit a je to důležitá součást života, ale přímo uspokojení to může skýtat jen když z boje uděláme tak trochu zábavu nebo se vrátíme s dobrým úlovkem.)

Na závěr ponaučení jak to také může vypadat, když se někdo v tom smyslu moc šťourá:
Ivan Blatný, "Melancholické procházky":
Jestli jsem miloval, pak zakalenou hněď
psích očí podzimu, věrného psa, jenž stárne.
Strašný stesk míjení na této zemi marné,
pod nebem němoty, jež nemá odpověď.

Jakub S. řekl(a)...

Ivánek Blatný! Teda. Uhrančivé melancholické procházky a osud stejně, leč zcela jinak tragický jako u Ortena.
Z dlouhého pohlížení na moře neplyne žádný užitek. Toto čínské úsloví má jako motto před jednou svou sbírečkou Honza Skácel, jehož jsem měl čest léta poněkud znát. Smutný čáp v lodeňáčku, sám v pustém nočním Brně. Ke smyslu lecčehos se nenásilně a nenápadně a moudře vyslovoval v Malých recenzích v tom úžasném Hostu do domu v šedesátých. Tož tak. Děkuju!

STK řekl(a)...

Takto protestují Italové. Sice to bylo trochu "předpřipravené", ale pěkné.

informace řekl(a)...

To byl protest proti omezení státních dotací operním nadacím, že? Ono to bylo zcela předpřipravené, ty letáčky, co létaly svrchu do jeviště a v hledišti pak byl obrovský Depardieu se svou claque, který pak dirigoval publikum.
Tenkrát v březnu došlo k setkání Mutiho s ministrem financí, který slíbil, že najde fondy.
Pak to mělo ještě dohry v červnu, kdy starosta Říma navrhl udělit čestné občanství Mutimu a při prvním hlasování část městského výboru opustila zasedání. Když se na dalším zasedání udělení titulu občana Říma odhlasovalo, Muti ho veřejně odmítl. Další vývoj situace neznám.

informace řekl(a)...

Rozdělím příspěvek na tři části, abych neměla znovu tahanice s Pikslou.
I
Vidím, že se Žibřid vrátil k otázce "smyslu života". Rozlišuje mezi spokojeností - individuálním pocitem a politicko-sociální angažovaností. Tím do jisté míry odpovídá na některé námitky nebo podněty z mého předešlého příspěvku, kde poukazují na to, že odpovědi tří významných osobností ze světa filozofie, vědy, a církve se v podstatě složitosti problému vyhýbají, omezujíce ho jen na individuální, soukromou, intimní sféru.
Zůstává zcela stranou celá řada otázek. Na jednu z nich dnes poukazuje na Psu pan Frýbort "Účtování s věkem pokroku". Autor tam klade proti sobě přirozený spontánní vývoj světa a pokusy dát vývoji světa smysl a řídit události a společnost k jeho dosažení. Tím míní dvě zhoubné ideologie minulého století, které vyústily v totalitní režimy.

informace řekl(a)...

II
Násilný zlom v historii Evropy, kdy přirozený vývoj je zaměněn vývojem ideologicky, politicky řízeným, vidí v první světové válce, po jejímž konci na místo "zpuchřelých monarchií" nastupují nové republiky a začínají se realizovat pokusy o sociální přestavbu společnosti s teleologickými cíly. Do té doby se prý evropské dějiny a společnost vyvíjely po tisíciletí přirozeným způsobem. Podíváme-li se zpátky na ona dvě tisíciletí, vzniká spontánně otázka: nepokoušeli se vůbec lidé za celou tu dobu uplatňovat nějakou mesiášskou ideu přetvoření světa a spasení člověka? Tu před námi vyvstane v první řadě obraz církve a její ideologie - náboženství. Můžeme tvrdit, že se církev za půl druhého tisíciletí nepokusila nejen změnit a zdokonalit vlastnosti a chování člověka ale i přetvořit společnost, aby odpovídala obrazu božímu? Nezasahovala do věcí světských intervencí proti panovníkům, do kulturního a vědeckého rozvoje různými edikty, koncily, soupisy zakázaných knih? Neprováděla soustavně cenzuru ve formě různých “Cathalogus Librorum Haereticorum”, “Index librorum prohibitorum” až do dnešní “Guida Bibiliografica” dell’Opus Dei?

informace řekl(a)...

III

Pan Frýbort říká: přirozený vývoj je "založen je na přirozených vlastnostech člověka, které se mohou postupem generací měnit, doplňovat a vyvíjet, nemohou však být nahrazeny vysněným obrázkem, jak by člověk s jeho vlastnostmi měl dle číhosi osvíceného úsudku vypadat."
Nechci polemizovat s jeho tézí o katastrofickém dopadu pokusů řídit vývoj a tedy také dějiny podle ideologických receptů. Ale jeho polemika mě vede k zamyšlení nad počáteční otázkou o smyslu života. Člověk je zvíře sociální, žije ve společnosti značně hierarchizované, pokud jde o její vedení a to nejen správní, organizační, ale i ideové, což značně omezuje jeho přírodní tendence jedince a zároveň ho činí závislým na ostatních nejen materiálně ale hlavně myšlenkově a názorově. Není tedy dost "přirozené", že vůdci smečky, šamani, různí guru a věštci vyrábějí svůj obraz ideálního perfektního světa a vnucují ho poddaným jako cíl, jehož je zapotřebí dostihnout, aby tak "naplnil smysl svého života a života celé komunity"?
A myslím, že právě prosazování těch různých umělých dogmat o smyslu lidského konání, ať jsou jakéhokoliv směru a v jakémkoliv věku, je podstatou onoho "přírodního vývoje", těch "složitých mechanizmů přírody", které Autor tak vyzdvihuje? Jinými slovy, umělá dogmata tu byla vždycky, ve všech společnostech a vydávala se za pochopení smyslu lidského života.

informace řekl(a)...

Oprava: aby tak naplnili smysl svého života

Jakub S. řekl(a)...

Teda to talijánské dění se signorem Mutim, to je něco. Vlastně jsem se přistihl (ne poprvé), že italské propojení kumštu, politiky, vysoké a lidové kultury, všeho, brzkou a přímou a poctivou reakci obyvatelstva ( l i d nám už žel nezní hezky) - podvědomě závidím. Takový dirigent tam najednou už vůbec není n ě m ý - muto...

žibřid řekl(a)...

Pouštím se už na tenký led s tím smyslem života, ale pokusím se vyjádřit k Informaččině úvaze.

Rozlišil bych "šamany" a "proroky". Zatímco šamani se snaží vylepšit stávající svět, proroci říkají jak má vypadat svět ideální. Šamani smysl nehledají (buďto nemají potřebu nebo nějaký pocit smysluplnosti mají), proroci hledají smysl-úkol vnucovaný zvenku božstvem nebo dialektickou nutností nebo podobným vymyšleným něčím. Ideologie, propaganda a podobné jevy existují vždy, ale u proroků a jejich vymyšlených světů zbytňují. V souladu s poslední větou Informace bych řekl, že ideologií se vytlouká prázdnota a nenaplněný život.

Jakube S.,
to pohlížení na moře
(hláď vodní šedá v dáli rozlitá,
volavka nad ní krouží stříbřitá.
Na hrázi stojím, oči rukou stíně,
dívám se tiše po krajině.)
je existenciální pocit, který neoddiskutujeme. Na jeho základě pak vzniklo čistě pragmatické "Z dlouhého pohlížení na moře neplyne žádný užitek". To přísloví jsem neznal, obojí je čínská literatura, hezky to na sebe zapadá.

STK řekl(a)...

...ideologií se vytlouká prázdnota a nenaplněný život...

Život - čím naplněný nebo nenaplněný!?
Někomu stačí k naplnění života pár tun piva, jiní musí (patřičně a zřetelně) vlastnit něco významného a viditelného pro ostatní a další si v ústraní do hlavy natloukají moudra, která se k ničemu praktickému nedají použit. To je právě to pátrání po smyslu života...

informace řekl(a)...

I

Žibřide
všichni jsme na tenkém ledu v tom smyslu, že každý děláme své vlastní ůvahy, jak se tak říká, bez záchranné sítě. Slovem šaman jsem měla na mysli postavu u primitivních animistických kultur, která vykonávala a vykonává dosud u některých komunit nejen funkci léčitele , který je obdařen nadpřirozenými schopnostmi spojit se světem mrtvých a božstev, ale má důležité postavení v komunitě, protože je schopen předvídat budoucnost a tak rozhodovat i o tom, co bude komunita podnikat. Je tedy v našem slova smyslu duchovním vůdcem a ideologem. Někdy zastával přímo funkci náčelníka kmene, jako je tomu dosud na př. v jižním Sudanu, ja jsem nedávno četla. Rozhodně jsem neměla na mysli pana J.K., který se také nazývá šamanem.
Čí život naplňuje ideologie, ptá se STK. Odpově´d je jednoduchá. Jak život jednotlivce tak davu. Naplňuje život především ideologa, který pracuje nad její formulací. Pak život epigonů, kteří ji přijmou za svou a případně pokračují dál v jejím vylepšení anebo přistoupí k její realizaci. Dav pak potřebuje, ve své většině, s vyjímkou nezávisle myslících lidí, nějakou duchovní potravu, nějaký ideál nebo efemerní cíl k dostižení, hlavně když je mu slibována krásná budoucnost.
Abych se vrátila k článku pana Frýborta, chtěla bych připomenout, že sama myšlenka socialistického uspořádání společnosti, s kolektivním vlastnictvím, kolektivním uspořádáním života komunity, odstraněním sociální nespravedlnosti, zavedením povinné pracovní činnosti pro všechny podle jejich schopností, spravedlivého přerozdělování bohatství je mnohem starší nežli bolševická ideologie. Pokud jde o sám socializmus, tuto myšlenku v moderním pojetí můžeme najít v 18. století, projeví se v činnosti revolucionářů za francouzské revoluce, je pak nadále rozvíjena utopickými socialisty jako Filippo Buonarroti, Babeuf, Darthé, v organizacích jako Conspiration des égaux (1828, Spiknutí rovných). Pokračují v ní další jako Saint-Simon, Fourier, Owen, až se jí uchopí Marx.

informace řekl(a)...

II

Do Ruska se dostává prostřednictvím Radiščeva koncem 18. stol. R. 1848 za francouzské revoluce Herzen očekává s nadšením příchod revoluce jako velkou ozdravující záplavu, která potopí všechno aby se pak po opadnutí vody objevilo zdravé jádro. (Cituju zpaměti, nemám text po ruce.) Nechci tu teď vyjmenovávat ruské myšlenkové směry, skupiny a organizace z 19. století, které připravily půdu pro Lenina, chci jen říci, že bolševizmus a říjnová revoluce se nezrodily za první světové války nebo jako její přímý důsledek, jak říká pan Frýbort. Rozhodně, abych se vrátila k naší debatě, tyto úvahy, plány, organizační snahy daly náplň životu jak teoretiků tak realizátorů oné utopie. Nemluvě pak o davu, který za nimi slepě následoval.
Můžeme mluvit o dnešním multikulturalizmu, ekologizmu a pod. jako o postmoderní variantě socializmu, jak tvrdí někteří nostalgikové marxizmu?
Tu otázku nahrávám vám všem. Pokuste se nad ní zamyslet.

informace řekl(a)...

Už mi zas sežral Piksla druhou část a byla docela krátká. Proč si ten b.b na mne tak zased'?
Šamane, doufám, že tu nechcete nějakou internetovou revoluci.
V druhé části mluvím velestručně o Rusku.

informace řekl(a)...

Podívejte se, STK,
toto je náš nejstarší dosud známý prapředek. Žil před 2 miliony let. Co ten věděl a smyslu života?
A když se na něj tak díváte, říká Vám něco o smyslu života vůbec?
http://www.ansa.it/scienza/notizie/rubriche/biotech/2011/09/08/visualizza_new.html_726076401.html?idPhoto=1

Jakub S. řekl(a)...

Šikovné děvče! Jelikož mám (v rámci prehistorie) základní kurs (-z nepíšu, víte) antropologie a v depozitáři MM mne zkoušel a driloval prof. Hrubý a pár (dvě tuším) koster jsem taky odkryl z vrstev času a hlíny, mám za to, že je to ta žena, rozhodně nikoliv ten nebohý dvanáctiletý hoch. Jižní a východní Afrika je a bude země zaslíbená v tomto směru. A meritem článku, výcucu z pěti článku v samotné Science, je neuvěřitelně přesné datování těch zbytků pěti jedinců. To zatím nikdy. Před 1,97-1,98 milióny let, představte si! (Nepředstavíte. Z toho si nic nedělejte, ani já ne.) A mozkovna je strukturována značně jinak, než jsou dosavadní představy. Jak říkal, když umíral, ten berdičevský rabín: Všechno je jinak.

Jakub S. řekl(a)...

Žibřide, šamani a proroci jsou zcela rozdílné entity. Nenapadlo by mě vůbec nějak v jednom tématu je spojovat.

s.t.k. řekl(a)...

Jó, Australopitekus! Znám! Můj prapraprastrejda!

Ten o smyslu života věděl dost. Nejspíš to nedokázal tak pregnantně definovat jako my, ale přežil a rozmnožil se. Nosíme i jeho geny.
Takže O.K., v praktické zkoušce dějin si vytáhl otázku "Smysl života" a uspěl!

STK řekl(a)...

Socialismus? Ne ne, vyšší level, komunismus!
Jeho praktická zkouška proběhla v městě Tábor, založeném husity během husitských nepokojů. Každý dal do společné kádě veškerý svůj majetek, šperky a peníze a pak měl dostávat ze společného tolik, kolik nezbytně potřeboval. A pracovat měl podle svých sil pro blaho komunity.
Nepovedo se...

Jakub S. řekl(a)...

Hláď vodní atd. - jojo, S tím vyrůstaly (pokud na to měly) už čtyry generace. Naprostá klasika, trvalá znějící hodnota. Vtělená poezie. Jenom... ona to není ani tak moc stará Čína, jako nebohý pan profesor Mathesius. Proč? Jsou to parafráze, dělané podle Klabunda z němčiny, a už to byly parafráze. A proč nebohý? Nu... z googlu se opravdu všecko nedozvíte - to musíte k nám, moudrým protivným nesnesitelným starým pánům... to se tnetokrát zase vztahuje k jeho manželství, víte.

stk řekl(a)...

Prosím pěkně, ten "Australopitekus" je, jak jste doufám pochopili, humor. Možná hloupý, ale můj.

žibřid řekl(a)...

Ale toto, Jakube, a já to měl za tisíc let starou poezii... Nevíte, jestli by k tomu byl nějaký originál jako počátek těch parafrází? Doma mám jen jednu čínskou sbírečku Verše psané na vodu.

Proroky a šamany spojuji proto, že náboženství se všeobecně dělí na zjevená-prorocká a přirozená-mystická (která se vyvinula z šamanských kultů). Výkladů k tomu je více, já to trochu zjednodušuji a možná i reinterpretuji po svém.

Pravda je, Informace, že třeba bráhmani už byli ideologové, ač vzešli ze šamanů. Přivlastnili si svou společenskou funkci dědičně. Mimochodem, našeho hospodského jsem také nemínil, to bych psal Šaman s velkým Š. To je podobné, jako mlynář Švec a švec Mlynář :-)

Máte pravdu, S.T.K., trochu jsem se zamotal. Tak tedy, nikoli nenaplněný život, pocit nespokojenosti/nenaplněnosti. A ten mívají spíš lidé, které neměl nikdo rád, než lidé, kteří by neměli ten nějaký smysl - já smysl nemám, ale ani nepostrádám. Takže láskou bojujeme proti nutnosti smyslu, amen.

Jakub S. řekl(a)...

Z trojích Zpěvů staré Ćíny dělal podle přesných překladů/převodů sinologa jenom ty třetí. A má se za to, že dvě-tři věci jsou prostě - na bázi čínských archetypů, prvků, typických stavebních bloků - vlastně jeho, Mathesiovy. To ovšem vůbec nic nemění na tom, že ta obrovská role ZSČ, jejich vliv na celé generace ve 40. letech i následně je zcela zasloužená. Jenom že to jsou parafráze. I na svém vlastním poli, v rusistice, byl přece jednička, že.
Můj dodatek, přípodotek, teď mne napadl (já su jak sníh): Orient jako Orient... nic, jenom pokusek o duchaplnost. Já pěkné ruské verše beru, hájím a třeba aji překládám. To je samozřejmé snad.

žibřid řekl(a)...

V tom případě, Jakube, ještě na dobrou noc posílám první sloku jedné písně, co jsem si zapamatoval od skupiny Poslednij šanc (omluvte přepis do české transkripce, vůbec netuším jak tu naložit s azbukou):

Pojú o tom,
čto my živjom,
čto my umrjom,
čto děň za dňjom
idút godá,
těkút rěká,
vot kak rěká,
tak oblaká.

Moby Dick řekl(a)...

Vrácen druhý díl informace od informace z 18:51
>>:))

stk řekl(a)...

Vážení štamgasti, podívejte se, prosím, na toto video: Zpracováno je to bulvárně, ale z chování našich "europoslanců" (a jejich levicových zastánců) bych soudil, že se celá kauza zakládá na pravdě. Má někdo z vás nějaký kanál pro ověření fakt z téhle reportáže? Protože pokud jsou tam uvedená fakta pravdivá alespoň z poloviny, je to naprosto skandální a vypadalo by to na okamžité vystoupení ČR z EU.

STK řekl(a)...

Proč? Protože instituce, kde rozhodují tak nenažraní lidé je nesolidní, nebezpečná, škodlivá.
A to i když odpočítám 50% nenávisti pocházející z lidské závisti. Naší "národní" závisti.

Jakub S. řekl(a)...

To je ale krásné. Prostě ruské. Ten nejlepší proud ruských dumek, poem, přírodně-nostalgicko-zamyšleně smířený či vzpurný. Jakpak teprve s melodií... to může znít nádherně, prostě a povzneseně nejspíš? A já nemůžu potomkům vysvětlit, že jsem-li celoživotní antibolšán a v rodině byli a jsou zavření a zastřelení a vyhnaní a existenčně zničení z obou těch režimů, nemá to co dělat s jazykem, kumštem, podstatou... že prostě miluju Heina či Marlene Dietrich a Cvetajevu, Achmatovu či Vysockého a Žannu Bičevskou (byl jsem na jejím koncertě - mráz po zádech). To jsem se zas rozkecal. Izvinítě...

žibřid řekl(a)...

Informace, já bych plně souhlasil s tím, že multikulti a ekologie jsou naivně internacionální, což je právě vlastnost komunismu, coby internacionálního socialismu. Ovšem ten naivní internacionalismus sám o sobě není škodlivý ničím víc, než svou naivitou. Nemyslím, že je záměrně zlý sám o sobě.

Jakube,
a to jde o text punkové skupiny! Rusko to nezapře... a melodie je krásná, zpěvná, písňová forma se slokou a refrénem.

Jakub S. řekl(a)...

Nad tím nemá smysl se snažit přemýšlet: internacionalismus nemůže být sám o sobě, váže se na něco, n ě c o právě internacionálně hodlá rozšířit atd. - Punk - no teda. Ruský punk sovsěm ně znáju, nu i tak... široka dušeňka ich rodnaja, mnogo v něj lesov, polej i rěk! - Snahy, úporné a dlouhodobé, o definování, zaškatulkování, vymezení základních termínů ML a VK jsou katolickou dogmatikou v bleděmodrém.

informace řekl(a)...

Žibřide,
já bych nepovažovala za naivní ani utopický socializmus, který měl také za cíl změnit společnnost násilím a to podle svých představ, a tím míň t.zv. vědecký socialismus Marxe a následovníků.
Nepovažuju za naivní multikulturalismus,(který je hlásán v Evropě a v severní Americe, ale, všimněte si, není hlásán v zemích, odkud imigranti přicházejí, tam prosazují unikulturalizmus, pokud se jedná o jejich země) a který má také za cíl přetvořit společnost podle svých dosud nejasných představ. To, že se neustálil na nějaké definitivní pozici, ještě neznamená, že již nyní nepodmiňuje vážně naší budoucnost.
Ty ideje jsou pojímány často lidmi, a to hlavně těmi, co zastávají zodpovědné funkce, docela zmateně. Na př. jeden soudce, jak jsem četla včera, se ohradil, aby policie ve svých hlášeních používala slovo extracomunitario, když píše o imigrantech ze zemí, které nejsou částí EU, ale jen neutrální a prý neurážlivý výraz Cittadino straniero (cizí občan). Je jasné, že důvodem je jeho nadměrná citlivost ve smyslu politické korektnosti, protože extracomunitario, běžně užívané, znamená jednoduše občan nepocházející z Unie.
Mnooho podobného by se dalo říci i o ekologizmu, i když je nepopiratelné, že vychází z některých docela rozumných premis. Původně se ekologické obnovitelné zdroje hledaly, aby se snížila závislost na zemích, které dodávají ropu a zemní plyn a částečně proto, že naleziště nejsou nevyčerpatelná.
Vzniká tak nová ideologie, která také pracuje demagogickými nástroji, aby uspala dav a postupně mu ty myšlenky vsugerovala. To, že se tato nová rodící se ideologie internacionalizuje, nemluví rozhodně v její prospěch.

žibřid řekl(a)...

Například punk je také internacionální:-)

Pro mne je to (naivní) víra(!) v to, že lidé obecně mohou být dobří, když chtějí. Ovšem vázat takovou víru na multikulti nebo eko ideologii už naivní není, s tím souhlasím.