pátek 21. listopadu 2025

Extrémě drahá záležitost

"Konec eurošprtství na železnici,"  tak zněl titulek článku redaktora MF DNES Tomáše Cafourka ve čtvrtečním vydání jeho listu. Podtitulek článku pak zněl "Tempo výstavby zabezpečovače ETCS poleví". Ausgerechnet stejný den ráno, konkrétně v 6:15, došlo na trati České Budějovice-Strakonice mezi Zliví a Dívčicemi k další srážce vlaků. Tentokrát bez mrtvých, zato ale s pěti těžce, devět středně a 22 lehce zraněnými. (Jinde se uvádí počet zraněných až 47.) Kdyby byla trať pod zabezpečením European Train Control System, jako je tomu již na některých páteřních trasách, k neštěstí by nedošlo. 

Vlaky zřejmě už dobržďovaly, takže nedošlo k obětem na životech, jako se stalo třeba vloni 5. června v Pardubicích, kdy zemřeli čtyři lidé a 27 jich bylo zraněno. Na trati Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová byla bohužel ETCS spuštěna až letošního 22. ledna. Podobně těžká nehoda se stala u Perninku na Karlovarsku 7. července 2020. Tehdy při srážce dvou osobních vlaků zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno, z toho devět těžce. Jen o týden později následovala srážka osobního vlaku a nákladního poštovního vlaku před stanicí Český Brod na železniční trati Praha – Česká Třebová. Tyto nehody korunovaly sérii nehod a skoronehod, kterými čelily ČD a stály za úsilím dřívějšího ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO) systém ETCS zavést. A to co nejrychleji a na co nejvíce trasách. Tehdy dosluhující Babišova vláda tento program schválila ještě v září 2021. S tím, že páteřní tratě o délce 4.800 km budou systémem pokryty do roku 2023 a celá česká železniční síť do roku 2040. Rozpočet na tento ambiciózní plán se odhadoval na 100 miliard Kč, což by zacáloval stát na vybavení tratí. Další náklady ovšem čekaly na dopravce.

Financování projektu ovšem padlo už na Fialovu vládu, toho času v demisi. Nová Babišova vláda se chystá ujmout funkcí, ale náhle vidí, že v kešeni docházejí peníze. Takže     programové prohlášení nové vlády opakuje závazek osazení páteřních komunikací do roku 2030, avšak o tratích nižšího významu nebo nějakém datu v něm není zmínka. 

"My jsme nastartovali extrémě  rychlé zavádění ETCS. Na druhou stranu je nutné se podívat, že je to extrémě drahá záležitost. My se zavazujeme, že to na páteřníchh tratích uděláme. Ale nezavazujeme se dnes, že to bude na všech lokálkách a tak dále," řekl v citovaném článku místopředseda ANO a presumtivní ministr průmyslu Karel Havlíček. 

"Nižší význam" má nejen aktuálně havárií zasažená trať 190, zatímco trať 142 (Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt), kde došlo k té iniciační nehodě u Perninku, je vyslovená lokálka. I zde se tedy podobná nehoda může kdykoli opakovat. Vlastně neměla by, protože tato trať byla do konce roku 2020 vybavena aspoň světelnými návěstidly.

Šaman dodává, že krom financí má na omezení rozšíření ETCS nejspíše vliv i to, že součástí již dohodnuté vládní koalice jsou i Motoristé Sobě ("zkratka" AUTO), a ti si neoblibují vlaky. Preferují silnice Jim. Půjde tak o druhý motoristický zásah do dopravního směřování ČR po té, co hodlají shodit projekt Vysokorychlostních tratí (VRT, jak jsem o tom psal 12. listopadu v článku Vrtošiví motoristé)

Jeden čtenář se mně pod tímto článkem zeptal "Hádejte, kohopak SPD na post ministra dopravy nominovalo?" a tak jsem se rozhlédl a zjistil, že jím je dle kuloárových ozvěn současný generální ředitel Železnic Slovenskej republiky Ivan Bednárik. Člověk, kterého do čela Českých drah přivedl za svého ministrování Karel Havlíček. Takže "nestranický manažer" za SPD je politickým kamarádem hnutí ANO 2011. Avšak ani to neznamená, že by se spojená koaliční síla ANO+SPD nějak bránila Motoristům Jim v nezavádění ETCS a VRT. Ony prostě nejsou peníze. Stanjurův rozpočet, zdá se, ani po posledních přesunech neobsahuje všechny potřebné miliardy pro rozjetí již schválených a nasmlouvaných dopravních staveb v příštím roce. Zatímco "vrtky" by měly být kryty evropskými dotacemi a soukromými penězi, na ETCS pro vedlejší a lokální tratě peníze nejsou. A to ani nemluvím o penězích, které by měly být (ale nebudou!) utraceny za předvolební sliby, které (mj.) vedly ke zvolení stran současné koalice.

Bohužel se v programovém, ani jiném, prohlášení vlády či stran nemluví o zabezpečování vedlejších tratí zjednodušeným a levnějším systému ETCS L0, který by vypínal pohonný systém vlaků alespoň v oblasti hlavních návěstidel. I tak by to byla extrémě drahá záležitost.

Škoda, způsobená současnou železniční nehodou se odhaduje na 150 milionů korun. Nevím, na kolik milionů se odhaduje cena zmařených a zmrzačených lidských životů... 

Psáno v Praze na Lužinách v pátek 21. listopadu 2025

(Ilustrace v úvodu zobrazuje železniční nehodu poblíž nádraží Earl's-Court. Pochází z The Illustrated London News, 29 August 1885)