pondělí 10. listopadu 2025

VRTošiví Motoristé. A co Babiš?

Zatímco si dosluhující vláda Petra Fialy na Strakovce i na ministerstvech skládá své cajky do krabic od banánů, skládá se vláda pověřeného premiéra Andreje Babiše do konečného celku. Kolem konkrétních jmen ministrů se snaží nová koalice vytvářet kouřovou clonu, jednotlivá ministerstva jsou však již přidělena. A to přímo v koaliční smlouvě, kterou zástupci hnutí ANO 2011, Svobody a přímé demokracie a Motoristů sobě podepsali již 3. listopadu tr. Zatímco se hlavní pozornost médií item veřejnosti rozvíjí kolem resortu zahraničí, chci se dnes zmínit o příliš nezmiňovaném resortu dopravy, který byl svěřen do péče SPD. I s příštím osudem Vysokorychlostních tratí (VRT).


Zde není ani tak diskutována osoba předpokládaného odborníka, jako rozpočet ministerstva. Zatímco si v letech 2024/25 polepšilo z 103,7 miliard na 139,4 miliardy korun, v příštím roce se mělo původně (téměř) vrátit na 106,7 miliard Kč. Když se jde s příjmy nahoru, tak ty se lehce utratí, ale když se jde dolů, pak jdou tlustý do tenkejch. Když vláda tento návrh rozpočtu poslední den v srpnu zveřejnila, slyšeli jsme k tomu i to, že "manévrovací prostor na změny je minimální". Rozestavěné úseky dálnic by prý nebyly dotčeny. Dotčeny by byly "jen" ty nerozestavěné. Tedy i ty vysoutěžené a připravené ke spuštění! I ty, kde jsou už se stavebními firmami zakázky smluvně podepsané. Krom hrozících soudních jednání hrozila i obrovská reputační ostuda českého státu. A nejistota stavebních firem. A hlavně odklady potřebných rekonstrukcí nejen klíčových úseků silnic, ale i železnic Jenže bylo před volbami, a tak se kouzelníkovi Stanjurovi podařilo dva dny před jejich zahájením (při stejném schodku) někde vyškrábnout dodatečných 22 miliard korun oproti předchozímu návrhu. Plus dvacet dva vypadá skvěle, ale k tomu minus třicet tři je pořád celkově minus jedenáct. Nicméně "celkové investice do infrastruktury přesáhnou 272 miliard korun, což představuje historicky nejvyšší částku", pyšnila se Fialova vláda. "Nicméně" zdá se, že reálně v rozpočtu tyto peníze - chybí.

A teď se s tím bude muset popasovat Babišova vláda. Skutečně více než koaliční vláda, pak vláda přímo ANO. Protože ministři, navržení třeba SPD, budou "nepolitičtí odborníci", čili ve vládě budou podléhat přímo Babišovi, protože ve straně Okamurovi nepodléhají. A Babiš si veš do kožichu jen tak strčit nenechá. Nějaká ta motoristická veš by se však mohla objevit. Tou hlavní vší by mohl být široce diskutovaný Filip Turek na ministerstvu zahraničí, nicméně toto píšu hlavně o dopravě. A dopravní motoristická politika je jasná už z oficiální "zkratky" hnutí Motoristé sobě, jež zní AUTO. Co o této politice praví volební program Autařů?

"Automobil považujeme za symbol svobody a prosperity...
Budeme usilovat o technologicky neutrální přístup, který nebude občanům vnucovat jednu formu pohonu nebo přepravy, ale podpoří rozvoj všech dostupných a praktických řešení – od moderních spalovacích motorů, přes alternativní paliva až po efektivní železniční a autobusovou dopravu."
AUTO, jak jinak, bude podporovat individuální automobilovou dopravu  a zruší zákaz spalovacích motorů. Investice do dopravní infrastruktury mají směřovat do výrazného zrychlení výstavby a modernizace dálnic, silnic a městských obchvatů a jejich oprav. 

Ou kej. 

Co se týče železniční dopravy, pak tento program výslovně odsuzuje "megalomanský projekt" vysokorychlostních tratí (VRT), který nepovažuje za "smysluplnou prioritu pro Českou republiku". 

Ostatně i sám šéf AUTO Petr Macinka se před koaličními jednáními nechal opakovaně slyšet, že by "vrtku" úplně zrušil, protože by tím náramně ušetřil. A pak také prohlásil, že "nevidí dobrý smysl pro české občany".

Zůstaňmež u toho. Nejdříve připomenu sice moderní, ale už dějiny. První ucelená studie VRT na území ČR vznikla už v roce 1995. Podoba vycházela z německého modelu a potřeby propojit sídla v ČR mezi sebou i se zahraničím. Zhruba třetina toho českého "zahraničí" z hlediska délky hranic i objemu českého zahraničního obchodu je reprezentována Německem. Proto má i Německo zájem o české "vrtky". Krom nákladní dopravy se chtějí Němci rovněž rychle dostat z Berlína do Vídně. I proto byl v roce 2013 definován koridor Orient/East-Med jakožto pevná součást systému evropských koridorů. 

Také Sasko chce zrychlit dopravu z Drážďan do Prahy. Proto také v roce 2013 oznámilo zařazení německé části této stavby do spolkového plánu výstavby dopravních cest (Bundesverkehrswegeplan) pro rok 2015. K tomu je naplánováno i proražení Krušných hor tunelem. Na financování tohoto tunelu se dohodly Německo a Česko v roce 2020. A to v poměru 47 % ČR ku 53 % SRN. Jde o poměr, odpovídající délce vedení trasy na jednotlivých územích. Smlouvu se saským ministrem hospodářství, dopravy a práce Martinem Duligou podepsal v červenci 2021 tehdejší ministr dopravy Karel Havlíček.

Ústí n. L., 21.7.2021

Současná vláda schválila návrh mezinárodní smlouvy mezi Českem a Německem o plánování, výstavbě a provozování Krušnohorského tunelu letos v červenci. Zajímavo bude, jak se k ratifikaci této dohody postaví nová Sněmovna.

V roce 2021 byla také mezi ČR, SRN a Rakouskem podepsána smlouva nazvaná "Via Vindobona", která kombinuje modernizované trasy a úseky nové vysokorychlostní tratě, jejímž jádrem je tento tunel. Ze současného nejrychlejšího spojení kolem 7:52 hodin se má cesta Berlín-Vídeň zkrátit na 4 hodiny. Z Prahy do Brna bychom se dostali za pouhou hodinu! Mimo zabetonovanou Dé Jedničku. To je ten "přínos zcela marginální (úspory jednotek minut i na delších tratích)", drazí, tedy "šetřící" Motoristé vám, jak zmiňujete ve svém volebním programu. 

Letadlo na tu cestu potřebuje 4:38, včetně povinného pobytu na letišti plus další desítky minut z centra na letiště. Jo, a ta dnes "nejkratší cesta" v Berlína do Vídně vede dnes - přes Norimberk. Protože přes Prahu to trvá 9:22 a jde o noční spoj se spacími vagony. Ostuda! Mezinárodní. 

Takže ano, i tyto dopravní stavby se týkají "motoristického zahraničí".

A jaký "dobrý smysl" by to mělo pro české občany?  Krom Brňáků a Pražáků? Třeba ten, že z Roudnice nad Labem se do centra Prahy dostanete za 19 minut. Ano, autem je to dnes nějakých 40 minut. Mimo špičku. Ale do práce se ze svého středočeského bydliště potřebujete dostat právě ve špičce. Takže na Dé osmičce před Letňany strávíte desítky neplodných minut. A než se dostanete do centra, tak se vaše AUTO ještě zapotí. A samozřejmě jde i o využití Česka jako přirozeného středu Evropy na liniích jihozápad-severovýchod a sever-jih. (Když tedy chcete nějak podporovat Vé čtyřku.) 74 kilometrů VRT pro rychlost 320 km/hod v Moravské bráně se má začít stavět do tří let. To by mohlo zajímat zase Ostraváky a zajímá to Poláky.

VRT Moravskou branou

Do programového prohlášení budoucí vlády ČR se v sekci Doprava podporuje vylepšení hlavně konvenčních tratí. A pak se tam zřejmě na nátlak Motoristů jim dostala tato zmínka o "vrtkách": "Provedeme důkladnou analýzu realizovatelnosti všech předpokládaných úseků vysokorychlostních tratí a v jejich přípravě budeme pokračovat rovněž v návaznosti na možnosti rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury."

To proveďte, proveďte, analýzu. Pak zjistíte, že značnou část investic do VRT zajistí evropské fondy. A ten zbytek - ten má být prováděn převážně formou PPP projektů (Public-Privat Partnership). Což koresponduje s vašimi záměry v oblasti Investic do dopravní infrastruktury, kde chcete prosadit "efektivnější systém financování dopravních staveb, včetně zapojení soukromého sektoru". Ačkoliv toto hodláte využít jmenovitě u "dálnic, silnic a městských obchvatů". V programovém prohlášení svého hnutí ostatně máte zmíněno železniční propojení Prahy, ruzyňského letiště a Kladna, což je právě PPP projekt. A programové prohlášení nové vlády PPP zmiňuje přímo.

Takže v projektu VRT se žádné strašlivé stamiliardy ze státního rozpočtu neutratí - ale ani neušetří. Pokud se od tohoto projektu ustoupí, tak zůstáváme v železničním 20. století. Bez ohledu na další mezinárodní ostudu, kdyby se neplnily dřívější mezinárodní dohody.

No, dopravu bude obhospodařovat nějaký odborník z SPD. Nejspíš Babišův kamarád. A pak se ukáže, jaký je to odborník. Nebo jaký odborník na VRT je Babiš. Protože ten rozhoduje o všem a je dosti - vrtkavý...

Psáno v Praze na Lužinách v pondělí 10. listopadu 2025

Fota převzata z webu Ministerstva dopravy