úterý 27. března 2012

Česká ryba, dobrá ryba


Nedávno jsme navštívili se ženou farmářský trh na podolské náplavce. Stál jsem ve frontě na jedlé ryby, tedy ryby, které se dají sníst na místě. Nějaký chlapeček obdivoval pečící se pstruhy, jaké je to pěkné maso. Doprovázející tatínek k tomu pravil: "To není maso, ale ryby."


Velice nepřesné vyjádření. Maso sladkovodních ryb se totiž svou výživnou hodnotou zcela vyrovná masům teplokrevných zvířat. A když umíte rybu připravit, tak je zážitkem i pro největšího labužníka. A krom toho: Jezte ryby, jsou zdravé. Jezte alespoň jedenkrát týdně. Jezte sladkovodní ryby. A zejména jezte rybu českou, na kterou vás láká reklamní kampaň Ryba domácí. V Hospodářských novinách je tato kampaň českého Ministerstva zemědělství kritizována, protože prý za minulé čtyři roky nebyla vůbec vidět. Za hodně peněz z evropských fondů (150 milionů Kč za 4 roky) prý přináší málo muziky. To, že stoupla spotřeba rybího (českého sladkovodního) masa je dáno spíš tím, jak toto maso v porovnání s ostatními zlevnilo. Dalších 62 miliony na další dva roky vedení kampaně se z tohoto pohledu zdají být mrháním evropských prostředů. Reklamní agentura Dorland, která kampaň realizovala, obhajuje sumu s tím, že nejde o "žádné dramaticky vysoké prostředky". Peníze, vydané za rok na českou rybu jsou stejné jako běžná dvouměsíční propagace jogurtu.

Kolega Moby Dick připomíná, že se uvažuje o omezení výdajů na prezidentskou volební kampaň na 15 milionů Kč. Pokud by vyhlídky na prezidentování měly být založeny jen na penězích, utracených za kampaň, pak by se Ryba domácí stala českým prezidentem!

Ovšem "neviditelnost" kampaně je dána možná tím, že kritici – ať už z HN anebo Moby Dick – se zásadně o ryby či jejich přípravu k jídlu nezajímají. Dokud je nemají na stole před sebou. Takže nevědí, že DVD, které na farmářském trhu vyfasovali k nákupu, a na kterém mohou v přednesu "Kluků v akci" shlédnout "nejlepší recepty ze sladkovodních ryb",  bylo sponzorováno Rybou domácí. (A Evropským rybářským fondem.) A že "Kluci v akci" a asi dalších pět pořadů na různých televizích jsou rovněž sponzorovány oněmi rybími domácími penězi z evropských fondů.

Tak zatímco tušíme, že třicet či čtyřicet milionů ročně jsou velké peníze, za které se dá na farmářském trhu už pár kil ryb nakoupit, pak také tušíme, že výroba televizních pořadů je děsně drahá. Opravme proto tvrzení kolegů: Kampaň Ryba domácí je vidět. Peněz je přiměřeně. Omluvme se zde i za kolegu Moby Dicka.

Ale když už jsem hledal onu rybu, co bych měl mít doma, zjistil jsem, že zdánlivá neviditelnost zmiňované kampaně může být vysvětlena i tím, že je poněkud překampaňováno:

"České výrobky – nakupujte srdcem, je zřejmě kampaň čistě komerční s produkty občas až kýčovitými.
"Czech made" řídí Sdružení pro oceňování kvality a platí si zájemci o certifikát.
"Český výrobek" je eseróčko, které za peníze žadatelů uděluje žadatelům licence na základě svého auditu.
Kdežto logo "Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou mohou používat žadatelé, kteří zaplatí a obstojí před Potravinářskou komorou ČR.
"Regionální potravina" dostává razítko od Ministerstva zemědělství, které na to letos vyčlenilo 50 milionů korun.
Značku "Regionální - Originální produkt" pase Asociace regionálních značek (založeno Regionálním environmentálním centrem Česká republika, o. s., které bylo roku 2008 překlopeno do společnosti Apus) za peníze Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR , spolufinancováno z finančních mechanismů EHP/Norska a podpořeno z revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí.

Ze všech těch značek je nejvíce asi vidět "Klasa", kterou spravuje Odbor pro marketing Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF), a na níž dává Ministerstvo zemědělství asi 160 milionů korun ročně.

Uf. Skončeme se surfováním po fondech, úřadech, sponzorech, ze kterého by se jednomu mohlo neudělat volno. Je jaro. Synonymem jara je velikonoční kapr. Samozřejmě český kapr domácí. Tak – dobrou chuť!

(Psáno po obědě, kdy bylo snědeno nečeské rybí filé z pangasia, a před večeří z mořských sleďových závitků a pepřenek ze sleďových filetů.)

18 komentářů:

stk řekl(a)...

Ve výsledku:
Ovčan stejně nakonec koupí to, co je levnější a to, co mu doporučí jako výhodnou koupi v TV, případně v letáku, který nám velké obchodní řetězce nechávají cpát nejméně dvakrát týdně do schránek nebo za dveře. Ceny produktů se tam bystře mění podle toho, co přebývá, nebo co chybí ve velkoskladech. Nicméně všechno je vždy "výhodná koupě". Hlavně pak, když výrobku dochází datum trvanlivosti.
Česká ryba:
Ano, v parčíku, kterým jsem ještě před rokem procházíval, když ze starobylého secesního obchodního domu "Textilia" odpadávaly atiky, římsy a jiné kusy domu a nedalo se chodit kolem něj, na dvou tam umístěných telefonních automatech opravdu visela reklama na "českou rybu". Na nepromokavém plakátku byl zpodobněn takový "ladovský" kapr a jakýsi text, ze kterého jsem si zapamatoval právě jen sousloví "česká ryba".
To je všechno, co o tom vím.
Tedy za cca 15.- Kč nákladů na osobu a 4 roky kampaně dost málo...

Ryby mám ale rád. Želbohu hlavně ty mořské potvory...

Schumacher řekl(a)...

Mám k tomu nedůvěru, u "rustikálního" stánku koupil kus ne nejlevnějšího špeku. Pravá restituovaná lisovaná supermarketová kvalita. Dobrý tak pod něco do hrnce. Příště místo experimentů nakoupím ve spolehlivém řeznictví na Arbesáku.

STK řekl(a)...

Pro Schumachera:
Mám "svého řezníka" na Prajzské, taktéž dodavatele vajec v Sudetech. Malé pekařství je také mimo řetězce. Mléko a zeleninu bohužel "ošéfované" nemám.
V chladničce leží vždy kus špeku. Když nastane náhlý hlad, stačí si udělat na opékači topinku a dát na ni tenký plátek špeku a lehce posolit. Je to sice krajně nezdravé, ale strašně dobré. Sedlácký oběd. Doba přípravy: 150". Kam se na to hrabou instantní čínské polévky...

EK dodala) řekl(a)...

Český výrobek je rodinná firma dvou vykuků s konečným účinkem jako bublinková pračka, prostě kdo zaplatí dostane ferman na český výrobek ale účinek tvrzení není ničím podložen.Zde VÝPIS
Věř a ...........běž na náplavku ovčane.
čest v šest

EK oprava řekl(a)...

https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-vypis?subjektId=isor%3a700013695&typ=full&klic=EWhK1AbSsMsQfRwUsyglBg%3d%3d

Zdeněk Žíkovecký řekl(a)...

> "To není maso, ale ryby." Velice nepřesné vyjádření. Maso sladkovodních ryb se totiž svou výživnou hodnotou zcela vyrovná masům teplokrevných zvířat.

Ryby (včetně např. ondater) nejsou maso, protože se smějí jíst v pátek, kdy se maso jíst nesmí.

Větší vlastenec řekl(a)...

Trhy zachovame, po nasem opetovnem vitezstvi nad
Euroamerikou, multikulti, kapitalismem a demokracii. Zrusime samozrejme tzv.volny pohyb zbozi a osob, jedny z hlavnich zdroju nezamestnanosti, drahoty, nedostatku a bidy.
Komu to bude vadit ? Jen spekulantum, Euroamericanum a Zidum.

Cest a Nazdar !

stk řekl(a)...

V pátek se nesmí jíst maso? Kdo to říká?

informace řekl(a)...

STK,
Vy jste agnostický ignorant.
S Vámi by to byla středověká katolická Evropa asi pořídila!
Přečtěte si nějaké dějiny bojů proti islámu!

EK, na kůl huš! řekl(a)...

pro TK
na kůl, na kůl, bez mazání, HURÁ
čest v poledne!

s.t.k. řekl(a)...

Pro Informaci: [;>) !!!

informace řekl(a)...

Chcete říct, STK,
že jste velmi rozzloben? Já totiž řeči znaků moc nerozumím.
Snažím se už asi hodinu, a to zcela marně, dát si kvůli Vašemu hněvu nohu za krk, ale vzhledem k věku se mi to nedaří. Snad nechcete, abych si vykloubila kvůli Vašemu uraženému agnosticizmu kyčelní kost?
Jo, kdybyste byl agnostikem ve středověky, to by byl skutečný heroizmus, ale dneska? Dneska je spíš hrdinou křesťan, který se přizná ke své víře.
Meditate, kocoure, meditate!

Šaman řekl(a)...

Podle seznamu smajlíků v mé internetí knížce by to mohlo být leccos, třeba "uživatel má na hlavě walkmana, přičemž pronáší poznámku hraničící s oplzlostí", avšak z kontextu a znalosti STK to značí: "Kocour provedl něco značně legračního (joke), ale nemyslí to zle."

Jakmile je tam ")", tak je to vždycky úsměv.

\ :-) (Uživatel nosí čepisci s kšiltem)

Šaman řekl(a)...

U smajlíků, pokud nejsou často užívané a jednoznačné, hrozí vždy riziko záměny.

:-o Uživatel posílá polibek. Nebo je překvapen.
:-O Uživatel je překvapen, až je z toho vedle. Nebo vás chce sežrat.
:-0 Uživatel žádá o ticho. Nebo se cpe koblihou.

Zvířátka máme taky:

3:] úsměv domácího psího mazlíčka
3:[ vážný domácí mazlíček

Tak tedy přijměme, že [:) je prostě kocour, stejně jako úplně jasně

>>:)) je chrlící a tlemící se velryba

\ :-)

informace řekl(a)...

>:-) very angry !!!
to jsem našla já.
Nic jiného podobného jsem nenašla.
Gatto enigmatico!

STK řekl(a)...

Kocour zaprovokoval, Informace, (jedno oko má přivřené) a povedlo se mu to, takže se směje. Není to výsměch, jest to smích spiklenecký. Nakloňte hlavinku doleva jako bývalý premiér Zeman a uvidíte ho tam v celé kráse... [;>)

informace řekl(a)...

Vidíte, Kocoure,
jen potvrzujete má slova o konvenčnosti sdělovacích symbolů. Předěláváte si je sám podle svého a pak Vám nikdo nerozumí.
Chcete dělat originála?

STK řekl(a)...

Já nechci "dělat originála" milá Informace.
Já jsem totiž macho, to jste si nevšimla?

I podpis mám téměř nenapodobitelný. Úředníkovi vždy dávám na výběr: buď bude můj podpis na dokumentu vlastnoruční, nebo čitelný. Obojí naráz nelze.