pondělí 31. ledna 2022

Prima reklama

Dostali jsme se na novou úroveň dodavatelsko-odběratelských vztahů, kdy za to, že něco nechceme, budeme ještě platit.

V dobách, kdy u nás mívala televize jediný kanál, poznaly se přestávky v hokeji nebo fotbale, tak, že se náramně zvýšil odběr vody a zvýšila spotřeba elektřiny. Podobný efekt měly Televizní noviny před pořadem Branky, body, vteřiny. Lidé si odskočili na záchod a dali vařit vodu na kafe. Tento fenomén platí podivuhodně i po více než padesáti letech. I když modifikovaně. Dnes se objevuje silný nárůst telefonních hovorů během reklam.


Sice už máme stovky kanálů, nicméně prime time je jen jeden. Krátce po osmé večer se spouští ty největší fláky - filmy a nekonečné seriály. Nu a ten film trvá nějakou hodinu a půl. Ale v televizi si na něj musíte vyhradit hodiny dvě. Protože než začne, je vám nejdříve shlédnout upoutávku na něj a na jiné programy, pak několik krátkých reklam a nakonec ještě dvě až pět reklam sponzorských. Sponzorské reklamy jsou největší svinstvo, protože se nepočítají do reklamního času, ačkoli to reklamy jsou a jako sponzorství se jen maskují. Pokud by mělo jít o skutečný sponzoring, pak by propagoval cukrářskou firmu, která vyrábí sladké kuličky a ne její kuličky. Propagoval by chemičku a ne její čistotné výrobky. Propagoval by automobilku a ne konkrétní typy automobilů. Pořad začne nejdříve pět minut po inzerovaném čase. A po první čtvrthodině se objeví první vnitřní reklama. Ta normálně trvá 8 minut. (Reklama + reklamní sponzoring + upoutávky.) Někdy uprostřed se objeví druhá reklamní přestávka a chvíli před koncem pak třetí. (A proto se reklamy na všech programech vysílají více méně ve stejném čase. Přemítání kanálů vám nepomůže!)

Tak si to spočtěme: 5+(3x8)=29. 29+90=119. A proto trvá jedenapůlhodinový film dvě hodiny. Plnou čtvrtinu vysílacího času zabere reklama. Čtvrtinu času, kterou si člověk vyhradí na zábavu, zabere propaganda. (Často škodlivá, ale o tom jindy.) Vyhozený čas neobnovitelného života. Navíc se ty reklamní šoty neustále opakují jako údery kladiva do hlavičky hřebíku. Což mi vadí. Vadí mi i ta hloupost zadavatelů reklamy, kteří z nějakého důvodu chtějí, abych jejich zboží nakupoval s nenávistí k nim. Nejspíš to vadí i spoustě jiných lidí, protože jsme se naučili s TV reklamou vyběhnout.

Nejdříve jsme použili toho nejprostšího prostředku - reklamní čas se spotřeboval na něco užitečnějšího. Čištění zubů, kontrola domácích úkolů dětí, rozhovor s manželkou/em. Pak si movitější či technicky pokrokovější občané pořídili videa a začali si pořady natáčet. Reklamu pak šlo jednoduše přeskočit. Snad ještě někdy v devadesátkách k tomu fungovaly dokonce určité kódy, které byly uváděny v televizních magazínech. Kód byl vyslán až před vlastním programem, a až poté začal videorekordér nahrávat. Ovšem technické řešení, které fungovalo už v dávném 20. století, se přestalo užívat - patrně na nátlak zadavatelů reklamy. A tak třeba má partnerka Jana si začínala pořady stahovat na video podle času. Automaticky, pro sichr se nahrávání zapnulo deset minut před avizovaným časem a vypnulo až půlhodinu po plánovaném konci pořadu. Jenže na uvedený čas se nikdy nelze dobře spolehnout, zejména pokud jde před ždaným pořadem sportovní přenos anebo reality šou (různé Talenty někdy přetékají i přes půl hodinu). A tak jsme se s Janinkou koukali na detektivku, která začala až v půli záznamu - a skončila už před jeho koncem.

Po ovdovění se na telku koukám sám. Pořídil jsem si chytře kabelovku. (Byl bych si ji možná ani nepořídil, ale kabelový internet v balíčku s asi stovkou televizních pořadů byl levnější než samotný kabelový internet bez televize.) Takže teď - mám krom toho, že si mohu některé vybrané pořady nahrát - k dispozici zpětně i celou týdenní nabídku. (Krom výjimek, kde na kanálu běží jenom on-line přenos, jako třeba na CNN Prima News.) Takže si reklamní "brejky" mohu "filtrovat". Jo, vysílatelé to vědí a vytvořili si k tomu i vlastní slovníček. Vědí dokonce i jaké škody jim způsobuji, když si odmítám nechat zatloukat jejich hřeby do hlavy.

Na Primě si už vloni spočítali, že kvůli mně (a mně podobným) přicházejí o 200 milionů korun ročně. A rozhodli se přikročit k rázným krokům. Ty prachy, co jsem neutratil za zbytečnosti, hodlají vymáhat po operátorech, třeba právě u mé kabelovky. A protože to považuje za dobrý nápad i skupina Nova, připojí se i ona. Za dobrý nápad to považuje i Soukup se svou TV Barrandov a rovněž on požádal operátory o reklamní výpalné. Hm, jenže má smůlu, protože v jeho případě s ním operátoři novou smlouvu nepodepíší. Pokud po nich ty prachy bude chtít.

A kde ty prachy operátoři získají? Jedině od svých zákazníků! Nové smlouvy se připravují k 1. březnu 2022. A skutečně, můj operátor mě o této "plánované změně" informoval už teď. Tahle kabelovka se rozhodla využívat nepřehledného systému kreditů, ale aby mi od tohoto předčasného Apríle nemusela vypnout pořady Novy a Primy (6+9), tak mi automaticky navyšuje počet kreditů, a navíc zaplatím jen 40 korun měsíčně. Z toho, že mi nebudou vypnuty tři barrandovské programy soudím, že Soukup svoji drzost zkrotil. Prima však svou drzost nezkrotila a u jejích programů dojde ke "změně funkcionality časového posunu" (nebude možné přetáčet reklamy).

Dostali jsme se na novou úroveň dodavatelsko-odběratelských vztahů, kdy za to, že něco nechceme, budeme ještě platit. Mám na poštovní schránce uvedeno, že si nepřeji vhazování reklam, nejspíše pak po mně bude pošta vyžadovat poplatek za to, že mi je nedonese. Kontroverzní reklamy kolem dálnic zmizí, každý majitel auta si je zaplatí ve zvýšeném poplatku za dálniční známku. A taky bychom měli platit rozhlasovým stanicím, tedy ti posluchači, kteří sice poslouchají reklamy, ale už je nevnímají. A v budoucnu bude nejspíš zpoplatněno, když si do hlavy odmítneme dát zdarmý reklamní implantát...

Ale co kdybychom to obrátili? Dnes lze těžko někde koupit triko bez potisku. Co kdyby nám výrobci módních značek začali platit za to, že propagujeme jejich výrobky nošením jejich reklam na vlastním těle? Realita je však jiná. Vloni na podzim se odhadovalo, že cena za možnost přeskakovat televizní reklamy bude asi tak padesátikačka - pokud nás bude méně než 25 % klientely. Pokud však přeskakovačů bude více než polovina, bude Prima požadovat aspoň stovku za každého z nás. Na to si ovšem propagandisté předražených (dražších o reklamu) užitečných nezbytností budou muset počkat rok, do termínu podepsání nové smlouvy. A pak uvidíme. Ony se třeba všechny filmy vysílají na všech stanicích, jenom v jiném čase.  

No a nakonec - mohu se třeba v televizi dívat na hořící krb...

Na závěr se omlouvám všem čtenářům Neviditelného psa, takto nejstaršího českého čistě webového deníku. Hlavně těm, kteří se na televizi vůbec nedívají, nebo ji ani nemají, protože je to pro ně efektivně mrtvé maso.

Psáno, smáno a rozmyšlováno v Praze na Lužinách v pondělí 31. ledna 2022

Více o tématu viz článek Filipa Rožánka "Televize Prima začne vybírat peníze od diváků", odkud jsem čerpal informace. Článek byl zveřejněn ve zpravodaji Syndikátu novinářů ČR Mediažurnál č. 4/2021, a nachází se na stránkách 9 a 10 zmiňovaného čísla. (Jednotlivá čísla jsou k dispozici v archivu Mediažurnálu.)