neděle 18. dubna 2010

Sopečná obloha v pátek nad Prahou

Snažil jsem se zaregistrovat blížící se sopečný mrak, který měl nad Prahu dorazit v pátek 16.4.2010 kolem 14.00 od severozápadu. (Přidány fotky exotické špíny z neděle.)


Pohled na severozápad kolem 14:00. Nic moc se nedělo. Sluníčko svítilo, obloha měla jen mírně mléčný zákalek - zejména při obzoru a pak později při západu Slunce. Netuším, jestli ten zákalek byl způsoben obvyklými nečistotami anebo sopkou...

Při pohledu nahoru bylo nebe modré. V pozdějším odpoledni bylo možno vytušit určitý přechod mezi západní a východní polovinu nebe, který jsem se snažil zachytit.

(Při kliknutí na obrázek se vám zvětší, po dalším kliku se ještě zvětší. Když nechcete vypadnout z blogu, otevírejte si raději v novém okně...)

Praha je stejně krásná...













Svatá Kateřina, západ vlevo, kolem 18:00
















Karlovo náměstí, kolem 18:00 - západ vpravo.                                 Pohled na modrojas na východě


Lužiny kolem 18:30  při západu Slunce nahoře



Popel nad Českem dole. Nejlepším chytačem jsou - auta...




                                                                                                                                   

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

No a než se nadějeme, tak přijde "inteligent" Pačaurí a řekne že za zvýšenou seismickou aktivitou je těžba ropy a zemního plynu!
Blbost, jistě ale nechme se překvapit.
Letový zákaz zavání šířením poplašné zprávy, jenže tohle projde. Proč přesouvat letadla do nižších letových hladin, když se dá vytvořit panika.
Přeji příjemný let. :D

A.S.Pergill řekl(a)...

Na astro.cz mají návod, jak sopečný prach chytat (podobně, jako se v jiných letech chytal prach z jiných exotických oblastí).
Jinak proskočila zpráva, že po téhle sopce, kam až kroniky Islandu sahají, bouchne vždy ještě jedna vedlejší, která toho vychrlí o jeden řád víc.

informace řekl(a)...

Jak předvídají vulkanologové erupční činnost islandské sopky bude trvat asi rok. Problém je, nakolik poškodí světové hospodářství právě pro potíže s leteckou dopravou.
Tady máte animaci, jak postupuje mrak nad Evropou.
http://www.corriere.it/Primo_Piano/Cronache/2010/04/17/pop_nube.shtml

STK řekl(a)...

STK Ostrava hlásí: Sopečný popel a prach (snad je to ono?) se drží nad SZ obzorem. Vzduch čistý (před takovými 30-ti lety bychom říkali, že je vzduch naprosto křišťálový, takových dnů tu bylo pár do roka), nálada výborná.
(Mám totiž dnes volno.)

Šaman řekl(a)...

Pergille - nejlepším chytačem na veškerou špínu (no jo, vulkanický popel...) jsou dneska - skla automobilů!

Šaman řekl(a)...

Informace, dík za video. Čeští rosničkáři dnes ani na ČT nebo Nově neřekli o popelu ani popel! Voni to neuměj - takže to neexistuje!!!

Obrázky, podobné tomu Vašemu, se ukazují jen v hlavních zprávách, převzaté ze zahraničí.....

drak řekl(a)...

Šamanovi:
Moc hezký článek, díky za něj. Na fotografiích vidět, je celkem dobře vidět, že mezi oblohou s prachem a bez, je podstatný rozdíl v barvě a to takový, že to zachytil i čip fotoaparátu, který je na barvy o něco méně citlivý, nežli lidské oko. Napadlo mi sice, že bych se mohl pokusit zachytit, ale bohužel, volného času bylo zoufale málo. Také foťák je poněkud pravěký a nový jsem si ještě nepořídil, takže ochota čas si udělat nebyla příliš veliká :-)

drak řekl(a)...

Anonymní(mu):

Mým původním oborem bylo civilní letectví a již od prvního ročníku nám tam poměrně naléhavě vtloukali do hlavy, abychom vždy a za všech okolností měli na mysli jednu důležitou skutečnost: před ekonomií provozu, která je velice důležitá, má vždy a za každých okolností přednost jeho bezpečnost.
Co se tedy sopečného oblaku týče, tak při rozhodnutí zrušit let na konkrétní lince mohly hrát roli dvě skutečnosti:

* bezpečnost provozu;

* ekonomika provozu.

Co se té bezpečnosti provozu týče, tak provoz nad Evropou obecně, je dost hustý, takže mohlo hrát roli i to, že na určitou dobu a na určité výšky vzhledem k pohybu popílku prostě nemusel zbýt volný letový koridor. Pakliže nějaký zbyl, tak mohl zbýt tak nízko, že by spotřeba paliva mohla stoupnout natolik, že by se let mohl buď hodně prodražit, a stát se tak nerentabilním, nebo by se kvůli vysoké spotřebě paliva, mohlo stát, že by na palubě nemusela zbýt dostatečně velká rezerva paliva k letu na záložní letiště. Obojí mohlo vést ke zrušení letu, ta nedostatečná rezerva paliva dokonce zcela jistě.

Statisticky vzato je letecká doprava tou nejbezpečnější a je tomu tak mimo jiné proto, že na těch provozně důležitých místech jsou opravdoví profesionálové (teď nehovořím a vrcholovém managementu pánů Tvrdíka a Lašáka) a také proto, že každá nehoda je velice pečlivě vyšetřována a je-li při tom vyšetřování zjištěno něco, co by stálo za změnu buď provozních předpisů, nebo postupů při údržbě letadel, tak je to poměrně rychle uváděno do praxe.

Co se globálního oteplovacího alarmismu týče, tak bych řekl, že poměrně poměrně objektivní informace lze nalézt na http://www.osel.cz/