úterý 6. července 2021

Elektrika na kolech

V rámci reklamní kampaně si můžete v současnosti půjčit elektrické autíčko za pětistovku na den.
Synek tak učinil. Půjčové činí přesně 499 Kč, včetně pojištění, ale ještě si pro sichr přikoupil připojištění za 600. Svezl v tom Mercedesku mne, svou sestru i matku rodnou - ale ne všechny najednou, protože smartík je jen dvoumístný. (Tenhle typ auta byl původně vyvinut pro elektrický motor, i když nejdříve se v provozu objevily jeho benzinové varianty.) Klasická nákupní taška. Zavazadlový prostor je tak na velkou kabelu, asi čtyři balení vody by se tam vešly. Dojezd je toliko 130 km, pak se musí nabíjet asi čtyři hodiny. A taky nejvíc prý sviští 130 km/hod. Avšak to ručička "nádrže" (ukazatel nabití akumulátoru) padá střemhlav. Ale zase když brzdíte motorem, vpodstatě vždy, když sundáte nohu z "plynu", pak se vám baterka dobíjí. Rekuperace se tomu říká. Ovšem dojezd je počítán i na to dobíjení.

Připojovací šňůrou se můžete napojit na jakoukoli jednofázovou 230V zásuvku. Jo, je to tak na městské pojíždění, takže nehrozí, že byste zabloudili do zemí, kde by byly jiné zásuvky...
Taky jsem si zařídil, po krátkém zaučení. "P" je parking, "R" zpátečka, "N" neutrál (nepoužito) a "D" dopředu. Řazení je odpředu dozadu, žádné vekslování do stran, a  žádné záměny jedničky za zpátečku, jak se mi to občas povede u Fabie. Autíčko se rozjede sešlápnutím plynu. Vedle je brzda, spojka není potřeba - takže si vystačíte s pravou nohou. 


Odpal je slušný, synek prý při padnutí zelené předstihl i motorkáře. Auto je trochu vyšší, ale strach z převrácení není potřeba, těžiště je nízko, pod podlahou, někde v baterii. Díky krátké délce má malý poloměr otáčení a zaparkovat se dá dokonce mezi dvěma auty, co stojí za sebou, kolmo k chodníku. Jediným problémem může být poněkud tvrdé pérování - na našich boulovatých a děrovaných českých silnicích a ulicích to dost drncá.
Provoz je tichý, motor krásně bzučí. Předpokládám, že je to stejnosměrný sériový motor, stejně jako v tramvajích, s prakticky hyperbolickou charakteristikou. Takže při malých otáčkách (rozjezdu) dosahuje značného točivého momentu, který vzrůstá se zatížením. Ano, do kopce jede skvěle.
Legrační je, že právě dneska je 120. výročí první jízdy první Křižíkovy pražské tramvaje. Nevím, jestli ty dnešní tramvaje budou nahrazeny budoucími elektromobily, které prý mají oproti autům se spalovacími motory mnoho výhod. Zejména jsou provozně levné. Kilometr jízdy prý vyjde na korunu. Hm, nevím, jestli se myslí dnešní ceny elektrické energie, a určitě v tom není zahrnuta cena za amortizaci. Jestli baterie vydrží 2000 nabití, pak je po 260.000 km odepsaná. Než si pak pořizovat novou baterii, bude asi lepší koupit si rovnou nové auto - s úspornějším motorem. Ale fakt je, že po městě jen tak čtvrt milionu kilometrů nenajezdíte...
Když si vezmu účinnost elektráren (většinou tepelných) kolem 30 %, ztráty při přenosu elektřiny a transformaci, tak by bylo účinnější topit v autu přímo pod kotlem... Aby se skutečně jednalo o ekologickou záležitost, bylo by potřeba dobíjet akumulátory v době odběrových sedel. A majitel auta by nenabíjel auto, ale jezdil by si k "pumpě" pro nabité baterie. I tenhle model funguje, ale zavazuje majitele auta k trvalým poplatkům - za pronájem baterie. Ovšem nemusí mít pak strach, že mu baterka klekne, zmrzne, shoří, zničí se při nárazu...
No nic. Asi si elektromobil kupovat nebudu. Ale občas bych si ho rád půjčil. Je s ním legrace!

Psáno v Praze v pondělí 18. července 2011

Ne, to není překlep. Jde o článek 10 let starý.   Vyšel ovšem pouze na mém blogu Šamanovo doupě, takže jste si ho dodnes nemohli na Psu přečíst. Napravuji. Za těch deset let se stal z elektromobility ideologický úkol EU. Elektroauta se začala vyrábět ve velkém, jako houby po dešti vyrůstají továrny na akubaterie. Plány automobilek jsou skvělé. Zejména s vizí stovek miliard nově vytištěných eur, které mají pohltit ekoelektrické dotace.   

Za tu dobu se ovšem nepostavilo moc dobíjecích stanic. A zvýšila se cena elektrické energie. A také ovšem účinnost tepelných elektráren až na 42 % - jenže uhlí se má v dohledné době jako zdroj energie zrušit. Pomůže nám ho nahradit plyn, z něhož prý nové elektrárny s kombinovaným cyklem dokážou na elektřinu proměnit až 60 %. Jádro zůstane na přibližně stejné úrovni - v Česku, a možná ve Francii, nikoli v Evropě. Pokud ovšem bude včas postavena nová jaderka v Dukovanech. On to není "nový zdroj" - má pouze nahradit ty staré bloky, které budou muset být odstaveny. Slunečníky a větrníky nám moc nepomohou. Až obce, které si na svém území nechaly postavit větrníky, budou muset něco udělat s nerecyklovatelnými vrtulemi, které tvoří nebezpečný odpad, začnou si to další tuze rozmýšlet. (Může se to stát, pokud větrníkáři "včas" vyhlásí konkurz...)

Současná státní energetická koncepce nepočítá s rozvojem elektromobility. (Viz přiložený graf, kde s tím nepočítá ani "scénář spotřeby".) Ale už jsem slyšel odborníka, který jásal, že pokud omezíme výrobu elektřiny z fosilních paliv (snížení výroby) a začneme jezdit na elektřinu (zvýšení odběrů), pak teprve nastane ten krásný zelený ráj.

Elektromobil si nepořídím ani dnes, po deseti letech. Avšak po městě jezdím stejně na elektřinu - povýtce metrem a tramvajemi. Jenom tomu neříkám "ekologická elektromobilita"...

Dopsáno v Praze na Lužinách úterý 6. července 2021